Gå til innhold

Tips utstyr til sjøørretfiske


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal investere i utstyr for fiske etter sjøørret. Bor på midtvestlandet. Har landa på at eg vil ha ei sage method #6. Men er litt usikker på kva lengde eg skal gå for. Er det nokon som kan komme med sine erfaringer? 9,1 eller 9,6?

Ynskjer også innspel på snelle som passer til stanga? Ynskjer ei med ei ekstra spole for hurtigare å byte snøre. På førehand takk for alle innspel :-)

Endret av Andreas Sumstad Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vet ikke om det er noen fasit på det med lengden på stanga,tror vel det har mer med personlige preferanser å gjøre enn noe veldig praktisk forskjell. Mange mener at det er litt mindre slit med en 9' for det blir jo unektelig mye kasting når man fisker sjøørret. Men jeg kan ikke si jeg har klart å merke noen forskjell, og de fleste stengene jeg ender opp med å foretrekke er 9,6, uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor.

Det kan hende aksjonen på de ulike oppleves litt forskjellig, så det beste er om du har mulighet til å få prøvd begge og gjort deg opp din egen mening, men for min del hadde jeg antagelig valgt 9,6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare fiske i sjøen, ville jeg helt klart gått for en rask nifoter. Skal du i elva ville jeg vurder en 9'6 evt 10 fot, men da i klasse sju eller åtte.

Om jeg bare skulle hatt én stang i sjøen, ville det blitt en nifoter i klasse sju. Det funker til "alt".

Hva angår sneller er Danilesson aldri feil, selv om det koster litt. De to største FW-snellene og de to minste LW-snellen funker flott på sjuerstenger. Det er vel muligens Skandinavias mest solgte sneller i sin prisklasse. Det er ikke uten grunn. Velg en av de minste på sekserstanga.

Method 691 med en F3W 4Seven... Mmmmmm

PS - Når Sage betegner en nifotsstang i klasse seks som 691-4 betyr ettallet at sekserstanga har figthingbutt. Den er altså ikke 9'1 fot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra med forskjellige erfaringer. Ser jeg er i klart undertall her.

Men som det blir sagt så er det mye smak og behag, og derfor litt vanskelig å anbefale, men sikkert en grunn til at flertallet velger 9' selv om jeg foretrekker noe annet.

Helt enig med danielsson, det er veldig gode sneller, men er det i et ok prisleie for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takknemleg for at de deler erfaringar. Gløymde å skrive at utstyret skal brukast i sjø. Det vert nok ei 9'er stang. Det eg har kasta med sølv tidlegare også.

Ang snelle er Danielsson snelle som ligg i mitt sjikte. Kva erfaringar har de mtp ekstra spole vs å bytte snøre på snella?

Det funker dårlig å bytte snøre i felt. Invester i ekstaspoler, så får du et større repertoar.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...