Gå til innhold

Oppbevaring og holdbarhet på fluesnører


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper alt for mange fluesnører. Jeg er nysgjerrig og har lyst til å prøve forskjellige liner stadig vekk. Mange blir brukt sjelden, og blir liggende i skapet.

Vil disse bli ødelagt/krakelere når jeg tar de i bruk igjen, eller hvor lenge kan de ligge? Hva er de beste oppbevaringsmetodene for at de skal tåle å lagres lengst mulig?

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fasit, men jeg har i hvert fall et synk snøre som har såpass minne at jeg ikke har brukt det. Det ble kjøpt midt på 90 - tallet, så det er i hvert fall ca 20 år gammelt. Tok det fram i sommer og smurte det opp, og det virket like ens av utsende som da det var nytt. Strekte det godt og tok noen få kast, merket ingen ting til unormalhet.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,hva med å putte dem i fryser`n?

Da ligger de både kjølig og mørkt.

Selv har jeg flueliner som har ligget i kjøkkenskapet i årevis.

Virker som de ikke har tatt skade av det,og de virker like ferske så vidt jeg kan se.

Min gjetning er at den største slitasjen på snører er friksjon og UV,og at det er to

forutsetninger for at krakkelering i det hele tatt skal skje.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysen hadde jeg aldri lagt dem i.

Regner ikke med du var helt seriøs på det? Ser for meg de blir stive og kan bli ødelagt av det. Ikke noe fasit fra min side, men det hadde ihvertfall ikke jeg gjort. Tørt og mørkt hadde jeg heller gått for.

Jo,er faktisk seriøs på det.Det virker logisk å gjøre akkurat det.

Se forøvrig punkt 6 fra SA:

http://www.scientificanglers.com/insider/2011/12/care-maintenance-fly-lines

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fryseboksen og fluesnører har jeg ikke rede på, men vil ikke avfeie det.

Jeg har en del erfaring fra motorsportbransjen og annen industri som produserer og lager komponenter i carbon og kompositter.  Der blir faktisk carbonduk innsatt med resin oppbevart i frysebokser for å beholde "ferskheten" frem til bruk.

 

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fryseboksen og fluesnører har jeg ikke rede på, men vil ikke avfeie det.

Jeg har en del erfaring fra motorsportbransjen og annen industri som produserer og lager komponenter i carbon og kompositter.  Der blir faktisk carbonduk innsatt med resin oppbevart i frysebokser for å beholde "ferskheten" frem til bruk.

 

Kjellemann

Virker helt logisk og fornuftig på meg det der Kjell.Resinen ville vel bli aktiv i plussgrader?

Nå er vi litt på vei til OT,selv om det der med å oppbevare ting for fremtiden er avhengig

av lav temperatur.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle Teeny liner, som satt på samtlige sneller fra gamle dager, var like fine når jeg tok de av i fjor. Kunne like gjerne ha latt de sitte, og brukt de videre, men jeg hadde lyst til å teste litt nye liner. På et par av stengene, har jeg ikke funnet liner jeg har likt så godt som jeg mente å huske, at de gamle var, så jeg satte de tilbake, å de er "still going".

Tror at dersom linene er rene og blir oppbevart uten noen form for uv lys, så kan de holde seg utrolig lenge.

På Dry Fly snella, ble det byttet line i år. Der satt det en Cortland Lazer line #5 som ble montert til 590 Sp i "95.....

I sommer krakkelerte den under en vulgatatur på skauen.... Den er ikke brukt mye de siste 10 årene, men var mye brukt frem til da jeg la opp. Renset godt og liggi på snella... Brukte den i fjor uten problem.

Heldigvis hadde jeg en line til av samme slaget, kjøpt samtidig, som jeg satte på ;-)  Forøvrig ei knallgod line å kaste med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en slik som står montert i boden:

http://www.fishtec.co.uk/buy.cfm/backing-and-line-care/speed-line-winder/40/no/52497

 

Snørene holdes sammen med deler av piperensere, slik de også gjør i originalpakningene. Piperenserne kjøpes i hobbybutikk og deles i passe lengder med avbitertang. 

 

Deretter lagres de, enten i originalpakning, eller i en zipbag..

 

Oppbevares mørkt i boden. Verken for varmt eller for kaldt. 

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i fjor et tips av en god kompis som har fler fiskedøgn enn dem fleste. Han hadde for noen år siden fanget opp et tips om oppbevaring av snører fra en kar i England. Og nå prøver jeg det samme.

Det går ut på å ta en gammel sykkelfelg, fjerne alt av eiker så bare felgbanen står igjen. Passe på at det ikke er noen skarpe kanter i hullene etter eikene og dra på en omgang med felgtape i banen.

Når du da har tatt snøret av snella og gjort det rent surrer du det rundt felgbanen med litt strekk (strammes litt)før du henger den vekk. Om våren har du et snøret som strekker seg helt strøkent uten minne. Det går 2-3 snører på en vanlig felg.

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjent indianerutsagn er; hvis du kaster og fisker mye, blir lina fortere slitt... ;)

 

Fullstendig enig, Olav, men i mitt tilfelle har lina vært på ei snelle som har ligget vel forvart i et temperert rom, men i kassa mi er det mørkt hele tiden. Derfor også ekstra sterkt minne.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Pga av enkelte, for en del år sia, forbudte midler(noe PVC greier)er holdbarheten betydelig kortere på det meste! :-X

Blystabilisatorer. Kan være på mykgjører også, forandring i resepten. Vet ikke om DOP benyttes lengre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...