Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

Skal Marbakken skrive bok? Med sine innlegg her har han allerede solgt en til meg i alle fall. Og med slike filosofiske betraktninger kommer jeg til å kjøpe en til alle mine flufiskekompiser også. Hadde kjøpt en av deg også sixpack_karlsen, dersom du skulle finne på å skrive  :D :D :D

 

Et befriende bra innlegg du kom med der  :D :D :D :D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette blir vel mitt første innlegg på fiskersiden!

 

Marbakken aka velvet aka Ken.....er absolutt en som er mer enn en venn til sjøørreten, neste en elsker ville jeg ha sagt (vennligst ikke misforstår meg nå  ;) ).  Denne mannen har både lidenskapen og erfaring til å skrive en heftig bok som kunne nok slår de fleste mer 'kjente' sjøørretfiskeres bøker....uten å nevne navn.

 

Han har uten tvil lært meg en god del om sjøørretfiske uten at jeg har blitt noe særlig bedre, men jeg tror feilen er mer hos meg enn hos læreren  :rolleyes:

 

Men jeg må si at jeg er ikke helt enig med teorien:

 

"Mennesker som er snille og gode på bunnen får gjennomsnittlig mye mer sjøørret enn mennesker som er slemme og onde. Sjøørreten kan merke om det kommer gode eller onde vibber ut i flua som den er i ferd med å bite på, og da biter den helt klart sjeldnere på "onde" fluer. Men det finnes også et fåtall av onde sjøørreter. Man kan se på dem at de er onde. De biter oftere på "onde" fluer."

 

Jeg liker å tenke at jeg er relativ snill og god.  Jeg har ikke merket noe særlig påvirkning på min fangst.  Kanskje jeg er bare slem og ond og vil ikke innse det  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Marbakken skrive bok? Med sine innlegg her har han allerede solgt en til meg i alle fall. Og med slike filosofiske betraktninger kommer jeg til å kjøpe en til alle mine flufiskekompiser også. Hadde kjøpt en av deg også sixpack_karlsen, dersom du skulle finne på å skrive  :D :D :D

 

Et befriende bra innlegg du kom med der  :D :D :D :D

 

bjorni

 

Marbakken har vel gått med en bok i magen i flere år, men den har enda ikke materialisert seg. Kanskje den kommer en gang, eller kanskje ikke... :rolleyes::)

 

Min hypotetiske bok hadde nok blitt dørgende kjedelig, så den ville jeg definitivt ikke anbefalt deg å kjøpe ;D  Jeg er mr. Kvanitativ vet du. Boooring!!! ;)

 

 

Jeg liker å tenke at jeg er relativ snill og god.  Jeg har ikke merket noe særlig påvirkning på min fangst.  Kanskje jeg er bare slem og ond og vil ikke innse det  :'(

 

Kanskje du hadde fått enda mindre sjøørret dersom du hadde vært ond...?!?? Hvem vet?!?? :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wiggy og velkommen!

Kanskje det er bare slemme og onde sjøørreter der du fisker ;), eller hvis du er ond...kanskje det bare er gode...

 

Tilbake til sjøørretfluer; på Global Flyfisher er det beskrevet en avart av Juletreet (Strange Christmas Tree) som p.g.a. materialet som er brukt i vingen (sel zonkerstyle) virker å være en god fiskeflue. Selve vingen er litt gjennomsiktig p.g.a. selhårene. Kom over zonkerstrips av sel hos den lokale "pushern" og har bundet opp noen fluer med dette materialet, men har ennå ikke fått testet de. Stripsene virker ikke så myke som de av kanin og selve hårene er kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hypotetiske bok hadde nok blitt dørgende kjedelig, så den ville jeg definitivt ikke anbefalt deg å kjøpe  Jeg er mr. Kvanitativ vet du. Boooring!!!

 

Hypotese, metode, instrumenter, resultater, tolkninger og konklusjoner.......ahhhh, noe kjedlige minner fra biologi/kjemi, universitetet.  Så glad jeg trenger ikke å jobbe med det lenger.  Men for alle del, gir en mer systematisk analyse av eventuelle resultater og nøyaktigere tolkninger/konklusjoner.  Litt anal kanskje og lite plass til lidenskap men kanskje nøvendig inne i mellom.

 

Fluer jeg bruker stortsett hele tida men moderate fangst er rosa reke i div. str, superflua, magnus og svart zonker.  Disse har vært de meste givenende fluer opp gjennom årene, og jeg ser ikke noe hensikt i å ha alt for mange forskjellige fluer.  Man blir da mest opptat av å skifte flue når det er vanskelig enn å fiske med selvtillit med de trofaste favouritter.

 

For tida har jeg mye moro med å utvikle diise trofaste venner til enda giftigere skapninger....hvis det er mulig da  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig koselige innlegg! Blir nesten forlegen her jeg sitter, er i ferd med å lure meg ut en tur i kulda-se om det siger inn noen kantene..

Bok er vel drømmen, har mange planer men er ikke like lett å komme igang med det. Selv om det publiseres bøker i hytt og pine så er det likevel litt "kaldt" endel av det som kommer. Men for all del jeg leser de jeg!

Elsker likevel Lidman, Tufte, Rise og ikke minst romantikken til Waldemar Hakkelberg-ekte gi fingeren til samfunnet og det materielle-ga meg troen på det enkle liv når jeg leste den som kvisete tusenbrødrefisker i puberteten.

 

Sixpack gikk tidlig inn i high-tech fluefisket og ble forvandlet fra en fluepisker med "dæm tar jo alt bare de bevæg sæ" holdning med garderobe svette og sviske yoghurt i munnvikene-til å bli en virkelig pasjonert og skamgod fluefisker.

 

Wiggy er fra fluefiskets vugge og er en virkelig fin fiskekamerat som har en elegant innstilling til fisket, har ennå ikke sett fyren med blod på hendene.... :) Ikke at han ikke får fisk, det er bare det at han er så snill med de. :)

 

Skal det bli bok så skal det bli en diger en med mange gjester!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiggy er fra fluefiskets vugge og er en virkelig fin fiskekamerat som har en elegant innstilling til fisket, har ennå ikke sett fyren med blod på hendene....  Ikke at han ikke får fisk, det er bare det at han er så snill med de.

 

Du er alt for snill......men helt sant det  ;D

 

Det er vel på tide vi tok en tur sammen?  Har fått en god del og sett enda flere i noe av våre favoritt bukter.  De som er ikke så langt i fra sørvene og andre litt lengre ut mot havet.  Men denne kalde perioden vil nok drive de sølve skattene inn mot brakkere trakter, og til våre ynlingsplasser. 

 

Er du opptatt på fredag dag 9-3 for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå var det is i stangringene igjen! Hurra! Nå tenker jeg godplassene begynner å få besøk av de store sjøørretene etterhvert. Plutselig mye kaldere vann, for noen dager siden fikk jeg sjøørret på sandbunn i dag ingen. Fikk tre små i Sponga. Mye fisk i Harkmark i går, tre over 500-største 1,3+.

Jeg er med anytime egentlig, men fredag skal jeg spille i Lyngdal og må øve...

Ofte slik at når den ene kan så kan ikke den andre.

Brun zonker var best i dag.

Isen begynner å legge seg i fjordene, og fortsetter kulda kan det snart bli en tur på isen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Wiggy.

 

Velkommen til forumet der alt kan skje ;D, ser du har kontakt med noen gode fiskere på sørlandet som har veldig mye god kunskap om den vakkre sjøørreten, å hvordan man skal få lurt den til å ta.

 

Stå på videre dere så gleder jeg meg til å se noen flotte fiske bilder her snart? :D

 

 

Hilsen

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perioden vi er inne i nå (ihvertfall her på Sørlandet), bør på mange måter være en særdeles interessant periode for sjøørret-fiskeren.

 

Mine erfaringer tilsier nemlig at det er svært vanlig å ha forholdsvis mange store følgefisker, men at disse er utrolig vanskelige å få til å ta flua. Jeg har  ihvertfall opplevd gang på gang at fisk på 1-3 kg ligger kliss inntil flua (vi snakker 1-2 cm bak den) uten å hugge. Dersom hastigheten på flua endres, så virker det som at fisken mister interessen.

 

Dette fenomenet synes jeg generelt er vanlig i perioden november-desember. Det som også gjør dette fenomenet så interessant, er at den litt mindre fisken (3-9 hekto) ikke virker å ha samme atferdsmønster. Den biter villig på fluene mine, også i denne perioden.

 

For meg har dette vært et mysterium i mange år. Er det noen kreative sjeler som har noen teorier i forhold til hva som egentlig skjer? :rolleyes: Hvorfor er storfisken så tilbakeholden på denne årstiden, til tross for at han tydelig er interessert i flua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Runars Deceiver ;D ;D ;D ;D ;D

 

ps. Klarte ikke dy meg sorry Sixpack ;)

 

Hva med ørsmå "reker" i flashy farver?

 

Hehehe, jeg har prøvd fiskeimitasjoner i alle varianter (også diverse ubrukelige deceivere ;D ), reker i alle størrelser, farger og fasonger, diverse børstemark-imitasjoner...osv.osv.osv... :rolleyes:

 

Ved en anledning gikk jeg til og med såpass langt at jeg fisket i 2-3 timer med myggpupper i krok 18 i sjøen, selv om det ikke fantes en mygg på vannet... :rolleyes: Så du kan jo tenke deg sånn omtrent hvor stor frustrasjonen har vært de siste årene... ;D

 

Jeg tror derfor ikke at fluevalget er selve nøkkelen i dette tilfellet... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har dette vært et mysterium i mange år. Er det noen kreative sjeler som har noen teorier i forhold til hva som egentlig skjer? :rolleyes: Hvorfor er storfisken så tilbakeholden på denne årstiden, til tross for at han tydelig er interessert i flua?

 

Ikke noe mer kreativ enn å senke fart bare 'litt' før den kommer i overflata.  I alle år har jeg prøvd det motsatte uten noe særlige resultater, men å senke farten, spesielt i disse litt kjøligere tider, kan gi inntrykket at flua di er skadet og verdt et siste innspurt.  Har funket for meg iallefall.  Å gå ned et par størrelser er også et alternativ, men dette har du erfaring med fra før.

 

For øvrig, var jeg ut et par timer i går med bare en liten tass som resultat.  Mest sannsynlig værskiften som har skylda, og satser på en tur i morgen har bedre utelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! sixpac.

 

Har vært borti det samme på denne tiden, det mine erfaringer er at blod røde og orange marabou ensfarget flue med kullehode har gjort sussen men ikke altid. Samt at jeg har tatt lange lange drag slik at fluen går jamt. Har også tatt fisk ved korte små drag. Men som du sier stopper man opp så forsvinner fisken.

 

Hvorfor tja det er ikke godt å si har ingen god idee om det nei. Det er vel ikke alt vi skal forstå?

 

Hilsen

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen ekspert på dette feltet, men hvis du ser filmen sjøørretens hemlighet 4, så kommer de med en god idee for å få fisken til å hugge.

De kjører 2 fluer på fortommen, ofte en stor og en liten. Den store fanger fiskens oppmerksomhet,men når fisken kommer nærme nok kan den ofte bli mistenksom, de lar derfor være å hugge på denne flua. Hvis det da samtidig finnes føde for fisken i nærheten som virker mindre skremmende for den jagende fisken velger de heller dette alternativet selv om det blir mindre mat i magen. Det er her den lille ubetydlige flua kommer inn, kan være en mysis imitasjon eller en liten reke. Ofte blir denne valgt istedenfor den store imitasjonen.

 

Jeg har ihvertfall tro på dette, og kommer til å prøve ut dette i vinter.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! KL

 

Har sett filmen jeg også å  idee er ikke dumm den, det kan jo være løsningen det. Men jeg personlig liker å fiske med en flue av gangen. Dette blir jo opp til den enkelte, man fanger sikkert mere fisk ved å fiske med 2 fluer slik som Claus Eriksen gjør i filmen. Det er vel en grunn til at han som har fisket så masse sjøørret gjør det. ;D ;D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...