Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

Hei! ALLE SOM ER GAL ETTER SJØØRRETT. HELST I MIDT-NORGE MEN ANDRE ER OGSÅ HJERTELIG VELKOMMEN TIL Å DELTA.

 

Jeg er ute etter gode tips til sjøørrett, fluer helst med bilde, hvis noen har noen gromplasser som er i området Rørvik, Bindal til Namsos område.

 

Har jo en del plasser selv som jeg annser som rimelig gode. Jeg deler gjerne mine plasser med likesinede. Skal man få så må man jo også gi.

 

Er ut etter plasser som det kan fiskes på i februar, mars og april, når det er kaldt i vannet under 6 grader.

 

Har selv fisket ca 4 år i sjøen etter den råeste fisken som man kan ha på fluestanga i våre farevann. Har også startet fiske i elva.

 

Har vært to ganger ute i år, har blitt to små som har fått svømme videre, under minstemålet ja. Har tenkt på å start en fluefiskeklubb, med di som er villig til å dele info.

 

Alle må sjekke fiskersiden.no meget godside for råd og tips.

 

 

 

Hilsen

Mads :twisted:  laugh.png' alt=':lol:'>  :D

Alle tips taes mot med takk.

 

(FORANDRET CAPSLOCK TEKST I TITTELFELT) - ADMIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei! Henning og Flemming.

 

Jeg legger ut mine innlegg her, pga at jeg synes dette er en bedre side med større aktivitet. Jeg er bare ute etter å få tips om sjøørrettfiske i sjø. Kom med noen gode tips dere to i stede for å henge dere opp i andre nettsider. laugh.png' alt=':lol:'> Dere er gode på noe, andre er bedre på det reint teoretiske fiske. :roll:

 

Skal jeg koseprate så ville jeg vel valgt en annen chatekanal.

 

Kommer til å legge ut noen bilder av mine fluer om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mats å takk for sist.

Skal til bindal i hælga, skal prøve å få sjekket ut noen nye områder. Sender deg sms viss det blir noe stor fangst, håper bare isen har slipt taket.

Skal prøve å få tatt noen bilder av fluer som har fungert i sogn, funker vell her i midt norge også får vi tro.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Andreas

 

Takk for sist ja, håper du får noe sjøørret i helga prøv å forhør deg om sjørøya det har vært artig å prøvd å fått det i sjøen.

 

Hvis noen har gode tips til dette fisket så skriv om det her.

 

Skal legge ut et test bilde av ei flue her idag er ikke helt sikker på om jeg får det til. Går det bra skal jeg legge ut masse bilder av mine fluer.

 

Det går bedre med ryggen min, så om ei uke eller to så tror jeg at jeg er såpass bra at jeg kan stå å fiske i flere timer i strekk. :smt067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer endel gode sjøørretfluer som jeg har tatt masse fiske på. De fleste er bundet med maraboufjær og saltvannskroker, dette er vel også noen av de enkleste fluene å binde. De fleste er også fortynget rett bak kullehode eller krokringen. Det som er viktig er at øynene blir satt skrått på. Det tar ikke mer en ca 5 min å binde en slik flue. Bruker maraboufjær for å få kanon fin bevegelse i sjøen når de blir våte, de flestekjøpe fluene er det ikke saltvannskroker på ikke skjønner jeg det. :smt065

 

Har du disse fluene i boksen din, så skal jeg garanter at det blir sjøørret.

 

Sjekk ut nettsiden til Larivksportsfiske.no der står det litt om Rørvik. under turprogrammet deres, pga at Magnus som jobber/medeier i butikken var oppover her å fisket fjor høst.

 

De fluene som kommer her er de beste å fiske med her i Midt-Norge.

post-1034-13949846227407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads!

Fine fluer dette ja! Må binde noen slike i dagene framover :D

Ser du er fra Rørvik. Er ikke langt fra Namsos det. Har du fisket sjøørret i Namsos området?

Er ganske fersk på dette fisket, men det har blitt noen turer i det siste. Hva er dine meninger om flo og fjære? Når er det best å fiske?

 

Slenger med et bilde fra turen i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Ola

 

Har ikke fisket så veldig mye rundt Namsos nei, min bror jobber på hamstad.(Lars som trener taikwondo). Men har hørt av han at det skal være bra ut mot statland,ut mot flatanger,salsneset og ut mot jøa samt rundt bystrømmene som du var idag ut fra bildet å bedømme.

 

Har du fått noe, eller har du sett noe fisk. Har litt problemer med ryggen for tiden, så jeg har vært ute kun to ganger i år. Fått to små. Vi kan jo treffes en gang eller ta en tur sammen, når jeg kommer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere sjøørretfluer når du må ta fram noe som er stikk mottsatt av det vi velger til vanlig, eller hvis fiske er treigt, samt tidlig i sesongen.

 

Her kommer det ei artig flue som jeg nettopp har bindt. Har ikke prøvd den før men den ser jo bra ut beveger seg fint i vannet, kjører badekar testen på dem. Mye liv i den.

post-1034-13949846230568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn noen bilder av noen fluer som har funket bra for meg. Bildene er vist på et annet forum men sikkert ikke alle som har sett de...

 

En ganske så standard Zonker som har gitt meg en 3kg sjøørret i sjøen. Fisken hadde sikkert tatt hvilken som helst flue, men jeg liker å tru at denne flua hjalp litt til[8)] Den har forøvrig funket godt på vinteren i kaldt vann, og gjærne når det snør.

 

1497_s.jpg

Kropp: hvit selull/angelhair

Ribb: fluo grønn floss

øyne: holografiske

Vinge: Naturlig Zonker strips

 

Rosa reker er noe som har gitt meg mye fisk hvorav persen min er en av dem. Veit ikke helt hvorfor rosa funker så bra men det har i hvertfall gjort det for min del.

Satt å lekte meg litt med et pynte bånd i fra ei eller annen pakke i fra jula. så her er resultatet.

 

1498_s.jpg

 

Antenner/hale: fluorfibre i fargen shrimp og pink

Øyne: svidd mono 0,60

Hackel: rød/rosa pyntebånd

Ryggskjold: rød/rosa pyntebånd med en dråpe epoxy.

 

Et bilde av en litt dusere variant som kanskje kan funke på Sjøørret som er litt mer forsiktige av seg?

1504_s.jpg

1.Antenner: fluor fibre shrimp.

2.antenner: 2*2 Tann microfibbets

Øyne: svidd 0,60 mono farget med svart sprit tusj

Kropp: Lys/gylden (farge?) kanin hår blandet med angelhair.

Ryggskjold: Plastikk remse/squid back.

Ribb: tynn mono sene.

 

Ps: måten segmenteringen er lagd er å farge hele ryggskjoldet med en svart tusj, for så å tørke den av igjen, dermed blir det en svart segmentering siden tusjen i sprekkene der ribben er holder seg svarte.

 

En liten silde imitasjon med en tungsten cone som fortynging. Ser i grun ut som om det er enormt med matrialer i flua, men det er det faktisk ikke. conen sprer synt fibrene skikkelig!

 

1527_s.jpg

 

1528_s.jpg

 

Gjeller: rødt hanehackel

Fortynging: tungsten cone str x-small.

vinge: Syntetiske hår (husker ikke navnet, mykere en superhair) i fargene hvit, blått og svart. Bland inn litt angel hair i vingen hvis du foretrekker det.

Hode: syntetisk Hackel (husker ikke navnet her heller [:I])

Øyne: holografiske (festet med locktite)

 

1563_s.jpg

Antenner: Rosa fluor fibre.

Øyne: svidd 0,60 mono farget med tusj

Kropp: rosa glitter dubbing

Ribb: oval sølvtinnsel str: small

Tråd: Binder altid denne med rød binde tråd ellers så blir fargen "feil"...

Stort enklere går det vel ikke ann å lage ei reke flue, men den har gitt meg mye fisk. Så som noen smartere har sagt før meg: Det enkle er ofte det beste ;)

 

1564_s.jpg

Hale: fiery brown rev.

Kropp: Fiery brown selull blandet med litt angelhair

hackel: grizly hanenakke

Ribb: epple farget kobber tråd

Øyne: timeglass øyne

Dette er vel igrun en ganske så standard wolly bugger variant Med noe rød skjær...

 

1565_s.jpg

Hale: Gullfasan farget rød, grizly hønehackel.

Kropp: Lilla/rosa kanin hår i fra zonkerstrips blandet med div angelhair spunnet i dubbingløkke.

Hode: svart kobber kule.

 

1581_s.jpg

Standard hvit vinterflue som har pleid å funke bra i des/jan.

Hale: hvit kanin blandet med litt angelhair

Kropp: hvit kanin blandet med litt angel hair. spunnet i dubbingløkke.

Øyne: timeglassøyne str medium

 

1582_s.jpg

Enkel og grei fiske imitasjon med tungsten cone

Vinge: Hvit/blå/svart hjorte hår (bucktail) med litt blå krystall flash

Hode: Rød og hvit binde tråd

Øyne: holografiske

Fortynging: Tungsten cone

 

 

1583_s.jpg

Liten gamarus/tangloppe/marflo (kjært barn har mange navn) imitasjon som til tider er det eneste sjøørreten vil ha.

 

1584_s.jpg

samme som over bare litt lysere/gråere

Krok: mustad shrimp str 10

Hale: liten bit orange flash (som hotspott)

Kropp: Selull i valgfri farger blandet med litt angelhair og kanin hår (den nederste)

Ryggskjold: plastikk remse

Ribb: rød kobber tråd

Tråd: Rød

 

1585_s.jpg

Ett eller annet som sikkert skremmer vettet av det som er av fisk...

Hale: hvit og rosa/lilla kanin med noen strå angelhair

Kropp: Hvit floss.

Ribb: angelhair.

Øyne timaglass øyne

Kroppen har et par lag med superlim[:o)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rønsingen

 

Takker for fluebildene dine, har sett dem i et annet forum ja men det er fint å ha alt på en plass, det er dårlig vær i midt-norge idag så jeg kommer til å binde noen fluer i dag, jeg har trua på fluene dine. Har ikke alt som skal til av materialler, men en del av de kan jeg binde, personlig så såg den lyse zonkeren spennende ut den kommer fort i boksen min.

 

 

Regner med at du bruker krok 4 eller 6?

Fortynger du fluene?

Hvor fisker du sjøørret i sjø`n?

Hva slags fluesnøre bruker du?

:smt023

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...