Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mads: Den lyse zonkeren er krok 4 hvis jeg ikke husker feil men binder den i fra 6 til 2. De fleste fluene mine er fortynget noe men ikke mye, på zonkeren så hender det jeg legger in litt bly i framkant for å være sikker på at den skal synke så vidt men ikke så mye at det forandrer gangen til flua. Ellers så er det vel cone/timeglassøyne/kuleøyer på de fleste fluene bortsett i fra rekene som er ribbet med kobbertråd.

 

Fiska i 3 år i Sognefjorden sammen med Bindalingen (skal ikke nevne hvem som tok de to største laugh.png' alt=':lol:'> ) nå blir det fisking på Radøy nord for Bergen...

 

Fluesnøre er vel punsh pro flyt og div klumper på 7# mens på 5# så går det i scientific mastery trouth flyt.

 

Bindalingen: har blitt dårlig med fiske etter sjøørret i det siste pga for kaldt vær her i Bergen :shock: ligger is på alle god plassene mine så jeg har heller konsentrert meg om Havmusa :roll:

 

Ps: Surf "stengene" ikke stanga, må det nok bli da.... (uff er blitt en artsjeger og meiter nå siden isen ligger her nede................. :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rønsingen.

 

Har kommet i kontakt med Bindalingen, han har jo fått en fin start på sjøørret fisket i år det er jo gøy. Det er litte fart her oppe enda, men det er like før det begynner å ta av. Den største i fjor var på 2,9 kg og 5 stk over 2kg. Fikk ca 70 stk i fjor.15 over kiloen. Har stor tro på at 3 kg grensen blir passert i år.

 

Regner med det var du som tok de største ja, det er en del is på noen gromplasser rundt her enda også. Men det er da plasser som er åpne. Det er så mange plasser som jeg ikke har fått vært på, så det er fint at flere får øynene opp for dette fisket i sjøen, jeg blir fremdeles sett på som fiskegal når jeg tar med meg flua i sjøen på denne årstiden februar/mars. Mange spør å om det virkelig går ann å få sjøørret nå. HALLO SEI Æ BÆRE DA. :smt021

 

Du må ta deg en tur oppover å besøk bindalingen, slik at vi kunne tatt oss noen turer.

 

Du må da ha fatt tak i nok mus snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe mus får man aldri nok av ;) ikke paddetorsk heller for den del :roll:

Kommer oppover til sommeren en gang, blir vel i starten av august trur jeg.

Eneste grunnen til at jeg fikk de to største var vel at jeg fisket mer en Andreas siden han hadde familieforøkelse titt og ofte :) og dermed ikke hadde tid til like mye fiske som meg. Har ikke snøring på hvor mange det ble i løpet av en sesong i sogn men i løpet av de tre årene og alle turene så ble det bare 2stk over 2kg... de var henoldsvis 3.0 og 4.5 så skal jo ikke klage men ellers så var snittet lavere en hva man skulle forvente i fjorden.... Tipper både du og Andreas bikker 3kg i løpet av sesongen, og finner noen skikkelige hotspots til jeg kommer oppover ;)

Hender foresten at folk ser litt rart på meg her også, har vel enda ikke møtt noen andre med fluestanga på denne tiden av året her... men det gjør ingen ting, da har jeg plassene for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mindre med flytesnøre nå, har godt over til intermidiet snør bonfish fra loop for to år siden, får mere fisk på det å det fungerer godt når det er kaldt. Har selvfølgelig flytesnøre på en spole men bruker det når det blir over 9 grader i sjøen, eller rundt midten av mai.

 

Det som er så fint med dette intermidiet snøret er at du kan fiske flere vannlag ved å la det synke, fisker over plassene med å begynne å dra inn med engang flua lander, så kan du kaste ut å telle til ti, tyve eller tredve osv. før du begynner å dra inn. Kommer jo ann på hvor dypt det er hvor du fisker.

 

Dette har jeg gjort med stort hel, de størst har tatt dypere.

 

Sjøørreten er ikke så lett skremt som flere vil ha det til.

 

Har noen gromeplasser som jeg skal ta med bindalingen til men tror vi kan finne flere hvis vi står på litt.

 

Fisker kun med flue i sjø'n, hender at vi er ute å dorger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel igrun fisket 50% med flyt og 50% intermidiet/synk etter Sø, men de plassene jeg fisker her så er det relativt grunt og ørreten viser seg ofte så da liker jeg best å bruke flyt. deilig å se stripa i det man gjør tilslag :D Men hadde jeg ikke glemt igjen 6# i Valdres så hadde det nok blitt mer fiske med intermediet ja.

Bra at du får drat ut bindalingen litt, han har godt av å få seg noen turer laugh.png' alt=':lol:'>

 

Slenger inn noen fluer til mens jeg er i gang....

 

En gjedde inspirert versjon av Flashmønstrene som brukes.

Her har jeg spunnet div angel hair i dubbing løkke og brukt tungsten cone som fortynging. Fluen er farget med tusj, og klistret på øyne for syns skyld.

 

1612_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/799/1612.jpg

Liker sjøørreten flashy fluer?

Kropp/vinge: Div angelhair spunnet i dubbingløkke.

Hode: Tungsten cone

Øyne: holografiske

Kroppen er farget med oliven og svart tusj øverst samt rød til gjeller.

 

 

Ei litt mer forsiktig reke som har gitt meg et par sjøørret i år når de rosa variantene har vært litt for "kraftige" i fargene...

1654_s.jpg

Antenner: fluorfibre rosa og shrimp.

Øyne: svidd mono

Kropp: blanding av tan kanin, oliven selull, og litt angelhair.

Ryggskjold: plast strimel

Ribb: tynn mono. farget med tusj som forklart tidligere...

 

 

1655_s.jpg

 

1656_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/823/1656.jpg

Antenner 1: fluorfibre i rosa og shrimp (igjen ;) )

Antenner 2: tan microfibets

øyne: svidd mono

klør: fluorfibre i rosa og shrimp.

Kropp: fluorfisbre rosa/shrimp blandet med angelhair for så å bli spunnet i dubbing løkke.

ryggskjold: plaststrimmel

Ribb: rød kobbertråd

 

Klørne på denne flua kom til ved en tilfeldighet når jeg spant dubbingløkka rundt kroppen så ble det veldig mye i starten, så da stussa jeg det bare til sån at det så ut som klør ;)

 

 

1657_s.jpg

 

1658_s.jpg

Samme flua som vist tidligere men denne gangen har jeg brukt rød kobber tråd som ribb og blandet inn litt angelhair (klipt så kort som mulig) inn i epoxyen (ikke så lett å se på bildet).

 

Det var vel alle fluene jeg har for øyeblikket, skal se om det blir noe binding i nærmeste framtid, må jo snart begynne å produsere fluer til brunørreten også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fluene som du har lagt inn, Jeg er ikke helt god i ryggen har prolaps som jeg jobber på å bli kvitt. Det går fram over så jeg skal få ut han bindalingen på en del turer. Skal på møte i to dager så jeg kommer ikke til å legge ut flere fluer før mot helgen.

 

Har du vært å sjekket Larviksportsfiske.no se LTS turer. Magnus som er med å driver denne butikken er sammen med søstra til ho jeg er sammen med. Han er sinsyk god til å fiske sjøørret, en god del av fluene har jeg fra han.

 

Skal ned til Larvik i Påsken, det var rått i fjor da traff vi børstemarken sværming slik jeg bare hadde lest om, det var helt vilt vi gikk i to dager først vi fikk to små sjøørreter, så kom vi til en strand der vi hadde 6 grader ellers var det 4, stranda var ikke større en 25 meter med en lett bris inn på stranda, der såg vi flere hundre børstemark i sjøn, sjøn var litt gromsete. Så såg vi at det vaket mot en liten holme/skjær 15 meter ut gangske lang grunt der med vi fisket ca to timer der fikk ca 40 stk hadde på fisk på hvert eneste kast, vi tok kun to stykker som var over 1 kg. ellers så skal det jo sies at mange var små. Men gud hvor rått det var. Magnus dro på isfiske dagen etter, jeg dro ut til samme stranda tidlig morran etter, det var like bra da jeg fikk 28 stk på 3 timer.

 

På andre kasetet smalt det på en kanon fisk på 2 kg, 30min seinere så fikk jeg en på 1,3 kg fisket noen timer til men tok med meg kun de to. Fikk flere som var rundt ca 0.8 kg som jeg kunne tatt med. Er ikke stor tilhenger av fang og slepp metoden når man får stor matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN IKKE FLERE LEGGE UT FLUENE SINE HER.

 

Har vært inne på andre nettsider, der er det så mye hemmelighets kremmeri rundt fluene. Det blir for teit for alle har ikke trua på alle fluene som finnes til sjøørretfiske. De fleste av dere som er inne på dette forumet treffes nesten aldri ut i praktisk fiske.

 

Her kommer det flere sjøørretfluer for dem som er intrisert, fluene er ikke så fine å se på men de fanger godt med fisk.

post-1034-1394984630858_thumb.jpg

post-1034-13949846308929_thumb.jpg

post-1034-13949846313833_thumb.jpg

post-1034-13949846314329_thumb.jpg

post-1034-13949846314942_thumb.jpg

post-1034-13949846317631_thumb.jpg

post-1034-1394984631812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å legge ut bilder her, hvis noen har problemer med det så ta kontakt, alle har vel et digital kamara som de har med på tur, de aller fleste kan man også ta bilder av fluene sine med.

 

ETT GODT TIPS HVIS DU SKAL FISKE PÅ EN NY PLASS/OMRÅDE SÅ SKAFF DET SJØKART OVER OMRÅDET. DET FÅES KJØPT PÅ DE FLESTE BOKHANDLERE I NORGE. HVORFOR SKAL MAN HA DETTE, JO FOR DET SIER DET MYE OM DYBDER RUNDT DER DU SKAL FISKE HER SER MAN HVORDAN MARREBAKKENE OG RENNER SOM GÅR INN I FJORDENE.

 

TIDLIGFISKET KREVER OGSÅ MAN BRUKER TEMPERATURMÅLER 1 TIL 2 GRADER KAN HA MYE Å SI FOR FISKE LYKKEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads!

Fint diskusjonsforum om sjøørreten dette her, artig at dere deler fluemønstre her laugh.png' alt=':lol:'>

Skal nok snart få lagt inn noen jeg også!!

Det skal bli rått i påska når vi skal fiske sjøørret i Larvik,da skal gromplassene fiskes nøye så vi får oss noen smekre blankinger. Bare det blir noe varme i lufta snart tror jeg det blir kanonfiske i påska,sjøørretkonkurransen på langfredag skal det nok bli tatt noen storinger!! eller hva?

 

Magnus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus

 

Ja det begynner å bli en del gode fluemønstret her, husk å gå ned på oppløsninga på kammeraet før du tar bilder av fluene.

 

Du kjenner jo en del av disse mønstrene etter som jeg har sett en del av dem til deg. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Gleder meg masse til vi kommer ned til Larvik i påsken ja, håper vi treffer like bra som i fjord, helst litt bedre start enn det vi hadde ville vært rått. Håper bare at jeg blir mye bedre i den for ¤%¤%/ ryggen.

Tror vi kommer til å ta noen gromme fisker. :smt063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mads!!

 

Ja, nå har endelig våren kommet til Larvik. Fortsetter det sånn som dette er isen på fjorden borte om noen dager, og da vet du hva som skjer laugh.png' alt=':lol:'> :D

Det er sjøørretkonkurranse i tønsberg til helga, tror den kommer litt for tidlig i år,

men det kan jo hjelpe litt med mildvær frem til helga! Skal ihvertfall henge i stroppen for å få en stor ørret, Grønlandsturen lokker nemlig!!!

Sender rapport fra konkurransen til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet ut er at sorte zonker funker godt når det vi kommer til skommringstimene, de lager sikkert bra med lyd samt at de har en fin siluet opp mot himmelen, den hvite har jeg hatt sukksess med når det er sol faktisk. har fått flere fisker på 1 til 1,5kg på disse.

 

Det har vært godt med strømm eller jeg drar di hurtig, veldig hurtig med begge hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en flue som er fin å bruke til tidlig fiske etter sjøørret i sjøen. kan garantere (nesten) helt sikert fisk på denne.

 

Den er bundet på krok 6 mustad signatur saltwater, hale hvit maraboufjær, små hvite fjærbunter ca 3 stk bundet inn fram over krokskaftet dreid to tre ganger rundt festet med bindetråden to tre tørn. kulehode satt på skrått lakkes med klar lakk, rød lakk under. viktig trigger.

post-1034-13949846338788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars M

 

Takker for dine fluer dem var kjempe fine, krillimmitasjonen din er rå bra den kommer du til å få fisk på, hvordan lager du den epoxy ser jeg, men hva bruker du til resten, å har du testet den i vann/sjø. har en del epoxy reker dem har en tendens til å snu seg feil vei.

 

Når er det best å få sjørøye i sjøen? Når går den opp i elva? Har en plass litt nord for meg hvor jeg har hørt at folk har fått sjørøye i sjøen.

Regner med den er lik sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

krill.jpg

 

Denne har jeg bundet på str, 6-8# (Krillen kan bli ca.60mm)

 

Mønster:

Hale:4-5 strå av pearl "mirror flash"

Kropp: Klar mono bindetråd

Kroppshackle: Lys dun hane 2/3 av krokskaftet

Rib: monofilament

Thorax: Pearl flashabou-dubbing, spunnet i løkke

Rygg: Samme som hale, samt 2-3 strå med hvit fluofibre,

Epoxy (farger deler av kroppen før epoxyen smøres på)

Øyne: Smeltet mono, farget sort

Antenner: Naturell isbjørn

 

 

Jeg fisker sjørøye i sjøen fra 20 mai og fram til st.hans.

Sjørøye oppgangen starter relativt tidlig her i Hammerfest, men hovedtyngden kommer rundt 10-12 juni.

I år er det springflo og nymåne 11. juni, og da skal jeg være ved storvannet!!!

De oransje og grønne "steinfluenymfene" var eksempariske fiskefangere i vannet i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Mathisen

 

Takker for tipset, må prøve å få sjørøye i år har ikke fått det før. Det har vært kult å få, det er bare ca 1 times kjøring med bil, stedet ligger i nordland helt sør på grensa til Nord-Trøndelag.

 

Regner med at oppgangen kanskje er litt tidligere her en oppe hos deg, det er også godt med sjøørret der så fisk blir det vel helt sikkert.

 

Fisker du mest med nymfer og gammarus etter røya?

 

hvilke matrialler bruker du på disse fluene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...