Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

Wow! Pen fisk det der ja! ;)

Er liksom noe spesielt med Bjøralaksen.. skikkelig bred og kort!

Skal vel prøve å få tatt en slik en til sommeren tenker jeg!

 

Pluss at det fiskes bra med sjøørret der også, litt senere på sessongen.

Hørte rapporter om SØ på over 3 kg tatt på tørt!

Er jo en helt sinnsyk fin flueelv! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Var uten en tur idag å prøvde sjøørreten, kanon fint vær litt for lite vind. Det er ikke ofte at man kan klage på at det er for lite av den sorten. Fikk ca 50 små sei en sei på ca 2 kg fire små sø å en på ca 900 g.

legger ut noen bilder fra turen med bilde av god stranden min der jeg har tatt masse sjøørret hele året.

Denne ørretten fikk svømme videre pga av at den var ikke helt tipp topp, var lett grå svart men den gjorde bra mottstand.

 

Det siste bilde er av er av god stranda, der er det grunt ca 6m ut fra land med leopardbunn, stein, blåskjell, tang og tare, uten for der kommer det en litten marebakke på ca 1 meter med en flate utover på ca 5-6 meter med en ny marebakke som går ned til ca 15 meter.

post-1034-13949847107547_thumb.jpg

post-1034-13949847107744_thumb.jpg

post-1034-13949847107997_thumb.jpg

post-1034-13949847108168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her kommer ei nye flue til sjøørret, den er sikert ikke helt ny, det er sikert Den er jo ikke helt revelusjonerende, men den er bunnet på mustad signature str 6.

Hale er av grizzly marabou, kroppen er av ice dubbing matriale, ryggen er av kanin strimmle. samt en rød liten hackel foran på under siden, har fortynget den med åtte tørninger med bly foran. Legger på et lag med lakk før jeg begynner med kroppen og blyet.

 

Har ikke prøvd denne før tror den er gang bar ja. Skal ut å prøve den til helgen. Så fremt det blir vær.

 

KAN ANBEFAL ETT GODT NETT STED.

 

www.larviksportsfiske.no

post-1034-13949847126428_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei? Ty

 

GRATULERE SÅ MYE DET VAR EN RÅ FISK.

 

Håper du satte denne fine kjønnsfiske ut igjenn slik at det blir flere slike i Oslofjorden' date=' for det der er ikke noen godt matfisk. Hadde den vært gjeld fisk så hadde den vært feitere og blankere samt at du hadde sansynligvis ikke fått den i land på ei 5 stang med 0.20 mm. Jeg og kona flytter ned til Larvik etter Jul, da blir det helt sikkert noen turer inn over Oslofjorden.

 

Spørs om det skal ei slik flue i boksen min ganske så fort ja. Ser ut som du bruker rosa marabou og ica rosa dubbing til kropp samt kulle øyne som jeg også er fæn av. er flue for tunget noe i forkant her, ser også at du burker rødt forran under og over på flua di. Det har jeg trua på.

 

Tør jeg spørre hvor på Fornebu du tok den, har vært der to ganger selv å fiske har fått fisk der hver gang. Men ingen på den størrelsen der nei.

 

Hilse

Mads[/quote']

 

Hei mads,

Her er flue Beskrivelse: Flue kaller jeg "Luringen"

Hale: hvit marabou med litt blading av blå, grønn og rød Flash striper

Kropp: Resten av marabou (som gjør at flue får tendens å synke sakte) , dekkes med isdubbing (perle icedubbing) for mer glitter

Øyet: Metallkjede som man får kjøpt for 29kr. på H&M

Tråd: Svart binde tråd. størrelse 8-10

Sveisen: Rose tempel hund. kan også bruke rev men foretrekker T-hund.

Krok: Scierra Tactikal Hooks st. 12

 

Jeg bruker stortsett perle ice dubbing fordi det adapterer fargen under vann. og bruker Marabou og tempel hund fordi det gir mer bevegelig på flue. Det som er mer effektiv er at når du får for eksampel tørsk eller små fisk. Par dråper av blod fra det og smøre litt på flue kroppen. ;) . Da har du 3 faktorer som trenger: bevegelse, farge, og ikke minst lukt.

Det virker som en skadet fisk når tempel hund er under vann og fersk blod gjør mye susen.

 

Jeg har også fått mange SØ i små utgave. men akkurrat den gangen har jeg flaks tror jeg. Faktisk min andre laks på flue siden jeg har begynt med flue fiske.

 

Dessverre måtte den bøte med livet , Prøvt å sette den tilbake men fisken blei helt nesten død og flytter opp ned som bare det. Har tideligvis mye sår og sopp skade i halen.

 

Takk for gratulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!TY.

 

Takker for beskrivelsen av flua, har laget en som er ganske lik eller?

Har brukt hvit marabou som hale med to strå med gliter. Ice dubbing til kropp med fire tørn med bly bak øynene jeg brukte lange revehår av polarrev, de er litt mykere og lengre en vanlig reve hår. Brukt Mustad signature str 6.

 

Hva syns du om resultatet? Skal ut å prøve den idag.

post-1034-13949847152048_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN HELT SPESIEL FISKE TUR I DAG. SØNDAG 10.12.06

 

FIKK TRE LAKS I SJØEN PÅ FLUE. I DEN STRØMMEN SOM LIGGER SOM FØRSTE BILDE. EN LAKS PÅ 1.2 KG EN LAKS PÅ 2.2KG OG DEN SISTE PÅ 5.5 KG ALLE VAR OPPDRETTERE MEN TO VAR KJEMPE BLANKE Å FINNE.

 

DEN PÅ 5.5 KG DRO UT 40 M MED LINE I FØRSTE UTRAS, HOPPET SOM EN GAL BORT OVER Å UTOVER, DEN SKULLE IKKE PÅ LAND. FLERE TUNGE UTRAS FULGTE FØR JEG FIKK DEN I LAND.

 

JEG HADDE IKKE MED HÅV ELLER NOE, SÅ MAN KAN SI DET VAR SPENENDE JA MÅTE TAIL DEN I LAND. HOLDT PÅ I CA HALV TIME.MED 0,25 MM FLUORCARBON.

 

LEGGER UT NOEN BILDER FRA TUREN IDAG.

post-1034-13949847152528_thumb.jpg

post-1034-13949847152937_thumb.jpg

post-1034-13949847153227_thumb.jpg

post-1034-13949847153467_thumb.jpg

post-1034-13949847153722_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de fluene som ga meg fiskelykke i dag.

 

Den første er en helsvart flue laget av maraboufjær, hale marabou, kropp maraboufjær i dubbing løkke. samt fire fem tørninger i med bly bak kuleøynene. Bilder av framgangs måte neden for.

 

Den andre er ei flue som jeg har brukt med hel i elva, men den fungerer godt til sø også har jeg funnet ut.

 

Det størrste laksen tok den helsorte.

post-1034-1394984715397_thumb.jpg

post-1034-13949847154237_thumb.jpg

post-1034-13949847154498_thumb.jpg

post-1034-13949847154737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk Ty

 

Ja det var litt av en tur, var der igår også men det begynnte å blåse noe så grønn jæ*#¤%&¤%, sterk kuling. Fikk ikke noe men hadde på to. jeg såg sjøørret i strømmen. Skal ditt en tur til før året er slutt. Det er jo meldt mildt her ut uka så jeg har trua enda. Vanntempen er jo 7 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Nyttår!

 

Det ble ingen flere turer før året var slutt, dels pga storm og litt for hard party faktor i jula. Men Men det skal bli en tur ut nå på ny året. Temperaturen er fin enda.

 

Flytter ned til Larvik om ca 14 dager. Der er det jo kanon med sjøørret så det gleder jeg meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Flytte til Larvik ja. Jeg fisker i sjøen nær Porsgrunn. Meget bra her altså. Fått mange SØ i løpet av de siste 6-7 turene. Vi snakker ca 30 fisk tilsammen. Du får si ifra hvis du vil ha besøk i Larvik. Vil prøve ut nye steder, hvis ikke kan jeg vise deg Eidangerfjorden. Jeg er ute og fisker 3-4 ganger i uka, vet om mange fine plasser laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Noen hær inne som har brukt fluer med selvlysende elementer etter sjøørret?

 

Lagde denne skremmende saken i kveld, blir morro å se om den funker hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Må jo bare det...

Det er jo en "Wolly lumi rubberleg dolleye gurgler" :D:D

manglet jeg noe? :D

 

Hvor har du skaffet gummibeina fra??

Må jo være perfekt til imitasjon av krill, da den produserer eget lys!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Toggi

 

Jeg har vært i Larvik hver påske di siste fire årene siden jeg begynnte med fluefiske da. Har fisket med Magnus som er med å driver Larviksportsfiske, veldig fin nettseiden har dem forresten. Å dama mi er der fra så det har blitt noen ture i sjøen og i Lågen sammen med Magnus. På første turen min der jeg skulle lære meg å kaste med flue. Så gikk det jo ikke så bra med kastingen men litt ut på dagen fikk jeg ut 10 - 15 m uten at det sprutet vann både foran og bak (julevispe).Men så fikk jeg bra treff med stanga, to tre drag så smalt det på den sø som var på 2,2 kg. da var jeg solgt. Siden har det vært mye fluefiske.

 

Tar kontakt når vi er kommet oss i orden i Larvik, blir gjerne med på tur i ditt områden, så kan du bli med meg og Magnus i Larviks området. Det høres ut som en fin deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Øystein

 

Takk for fine fluer, savner litt mer beskrivelsen av fluene dine, matrial og krok valg.

 

Tror flua med selvlysende bein kommer til å funke. Hadde også sikker funger godt i hvit med rosa/ røde bein. Da tenker jeg på tidlig fiske når det er kjølig i sjøen. Det må noe ekstra til når det er kaldt i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein
Hei! Øystein

 

Takk for fine fluer' date=' savner litt mer beskrivelsen av fluene dine, matrial og krok valg.

 

Tror flua med selvlysende bein kommer til å funke. Hadde også sikker funger godt i hvit med rosa/ røde bein. Da tenker jeg på tidlig fiske når det er kjølig i sjøen. Det må noe ekstra til når det er kaldt i sjøen.[/quote']

 

Hei Mads.

Tror bildene beskriver godt hva fluene består av, materialvalget er egentligt ikke spessielt viktig man kan bruka akkurat det man har for hånden, stikkord er marabu glitter foam og kuleøyne.

 

Kroken er en str 6 Partrige js sea streamer.

 

Hvite gurglere funker godt på vinteren men det store problemet med gurglere er å kroke fisken hehe, den svarte varrianten er lagd med tanke på kveldsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...