Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M
Hei Lars Mathisen

 

Takker for tipset' date=' må prøve å få sjørøye i år har ikke fått det før. Det har vært kult å få, det er bare ca 1 times kjøring med bil, stedet ligger i nordland helt sør på grensa til Nord-Trøndelag.

 

Regner med at oppgangen kanskje er litt tidligere her en oppe hos deg, det er også godt med sjøørret der så fisk blir det vel helt sikkert.

 

Fisker du mest med nymfer og gammarus etter røya?

 

hvilke matrialler bruker du på disse fluene?[/quote']

 

Fisker ca. 50/50 med nymfer og marflo vs. klassiske våtfluer.

Bandt de klassiske går det mest i olsen, bloody butcher, M. brown, heggeli, sølvdokka etc. i str #12 og #14 dobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei Mads!

 

Lovte å komme med rapport etter sjøørret konken i helga, det gikk sånn tålig bra med en 7 plass i flueklassen.

Lørdag var det strålende vær og fisken beit bra i solsteika,det ble 8 fisk fra 600gr til 1,2 kg. Noen av de var støinger, men jeg veide inn en fisk på 1132 gr og det holdt til 7 plassen merkelig nok. Vinnerfisken ble veid inn når jeg var der borte og det var en kanonfisk på 2722 gr. Knallfeit og fin!!!! laugh.png' alt=':lol:'>

Søndag snødde det endel og det var surt og kaldt, men fisken beit. Fikk 13 stk men ingen over vekta til fisken på 1132 gr.

 

Endelig er sesongen i gang for fult...... NÅ SKAL DET FISKES HVER DAG :D

 

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus

 

Gratulere med innsatsen i Tønsberg, synd du ikke fikk noen grom fisk som førte deg lengre opp. Regner med du fikk vite hvor den ble tatt? No e det bare noen få dager til vi kommer ned, det kjennes bedre i ryggen. Men ikke helt 100%. Men fiskes skal det samme f......

 

Har bundet opp rikelig med fluer som du kan se av bildet som kommer lengre ned.

Skal ut en tur imorra, så får jeg håpe det like fint som i dag 3/4 06. Skal prøve med ved godstranda regner med å få fisk der nå eller et lite stykke lengre inn.

 

Det er ca 50 fluer i hver boks har tre nå. Det tror jeg skal holde hele sesongen i år.

post-1034-13949846341699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krill.jpg

 

(Krillen kan bli ca.60mm)

 

Spennende med krillimitasjon!

Den største krillen vi har her på østlandet blir imidlertid ikke så stor. I Oslofjorden er storkrill (Meganyctiphanes norvegica) den største krillarten på max 35 mm' date=' de to andre krillartene [i']Thysanoessa raschi og inermis[/i] blir ca 20 mm lange.

 

På dagtid står gjerne krillen på 50-100 meters dyp (avhengig av lokaliteten, mens den nattestid vandrer oppover i vannsøylen i ly av mørket. Krillen er nok derfor en vanskelig art og imitere på dagtid. ;)

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krill.jpg

 

(Krillen kan bli ca.60mm)

 

Spennende med krillimitasjon!

 

Den største krillen vi har her på østlandet blir imidlertid ikke så stor. I Oslofjorden er storkrill (Meganyctiphanes norvegica) den største krillarten på max 35 mm' date=' de to andre krillartene [i']Thysanoessa raschi og inermis[/i] blir ca 20 mm lange.

 

På dagtid står gjerne krillen på 50-100 meters dyp (avhengig av lokaliteten, mens den nattestid vandrer oppover i vannsøylen i ly av mørket. Krillen er nok derfor en vanskelig art og imitere på dagtid. ;)

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom Larsen

 

Takker for inspillet ditt, har ikke stor kjennskap til krill. Men skal du ha stor fisk så må du ha stort agn/flue. Tror ikke sjøørreten eller sjørøya sjekker lengden på sine bytte dyr. Det som frister mest og som gir mest munfull der og da til minst mulig energi bruk, får fisken til ta.

 

Men av og til så er sjøørret sær lik brunørreten, det er vel for de det er samme fisken. Bare at den blir blanke å fin når den går ut i sjøen. Da kan både størrelse og farge være avgjørende for fisket. :twisted: :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for inspillet ditt' date=' har ikke stor kjennskap til krill. Men skal du ha stor fisk så må du ha stort agn/flue. Tror ikke sjøørreten eller sjørøya sjekker lengden på sine bytte dyr. Det som frister mest og som gir mest munfull der og da til minst mulig energi bruk, får fisken til ta.

[/quote']

 

Det kan sikkert være riktig at SØ'en i mange tilfeller heller vil ta en "superkrill" som er større blant alle de andre mer anonyme.

 

Glemte å si i sted at jeg synes fluen gjennom farge- og materialvalg imiterer en krill imponerende godt. Men det er sett gjennom mine menneskeøyne, jeg håper SØ'en blir like imponert.

 

Krillen som hvalene mesker seg med nede i sørishavet, Euphausia superba, har en størrelse på oppimot 100 mm - men den er det ikke mye av heromkring.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Vil bare understreke at krillen er tiltenkt fiske i mitt nærområde.

Her er det lyst hele døgnet når sjørøya og sjøørreten vandrer ut.

Krillen stimer i overflata stort sett hele døgnet, noe både SR og SØ vet å sette pris på.

Faktisk så er det ofte lettere å få øye på krillstimene før selve røya tilkjennegir seg. Fra midten av mai og fremtil månedskifte mai/juni inneholder ofte røyas magesekk kun krill. Som kjent går sjelden sjørøya dypere enn 4 meter i havet!

Krillen bør ikke være vanskelig å bruke i høstmørket heller. Den genererer sitt eget lys, noe som bør kunne imiteres med fluoriserende eller selvlysende materialer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

No er vi ferdig med påsken, å det har vært en god fiskepåske i Larvik. Må rette en takk til Magnus og Kai Riksfjord som har fisket masse sø i Larik.

 

Traff masse sjøørret der fikk 11 stk på en dag. Var med på sjøørretkonkurranse langfredag, ble ikke tellende fisk på meg men jeg fikk en som var ca 50 cm men veide sikker ikke mer en 1.4 kg, så den fikk svømme videre, det ble tatt mye fin fisk der. Var borti fisk hverdag vi var ute. Det størrste som ble tatt rundt Larvik var på hele 3,9 kg samt fere fisk over 1,2 kg. Fikk med noen flue tips derfra som kommer ut på siden om noen dager, noen fine børstemark immitasjoner. Skal komme meg ut her hjemme i trøndelagen også. Været er kjempe fint her nå så det er vel ikke noe å vente med. Har fått reporter om at det er tatt brukbart med fisk her også.

 

Tar mot flere fluer her hvis dere har bilder med kort bindebeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! ALLE SOM ER GAL ETTER SJØØRRETT. HELST I MIDT-NORGE MEN ANDRE ER OGSÅ HJERTELIG VELKOMMEN TIL Å DELTA.

 

Jeg er ute etter gode tips til sjøørrett' date=' fluer helst med bilde, hvis noen har noen gromplasser som er i området Rørvik, Bindal til Namsos område.

 

Har jo en del plasser selv som jeg annser som rimelig gode. Jeg deler gjerne mine plasser med likesinede. Skal man få så må man jo også gi.

 

Er ut etter plasser som det kan fiskes på i februar, mars og april, når det er kaldt i vannet under 6 grader.

 

Har selv fisket ca 4 år i sjøen etter den råeste fisken som man kan ha på fluestanga i våre farevann. Har også startet fiske i elva.

 

Har vært to ganger ute i år, har blitt to små som har fått svømme videre, under minstemålet ja. Har tenkt på å start en fluefiskeklubb, med di som er villig til å dele info.

 

Alle må sjekke fiskersiden.no meget godside for råd og tips.

 

 

 

Hilsen

Mads :twisted: laugh.png' alt=':lol:'> :D

Alle tips taes mot med takk.[/quote']RÅESTE?????greit nok at ørret er spennende,men er slett ikke RÅERE enn å få fast en 16kgs hannlaks som tar flua på flytline og stater 150meter utras!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein
Hei! ALLE SOM ER GAL ETTER SJØØRRETT. HELST I MIDT-NORGE MEN ANDRE ER OGSÅ HJERTELIG VELKOMMEN TIL Å DELTA.

 

Jeg er ute etter gode tips til sjøørrett' date=' fluer helst med bilde, hvis noen har noen gromplasser som er i området Rørvik, Bindal til Namsos område.

 

Har jo en del plasser selv som jeg annser som rimelig gode. Jeg deler gjerne mine plasser med likesinede. Skal man få så må man jo også gi.

 

Er ut etter plasser som det kan fiskes på i februar, mars og april, når det er kaldt i vannet under 6 grader.

 

Har selv fisket ca 4 år i sjøen etter den råeste fisken som man kan ha på fluestanga i våre farevann. Har også startet fiske i elva.

 

Har vært to ganger ute i år, har blitt to små som har fått svømme videre, under minstemålet ja. Har tenkt på å start en fluefiskeklubb, med di som er villig til å dele info.

 

Alle må sjekke fiskersiden.no meget godside for råd og tips.

 

 

 

Hilsen

Mads :twisted: laugh.png' alt=':lol:'> :D

Alle tips taes mot med takk.[/quote']RÅESTE?????greit nok at ørret er spennende,men er slett ikke RÅERE enn å få fast en 16kgs hannlaks som tar flua på flytline og stater 150meter utras!

 

Hva med 5 kilos sø og 150m utras? i sjøen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI ØYSTEIN

 

Har ikke fått så stor laks men har fått laks på 6,8 kg, men det er sikkert rått med en på over 15kg ja. Skal ikke ta opp den diskusjonen laks vs sjøøret, begge er sprekefisker når di har rette kondisjon, men jeg har fått både laks og sjøørret i sjøen på ca 2,6 kg på flue.

 

Det blir mere laksefiske på meg i år ja. Startet med det ifjord det er gøy. Men jeg synes det er bedre med sjøørret som matfisk, ikke det at jeg ikke synes laks er godt.

 

HILSEN MADS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI ØYSTEIN

 

Har ikke fått så stor laks men har fått laks på 6' date='8 kg, men det er sikkert rått med en på over 15kg ja. Skal ikke ta opp den diskusjonen laks vs sjøøret, begge er sprekefisker når di har rette kondisjon, men jeg har fått både laks og sjøørret i sjøen på ca 2,6 kg på flue.

 

Det blir mere laksefiske på meg i år ja. Startet med det ifjord det er gøy. Men jeg synes det er bedre med sjøørret som matfisk, ikke det at jeg ikke synes laks er godt.

 

HILSEN MADS[/quote']Alt har sin egen sjarm,innrømmer det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fiskerepport fra Rørvik med omegn.

 

To stykker som jeg snakket med som var ute på Søndag med godt med vind, di fikk 14 sø fra 750 g opp til 2 kg det er bra. Slik et det artig å høre om. Fiskene ble tatt på marabou wollybugger, samt på jiggy eller noe sånt, er det noen som har en slik en kan de legge den ut her eller en link der jeg kan se en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Kols

 

Takk for sist ja, har vært mye ut å fartet så jeg har ikke tatt meg tid til å sjekke siden her på en stund.

 

Det er ikke noen bedring med den ryggen nei, så det har blitt noen få turer bare etter du var her prøver å ta det med ro. Har store appstinenser ja. Har blitt noen få små sjøørret ikke noe å ropehurra for. har ikke kommet over kiloen. :evil:

 

Hei Hockysveisen2

 

Takker for kanon fine fluer, det hadde vært fint om du skreiv litt om fluematrialet du bruker til fluene og krokstr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Alle som er innom denne siden å ser.

 

Har vært en tur i Bjøra, siden elven til Namsen. Vi fisket i to døgn med fire timers søvn hver natt. Det ga ut telling ja, vi var tre som dro fikk to lakser den ene på 6,5 kg og så fikk jeg en på 13,7 kg det var rått ja.

 

Jeg skulle bare gå bort i svingen å kaste litt med sluken, ikke hadde jeg med håv og ikke klepp selvfølgelig. Hadde ikke helt den store troen da. men etter fjerde kasten smalt det på, så det ble kull på vannet samt at jeg såg det svære fiske ta sluken. Brukte ca 20 min på å få den i land, med hjelp av Stig som kom hjelpende med en håv. laugh.png' alt=':lol:'> :P :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var stadig ute etter SØ fiske i fjor og fikk et år med veldig mange SØ. Det skal sies at jeg fisket ekstremt mye også. I Eidangerfjorden mest(Porsgrunn). Tok ca 150 SØ på et år, hadde mye flaks ja ;)

 

Har ikke noe bilder av fluene, men kan anbefale utifra mine erfaringer at Juletreet skuffer aldri, samt en grå zonker pluss div silde imitasjoner. En hvit Rainbow warrior fungerte også utmerket. Disse tok som bare det, prøvde også reke uten det helt store. Så skal jeg velge ut noen virkelig gode så må det være disse som nevnt. Kun i sjø, ikke elv.

 

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer liste over materialene jeg har brukt på fluene litt lenger opp i tråden.

 

Palmerhackle (husker ikke det egentlige navnet på denne)

 

Krok: 3x long streamer

Tråd: Sort 8/0

Kropp: Sort chenille

Hale: To hacklespisser (grizzly og rød)

Hackle: Grizzly og rød (palmer)

 

Flua fortynges med bly. Lager noen varianter med lenger hale. Blir litt mer bevegelse i flua da. Varianten med lang hale har jeg fått gjedde på. På en fisketur etter gjeddel glemte jeg gjeddefluene mine. Funket bra med denne...

 

Spey variant (kan vel pasere som fiskeyngel)

 

Krok: 3x long streamer

Tråd: Sort 8/0

Kropp: Holo tinsel sølv

Vinge: Bronze mallard (bundet som vanlig hackle)

Hackle: Brun hane

 

Reker

 

Krok: Partridge Tsjekkisk nymfe

Tråd: Rød 8/0

Antenner: Flash fiber

Kropp: Polar fiber (klipt opp i 2 cm biter, dubbet)/orange

Rib: Vinyl rib rød/klar

Ryggskjold: Thin skin klart

 

Jeg fortynger rekene med bly. Pirk ut dubbing på undersiden

 

Fiskeimitasjon (hentet fra Pål Krogvold)

 

Krok: 3x long streamer

Tråd: 8/0 rød

Kropp: Holo tinsel sølv

Undervinge: Hvit bucktail

Overvinge: Blå bucktail

Øyne: Hobbyøyne (kjøpt på Panduro)

Flash: Flash fiber

 

Børstemark

 

Krok: 3x long streamer

Tråd: Sort 8/0

Hale/kropp: Cactus chenille

"Hackle": Leech yarn (palmer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen

 

Takker for flue beskrivelsene dine di var bra. Det var veldig bra sø fiske for deg i fjord, tror ikke på at det er flaks når du får så mange. Har selv fisket ved Larvik hver påske sammen med Magnus Riksfjord, som har Larviksportfiske. Det er mye sø i orådet der nede en her oppe.

 

Jeg fikk ca 60/70 stk i fjord, det ikke ofte man får flere en 2 til 3 sø på en tur. Men hver påske så har vi tatt ca 20 på en to tre dager, det råeste var påsken i fjord da fikk vi over 40 på en dag/kveld.

 

Hilsen

 

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis det er meg du mente sa jeg vel det for å være ydmyk, seff er noe flaks men man må fiske mye så finner man ut av hvor SØ liker å stå. Fikk ikke noen giganter, største var på 2,4 kilo. Men det er utrolig gøy når man opplever et så sinnsykt fiske på et år, blir nok leeenge til jeg får så mye. Men nå er det for varmt i ferskvanna ved der jeg bor så nå blir det full satsing på SØ igjen. Vil også nevne den deciveren Kabbe er så glad i/har funnet opp. Bare vet at den selges i en butikk i Porsgrunn og den er meget bra. Mitt tips til ivrige SØ fiskere: JULETREET

 

Den skuffer aldri, hvis du "treffer" på Sjøørreten, for når den er på det virkelige jaktinstinktet så tar den det meste. Den grå frede pluss Polar Magnus er også fluer som sjeldent skuffer. Det viktigste i mine øyne er å treffe fisken og finne gode plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toggi

 

Takker for innlegget ditt det var deg jeg mente ja, kan du legge inn fluene dine her juletreet for eksempel er jeg interisert i.

 

Er akkurat blitt rygg operert så det har blitt veldig lite fiske på meg i år. Dessverre men kommer sterkere tilbake neste år, skal prøve å bli frisk så fort som mulig slik at man kan få med seg noen av slutten av sesongen.

 

hilsen

 

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...