Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Og det er bra med barbless når man fisker C&R i følge forskerne.

 

Nja, det er vel delte meninger om dette som så mye annet, så jeg tror ikke vi skal konkludere altfor bombastisk med at mothakeløse kroker er det eneste saliggjørende... ;)

Tenker du på vandring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske handler mye om de samme tingene etterhvert, uendelig mye fokus på noen aspekter.

 

Det er psykologisk krevende å være fluefisker, tenk på nybegynnere som føler de dummer seg ut.

 

Det er lengre og lengre mellom noen som klarer å skildre naturopplevelser, men blogger fra nz blir tredd nedover ørene våre. Fisken er ikke engang hjemmeværende der nede.......Nz er bare et eks

 

Man reiser for å fiske etter ørreter på andre siden av kloden, ta bilder, filme litt, skrive kvasispennende reiseskildringer osv.

 

Foretrekker fisken her hjemme jeg. Måtte bare hoste opp noe dritt he he, er bare lei av å diskutere mothaker eller ikke! Jeg mener en krok uten mothaker er det definitive beviset på galskap og dekadanse. Tenk å ikke helt ville kroke fisken.......Lei av at folk snakker om sårbare stammer og på den måten får vanlige ekte fiskere til å føle skam og annet skit.

 

Har bundet en haug av streamere som snart skal friste sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Foretrekker fisken her hjemme jeg. Måtte bare hoste opp noe dritt he he, er bare lei av å diskutere mothaker eller ikke! Jeg mener en krok uten mothaker er det definitive beviset på galskap og dekadanse. Tenk å ikke helt ville kroke fisken.......Lei av at folk snakker om sårbare stammer og på den måten får vanlige ekte fiskere til å føle skam og annet skit.

 

 

Er mye enig det du skriver her, selv om jeg er usikker på om det er ironi.  Kommentaren passer nemlig ikke helt inn i denne "flink-tråden", for å si det slik, så jeg antar du vil få motbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ironisk, jeg prøver å være oppriktighet.

 

Det jeg er opptatt av er at fluefisket blir vel stillig av og til, og ekskluderer andre fiskemetoder.

 

Jeg tror ikke det finnes en fornuftig grunn til å sette fluefiske foran andre metoder, men i dagens identitetsøkende virkelighet er det naturlig å lage skiller.......

 

Hva er hot og hva er not, og det er synd at slike måleinstrumenter skal få lov til å snike seg inn i sportsfisket. Vi blir jo klovner og fremstår som mennesker som like gjerne kunne reist til Amsterdam for å gå raveparties.

 

Det er en sannhet at sportsfiske har potensiale til å være et sted for store opplevelser og kan bidra til store filosofier om livsstil osv, men det er en fin balansegang om man ikke skal fremstå som en fake.

 

Egentlig så er det mye motsetninger i setningene over, men det bare understreker hvor hårfin grensa er. Vis måtehold og armsbredde, slipp dårene inn i varmen.

 

Det som er så slitsomt er når utstyr kommer foran opplevelsen, og akkurat som i andre trender så viser man hvem man er, hvor attraktiv man er med å vise muskler(penger, dyrt utstyr....)  Men akkurat som om i byene der det menneskelige og rause blir slukt av disse behovene man har skapt for sonisk bedømming av andre ved å se på deres status..står til og med fisket i fare for å bli like kaldt og sterilt. Hvem er forbildet til alle de nye fluefiskerene? Er det kun ambassadører som viser hvor mye fi!"#  du kan få hvis du fremstiller deg selv riktig?

 

Jeg er fremdeles syk :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes marbakken kommer med mange gode synspunkter her, lett fra levra kalles det.

Jeg kan komme med litt info.

 

Jeg har fisket både med mothaker og mothakløse. (takk Stig vivelid og co)

 

Har egentlig fått sjokk av hvor lite mothaker ødelegger fisk, har jo lest så mange ganger hva som er "riktig" og hva som bør/må gjøres. Fisker man med mothaker så har jeg inntrykk av at noen nesten blir forbanna. Jeg har kanskje måttte kakke 2-3 av hundre fisk pga blod etc. Da har ofte grunnen vært at sena har gått inn i gjellene til fisken. IKKE pga mothaka.

 

Har aldri hatt trøbbel med dette, nå har jeg slutta å dra så utrolig til i tilslag. Jeg strammer rolig opp, og i sjøen har jeg inntrykk at de fleste kroker seg selv......

 

Bare mine tanker om dette, og jeg bruker begge deler! Jeg setter ut så og si alt av det jeg får.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang det har vært nok prat og skriverier om fks mothakeløse kroker så dukker det opp dette vaktbikkjefenomenet.

 

Så mange som må vite om enn bruker mothake eller ikke, om du dreper fisk eller ikke. Hva slags stang, snøre og alt mulig annet.

 

Jeg tror vi lar oss påvirke for lett av trender som oppstår i deler av verden der fiskebestandene er elendige. Vi har masse sjøørret og kunne vi bare fått ordna opp alle bekkene så kunne man ha fiska uten å måtte tenke på vas.

 

Ennå syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi lar oss påvirke for lett av trender som oppstår i deler av verden der fiskebestandene er elendige. Vi har masse sjøørret og kunne vi bare fått ordna opp alle bekkene så kunne man ha fiska uten å måtte tenke på vas.

 

Ennå syk

 

Jeg må nok inrømme at jeg er selv veldig påvirket av min tid som fluefiske i storbrittania.  Her er de fleste fiskbestander sårbare og 'catch and release' er en selvfølg.  Det er svært sjeldent jeg tar fisk men da må den for min del, må de være større enn 700g og jeg vet de skal spises.

 

Kenneth, influenza?  Når du er ferdig med den så kan du glede deg til litt mage/tarm infeksjon.  Det er mange nå som har spysyke......vinteren......noe gledelige tider  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kroppen eller toppen ;D  Det kan vel diskuteres  ;)

 

I romjula ble det litt rennende nese og tilbehør men de andre jentene fikk feber, slapphet, osv.  Så jeg slapp billig under.  Jeg liker å tenke at min tid med syke folk hver dag gjører kroppsforsvaret noe bedre.  Nå er det å bare se frem til spysyka.......whoopie  :rolleyes:

 

God bedring forresten og trøste deg selv med at sterke vind nå disse dagene er vel ikke verdens mest behagelig fiskevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...