Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

HEI! ALLE SJØØRRET ELSKERE.

 

Nå er jeg frisk i ryggen, hadde meg en tur ute i sjøen på torsdag, det var godt med sjøørret, fikk fire en på 1,5 kg begynnte å få gytedrakt, en blank å fin på 1,2 kg to var vel rundt 600 g ble satt ut igjenn.

 

Alle tok på helt hvit marabou flue med lit sølv/gliter hår i. Med sort rygg. Den er bundet som samme måten som polar magnus. uten hode, men fortynget foran med fire til seks snurringer foran.

 

 

 

Det blir en tur idag (søndag 4.9.06) også stemmer bra med flo og fjæra.

 

VIL GJERNE HA FLERE TIPS OM FLUER SOM FUNGERER NÅ Å UTOVER.

 

HILSEN :twisted: :roll: :P :smt023

MADS

post-1034-13949846897469_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei

 

Fortsett med hvite fluer, det er gull. Men for tiden bruker jeg selv mye decivere, de fungerer en stund til de selv om silda begynner å gi seg. Hadde på en brukbar SØ her om dagen på hvit flue. Ellers er juletreet en flue som fisker året rundt, denne kan jo også bindes i hvitt. I fjor brukte jeg mye grå/brun zonker. Det var knall. Men som flere mener, en sulten SØ på jakt(ofte lite selektiv da) tar vel det meste av streamere, fiske imitasjoner og evt reke. Den sistnevnte bruker jeg lite. På natta fungerer svart zonker bra evt Sreekin Caddies med flyt snøre. Tok også endel ørret på Polar Magnus. Dette har for meg blitt en høst flue og den funker på vinteren også. Håper dette var til litt hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Lenge siden jeg har drevet med sjøørretfiske, men vil tro fisken spiser det samme nå som da :)

 

Selv brukte jeg stort sett slike hvite som jeg har lagd ut bilde av, brukte de stort sett hele året og fikk som regel fisk hele året også :)

 

Halen brukte jeg stort sett bare rev, mye bedre holdbarhet enn feks marabou. Kroppen brukte jeg slik flash dubbing, eller en eller annen type ice chennille.

 

Fleste fluene er fortynget med blytråd. Str 8 brukte jeg nok mest.

post-0-13949846897923_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest FlueJimFlue

Får si som Henrik Mortesen sa i en av sine filmer

Når du har prøvd alle favorittene dine i flueboksen din

da drar du frem Den (de) du ikke har prøvd:)

Sjø Ørreten er ikke så kresen som mangen tror :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takker for innspillet ditt, skal ta med dette videre i min søk etter bitte villig sø. Har ikke så veldig mange spesi fluer i boksen som du kan se av bildene på disse sidene. Hvis du har noen å anbefale så tar jeg i mot det. Var ute i helga fikk bare to små som fikk svømme videre. Prøvde flere plasser som jeg har fått godt med fisk tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv reke!

Tar de ikke på det, så er det ikke fisk der! :D

Start med en rød-oransje "hale".

Rekene svømmer baklengs, og dette skal forestille følehornene.

Derretter tar du rød-oransje dubbing. Til slutt tegner du på øyne ved følehorna.

Denne flua funker like bra i elv som i hav :D:P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv reke!

Tar de ikke på det' date=' så er det ikke fisk der! :D

Start med en rød-oransje "hale".

Rekene svømmer baklengs, og dette skal forestille følehornene.

Derretter tar du rød-oransje dubbing. Til slutt tegner du på øyne ved følehorna.

Denne flua funker like bra i elv som i hav :D:P:D[/quote']

 

Ja, har du funnet en flue som all sjøørreten tar, så får du vise meg bilde ass!

Blir liksom litt teit å bare fiske med en flue da, uansett om man er i sjøen eller elva! Virker litt teit syns jeg!

Mulig du mente det litt ironisk, men det er jo ikke så mye vits i å fiske med en rekeimitasjon i elva... kan jo like godt bare slenge utti en oransje dått..

Tipper Ally's Shrimp fungerer like bra som den du beskriver!

Men det er vel ikke så mye vits, siden fisken alltid tar flua di ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ola Øie

 

Er enig med deg at det hadde vært fint om man kunne brukt en flue etter sjøørret, å vært garantert fisk med den,men så mye sjøørret har jeg fisket igjennom fem år at det er ikke mulig, men det hadde vært fint om du kunne kommet med noen flue mønstre som du har fisket med rundt Namsos.

 

Det er jo fine forhold for sjøørret der også slik som det er her på Rørvik. Skulle tro det faktisk var bedre med tanke på alle de elvene og bekkene som renner ut i fjorden.

 

Har vært å fisket der et par ganger med godt hell, bystrømmene er jo veldig finne samt ut mot Vemundvik.

 

 

Og ikke minst der jeg har fisket mest er vel på Salsneset der fikk jeg en i år på 2.6 kg på flua. Fikk 4 stk som var rundt 1 kg og syv små som fikk svømme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads!

 

Jeg har bare fisket sjøørret i en sessong, så hittil har jeg for det meste bare sjekket ut div steder, og ikke fått allverden til fisk.. men fikk to som nærmet seg kiloen!

Har da funnet en del fine plasser, og skal forsøke meg mer i områdene rundt Salsnes når våren nærmer seg ;)

 

Jeg har fisket mye med div. Wolly Bugger varianter. Har satt sammen forskjellige farger osv.. i tillegg til Mickey Finn, som også har fungert bra!

 

Har kjøpt meg to nye snører nå: Rio Aqualux intermediate og Rio compensated synk 3!

.. så blir spennende å se om de gir mer fisk!

Hvilken snøretype fisker du mest med?... eller skifter du mye mellom synkegradene osv..?

Og hvilken snøreklasse går du med? Har selv en 8'er som jeg bruker mye.. (pluss at jeg også bruker 5'er stanga i noen situasjoner). Men liker best 8'er når jeg fisker i sjøen.. pga vind og slike ting. Den er litt lettere å spey'e med også ;)

 

Du må si ifra om du har noen hete tips å gi meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ola

 

Hvis du ser hele forumet fra start til siste side så har jeg lagt ut en god del bilder av fluer som fungerer godt rundt her. Bruker veldig mye Maraboufjær det gir veldig godt med liv til fluene i sjøen, kombinasjonen med grønn og sort har vært veldig gode fluer, fra mars til sein sommeren.

Men du må også selvfølgelig ha hvite fluer i boksen dem lager jeg også av maraboufjær. I tillegg så har jeg noen forskjellige rekeimitasjoner og noen sildeimitasjoner.

 

Det jeg har erfart er at av og til så har farven på flua noe å si, men jeg mener at inntrekke har mere å si en flue valg. Dette anbefaler jeg at du vareierer fra sakte rykk med ca 3 sek venting til å ha stanga under armen å dra med begge armene, sammenling sjøørretfiske med lakse fiske, jeg skifter flue gangske ofte hvis det ikke blir får noen reaksjon.

 

Jeg bruk LTS1 7 stang med loop sitt tarpoon snøre i intermidiet, synes jeg får mer fisk med intermidiet snøret, men når du ser sjøørreten jager i overflata da er det kun flytesnøre som gjelder, med en flue som striper overflata. Har stort sett med to sneller med

 

Helt enig med deg at jeg liker også 7 eller 8 stenger pga av vinden her, hvis du skal ned i på 5 og 6 så blir det veldig få dager du kan fiske. Eller så må du finne plasser med le for vinden å det begrenser jo fisket en god del da. :smt066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært ute en tur!

Var greit vær til å begynne med, men etter hvert ble det vind og regn.

Fikk en fin sjøørret på 635 g (for å være helt nøyaktig) ;)

Fisket med intermediate og en olive WollyBuggervariant med gullhode. Deilig å endelig kjenne en skikkelig fisk igjen.

Det eneste som er kjipt er all den miniseien som ALLTID kommer å tar flua. Det eneste som hjalp var å dra inn så kjapt at de ikke rakk å ta flua. Men sjøørreten hadde ingen problemer med farten på inntrkkene :)

 

Legger ved noen bilder, men ble veldig dårlige pga at hastverk og selvutløser passer dårlig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola

 

Det var kjempe fint i dag, skulle ha med kameraet jeg også men glemte det heim.

 

Jeg fikk ikke sø idag men masse mini sei ikke særlig morro det nei.

Legger ut noen bilder av fluer som har funket godt seint i sesongen, Maraboufluer med ice dubbing til kropp på krok 6. Bruker rød lakk på undersiden av flua har på følelsen av at sø er hissiger når man har det. Det er sikkert bare noe jeg tror, men trua må man jo ha.

post-1034-13949847057962_thumb.jpg

post-1034-13949847058735_thumb.jpg

post-1034-13949847059091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads, prøv denne flue, kalte den for "luringen" ;)

 

14539_s.jpg

 

Fikk denne vakker skapning på lørdag på scierra tactikal hook størrelse 12 på en hånds klasse 5 med .20 flourocarbon. ;)

Ertesuppe vann forhold det siste dagene her på fornebu landet.

 

14540_s.jpg

 

14541_s.jpg

 

14542_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei? Ty

 

GRATULERE SÅ MYE DET VAR EN RÅ FISK.

 

Håper du satte denne fine kjønnsfiske ut igjenn slik at det blir flere slike i Oslofjorden, for det der er ikke noen godt matfisk. Hadde den vært gjeld fisk så hadde den vært feitere og blankere samt at du hadde sansynligvis ikke fått den i land på ei 5 stang med 0.20 mm. Jeg og kona flytter ned til Larvik etter Jul, da blir det helt sikkert noen turer inn over Oslofjorden.

 

Spørs om det skal ei slik flue i boksen min ganske så fort ja. Ser ut som du bruker rosa marabou og ica rosa dubbing til kropp samt kulle øyne som jeg også er fæn av. er flue for tunget noe i forkant her, ser også at du burker rødt forran under og over på flua di. Det har jeg trua på.

 

Tør jeg spørre hvor på Fornebu du tok den, har vært der to ganger selv å fiske har fått fisk der hver gang. Men ingen på den størrelsen der nei.

 

Hilse

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! igjenn.

 

Jeg tror også dette er en hanlaks, men kanon fisk å få på flue i sjøen ja.

Ser også ut som det kan være en oppdretter den hvite strippa ved gjellene. Gjellelokket skal dekke hele. Skal ikke si noe bastant her men.

 

Men det skal ikke ta bort fiskegleden med å få denne fisken på ei 5-er stang. GRATULERE SÅ MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann

 

Ja det er jeg helt ening med deg om det, må bare legge inn en laks som jeg fikk i Bjøra i Pinsen på 13,7 kg. Hadde prollaps i ryggen så jeg måtte kjøre den hart brukte under 15 min på å få den i land. Men kanon artig samt at en kompis fikk en en på 6.5 kg. på to døgn.

post-1034-13949847103021_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...