Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

Hei mads,

det der hørdes jo helt rått ut, ;D stor fisk og, blir muligens ein tur til DK på meg og, frua skal vist kjøpe noen lamper ???. sikker på eg har sett butikker med lamper her i norge og :P men så klart skal ho få reise til DK å handle, for eg kan jo "vente på ho ned i fjøra"

 

Har hatt to dager i fjøra her heime nå i påska. men her er det stilt hav. i går var det ein heftig "avlands vind" eller noravind fra alle kanter, som vi sier her. var så heftig, att eg bare svinga stanga tre ganger, og flua fløy lanngt ut :D. bortsett fra den ene flua, den sette seg i ryggen, men slikt må ein rekne med.

 

per marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei! Pellus.

 

Ja det var gøy i Dk, så det kan jeg anbefale for alle. Fyn var kjempe fin for fluefiske, med mange plasser med varierende dybde og bunnforhold. Det var rart å kunne vade 50-60 meter ut i sjøen når du fant de revene som de snakker så mye om. ;D ;D

 

Vi var nok litt tidlig ute, så jeg tror det hadde vært bedre hvis vi hadde dratt i rundt 15 april.

 

He He  ;D ;D Lamper ja det tror jeg også jeg har sett butikker av her hjemme, men klart at du kan bruke tiden til fiske i DK når dere skal ned. Du kan bruke like mye tid til fiske som hun bruker til å shope. :D :D :D

 

Det har kommet masse snø her i Larvik ??? :'( det er noe dritt, men det kommer jo ikke til å ligge lenge heldigvis. Men nå gidder jeg ikke å gå å vasse i sne til knærne for å fiske. Det er greit i Desember, Januar og Februar. Men ikke NÅ.

 

Nå er det like før det blir full action her hjemme, det nærmer seg med storm skritt.

 

Hilsen

 

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått rapport om at sø i Larvik's området begynner å få henge buk, det vil jo si at det er børstemark sværming i annmars inne i strand sonen, noen dager med regn og sol nå så er det eller blir det bonaza fiske hvis man treffer på de rette stedene.

 

Det er tatt pene sø i området på rundt Larvik på over 1kg, de er blitt tatt på børstemark(Oliven/sort), reker(orange) og gråfrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, nei Mats, nå er du ikke sulten nok!! lar deg stoppe av litt snø..

Har nok blitt for mye fiske på deg i Danmark :-)

Oterøya og jeg var ute i snøværet i går. Ikke spesielt behagelig , men siden vi måtte tilbringe påsken sammen med familien, ikke feil det altså, blir fiskesuget ganske stort når en endelig kommer hjem fra fjellet.

Nå hadde jeg vel regnet med å komme hjem til våren og ikke en halv meter med snø, men er fiske suget stort nok bryr en seg ikke om litt snødrev.

 

Vi fant en plass litt i le av nordavinden, hadde valgt oss en plass hvor det gikk en vei ganske nærme vannet slik at en slapp å vasse alt for mye i snøen.

 

Oterøya hadde en på som slapp ganske raskt, tror han brukte rosa reke, eller hvit prins.

 

Jeg hadde dagen og fikk i land en pen og rund fisk på 995 gram, jeg runder opp til 1 kg her :-)  Fikk den på ett rosa juletre med oransje marabou hale.

Takk oterøya som ga alt for å hjelpe til å håve.. Ned av fjellet, ut i vannet og så opp på flytebrygga.

 

Litt senere fikk jeg nok en ørrett, denne var mindre ca 400 gr tenker jeg. Den tok en grønn reke med hvite marabou fjær som hackle. Dette gjør reka litt transparent i vannet, noe som er bra i klart vann.  Har litt flash og cdc som antenner/bein.

 

Denne ørretten svømmer fortsatt, mens den på 1 kg ligger klar i kjøleskapet for å bli middag i dag.

 

Takker Oterøya for en fin tur og ja! det var deilig med en revansj etter forrige helg.  ;D

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! KL.

 

Der traff du spikkeren på hode, det ble masse, masse fisking i DK ja ca. 10 timer om dagen, eller vi var ute så lenge. Da frister det ikke å vasse i masse snø. Ble litt deppa når den jævlade snøen kom, å så mye da. ??? ???

 

Morro å høre at det ble tatt fisk som gjør litt mottstand, slev om været ikke tipp topp.

 

Gratulere med pen fisk. ;D ;D  Godt at det er noen som er ute å sjekker forholdene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute igår, er ikke med i Tønsberg konkurransen pga at jeg ikke kan fiske i søndag. Men prøvde en reke som var marsipan farget/litt orange, den funket helt rått fikk 4 sø og 3 røsk på neste 1 times fiske. Ingen av noen kjempe størrelse men de var fin kondisojon alle rundt 700g. Det som var rått var at de tok kanon hart på disse rekene.

 

Regnet på starten av dagen, så ble det sol.

post-1034-13949854908216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Frithjof.

 

Du er inne på noe helt riktig der, streaking caddis, muddlere og den sorte sigarflua er kjempe til slikt fiske, et godt tips er å kjøpe slike neon perler som du kan lade opp med hodelykt eller lommelykta, disse trer du på fortommen før du setter på flua. Eller du kan binde disse fluene med øyne som du gjør det samme med.

 

Jeg har hatt best uttelling akkurat de timene når det begynner å bli mørkt til ca kl 1 så er det rolig til ca kl 3. noen timer før det lysner, men i det begynner å bli lyst har jeg hatt kjempe bra fiske med rosa reke på krok 4 og 6.

 

Legger ved et bilde av en flue som funker godt i skummringen å til det er mørkt, men marabou flue med sølvtinsel i halen men med mye kraftigere hode en den jeg bruker til dag fiske, den flytter mye sjø. Det tror jeg er nøkkelen, det samme gjelder streaking caddis, lag di litt større en du ville gjort til dag fiske.

post-1034-1394985494664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lillevann.

 

Ja. ;D prøvde den med en gang den kom ut, har du prøvd den så kjøper du den. Det er en stang som passer perfekt til sø fiske, kan også uten problemer brukes til Laksefiske også. Snella i plast er også helt suveren synes jeg, lite vedlikehold kun litt olje i ny å ned. Har hatt den ja blir det 3 år nå eller noen slikt, ville ikke byttet bort den nei. ;):D;D

 

Den fisker godt i hard vind, det er bare å trykke til med det går så drar lina seg ut, da må man ha et litt tyngre snøre self. Loop x1 klasse 7, stanga er jo en hurtig og kontant stang med mye trykk i båndelen.

 

Har også en Loop multi stang som jeg også synes er god, den bruker jeg når det er roliger være å når det av og til når man trenger litt roligere fiske som f.eks. tanglopper. Det er jo ikke det at x1 stanga er ubrukelig til dette men multi`n er mer behgelig stang, hvis du skjønner. ;D ;D

 

Men det finnes mange gode stenger ute på markedet nå, man må bare finne den stangen og snøret som passer for seg å sitt fiske. Det viktigste er hvordan du føler at stanger er til deg, å ikke hva alle andre synes.

 

Har prøvd den Loop Opti coast, fy å fffff  :o for en nydelig stang det var. Er helt sikker på at det blir min neste stang ja. 8)

Har fått en lite forkjærlighet for Loop det er vel ingen hemmelighet det nei. ;D ;D

 

Så mitt råd er å prøve så mange stenger som mulig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lillevann.

 

Ja. ;D prøvde den med en gang den kom ut, har du prøvd den så kjøper du den. Det er en stang som passer perfekt til sø fiske, kan også uten problemer brukes til Laksefiske også. Snella i plast er også helt suveren synes jeg, lite vedlikehold kun litt olje i ny å ned. Har hatt den ja blir det 3 år nå eller noen slikt, ville ikke byttet bort den nei. ;):D;D

 

Den fisker godt i hard vind, det er bare å trykke til med det går så drar lina seg ut, da må man ha et litt tyngre snøre self. Loop x1 klasse 7, stanga er jo en hurtig og kontant stang med mye trykk i båndelen.

 

Har også en Loop multi stang som jeg også synes er god, den bruker jeg når det er roliger være å når det av og til når man trenger litt roligere fiske som f.eks. tanglopper. Det er jo ikke det at x1 stanga er ubrukelig til dette men multi`n er mer behgelig stang, hvis du skjønner. ;D ;D

 

Men det finnes mange gode stenger ute på markedet nå, man må bare finne den stangen og snøret som passer for seg å sitt fiske. Det viktigste er hvordan du føler at stanger er til deg, å ikke hva alle andre synes.

 

Har prøvd den Loop Opti coast, fy å fffff  :o for en nydelig stang det var. Er helt sikker på at det blir min neste stang ja. 8)

Har fått en lite forkjærlighet for Loop det er vel ingen hemmelighet det nei. ;D ;D

 

Så mitt råd er å prøve så mange stenger som mulig.

 

 

 

Jeg benytter selv en 10-fot X1 klasse 6 til SØ-fiske og er kjempefornøyd, men det er alltid artig å høre om andres erfaringer!  Har brukt et trasig synk 3-snøre i hele vintersesongen - (plastic fantastic) og gleder meg til å sette på favorittsnøret - et Loop Opti Stillwater klasse 7 (en klasse over).  Det er en ok kombinasjon!

 

Siden denne tråden handler om SØ-fiske må jeg legge til at jeg var ute på lørdag, fikk 2 pene på dønn rosa reker med mye glimmer.  De var så spjåka at en kunne mistenke SØ'en for å like drag-show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER KOMMER DEN RÅESTE FLUA TIL SØ FISKE JEG NOEN GANG HÅR PRØVD PÅ MIN TID SOM SØ FISKER.ca 7 år nå.

 

Ja, dette er noen av det råeste jeg har fisket med si sjøen på veldig veldig lenge. Det er en rosa og hvit reke, den tok jeg 5 sø på på første turen, alle rundt 500-700g. Samt hadde på 4 på 2 timer. Tilfeldig tja det kan man vel si, men jeg prøvde med en tur til noen dager senere,dette ga 4 sø på rundt 800-900g, å mistet 5 stk på 4 timer.  :) :)

 

Søndagen under fiskekonkurrasen i Tønsberg som jeg ikke kunne være med på pga jobb, så stakk jeg ut en tur på Lørdag ca kl 12 til 15.

 

Først kastet da drar jeg et drag å lar den synke i 2 sek kunder, med det samme som jeg begynner å dra banker det på i enden av snøret noe så kolosalt hart, det ble en sø på godt over 1,2 kg den var litt slank så den fikk svømme videre. Men du for en hærlig kamp den ga helt til den lå håven. Et kast til på samme viset kun noen få drag å pang en ny fisk på ca. 800g. Dette gjenntok seg 5 ganger på rad. Fikk 7 pene sø denne dagen alle på denne rå reka. To dager senere prøvde jeg meg igjenn jo da det samme skjer igjenn 4 fisk på 2 times fiske. ;):D;D ;D

 

Mriks prøvde denne flua i helga så det ble så på ca 2 kg en på 1,2kg samt 2 på rundt 900g. Han hadde samme opplevelsen som meg når vi snakket sammen, at dette må være noen av det råeste rekeflua som vi har vært bort eller hva sier du Mriks.

 

Sø'en når han tar han tar så sykt hart at dette er jo bare helt rått å sinsykt moro å fiske med.

 

Det som er synd er at det er spay hacklet som er brukt taes ikke inn i Norge. Den tar min 45 min å binde men den er vært strevet. Den er vel opprinelig amrikansk, men tilpasset sjøen i DK på Øland, den blir kalt Øland reken i DK tror jeg. Denne utgaven som ligger her kan dere tipp hvem som har bundet og utviklet denne?????? ;D

 

post-1034-13949855076851_thumb.jpg

post-1034-13949855077205_thumb.jpg

post-1034-13949855077693_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sailfish.

 

Bildet er vel ikke av helt tipp topp kvalitet men den er lyse rosa eller salmon pink som fargen heter eller mer marsipan farge spør du meg slik at den blir nesten hvit på bildet. Har også bundet den i grå, men må vel si at den lyse rosa flua er overlegen i forhold til fangst av fisk.

 

Den er veldig lik den flua som ligger der ja Sailfish, den har jeg ikke sett før hhmmmm.

legger ved et bilde med litt forsterket farger så ser du det bedre eller ;)

post-1034-13949855078074_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sailfish.

 

Bildet er vel ikke av helt tipp topp kvalitet men den er lyse rosa eller salmon pink som fargen heter eller mer marsipan farge spør du meg slik at den blir nesten hvit på bildet. Har også bundet den i grå, men må vel si at den lyse rosa flua er overlegen i forhold til fangst av fisk.

 

Den er veldig lik den flua som ligger der ja Sailfish, den har jeg ikke sett før hhmmmm.

legger ved et bilde med litt forsterket farger så ser du det bedre eller ;)

 

Sånn ja, der var det tydelig og fint :D

Men du sier at den nesten er som Ølands Spey Shrimp, hva er forskjellen a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER KOMMER DEN RÅESTE FLUA TIL SØ FISKE JEG NOEN GANG HÅR PRØVD PÅ MIN TID SOM SØ FISKER.ca 7 år nå.

 

Ja, dette er noen av det råeste jeg har fisket med si sjøen på veldig veldig lenge. Det er en rosa og hvit reke, den tok jeg 5 sø på på første turen, alle rundt 500-700g. Samt hadde på 4 på 2 timer. Tilfeldig tja det kan man vel si, men jeg prøvde med en tur til noen dager senere,dette ga 4 sø på rundt 800-900g, å mistet 5 stk på 4 timer.  :) :)

 

Søndagen under fiskekonkurrasen i Tønsberg som jeg ikke kunne være med på pga jobb, så stakk jeg ut en tur på Lørdag ca kl 12 til 15.

 

Først kastet da drar jeg et drag å lar den synke i 2 sek kunder, med det samme som jeg begynner å dra banker det på i enden av snøret noe så kolosalt hart, det ble en sø på godt over 1,2 kg den var litt slank så den fikk svømme videre. Men du for en hærlig kamp den ga helt til den lå håven. Et kast til på samme viset kun noen få drag å pang en ny fisk på ca. 800g. Dette gjenntok seg 5 ganger på rad. Fikk 7 pene sø denne dagen alle på denne rå reka. To dager senere prøvde jeg meg igjenn jo da det samme skjer igjenn 4 fisk på 2 times fiske. ;):D;D ;D

 

Mriks prøvde denne flua i helga så det ble så på ca 2 kg en på 1,2kg samt 2 på rundt 900g. Han hadde samme opplevelsen som meg når vi snakket sammen, at dette må være noen av det råeste rekeflua som vi har vært bort eller hva sier du Mriks.

 

Sø'en når han tar han tar så sykt hart at dette er jo bare helt rått å sinsykt moro å fiske med.

 

Det som er synd er at det er spay hacklet som er brukt taes ikke inn i Norge. Den tar min 45 min å binde men den er vært strevet. Den er vel opprinelig amrikansk, men tilpasset sjøen i DK på Øland, den blir kalt Øland reken i DK tror jeg. Denne utgaven som ligger her kan dere tipp hvem som har bundet og utviklet denne?????? ;D

 

 

[/quote Hei!

Rent geografisk, er der ikke noget der hedder Øland i Danmark.

Fluen er opfundet af en dygtig innovativ fluebinder som hedder Morten Øland

.

hilsen LASSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! gutter.

 

Det er helt riktig at dette er en reke laget av Morten Øland (Ølands spay shrimp)og Claus Eriksen pattegrisen, men det er opprinelig en amerikans flue bare den er større. Men modifisert av Morten først til sø fiske og Claus videre til slik den ser ut her. Denne flua er også kalt pattegrisen eller patisen.

 

 

MEN DET ER INGEN TVIL OM AT DETTE ER EN FLUE SOM FORBLIR MITT FØRSTEVALG FRA NÅ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rettighetsbelagt slike ting så du får nok kjøpe bladet  ;)

 

Kan ikke du bare skrive av artikkelen a? ;D

Vanskelig å ta deg for rettigheter da vel? Ikke sikkert du har lest artikkelen osv... ;D

 

Uansett, vet ikke hvor jeg kjøper det bladet? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal ta å skanne denne artikelen inn her for slikt kan det bli bråk av retigheter osv ja.

Den er vel ikke magisk den flua men, har prøvden den på en del turer å den har tilgangs levert varene for min del.  ;D ;D

 

Takk Ospray for linken der har vel alle tilgang og svar på spørsmål om den. Men det som er synd er at de som førerer White spay hackel i Norge ikke har tatt inn denne fargen her til lands, det er også lang tid før de lager disse fargene opp igjenn. Var innom Go-fishing i Odensen i påsken å kjøpte matriallene der, å snakket med Claus Eriksen.

 

Fikk tak i bladet igår på Narvesen, det er en kanon artikel synes jeg da. Man får ikke mindre trua på flua Nei. Å når man har oppleve det samme som i artikelen så ja. Da blir det rått. ;D ;D

 

Har testet med andre fluer på et strekk først, bøde andre rekefluer og maraboufluene mine samt andre fluer som har gitt napp og 1-2 fisk, men når jeg satte på pategrisen så fikk jeg 4-5 stk å borti like mange, på samme strekket. :D;D Det kan jo være tilfeldig heter men.

 

Skal ut å prøve den mere i helga. Gleder meg til det ja.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...