Gå til innhold

Thomas & Thomas Solar


Frode S

Anbefalte innlegg

Er ikke en stor fan av «halleluja» anmeldelser av stenger generelt, da preferanser på stenger er såpass individuele. Men en gang i blant dukker det opp noen stenger som absolutt er verdt å nevne, spesielt om andre er nyskjerrige på denne også  :rolleyes:

 

15963765427_def28c773a_z.jpg

 

For meg er det lenge siden jeg har fisket en stang som har vekket mer følelser om min perfekte saltvannsstang en Thomas & Thomas sin Solar 9’ #7. Har hatt denne ute en del turer den siste tiden og hva jeg har opplevd er svært positivt!

 

16101621566_930cf8ee7a_z.jpg

 

15507712553_4b041d9ee0_z.jpg

 

Det er ingen hokus pokus ny nano greie, men for en fantastisk tapering/ aksjon de har laget i denne. Solar er en rask sjøstang men med et «touch» av feel som de sier i reklamen’ish. Første tankene jeg gjorde meg når jeg testet den var Sage xi2 møter Loomis NRX – men etter å ha kastet den side om side er det en del forskjell på de tre, lander litt midt imellom. Den er mykere i toppen en XI2 men ikke fullt så ute av takt i toppen som NRX kunne være, så sant man ikke traff 100% (*er veldig glad i NRX og XI2 også) Solar har mer reserver en hva jeg kan tyne ut av den og den har en ryggrad som den seriøse saltvannsstanga den er… og den er fortreffelig å kaste langt med selv med litt «slurv.»

 

16127422425_ca1a9f35f3_z.jpg

 

Finishen på stanga er i god T&T tradisjon perfekt med titan guides og RECoil snakes, men de har gått langt utover sin vanlige finish på denne. Dette er den første T&T stanga jeg har sett hvor de har gått for en Scott’aktig upusset karbon løsning. Man ser tydelig hvordan karbonen er rullet og det ligger kun et tynt lag med lakk utenpå, så man kan både se og kjenne snurringene. Mao de har droppet Rhino coatingen de har brukt på andre stenger – må si at jeg har sansen for Rhino coatingen da den gjør stangen utrolig slitesterk men i følgeT&T er den ubehandlede finishen like sterk… dette gjenstår å se.

 

15505091874_b11c857eb8_z.jpg

 

15941337679_797d5c4f6f_z.jpg

 

Litt tøft er det også at de har lagt på et «ark» med karbon som forsterker stanga i bunndelene i en annen, litt mørkere farge, som er rullet/kuttet asymmetrisk – så man kan se denne når lyset treffer stanga.  Det følger også med en sort tradisjonell alu tube som ser ganske så bra ut.

 

15507712033_fbeaf2f931_z.jpg

 

En litt annen fiffig detalj som er tradisjonelt av T&T, er å snu stripping guidene omvendt av hva som er normalen. I følge Tom Dorsey som er ansvarlig for designet av stengene er dette gjort for å minske sjansene for at fluelina skal henge seg opp i «føttene» av stripping guidene… ikke at jeg har hatt noe problem med dette med guidene satt den tradisjonelle veien.

 

15941671657_e4660550f1_z.jpg

 

 

 

Prisene i Norge på T&T er heller ikke avskrekkende, faktisk en del rimeligere en de fleste US butikkene – Streamstix.com selger de for 5990,- inkl. frakt. Var heldig å kjøpte min på førjulssalget i gave til meg selv fra frua, så jeg fikk 30% avslag på stanga.  <<l

 

Har på ingen måte tilknytning til hverken Streamstix eller T&T, men fant veldig begrenset med informasjon/bilder av stanga på nettet så håper dette er til hjelp hvis noen er på utkikk etter en god saltvannstang. fffishing

 

Legger også med en liten filmsnutt som viser aksjonen for de som er interessert i å se det – kaster her ut en #8 SA Stillwaterline 27-28 meter.

 

https://flic.kr/p/pKZEUS

Endret av Frode S
  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å høre. Har også hørt andre snakke om denne serien. I følge Brinkhoff i Tyskland finns det en 9´#5 som er helt magisk. Denne klassen finner jeg ikke på T&T´s hjemmesider, men Brinkhoff har den i sortimentet.......

Har også hørt det samme... tror T&T stort sett kan lage stengene utover standard klassene i "assortementet" på bestilling, da de ruller og "steker/baker" stengene selv  <<l

Endret av Frode S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å høre. Har også hørt andre snakke om denne serien. I følge Brinkhoff i Tyskland finns det en 9´#5 som er helt magisk. Denne klassen finner jeg ikke på T&T´s hjemmesider, men Brinkhoff har den i sortimentet.......

Sjekket med Torgeir hos Streamstix og man kan bestille Solar og andre stenger i seriene i andre klasser en hva som er standard i assortementet, "T&T bygger stort sett alle stenger en måtte ønske, men de stengene som ikke er ført opp på listene på nettsidene deres er ikke lagerført, dvs de bygges på bestilling"  <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt sugen på å prøve den TNTen. Både navnet og omtalen tilsier at dette er noe jeg kan komme til å like... Den skal vel være enda kjappere enn Solaren?

Tror den vil være midt i blinken for deg... hvis det var T&T TNT du tenkte på... rask stang a-la TCX 

Endret av Frode S
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...