Gå til innhold
  • 0

Fortomlengde Og Fluestørrelse


sølvkroken

Spørsmål

Hei,

 

Jeg vet at det finnes mange topic ang. fortom, men jeg har ikke funnet eksakt det jeg lurer på og beklager hvis jeg har oversett noe.

 

Fortiden har jeg en Lawson 9' #7/8 som jeg skal bruke til sjøørett fisking, men så fersk som jeg er så har jeg ikke helt klart å forstå hvordan fortomlengde og fluestørrelse henger sammen.

 

Spørsmålet mitt er, hvordan vet jeg hvor lang (sånn cirka) fortomen min skal være på de forskjellige fluestørrelsene? Jeg går utifra at man ikke fisker med en fixed fluestørrelse, men at man har muligheten til å varigere mellom størrelsene.

 

For å forenkle spørsmålet litt. Gitt at jeg eksempel har en 9' ferdigtapert fortom mono som ender ut til 0.27mm og jeg ønsker å ta i bruk en flue på size 6. blir 9' for kort eller for lang?

Hvis for lang: hvor mye skal jeg klippe av fortommen?

Hvis for kort: hvor mye skal jeg skjøte på?

Har dere eksperter noen tommelfingel regel som kan brukes?

 

Er det noen grenser på hvor stor/liten flue jeg kan ha på denne stangen og ikke minst andre typer stenger som #4, #5 eller #6 etc..?

 

PS! Jeg har fått med med meg at det er anbefalt å ha en fortom på minst 1.5x eller 2x stanglengde.

 

All svar mottas med stor takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, 

 

En fortom på ni for og ei flue i str 6 funker som snus. Denne trenger du ikke å gjøre noe med.

 

Du gjør det litt vanskelig for deg selv her. Normalt er det ikke forholdet mellom lengden på fortommen og størrelsen på flua noe jeg tenker på.

 

Det er skjelden noen motsetninger mellom lengden på fortommen og størrelsen på flua. Unntakene er i mer ekstremtilfeller. Typisk gjeddefiske hvor man bruker ekstremt store fluer (str småspurv). Når man bruker veldig tunge eller store fluer (tenk luftmotstand), vil man ofte være tjent med å ikke benytte de lengste fortommen.

 

Stangen din vil håndtere det aller meste du noen gang vil trenge etter sjøørret. Vurderer du tidlig fiske etter laks i flomelv med virkelig tunge messingtuber, gjeddefiske med store gjeddefluer (småspurv) så vil kanskje stanga bli for veik, i forhold til vekta/størrelsen på flua.

 

En fortom på 9 fot er fint for en nybegynner, ettersom den lettere slår over enn en lengre fortom.

 

Hva gjelder størrelsen på flua og tykkelsen på fortomsspissen, er det også visse grenser. Man bruker ikke 0.027mm spiss når man fisker fjærmygg i str 18.... Men 0.27 er helt greit til sjøørret. Personlig bruker jeg mest 0.22..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, gjør det veldig enkelt er mitt råd. 

Har du en ferdigtapert fortom som ender i 0,27 e.l. så knyt på 1-1,5m med 0,25, så har du en fortom som vil fungere til det meste.

 

For min del knyter jeg mine egne: 1,5m 0,60 - 1,3m 0,45 - 1,2m 0,30 og 1,5m 0,25 sånn ca. 

Tar det på øyemål, så det blir noe rundt der. Dette fungerer veldig bra for mitt bruk i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for alle svarene :)

 

Sist jeg prøvde hadde jeg på en relativt liten flue på str. 12 (innlandsfisking). og da falt den bokstaveligtalt rett ned, selv om den nok har noen meter til gode å fly.

 

Jeg skal gå til anskaffelse av utstyrene og prøver det dere anbefalte :)

 

PS! ser at en del foretrekker/anbefaler å fiske sjøørret med en stang i #6 og #7, er min litt for "overkill" og er det noen fordel å bruke flere forskjellige stenger enn bare en all-around en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Stangen du bruker er helt fin. Bli godt kjent med den, og øv mest mulig. Jo bedre kastingen går, jo mindre problemer blir det, jo mer moro blir det å fiske med flue. Når du har kommet dit, så har du begynt å finne din kastestil, og da kan man bedre vite hva man ønsker av utstyr.

Det meste av stenger i dag duger absolutt, så der vi har mest å hente er på teknikken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

igjen tusen takk for alle svarene.. setter veldig stor pris på det.

 

Når det gjelder teknikk, er det et must å melde seg inn på et nybegynner kurs? Jeg har ikke hatt noen kurs i fluekasting, men da jeg prøvde for førstegang (sommer i fjor) hadde jeg forsåvidt ingen problemer med å svinge den frem og tilbake. Ingen piskelyd helleer. Dett takk til mye bra video på Youtube selvsagt, eneste problemet er som nevnt, at jeg ikke klarer å få fluen til å lande rett og pent på vannet.

 

Nå som jeg har fått mer info fra dere, så skal dette testet ut skikkelig til neste tur med fluestanga (og ikke haspel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ta kun med fluestanga, så har du ikke noe valg. En del trøbling i starten vil det være. Og det er fordelen med å ta et kurs, det sparer deg for mye frustrasjon. En fordel er det absolutt, men ikke et must.

Øv så mye og ofte du kan, belønningen med masse ekstra fiskeglede kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ta kun med fluestanga, så har du ikke noe valg. En del trøbling i starten vil det være. Og det er fordelen med å ta et kurs, det sparer deg for mye frustrasjon. En fordel er det absolutt, men ikke et must.

Øv så mye og ofte du kan, belønningen med masse ekstra fiskeglede kommer!

 

Har du noen tips hva en nybegynner bør være obs på?

Selvasgt lærer man underveis også, men greit å ikke snuble på de kjente feilene hvis man har muligheten for å unngå dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mitt tips når det gjelder kasting: Forstå fluekastet - da vet du hva du skal trene på.

 

1. Rette linjer i stangføringen både sett ovenfra og fra siden.
2. Akselerasjon frem mot bråstoppen både i frem- og baksleng (ikke kraft, men fart).

3. Bunndelen av stanga alltid først gjennom bevegelsen til den vippes over rett før bråstoppen.
4. Riktig timet dobbelttrekk som bare handler om mottrekk med venstrehånda under frem-og bakslengen. Dette for å spenne opp stanga så mye som mulig før bråstoppen.

 

..og SØ-fiske er genialt til kastetrening for da blir det som regel mange og lange kast (i motsetning til feks tørrfluefiske på stille vann).

Endret av Johan H.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg gikk på et kurs når jeg var guttunge, det er vel 25 år siden eller noe.

Lærte mye der, men så var det en del år fisking lå på is, og etter det så har jeg frisket opp, og lært meg mye på egenhånd.

Men jeg har sikkert mye rusk i kastingen som kunne vært øvet vekk...

Og mye annet jeg burde lært! Alltid noe å lære innen fluefiske og kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...