Gå til innhold

Flugspö Till Lillgrabben.


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Hej!

Letar efter ett passande spö till lillgrabben. Antagligen inte stor nog till att få till det ordentligt med han tycker det är väldigt kul att vara med och kasta när jag är ute och testar nya linor osv. Sånt måste ju uppmuntras! Kunde tänkt mig att få tag i något mellan 7-8" #3 eller kanske #4. Måste vara till ett bra pris då det säkert kommer få genomgå en del. Tacksam för förslag.

Ps. Var inom "lokala" butiken idag som tidigare har gätt ett seriöst intryck. Svaret jag fick när jag frågade om dom hade något spö med dom kriterierna jag önskar fick jag ett svar som gjorde att det kommer ta lång tid innan jag går dit igen. "Nä så korta spön är det ingen som produserar längre". Och du bör i vart fall ha en klass #5 (9"). "Annars känner man inte att linan laddar spöt." Mmmm jaha sa jag sammtidigt som han försvann med halvsur min. Var ingen vits att ta diskussionen kände jag. När jag såg igenom vad dom hade i butiken hade dom bara 9fotare. Passade vel inte att jag önskade något dom inte hade. Men för ett uppförande! Till saken hör att jag precicerade att han är 4år. Hade han vart 9-10 är säkert 9" #5 ok.

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ung ut til egen fluestang. Jeg ville lovet han egen fluestang da han blir 7 år. Da har han noe å glede seg til. Kjenner ikke din sønn og det er 20 år siden min/vår yngste sønn var 4 år. Siden vi har 5 sønner som ikke har blitt fluefiskere, har jeg nå fått nytt håp: Barnebarnet er 1 år 5. februar. Har stående en 8`#3 stang som er bra med GL Presentation #4. Men før det blir det fotball, krokkert, badminton!

Tror stang på 7`6 eller 8`#3 med 4 eller 5 snøre blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart att han är för liten till att lära sig kasta ordentligt. Men han tycker det är så himla kul att kasta med pappas spön. Mycket enklare att ge honom ett eget än att han skall låna mina som jag hälst inte vill att han kastar med. Men han kasta ganska fint med ett par korta lätta spön jag hade tidigare. Klarade att hålla 7-8meter i luften några gånger i höstas. 

Tack för tips hansjr! Skall se på det spöt. Men man kan säkert hitta något ok begagnat med. Inte så himla noga vad det är bara det är kort och lätt.

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør få en lett spinnerstang med lukket snelle. Senere haspelsnelle, og så en fluestang når han blir 7-8 år. Det viktigeste i starten er at gutten får fisk og opplever gleden av å være ute og på jakt etter fisk. Sluk og markfiske er mer en nok for en så liten kar.

 

Det var slik jeg gjorde det. Nå når sønnen min snart er 13 år er han i ferd med å bli en god fluefiskekompis!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal driste meg til et svar , men sjekk avataren min, og at jeg jobber i butikk
Jeg må nok si av erfaring selv, og som flere nevner at det er litt ungt. Det til side, så har du et alternativ som jeg selv benyttet meg av til min sønn. Han står fortsatt og fekter litt med denne og har det gøy. Det er en Guideline Exp 7,6 fot klasse 3 (billig +/- 1000.-). Lader du denne med en Guideline Presentation Wf 3( ca 8,5 meter ) så har du også en kort klump som lader fort med lite line ute slik at han faktisk kan forstå litt hvordan det fungerer etterhvert.
De vokser fort disse smågutta så på lengre sikt er det også et meget forsvarlig kjøp. En stang han kan ha i lang tid fremover.
Du har også en stang du selv kan ha det meget morro med mens du lærer opp sneipen :) 


 

Endret av Robban
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips Robban. Tänker så att det är lika bra att han får någon nu har kan ha kul med nu och så lära sig använda spöt på riktigt om ett par tre år. Har inga tankar på att låta honom fiska med det innan han kan hantera det ordentligt. Och har lust till det. Grabben tycker det är otroligt kul att kasta. Och vill inte släppa lös honom med mina egna spön. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Letar efter ett passande spö till lillgrabben. Antagligen inte stor nog till att få till det ordentligt med han tycker det är väldigt kul att vara med och kasta när jag är ute och testar nya linor osv. Sånt måste ju uppmuntras! Kunde tänkt mig att få tag i något mellan 7-8" #3 eller kanske #4. Måste vara till ett bra pris då det säkert kommer få genomgå en del. Tacksam för förslag.

Ps. Var inom "lokala" butiken idag som tidigare har gätt ett seriöst intryck. Svaret jag fick när jag frågade om dom hade något spö med dom kriterierna jag önskar fick jag ett svar som gjorde att det kommer ta lång tid innan jag går dit igen. "Nä så korta spön är det ingen som produserar längre". Och du bör i vart fall ha en klass #5 (9"). "Annars känner man inte att linan laddar spöt." Mmmm jaha sa jag sammtidigt som han försvann med halvsur min. Var ingen vits att ta diskussionen kände jag. När jag såg igenom vad dom hade i butiken hade dom bara 9fotare. Passade vel inte att jag önskade något dom inte hade. Men för ett uppförande! Till saken hör att jag precicerade att han är 4år. Hade han vart 9-10 är säkert 9" #5 ok.

Ecko Gekko 7'9 #4/5. Kjøpte det til min seksåring i fjor. Stt på et GPX i klasse fire.

http://www.amazon.com/Rajeff-Sports-Echo-Gecko-Kids/dp/B00CID8CVG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...