Gå til innhold

Fortom og spiss til amatør


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Jeg har fisefine fingrer som hviler i eterisk olje hver natt og de tar helst ikke i en sag og har aldri hållt ordentlig rundt et hammerskaft, men de håndterer ikke microringer; hverken på nål eller tatt bort fra nålen. Etter min mening noe tullefjas og skjønner ikke at det skal være så vanskelig å tapere den siste delen av spissen. Tar eksakt 21 sekunder å tapere på spissen, uansett værforhold. Gjør det i blinde. Jeg ga microringen omtrent 7-12 minutter, sen ble det søpla.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - omtrent 7 minutters erfaring med microring... ;) Sju minutter med knyting eller sju minutter med fisking? Jeg har vært der dere er for mange herrans år sida, så jeg veit hvor klønete det kan gjøres... ;D Men det utelukker uansett ikke det faktum at ringer er både forenklende og forsterkende, å ikke minst, veldig materialbesparende og allsidige... Tenk på myggpuppe-opphengere feks.

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke tenke på at fortommen ikke klarer å slå over fluene dine, hilsen fluebindern

Jeg har ikke tall på hvor mange sjøørret som har blitt lurt av 0.43-0.33-0.23 :)

 

En tykkere butt slår bedre over enn en tynn. Enkelt og greit.

Det har lite med antall lurte ørret å gjøre, sånn sett ville det vært best med bare en tynn lang utapert fortom (mindre synlig)

 

Men som flere nevner - hold det enkelt i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,60 - 0,40 - 0,30 - 0,25

 

Ikke for å gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være, eller for å være vrang eller på noen annen måte kritisk: Hvis man fisker med #7 stang/ snøre kombo så ser buttdel i og for seg grei ut med 0.60. Det jeg er litt sånn usikker på, og som jeg lurer en del på, er hvor god massefordeling får man fra spiss på fluesnøre til buttdelen, i og med at det er sannsynligvis er en del variasjon på fluesnørenes spissdel, og ikke minst massen og stivheten på buttdelen (som vel variere sterkt fra fc til vanlig mono?). Ser for meg en situasjon der spissen på fluelina er myk, tynn og smidig og buttdelen på 0.60 som stiv og lite smidig? Ikke at fisken nødvendigvis bryr seg katten om dette, men er dette noe man bør være spesielt obs på?

 

 

I beste mening!

 

Øyvind    

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe noen ruller med egor + for å binde egne fortommer. Tenkte å kjøpe kanskje 4 ruller. Hvilke dimensjoner kjøper jeg for å dekke både fortomm til sjøørret og laks?

Viktor: Du kan ta en titt på Granbo Flyfishing sin nettside, som vil gi deg en pekepinn på hva du er ute etter, avhengig av både klasse på stang og fluestørrelse du skal benytte:

 

http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/fortommer.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være, eller for å være vrang eller på noen annen måte kritisk: Hvis man fisker med #7 stang/ snøre kombo så ser buttdel i og for seg grei ut med 0.60. Det jeg er litt sånn usikker på, og som jeg lurer en del på, er hvor god massefordeling får man fra spiss på fluesnøre til buttdelen, i og med at det er sannsynligvis er en del variasjon på fluesnørenes spissdel, og ikke minst massen og stivheten på buttdelen (som vel variere sterkt fra fc til vanlig mono?). Ser for meg en situasjon der spissen på fluelina er myk, tynn og smidig og buttdelen på 0.60 som stiv og lite smidig? Ikke at fisken nødvendigvis bryr seg katten om dette, men er dette noe man bør være spesielt obs på?

 

 

I beste mening!

 

Øyvind

Tar det absolutt ikke som kritikk! Forskjellige meninger er bare bra. Da har vi noe å diskutere.

Og det er et veldig fornuftig spørsmålstegn du setter. Har faktisk ikke tenkt over det, men prøvd ut mye forskjellig.

Og det er langt fra sikkert at det som funker for meg funker for andre.

Jeg har i hvert fall ikke opplevd noe problem at 0,60 blir for stivt på de linene jeg bruker, hverken klasse 6 eller 7,

Men det kan sikkert være en ting å tenke på om man bruker et snøre med tynn fronttapering, eller en veldig myk line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microringer... 1,6mm til sene i 3x 4x og 5x ?

Trenger jeg større enn det til sjøørreten? Er det indre diameter eller ytre det står i beskrivelsen?

Alle tre alternativene får du fint igjennom en 1,6mm microring. Om det er ytre eller indre diameter kan jeg dessverre ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroringer er gull! Bruker de til alt ørretfiske, men ikke til storørret, laks eller saltvann.

 

Ikke hør på Lillevann og andre særpomper som ikke har skjønt det. hhhandjob

 

Jon Erlend har et poeng: Ikke glem å sjekke/knyte om begge knutene inn til ringen. Etter å ha landet en større fisk med litt trøkk i knyter jeg ALLTID om alle knuter; begge knutene til mikroringen og knuten til flua. Tren på å knyte gode, enkle knuter som du kan i blinde (og mørke) med kalde fingre så blir dette bra  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke hør på Lillevann og andre særpomper som ikke har skjønt det. hhhandjob

   <<l

For min del blir mikroringer enda en dippedutt man har som et hjelpemiddel man veldig fint klarer seg uten.

Jeg er egentlig glad for alt ekstra jeg slipper å tenke på og ha med på tur.

Hilsen særpomp :-p

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet om og gjøre om knutene på microring etter kjøring av fisk skjønner jeg ingenting av Andreas L, jeg personlig har aldri hatt problemer med dette. Hvis man evt har problemer med dette bør man revurdere sine knuter. 

 

Nei, hvis du ikke har det Håvard A så er det jo sikkert ikke et problem da ;) .

 

Jeg har smertelig fått erfare at den øverste knuten i mikroringen svekkes etter en dags fiske der jeg bare har byttet spissen, men latt den øverste knuten sitte. Og jeg er helt rå på å knyte gode knuter, så der ligger ikke problemet.

 

Det sier seg vel selv at 0.20 mm som beveger seg mot metall før eller senere vil bli slitt? Bra du ikke driver med strikkhopping eller har ansvaret for sikkerhet i luftfart Håvard :)

Endret av Andreas L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...