Gå til innhold

sinnsyk steinflue


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Er bildet tatt i Norge er det jo en Cephalotes. Jeg har fanga eksemplarer av den langs Renaelva som er tett opptil fire centimeter. Det kryr av Cephalotes-nymfer under steinene i nesten hele elva. Må dog innrømme at den steinflua på bildet er fryktelig stor!

 

Jeg snakka med John Brittain om denne flua. Han jobber til daglig på UiO og er vel den som har størst kunnskap om akvatiske insekter i Norge. Jeg tror han har interessert seg spesielt for døgnfluene. Jeg spurte han om Cephalotes kom ut fra vegetasjonen midt på dagen for å fly midt utpå elva for å drikke. Dette er noe jeg har trodd i mange år, men jeg tok nok feil! Han fortalte meg at eggene i eggsekken utvikler seg over flere dager, og at den flyr utpå for legge egg etterhvert som de modnes.

 

Første gangen jeg så denne flua var for mange år siden. Vi var ved Almevelta i Glomma ca. ei mil nord for Rena. Kameraten min mente at det krydde av flaggermus langs kantvegetasjonen, og vi gikk for å undersøke dette nærmere. Så var det DEN steinflua! Så mye for alle de fluebinderbøkene jeg eide, der det sto at Montana-nymfa var noe alle fluefiskere burde ha noen eksemplarer av, selv om det ikke fantes store steinfluer i Norge. Så da så! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Ole Marius!

Der har du Cephalotesen! Den er ikke akkurat så liten den heller! Veit at han Tore har noen nymfer på sprit. Egentlig en fryktelig sløsing med alkoholen det der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He he, tok vare på et par store "flaggermus" langs nedre del av G.lågen for noen år siden også. Og hvilke store steinsfluer! Herregud. Satte på en imitasjon, selv om det var et fåtall av dem over elva, og hva skjedde? Jo, harren plaskvaket på dem for å ta de i runde to. Litt sånn klassisk is-i-magen-opplegg :)

Da er det om å gjøre å ikke smellrykke til så fort man ser fisk som tar flua :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Dyret bundet på streamerkrok fungerer som bare det. Jeg så en Cephalotes som fløy ut over elva og satte seg. Den satt litt for lenge, for den blei borte i et skikkelig plask-vak! Jeg satte på dyret på streamerkrok #8 bundet med litt kort hackle, kasta ut og: SPLASJ! Ni hekto med smellfeit ørret. laugh.png' alt=':lol:'>

http://fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=3007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Er det noen som har en god imitasjon for steinfluer?

 

Prøv Gary La Fontaine`s Airhead. Spør du meg så er det bare en myte at man hovedsakelig bør imitere steinfluer i nymfestadiet. Argumentasjonen med at disse insektene klekker på land (på tørre steiner/strå/trær e.l. langs elva), og derfor ikke bør fiskes som imitasjoner på det voksne insektet (altså på overflaten), holder etter min mening ikke helt mål.

 

Det hender nemlig utrolig ofte at disse insektene krasjlander på vannet, og skaper et lurveleven på overflata som består av intens kaving, roterende vinger og masse bevegelse. Dette oppfatter selvfølgelig ørreten, og forsyner seg ofte grovt av matfatet.

 

I de tilfellene jeg har opplevd dette ved en av "mine" små, vakre sørlandselver, så har Airhead vært en meget velfungerende (og ikke minst tørr) imitasjon... ;)

 

Her ligger et bilde av Airhead:

 

http://spaces.msn.com/sixpack-karlsen/photos/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...