Gå til innhold

Hvorfor får forskjellige stenger,aksjoner,fast,medium,slow etc det verste frem i oss?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder stenger så blir det en individuell greie i grunn, hva liker du? trenger du bare en stang?

eller trenger du forskjellige stenger aksjoner i samme klasse til det fisket du bedriver?

Allround stenger som Sage One, Scott Radian , G loomis Streamdance etc listen er lang, dette er stenger som dekker det meste, men ikke nødvendigvis best på noe.

På kort distanse er ingen av disse bedre en foreks Scott G2,Sage Zxl, Bambus etc lisen er laaaaang

Men de er ikke god på lang distanse, der hører de ikke hjemme, og heller ikke ment for.

poenget er det at det kun er snakk om personlige preferanser om hva du skal fiske etter,hvor,små bekker,store elver,små vann,store vann og hvor mye du legger i ditt fluefiske...

Det samme gjelder snører kort klump,medium klump,lang klump,taperinger etc ikke noe revolusjonerende

i det, hvilken du velger er opp til deg. 

Den perfekte stang finnest ikke... Du skal kaste enormt langt med den og den skal gjerne bøye seg helt i korken (gjerne korken også)  du skal merke at stingsilden tar den men skal også tåle en hvithai på kroken

 

Har vi for mye penger? eller fisker vi for lite? eller er min far sterkere enn din?

puhhhhhh måtte bare få det ut §

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr er absolutt en personlig greie, og ens egne preferanser og behov er det som burde styre hvilket utstyr man velger.

Har tenkt litt på det samme selv, men jeg mener ikke utstyret i seg selv fremkaller noe negativt i oss, det burde snarere være tvert i mot.

Innen fluefiske er det definitivt mange ting som man liksom må ha, men som man absolutt klarer seg uten, så vi er nok mye mer utstyrsfikserte enn vi trenger å være.

Hva er egentlig nødvendig?

Ser jeg på mitt eget fiske, sjøørret langs kysten, så trenger man vel ikke så mye mer enn en stang, en snelle (gjerne kassettsnelle) og et par varianter av snører, noen få ruller fortomsmateriale, og en flueboks med fem-seks forskjellige mønstre.

Vadere og en vind- og vanntett jakke, så er man mer eller mindre dekket for det som måtte dukke opp av situasjoner.

Men så har det seg sånn, at utstyr har blitt litt hobby i seg selv. Jeg har stangbygging som hobby, og fluebinding, og når jeg fisker så liker jeg å teste ut ulike fremgangsmåter å fiske på. Gjerne noe som bryter litt med det som skal være 'riktig' i følge 'etablerte sannheter'

Dette gjør at jeg har mye utstyr, men det er ikke det som preger mitt fiske.

På tur, forberedelser osv så forenkler jeg veldig mye. Har med en stang, et utvalg snører og en liten sekk med mat og drikke, så er jeg rustet til å utføre fiskingen på den måten jeg har mest glede av det. Man har alt med seg, og kan fiske uten å tenke på noe annet enn fiskingen. Da blir jeg borte fra hverdagens mas, og bare er i situasjonen jeg liker best.

Ser man på andre ting i samfunnet, for eksempel treningstrender, så viser dette med utstyrsfiksering seg veldig tydelig. Ser til stadighet personer som ikke engang kan sies å være på mosjonistnivå med utstyr som kun en toppidrettsutøver har bruk for.

En halvfeit mann i fullt munndur på den dyreste sykkelen, med kamera, dyreste sykkeldressen, pulsmåler osv. Mens det han egentlig trenger, hadde bare vært å ta seg en sykkeltur for å svette unna litt. Nivå og utstyr henger ikke sammen.

Eller en dame som skal prøve å dra av noen kilo for mye, som går i gang med jogging. Det går utrolig sakte, men puster og svetter og koordinasjon og alt tilsier at dette har ikke vedkommende gjort mange ganger. Allikevel er personen ikledd de beste antishake treningstights, har belte for vannflaske, dyre fete joggesko i toppklasse, pulsklokke på armen, musikk på øret, og diverse fancy treningsapper på telefonen osv.

Helt unødvendig!

Sånn er det mange eksempler på innen de fleste ting folk bruker fritiden på. Unødvendig og dyrt? Definitivt.

Tror mange hadde tjent på å fokusere mer på å heve eget nivå med egen innsats heller enn å prøve å kjøpe seg til suksess.

Innen egen hobby kunne vi kanskje hatt mer å tjene på å investere noen timer i uka på å øve kasteteknikk, heller enn å kjøpe oss den feteste nye stanga som skal setter trangere bukter for deg og kaste lenger enn den gamle stanga.

Teknikken hadde gjort jobben. Det gjør ikke stanga, om man ikke øker eget ferdighetsnivå til å utnytte det som finnes av potensiale til det beste utstyret.

Det er en trend i samfunnet at vi har dårligere tid og mer penger, og da er det fort gjort at tingene dreier mer i retning å investere penger man har mye av for å oppnå resultater heller enn å investere tid man allerede har for lite av. Oppnå raske resultater, heller enn å gå grundig til verks med egen innsats, og på den måten oppnå de resultater man ønsker. Man tror at man kan kjøpe seg til suksess, men sånn fungerer det sjelden.

Så kan man jo tenke over hva man går glipp av eller mister ved å gjøre det på den måten...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har en tendens til å overse at det som er ideelt for dem ikke nødvendigvis er det for andre ;-)

Har sett folk bærer seg ille over at et snøre som er utviklet for korte presentasjonskast ikke er optimalt når det skal kastes 30 meter også, og motsatt.

Det blir i det minste noen livlige diskusjoner ut av det :-)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at hvilke stenger man liker er individuelt, men at f.eks G2, zxl, Superfine ff skal være uegnet til å kaste langt er jeg absolutt uenig i. Med et snøre som er egnet til lange kast, er det ikke noe problem å kaste 25-30 + meter med de stengene heller. Litt omlegging av teknikk, men de samme bevegelsene, går det like greit som med de raske du nevner.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at det ikke er poenget Hamlis? Nå er du ute på tynn is du også når det gjelder egne meninger, og å ikke ta andres behov og meninger på alvor1

Hva om Vidar ikke fisker på kysten, og på fjellet i rusjavær? 

Det han sier, er jo bare at man fint kan kaste 25-30+ meter med en G2, en Superfine eller en ZXL. Og ja, det går helt fint det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blåser så fælt at jeg ikke klarer å spenne opp med en Superfine, får jeg ikke spent opp med en Radian heller. Stanga er ikke avgjørende for hvor langt jeg kaster, men for opplevelsen. Jeg kan godt kaste langt med en Radian, men jeg kaster like langt med en G2, og liker den mye bedre.

Tor Arne har forøvrig rett i at jeg ikke fisker på kysten, det er vel snart ti år siden jeg sluttet å fiske sjøørret. Men på fjellet fisker jeg da fortsatt litt, men ikke i storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener jeg er på tynn is Tor arne, men det er jeg ikke det er ikke mine meninger , respekterer at folk har sine meninger men 

poenget mitt er at det lages stenger AV produsentene IKKE meg som er ment for et spesielt fiske....så om du eller en annen klarer og kaste ut et fluesnøre med G2 i solskinn og pent vær så er ikke det all verdens eller? det klarer de fleste i dag !

 

La oss bare si Brumund at vi er uenig ikke verdens undergang det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke poenget ditt... Greit nok at stengene lages av produsentene, og at de blir produsert, og reklamert inn mot et  spesielt fiske, men...

Har Sage sagt at f.eks One ikke er en nærfiskestang? Finfiskestang?

Har Scott sagt at f.eks G2 ikke er lagd for å denge i vind? At den ikke er en stang for lengre kast?

 

Hvis du er såpass god til å kaste at du bare lårer ut ei flueline på 28-30-35 meter med en G2 uten problemer, takler du jaggu å bruke nettopp G2`en i vind også :) Iallefall til normale lengder.

 

Noen liker mora, andre liker dattera osv.... 

Endret av Tor Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

One er en fantastisk stang (min mening) beste stangen jeg noensinne har eid, men til finfiske har jeg mange andre som knegår One

Fisker selv mye mer i fjellet enn i lavlandet, blandt annet i bellybåt, der er One suveren i #5

Men #5 8,6fot fisker jeg mest med

Streamerfiske,fortyngede nymfer,Tørrfluefiske, Tuben er også svært sæksi <Har alt for mange One stenger så går snart for Radian må bare teste den først!

Endret av Hamlis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går på at dette er personlige valg, jeg har drevet i mange år med fuglehunder.

Der kunne du snakke dritt om kjærringa, men ikke om bikkja. Da ble det samme opphetede

stemningen som det blir her på forumet, rundt ganske mye. I hvert fall stenger og snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man først kaste, ja da kan man kaste med det aller meste. Det knapt lages dårlige stenger lenger. Men det lages stenger til forskjellig bruk! Noe mange ofte glemmer.

 

Utstyr er og blir et spørsmål om personlige preferanser.

 

PS - Scott G2 ble i en periode brukt av noen av landets beste kastere i "5-cupen". Nå skal man være forsiktig med å dra for bombastiske slutninger av den ene hendelsen her, men det viser at kastelengder og stangaksjon er ekstremt individuelt. Nesten alt hadler om teknikk.

 

Bytt sko med Messi og se om det hjelper.....

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time på ræva, mens man studerer kastinga, allsidigheten og linekontrollen til Preben Anker....? Ja, det unner jeg ALLE som enten fisker med flue, eller er interissert i fluekasting på `en eller en annen måte...

 

I fjor sommer fiska jeg ei ukes tid sammen med en annen veldig dyktig herremann. Den kastinga, det strekket av line og fortom selv om motvinden var av styrken "kuling", var rått å se på. Og det var med en #4. Enten en SLT eller ZXL, jeg husker ikke helt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfiske Jan, det er når du kun skal ha 3 meter flue snøre og en lang fortom til å danne en bukt som funker, og retter seg helt ut. Samt at den lander silke mykt på vannet. Det er ikke alle stenger det er lett med. Jeg får det ihvertfall ikke til med hva som helst. Her er selvfølgelig snøret veldig viktig, om ikke viktigst. :) jeg har som du vet testa mye, før jeg fikk noe som jeg syntes fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...