Gå til innhold

Tisleia - nyheter 2015


Anbefalte innlegg

For de som er interessert, så er det litt nyheter om elva Tisleia på Golsfjellet før kommende sesong. 

Det innføres fiskeregler i elva fra årets sesong - med to fluesoner hvor man har maksmål og fangstbegrensning. 

Fiskeregler og mulighet til å kjøpe kort finner man på Inatur: https://www.inatur.no/fiske/550726e3e4b096ce8b13835c/orretfiske-i-nydelige-tisleia-felleskort-for-hele-elva-egne-fluesoner:

 

Arbeidet med å forsterke demningen startet i 2013 og hele prosjektet ferdigstilles til høsten. Kraftverket skal produsere strøm tilsvarende 325 husstander i året. Jeg håper strømproduksjon i selve demningen også betyr mer vann igjennom slusene og dermed mer stabil og god vannføring i elva. 

Jeg er i alle fall ekstremt spent på å se utviklingen som følge av de nye reglene og ønsker de hjertelig velkommen :)

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var voldsom økning på kortprisene, da !

Håper ikke man bare innfører fluesone, og vips, så kan man skru kortprisene til himmels.

Om man ikke får orden på vannføringa her, og får på plass et aktivt fiskeoppsyn, så skal det godt gjøres å forsvare disse prisene.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må jeg bare påpeke at jeg ikke sitter i Tisleia Elveeierlag og har følgelig ikke bestemt reglene for elva - jeg valgte bare å dele nyheten her inne. Men, personlig synes jeg ikke det er overpris å betale 150 kroner for et døgns ørretfiske. Nå er vi sikkert godt vant i Norge, da det vel historisk sett er ganske rimelig å fiske ørret rundt forbi. 

 

For min del synes jeg det er greit med en oppgang nå, etter at det har vært 30 kroner for to døgns fiske i Tisleia så lenge jeg kan huske. Jeg hadde min første fisketur i den elva det året jeg flyttet tilbake til Sanderstølen - i 1987. Da var jeg ni år gammel. Selv om jeg ikke løste fiskekort før i 1995 som 16-åring, mener jeg prisene har vært de samme siden 1987. De har i alle fall vært de samme siden det året, altså i 20 år. 

Mest av alt synes jeg prisen er innafor med denne prisen fordi jeg vet det er satt på oppsyn i år, noe som har glimret ved sitt fravær tidligere. På mine 28 år i elva har jeg enda til gode å møte oppsyn der oppe. 

Hva gjelder vannstanden kan vel ikke elveeierlaget gjøre annet enn å prøve å påvirke kraftselskapet som har konsesjonen der oppe. Men, som jeg nevnte i min første post - jeg håper byggingen av kraftstasjon på demningen ved Tisleifjorden betyr bedre og mer stabil vannføring i Tisleia. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er revisjonen av Åbjøra/Tisleivassdraget avsluttet? Vet at det ble sendt inn krav om økt minstevannføring og tidligere fylling av Tisleifjorden fra flere instanser. Det er dermed ikke sagt at dette går gjennom da det står at dette er vannkraftrevisjoner som kan revideres innen 2022.

ref.:  http://webby.nve.no/publikasjoner/rapport/2013/rapport2013_49.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er revisjonen av Åbjøra/Tisleivassdraget avsluttet? Vet at det ble sendt inn krav om økt minstevannføring og tidligere fylling av Tisleifjorden fra flere instanser. Det er dermed ikke sagt at dette går gjennom da det står at dette er vannkraftrevisjoner som kan revideres innen 2022.

ref.:  http://webby.nve.no/publikasjoner/rapport/2013/rapport2013_49.pdf

Siden jeg rett og slett ikke har visst noe mer, har jeg ventet vel og lenge med å svare deg. Men, nå vet jeg litt mer. I morgen (og muligens onsdag) skal så vidt jeg har forstått det Foreningen til Bægnavassdragets Regulering (FBR), representanter fra kommunene, Tisleia Elveeierlag med flere på befaring i området. Dette med bakgrunn i revisjonen av reguleringen i området. Jeg vet at blant annet elveeierlaget kommer til å være tydelige på at de ønsker en høyere minstevannføring og en mer stabil vannføring enn hva tilfellet har vært tidligere. Jeg håper av hele mitt hjerte de får gjennomslag. 

At dokumentet du lenker til også sier at Åbjøra er i "Kategori 1.1 - Høy prioritet" og at det scores høyt på verdipåvirking, gir meg et visst håp om at noe vil se til det bedre - selv om jeg er redd for å håpe på for mye. 

Tisleia har siden 21. mai gått på rundt 1,7 kubikkmeter i sekundet i vannføring. Dette tilsvarer 1,2 kubikkmeter over minstevannføring, eller 0.7 over minstevannføringen de faktisk opererer med. I forrige uke økte de vannføringen til 4,3 kubikk, noe som selvfølgelig er positivt for elva. Jeg er dog litt spent på om dette er gjort i kraft av morgendagens befaring, eller om det er med tanke på at høysesongen på fjellet nærmer seg for fisk/fiskere, eller et faktisk kraftbehov i Åbjøra kraftverk. Nå skal de jo produsere kraft i det nybygde kraftverket på Tisleidammen også, så har stusset litt på den lave vannføringen i 3 ukers tid. Håper også de klarer å beholde denne vannføringen eller høyere utover sommeren nå. 

Endret av Lasse A. Vangstein
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av motstanden min mot diverse prisøkninger uten at det gjøres vesentlig forbedringer på 'produktet' er at terskelen for andre å gjøre det samme blir vesentlig lavere. Andre vil se sitt snitt til å kunne tjene vesentlig mer, og da vil andre ha lett for å følge etter og vips så sitter vi med mye høyere priser, og unge uten inntekt for eksempel blir stående utenfor.

Når skal man si fra, jo flere som hever prisen drastisk, jo lettere blir det for andre å følge etter.

Min frykt er at dette brer om seg, og at det blir mer og mer akseptert at fiske skal være en dyr hobby. Vi greier fint å gjøre den dyr nok på egenhånd ;-)

Klart jeg ville betalt mer om det ble brukt store ressurser på kultivering, utvikling osv, men her gjøres det vel egentlig fint lite.

Jeg er litt motstander av at man skal tjene penger på naturen, den skal liksom være et felles gode.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...