Gå til innhold

Guideline Fario CRS


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Någon som har erfarenhet av den nya Fario CRS? Funderar på en 6 delad 9" #5 som reserv spö när jag skall ut och resa. Smidigt att få ned i säcken och kvaliteten verkar ju ok. Det jag fiskar med i den klassen är Radian 8,6" #5 och 9" #5. Någon som jämfört?

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp anskaffet en Fario CRS i #4, 6-delt. Har bare prøvekastet den litt foreløpig, men skal sette den ordentlig på prøve nå til helga.

Har ikke prøvd Radian-stenger, men tror at CRS har en noe dypere aksjon enn disse.

Du bør ta en kikk på testen av femmerstenger i siste utgave av "Alt om fiske" (nr. 6 / 2015). Der blir både 4-delt og 6-delt versjon sammenliknet med andre nyere modeller fra andre produsenter.

Ut fra det jeg har kunnskap om, vil jeg tro at den stanga du vurderer fortjener mer enn å kun være en reservestang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för svar!

Låter kanske lite brutalt att säga att det bara skall vara reservspö. Och det är inte riktigt hela sanningen. Jag är ute och reser mycket i jobbet och ofta ute på turer både med familjen och själv utan att fiske är det primära syftet. Då är det väldigt smidigt att ha ett litet spö som går ned i resväskan eller dagstursäcken. Så det kommer säkert bli använt en del. Och jag skall 4 veckor till NZ och fiska. Vill inte riskera att stå 3-4 timmar ut i bushen med knäckt spö utan att ha en smidig backup i säcken. Givetvis kommer jag ha med mer än ett spö till NZ oavsätt men en 4 delad i säcken sticker ut och har det med att fastna i allt möjligt. :)

Jag skall läsa testen och se om jag kanske kan få provkastat ett. Jag vill ju att linorna jag har till Radian skall fungera ok på  CRS med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-5031-1435425847253_thumb.jpg

Idag blev det en Fario CRS 9" #5 6 delad. Har testat den lite på gräset och vad skall man säga. Ok spö. Kastar helt ok (men lättare "swing weight" på Radian och One). Lätt och ganska fint trä i rullfästet. Och smidig längd hoppackat. Men kvaliteten på lack både på lindningar och klingan är långt från det man ser på premium spön. Och rullfästet är allt för långt jämfört med Sage och Scott. Nöjd med längd (hoppackat) och ok kastegenskaper. Men om någon från Guideline läser det här. Ni har en väldigt lång väg att gå innan kvalitet och finish är bra nog till att försvara priset.

PS. Dom 6 delade försvarar priset på ett vis då det inte finns några seriösa konkurrenter på mångdelade spön. Ser man efter ett seriöst 4delat spö. Se på spön från producenter och inte brands. Och inte på CRS. Vikt och kastegenskaper är ok. Men finish och "kvalitet" är medelmåttig om man är snäll. Nu är jag perfektionist bara så det är sagt. Är inte utseendet så viktigt och det ändast är kastegenskaper som räknas så är det vel nästan värt pengarna. ;)

Endret av Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1435425844.832168.jpg

Idag blev det en Fario CRS 9" #5 6 delad. Har testat den lite på gräset och vad skall man säga. Ok spö. Kastar helt ok (men lättare "swing weight" på Radian och One). Lätt och ganska fint trä i rullfästet. Och smidig längd hoppackat. Men kvaliteten på lack både på lindningar och klingan är långt från det man ser på premium spön. Och rullfästet är allt för långt jämfört med Sage och Scott. Nöjd med längd (hoppackat) och ok kastegenskaper. Men om någon från Guideline läser det här. Ni har en väldigt lång väg att gå innan kvalitet och finish är bra nog till att försvara priset.

PS. Dom 6 delade försvarar priset på ett vis då det inte finns några seriösa konkurrenter på mångdelade spön. Ser man efter ett seriöst 4delat spö. Se på spön från producenter och inte brands. Och inte på CRS. Vikt och kastegenskaper är ok. Men finish och "kvalitet" är medelmåttig om man är snäll. Nu är jag perfektionist bara så det är sagt. Är inte utseendet så viktigt och det ändast är kastegenskaper som räknas så är det vel nästan värt pengarna. ;)

Jeg vil vel kalle Fario premium ut i fra pris, CRS er vel endel dyrere enn gamleutgaven? Desto større grunn til at finishen BURDE være top notch..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre!

De bør være bra til den prisen. Snellefestet var veldig langt.

Hadde vært interessant å se bilder av surringene og finishen.

Om man mangler stenger i mange deler, så er det flere godt å få på selvbyggermarkedet om det skulle være av interesse.

Så man har valg om man vil surre litt selv. Trenger ikke betale dyrt for det som høres ut som litt for dårlig finish/kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uavkortet enig i Fario CRS "slakten her jeg.... Om man bemerker at Fario CRS ikke holder samme standard som Radian og Sage One, men absolutt burde gjøre det med tanke på pris, kjenner jeg det skurrer litt.

For det første, så er det vel tross alt en viss prisforskjell på CRS og de to andre nevnte modellene. Hva kasteegenskaper anngår, så er CRS tiltenkt en litt annen aksjon og brukergruppe. Sage One og Radian, tilhører vel strengt tatt de mer toppede stengene, og om man er en bruker som liker slike aksjoner, så er vel strengt tatt CRS`n endel dypere, og kanskje ikke helt det man foretrekker?

Finnishen jeg har sett på CRS har faktisk imponert meg, men derimot senere modeller fra Sage, har direkte skuffet meg. Jeg har stor forkjærlighet for Sage og har hatt mange.. Men i senere tid, syntes jeg finnishen på Sage faktisk ikke står seg i forhold til at det kanskje er en av markedets dyreste modeller. En av Method stengene jeg testet for et års tid siden, var i så slurvete forfattning, at det er på grensen av det dårligste jeg har sett på fryktelig lang tid. Fant altså surringer, hvorpå lakken hang såvidt mye, at den bygget 3 mm på en side, og tråden kun var trukket i lakk på andre siden. Koster pinadø over 8.000,-....

 

For all del, stenger bedømmer man utfra hva man selv liker, og i forhold til eget bruk. Noen liker mora og noen dattera. Noen liker begge, og helst samtidig. (Syke folk)...

 

Det jeg vil frem til, er at jeg ikke helt finner harmonien i å sammenlikne en modell, til 4.990,- opp mot en annen som koster 8.495,-  og samtidig forvente at den til 4.990,- skal kaste like godt eller være like flott i finnishen.

Jo forresten, jeg mener faktisk at den kan det. For personlig, liker jeg faktisk finnishen vel så godt på Fario CRS enn på One. Og skulle jeg valgt en av de til mitt fiske, ville valget vært enkelt..... Og jeg hadde spart 3.500,-..... ;-)

 

Hva Radian i denne sammenhengen anngår, skal  jeg være yderst forsiktig. Har ikke prøvd den, og ei heller studert den nærmere hva finnish anngår.

 

 

PS! En liten ting skal Sage likevel få av meg. Ingen har bedre kork på stengene sine pr. i dag. Og korken til Guideline, hadde tålt et vesentlig løft....

 

Ronny B. Pettersen

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere gamle fario og nye crs. Det var nevnt noe om lengere snellefeste. Men er identisk med gamle fario som dere ser. Personlig må jeg vell si at jeg liker gamle fario best visuelt fortsatt. Og jeg kan godt være enig i at den ved et raskt øyekast ser mere premium ut enn nye crs. Men det er mere fordi jeg bare liker fargen å korken bedre på gamle bror. Studere du nærmere ser du derimot at både surringene å lakkeringen er mindre og lettere på nye crs. Så om jeg legger vekk kjærligheten for gamle fario, så er helt klart nye crs mere high end både på surringer, lakkering og ringer.  Bilde 2 viser hvor stor forskjell det er på 1 stangring gamle fario vs crs.


post-59-0-10472500-1435475876_thumb.jpg
post-59-0-95145000-1435475893_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny det var inte menat som en "slakt" av CRS. Mer att jag tycker man borde få mer när spöna kommer från ett lågkostnadsland. Kvaliteten på Sage har gått ned i takt med prisökningen. Men Radian har helt fantastisk kvalitet till 1500,- mer än CRS. Och kastegenskaperna på CRS vs Radian är inte så olika även om Radian är vassare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lilja her... Kjøpt 2 guideline stenger i mitt liv skuffings begge to spesielt korken var hårreisende dårlig... men det som skuffet mest var korken på en Reation stang, skulle tro de hadde brukt falun korven som modell ? ikke vet jeg men den var dårlig og holde i samt jeg mått slipe den kraftig ned selv sånn at det gikk an og bruke stangen. Dårlig av en stang til mange tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte Hackel, når du vurderer finishen på en stang, hva er det du vurderer?

(Nå spør jeg utelukkende av nysgjerrighet for å vite hvordan du vurderer en stang, jeg bygger jo selv som du vet så da er det litt artig å høre hva flest mulig ser etter når de vurderer)

Kan det være at vi vurderer stenger, kvalitet og finish på forskjellig måte?

Godt mulig det er variasjon i produksjonene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny det var inte menat som en "slakt" av CRS. Mer att jag tycker man borde få mer när spöna kommer från ett lågkostnadsland. Kvaliteten på Sage har gått ned i takt med prisökningen. Men Radian har helt fantastisk kvalitet till 1500,- mer än CRS. Och kastegenskaperna på CRS vs Radian är inte så olika även om Radian är vassare.

 

Du sir at radian er en bedre fluestang regner jeg med at du har prøvd stengene endel opp mot hverandre. Jeg er nyskjerrig på hva du mener gjør radian til en bedre kastestang? Hvilken snører har du prøvd? Målt lengde med måleband? fiskesitasjoner ? speykasting ? overhodekasting ? Hvilken egenskaper mener du er bedre ? lengde egenskap ? eller kasteegenskaper rent feelingmessig? 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt presisere lilja vell at den er vassere. Ikke at han synes den er vassere. I min verden holder det ikke å si at noe er bedre enn noe annet, jeg synes at slike uttalelser burde presiseres noe mere. Så jeg spørr egentlig bare av ren nyskjerrighet :) 

Men ikke missforstå, personlige meninger har jeg forståelse for. At noen liker en stang bedre fremfor en anna er noe helt anna :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

THJ.

Jeg vurderer finnish, utfra lakkering av klinge, lengde/mengde av surringer og lakkmengde på disse. Valg av ringtype og kvalitet.

Kork kvalitet er høyst relevant også. 

Videre syntes jeg det er av betydning, med en trivelig innfatning å pakke stanga i.

 

Videre, har jeg personlige prefferanser i forhold til hva jeg selv liker av farger på klinger og valg av farger på tråden brukt til festing av ringer og pyntesurringer, samt fassong på korkhåndtak.

 

Det er samtidig, å understreke at helhetsinntrykket bidrar positivt og eller negativt.

 

Hva Radian anngår, er jeg ikke i tvil om at dette er ei god stang, men korkhåndtaketes fassong og tivoli farger på surringene gjør at denne ville jeg definnitivt vurdert å bygd selv!

 

Jeg har bygd endel stenger selv. (Mye som i uprofft mye) I min streben etter å bygge pent, valgte man farge på tråd, som sto i stil til fargen på klinga, og om nødvendig også fargen på treet i snellefestet. Jeg slipte foten på ringene kortere og slipte de også flatere, slik at tråden klatret "penere" inn på. Samt at lakkeringen ikke skulle sprekke i overgangen fot/klinge å begynne å trekke vann. I perioden jeg bygde mange stenger, var vi flere som holdt på paralellt. Vi sammenliknet, forandret å utviklet, slik de fleste i dag gjør med fluebinding. Under denne perioden lærte jeg mye av noen av de beste, og sammen utviklet vi oss i retning av perfeksjonister på dette. Kan nevne, at flere av de tingene enkelte av guttene i denne "gjengen" drev med den gangen, ble fanget opp, og er å se i flere stangprodusenter sitt reportoar som en del av "finnishen" og at en av "oss" i dag er å regne, som kanskje en av landets beste på bygging, service og kunnskap om dagens stenger og stangbygging. 

Så grunnlaget for å vurdere, er nok på plass. :-)

 

Jeg bygde ikke så enormt mange stenger i min "periode", men jeg passerte nok 100 stenger på klinger fra Loomis, T&T, og Sage, før jeg gikk skikkelig dritt lei.... Og heller brukte tiden til fiske.. Dritt lei? Nei,men familie, etablering og generelle tidstyver som jobb og forefallent, gjorde at man prioriterte å fiske litt også.. :-)

 

Kort fortalt i denne sammenhengen, deler jeg ØrjanK sine meninger og vurderinger. Jeg mener det forsatt blir feil å gå såvidt krasst ut på bakgrunn av at man sammenlikner Scott og Sage sine dyreste modeller opp mot ei stang, som ikke tilhører samme skiktet...

 

Men som likevel følger disse til døra... <Syntes jeg>  

 

Og hva high end Korea stenger anngår, så er det i mine øyne, ingen tvil, om at Korea bygde Hardy Zenith, lukker døra bak seg og stenger begge ute...... Både på egenskaper og finnish <Syntes jeg, igjen> (bare for å gni det inn altså)

 

Det skal være rom for både å syntes og å mene hva stenger anngår, men det bør ha en viss sammenheng med realitet og fakta..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Takk for meget godt og utfyllende svar Itte Hackel

Gøy å lese.

Jeg mener finishen på stenger i dag burde være minst et par hakk opp fra hva de er i dag når man ser på prislappen, og et par av de dyreste er egentlig ganske dårlig sett i forhold til pris.

Jeg er helt enig med deg at de beste koreastengene holder høy klasse, men hva gjelder zenith så er jeg veldig skuffet over korkkvaliteten og ikke minst snellefestet som var i hel alu, det var rett og slett dårlig. I hvert fall på de jeg har sett, og de jeg har eid. Finishen i form av trådsurringer, epoxy og ikke minst fargefinishen på klingen har jeg ingen ting å utsette på. Fargefinishen på klingen er top notch.

Egenskapene kan sikkert diskuteres, da de kan vurderes subjektivt, men jeg synes de er veldig gode i hardy zenith.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er forskjellig Hamlis. Heldigvis!

Men hva vi mener om produsenter, kan vi tillate oss å syntes noe om. 

Hva vi liker , hva vi foretrekker o.s.v. er ikke nødvendighvis synonymt med kvalitet, finnish og hva andre mener og syntes.

Om ikke annet, kan du sikkert få deg til å være enig i det.

 

Personlig, liker jeg Guideline Fario CRS. Finnishen på de jeg har sett, har vert upåklagelig. Kasteegenskapene er på høyde med de beste og produktet kan skilte med god service. Rett og slett et godt kjøp til under 5.000,-

 

Servicen på Scott, vil jeg tro er helt på høydemed de beste. Men Sage sin suger big time. Var ikke bra før heller. Skjer det noe med stanga di 10. Juni, har du store utfordringer.... Om ikke butikken du har handlet i har fantastisk service da. Men da handler det om butikken og ikke produktet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag fått några timmar med Fario CRS. Om man ser bort från det jag har att utsätta på finish är det ett trevligt spö. Trots den låga totalvikten är den mer topptung än R 905 och R 855. Radian är lite mer responsiv än CRS. Det är där den största skillnaden ligger. Och vill säga att det återspeglar sig i alla typer kast. Långt, kort och över/under-hands kast. Man får mer energi ut av ett Radian med samma insats. Jag har använt Airflo Elite och Bandit idag. CRS och R 855 är dom två som uppför sig mäst likt. CRS känns lite som gårdagens teknologi med mycket sämre finish. Man kan mena vad man vill om designen på Radian. Men det är väldigt snyggt utfört! Och korken på R är klasser bättre. Allt i allt är Fario CRS ett helt ok spö. Och anledningen till att jag köpte det är ju att det är 6 delat. Så glad att jag köpte det. Angående prisskillnaden mellan CRS och Radian så får man väldigt mycket för dom extra kronorna man betala för ett Radian! Till 5000,- plus för CRS 6-delat borde man dock få mer för pengarna tycker jag.

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...