Gå til innhold

Nybegynner


torlin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ja, jeg er nok en nybegynner som trenger hjelp. jeg er 23 år og har absolutt 0 peiling på utstyr når det kommer til merker/produsenter og sånt.

 

Det jeg håper dere kan hjelpe meg med er følgende..:

 

Stang, snøre, snell..hum..osv :-)

Hva trenger jeg ?

Er ute etter utstyr til ørret fiske i fjellvann, mindre elver, skogsvann etc. Altså ikke noen laks på 18 kilo... ;-)

 

Det jeg vet er størrelser på stenger 5,6 osv og hva WF er...og litt til :-)

 

Jeg vil jo ikke kjøpe en stang/snelle som koster mer enn 2500 første gang da..

 

Er det noe annet utstyr som er et must, polariserte briller, håv.. etc..

 

Så, er det noen som kan hjelpe meg her ute? Håper det:-)

 

PS! Nevn 5 av dine favoritt fluer til generellt ørretfiske med det samme. (dem du aldri kan unnvære samme hvor du skal) Jeg skal jo trossalt begynne ha en flueboks med noen fluer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hei du

Kjøp deg ei vision 3zone i klasse 4 eller 5. Nå veit jeg ikke hvordan disse er helt klassifisert :) Men det erre nok diverse andre folk her som kan.

 

SNelle da kjøper du deg ei snelle du liker og ett helt vanlig greit wf snøre. Vision sitt billigmerke er helt sikkert bra. Mulig de har slike ferdig sett med vision 3zone stang og snelle.

 

Og av annet utstyr er det seneklipper, håv og forskjellig kjemikaler greit å ha med seg. Gå inn til nærmeste forhandler så hjelper han deg med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Nevn 5 av dine favoritt fluer til generellt ørretfiske med det samme. (dem du aldri kan unnvære samme hvor du skal) Jeg skal jo trossalt begynne ha en flueboks med noen fluer også.

 

Elk Hair Caddis str. 12

Streaking Caddis str. 8

Tørr Mygg str. 18/16 - sort.

Myggklekker str. 18/16 - sort.

Oliven fallskjermdøgnflue i str. 14.

 

Hvis jeg kun skulle ha 5...

Regner med at du skal kjøpe fluer, derfor elk hair.

Jeg liker best cdc.

 

Skulle jeg hatt en stang ville jeg kjøpt meg en 9'fot 4'er.

Jeg synes det er mest allround. Man fisker helst da forholdene ligger til rette ikke sant?

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville undersøkt Redington stengene også. Da får du livstitidsgaranti i tillegg til den rimelige prisen. De Redington stengene jeg har prøvd har vært mer enn gode nok begynnerstenger. Er visstnok en rimelig modell som heter RedStart eller RedFly. Tror du får mye for pengene. Vet at Nordisk Fiskeutstyr (www.nfisk.no) har stengene.

 

Hvis du ikke har kastet med flue før tror jeg det er enklest å starte med en 5er stang, og gjerne med et 6er WF snøre. Ypperlig for fjellfiske med litt vind ihvertfall.

 

Ellers skryter endel folk av Scientific Anglers Air Cel fluesnører, visstnok mye for pengene det også.

 

Ellers er det Villmarksmesse på Hellerudsletta til helga, og dersom du har mulighet til å dra dit, kan det hende det går an å finne noe salg også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil komme quick up to speed paa utstyrsfronten saa kjoep dette:

 

Stang og snelle:

 

Slate AXP AFTM 4-5, Slate Large arbor snelle: 1799,-

http://www.prima-villmark.no/show.asp?page=znet_nettbutikk_SL1500.htm

 

Snoere, backing og fortom: 399,-

Scientific Angler Air Cel

http://www.prima-villmark.no/show.asp?page=znet_nettbutikk_SA3602.htm

 

 

Du faar da alt komplett til kun kroner 2198,- (Dette er halv pris av full pris)

 

Jeg spiser fiske hatten min hvis noen andre kan oppdrive noe bedre til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg ville ha gått for Slate pakka, selv om alle de andre nevnte er også veldig gode merker.

Slate snella tåler ikke saltvann særlig godt, det er omtrent det eneste jeg har å utsette på den. Ellers er den helt finfin til ferskvannsbruk :) (og fjellvann er ikke akkurat særlig salte)

 

og hvis jeg husker riktig så har vel prima villmarksliv veldig mye fluer de selger ganske billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på dette settet:

 

stang vision 3zone #4

snelle vision 3zone superlite II 4-6

snøre vision extreme distance WF4F

backing vision backing 20lb 50 m

fortom vision trout 4x

 

Kr. 1995,- for ferdig montert sett!

 

fluefiskeutsalget.net -> nettbutikk -> fluefiskesett

 

Har dette utstyret sjøl og er meget godt fornøgd. perfekt til fjellfiske i vatn og midre elvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjekke fluer for fjellfiske:

 

Vårfluer - Streaking Caddis - Elk hair Caddis - Europa 12

Mygg voksen - Palmer - +div imitasjoner str 16 -22

Mygg puppe/klekker - I diverse størrelser og noen forskjellige farger

Døgnfluer - Et par enkle fallskjermfluer, Oliven, gulgrønn, tan, lysebrun.

Stankelbein - Daddy long leggs, og andre varianter. Str. 8- 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for slate axp 4-5, det var denne stanga jeg lærte å kaste med, skikkelig morro å kjøre fisk med, samtidig som man etterhvert kan kaste relativt langt. aksjonen er beskrevet som med-rask så vidt jeg kan huske, men ville satt medium. Dette er ei veldig god nybegynnerstang til prisen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...