Gå til innhold

Faren ved å kjøpe mye utstyr samtidig


Anbefalte innlegg

aaapplausDen fryktede tiden har kommet.

Jeg har vel ventet på det i noen år, det måtte jo skje før eller siden.

 

Du skjønner, i 2008 kjøpte jeg:

Vadebukser (Simms Rivertek)

Jakke (Simms G4 Pro)

Vadesko (Patagonia Riverwalker, studs og filt)

 

Jeg handlet alt på samme dag, i et jafs, før en tur til Bornholm med Nordisk Fiskeutstyr.

 

Vadeskoa er slitt men funker i sjøen.

Vadebuksa har fått hull på en sokk og selv om det kan fiskes, er jeg redd reparatøren kommer til å se på resten av buksa og si det ikke er verdt det. Rivertek-jakka puster fremdeles veldig bra, problemet er at den har begynnt å puste innover også, kan du si.

 

Så vidt jeg husker kostet herligheten et sted rundt 11 000 alt i alt i 2008.

 

De har tålt juling og møkkavær i flere land og i alle mulige situasjoner, tilogmed kraftig røykutvikling etter en brann i en garasje. Det er først i år vadeuksa og jakka må repareres / erstattes.

 

Poenget? I vinter kommer jeg til å kjøpe nye vadere og ny vadejakke.

Simms G3 og Patagonia River Salt, tipper jeg. Neste uke må jeg ha et par midjevadere. Skoa er OK.

 

Det blir nye ca 11 000.

 

 

11 000 kroner for en full vadepakke som har fungert prikkfritt i 7 år er ikke verst.

Men du verden som det svir når man må erstatte alt på samme år!

 

Heldigvid funker både stenger og sneller kjøpt i 2008 veldig bra enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde en vadepakke som har holdt i syv år!

 

En liten trøst kan være å dele det opp i levetiden. 11000 på 7 år, er 1571 pr år, eller 131 kr pr mnd.

Tipper de fleste av oss sløser bort dette og mer til i løpet av en måned.

 

Tenk på alle de gode opplevelsene du har fått ut av de pengene...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal gå på kompromiss på kvalitet, spesielt ikke på vadere (jeg gjør ikke det på stenger eller annet heller for den saks skyld), det har mye å si med vadere, spesielt på kysten der det er "katastrofe" om det lekker inn iskaldt vann.

Men hadde det vært billigere alternativer som var like gode eller bedre, så hadde jeg nok valgt å kjøpe de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde en vadepakke som har holdt i syv år!

 

En liten trøst kan være å dele det opp i levetiden. 11000 på 7 år, er 1571 pr år, eller 131 kr pr mnd.

Tipper de fleste av oss sløser bort dette og mer til i løpet av en måned.

 

Tenk på alle de gode opplevelsene du har fått ut av de pengene...

Som om jeg skulle sagt det selv, jeg elsker den måten og tenke på! Kan godt være det bare er en ubevisst måte og få fokuset vekk fra det faktum at dette har jeg egentlig brukt for mye penger på, men det er uansett sant. For hver gang jeg bruker f.eks. stanga mi så synker prisen pr. tur... :)

Jeg kjenner folk som har hytte de betaler dyre lån på og bare bruker den noen få helger i året, og så skal liksom jeg gå for og være uansvarlig om jeg bruker en del tusen i året på fiske og friluftsutstyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hytte er en ganske artig sammenligning.

Hva koster det i året, og hvor mye utstyr kan man ikke kjøpe for samme sum, eller reise på diverse fisketurer, og hvor mange døgn kan du ikke bo på hotell i løpet av et år for samme prisen...

Skulle gjerne hatt ei hytte ved et av de bedre strekkene for sjøørret langs kysten forresten... Kremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om hytte eller annen fast eiendom er det beste å sammenligne med. Historikken viser jo at verdien normalt stiger med årene.

Men bobiler og store campingvogner derimot.... ssscared

De fleste har lån, og låner man to mill, så betaler man tilbake vesentlig mer.

Skal være en heftig prisøkning for å ta igjen det...

Det jeg hovedsaklig tenker på er hvor mye du kan ha av overnattinger på hotell, campinghytter osv for samme sum (fiskereiser?)

Virker kanskje drøyt å bruke et par tusenlapper på hotell i måneden, men hvor mye koster hvert døgn på hytta.

Men nå er vi kanskje litt på feil kant av hva tråden handlet om...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du må låne til hele hytta så betaler du nok tilbake mer en verdiSTIGNINGEN på hytta.

 

Låner du tilsvarende beløp til ny bobil, har du normalt høyere rente en på hytta, for ikke å snakke om verdiFALLET på bobilen.   Her blir overnattingsdøgnene dyre om du ikke dropper bolig og bor i bilen!

 

Men nå var vi veldig OT her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det litt mindre investeringer det er snakk om i vadeutstyr.

Tror ikke det er noen vei utenom de dyrere modellene, om det skal holde og være komfortabelt en stund.

Har faktisk hatt flaks med et par billige vadere. Kjøpte de mens noen andre var på rep. De endte opp med å holde nesten to sesonger i sjøen.

Det er faktisk de vaderne jeg har blitt mest overrasket over. Sjelden noe holder mer enn et par sesonger på kysten dessverre.

Som en her inne sa, så er det to typer vadere. De som lekker og de som ikke har begynt enda...

Det er litt trist egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...