Gå til innhold

Hjelp til valg av ny fluestang


Håvard Åsbø

Anbefalte innlegg

Hei, akkurat nå sitter jeg med en større mengde spørsmål på innsiden av topp-pappen og vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal formulere meg.

 

Jeg er selvfølgelig inneforstått med at det i valg av fluestang er helt essensielt å prøve de først, men ettersom jeg bor langt unna veldig mye, er det greit med litt planlegging av hva jeg skal bruke tid på når jeg kommer frem til en eller flere butikker etter mange mil bak rattet. 

 

Jeg er også inneforstått med at det er mange variabler som også spiller inn som eks: teknikk, snørevalg osv. 

 

Dernest må jeg presisere at noen av spørsmålene mine, eller alle?, sikkert vil tydeliggjøre mangel på innsikt og forståelse. Jeg håper dog at ingen rister av seg hodet i frustrasjon, og jeg vil på det sterkeste beklage på forhånd.

 

Jeg har fisket med tørrflue i snart 20 år og har egentlig aldri satt meg så mye inn i det. Jeg har fisket med det utstyret jeg har hatt tilgjengelig, uten å nødvendig vis ha tenkt så mye over på kvalitet eller tilpasset sammensetning.

 

Etter at fluefisket mitt plutselig fikk en helt voldsom glød, har jeg tatt opp igjen fluebindinga og i tillegg lest meg opp på alt mulig rart her på forumet. Det har ført til at jeg kjøpte en Guideline Fario 905 og et 4 cast snøre.

 

Fra å tidligere ha fisket med veldig billige stenger som nærmest framsto som brøytestikker etter å ha kastet med Farioen (dette til tross for at Farioen sikkert er langt fra så myk som man kan få det), så har jeg funnet ut at det er mye ved stanga som passer meg bra. 

 

- Den er lett, pen og se på og passe treig i aksjonen til at jeg klarer å henge med når jeg tukler det til med ikke så rett linje osv, men i all hovedsak klarer jeg å presentere fluene på alt fra ganske nært til ganske fjærnt. Etter at jeg faktisk har begynt å øve og ikke bare kaste når jeg fisker, så sitter dobbelttrekk med mer ganske bra.

 

Men, jeg føler at stanga er litt slapp. Det at jeg føler den er litt slapp, sier vel dere like mye som om jeg skulle si at det er kaldt. Noen ville sikkert si noe annet.

 

Jeg skal derfor, husk min uvitenhet, forsøke å forklare:

 

Jeg synes stanga har en fin aksjon. Den er ikke for hissig, men helt passe dyp og stanga henter krefter lenger ned i eh, stanga, noe som gjør at jeg kan roe ned litt på frekvensen på armbevegelsene mine. Jeg føler jeg har tid til å rette opp enkle feil i kastene. Men jeg føler at den mangler litt trøkk på samme tid. 

 

Det blir litt som at jeg skulle ønske jeg hadde 4-hjulstrekk i oppoverbakkene selv om jeg vil holde samme hastighet. 

 

Når jeg står med mye line ute i overhåndskastene mine, så skulle jeg ønske at stanga hjalp meg ørlite mer og at den jobber ørlite kraftigere og jevnere. 

 

Farioen har uansett blåst et helt nytt liv i fisket mitt og det er det beste jeg har holdt i mitt liv, tatt den manglende utstyrserfaringen min i betraktning.

 

I anledning en kommende 30 årsdag, tenkte jeg nemlig at jeg likevel kan farvike tanken min om å unnlate utstyrshysteri, og smelle til med ei krem-stang. Jeg tenker da i 5-7 K klassen. 

 

Jeg lurer da på tips til hva jeg bør sette på lista av stenger jeg bør prøve!

 

Jeg har tittet litt på Orvis sine stenger, også fordi at de opererer med en idiotsiker garantiordning. Dette er av betydning for undertegnede ved bruk av såpass mye penger på en stang.

 

Helios 2 mid-flex har jeg lest en del om og ser at den ikke er så voldsomt ulik farioen på ERN og AA-data.

 

Jfr. sexyloops scorer fario 905 ERN: 5.05 og AA: 65.

Orvisen fant jeg data på i en annen artikkel (er den også på Sexyloops? Blir forvirret av navngivning med mer). Den scorer visstnok ERN: 5.8 og AA: 65. Hva swing weight er på disse, aner jeg ikke, men det er vel neppe enorm forskjell?

 

Her er det sikkert også flere variabler som jeg kan lite om, men er den Orvisen noe å bruke tid på å teste, som et eksempel?

 

Hva bør jeg se etter, og hva vil disse tallene bety for meg i praksis?

 

Hvis det er noen som fortsatt leser dette og ei heller har ristet av seg hodet, så takker jeg pent for all hjelp om det er objektive talldata eller kvalitative erfaringer.

 

Hvis noen også har testet begge de nevnte stengene, så fyr løs med meninger.

 

Til info har jeg også tittet litt på Scott G2, Hardy Zenith, G. loomis nrx osv... Utifra talldata så er vel Zenithen i hvertfall ganske lit heliosen. G2'en er vel en del mykere (hvis det er et brukanes ord).

 

Altså, jeg er fornøyd med motorstørrelse på bilen min, og vil heller ikke kjøre fortere, men jeg skulle ønske jeg hadde trekk på alle hjula. Beklager for en høyst upresis presisering, men dette var det beste jeg kom på i farta for å forklare hva jeg er ute etter i en ny stang ift farioen. Hadde jeg virkelig kunnet og forstått stangkonstrukjson, materialer osv så hadde jeg vel kunnet spørre etter tall i stedet.

 

På forhånd takk!

 

Håvard

Endret av fender77
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og det er vel helt sant som du sier at trening er alfa omega. Jeg tror dog jeg likevel skal plage meg selv med en testrunde av krem-stenger bare for å se om det er noe. Jeg har på en måte fått innvilget 30 års - gave til meg selv, men mulig jeg heller kan kjøpe meg sokker eller slips i stedet. 

 

Det må sies at det ikke egentlig handler om å være misfornøyd med det jeg har, men hvis muligheten byr seg så kunne det vært artig og kjent litt på stenger i en prisklasse som jeg aldri har vært i nærheten av før. Og da blir liksom spørsmålet om det finnes noe som i grove trekk ligner på det jeg har, men samtidig har noen flere egenskaper eller bedre egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du må ikke misforstå meg. Jeg tror heller ikke at det er stanga som utgjør den voldsomme forskjellen. Og jeg synes i hvertfall selv jeg har tatt nok forbehold i førsteposten min til at man kan holde ironien på et minimum;) 

 

Jeg vil ikke påstå at jeg er spesielt god til å kaste, men jeg vil ikke heller ikke, i all min ydmykhet, påstå at jeg er spesielt dårlig heller. Hadde jeg ikke hatt merkbar progressjon og framgang i fisket mitt, hadde jeg heller ikke holdt på i 20 år. Jeg fisker stort sett på stille, blanke og grunne vann, og er avhengig av gode presentasjoner og tekninkk for å få fisk der. Det er heller det at jeg ikke har hatt den altfor store bevisstheten rundt hvordan ting faktisk funker rent fysisk og mekanisk.

 

Når jeg nå har begynt å lukte litt på dette, har jeg plutselig vokst en del og kan korrigere meg selv på et helt annet nivå enn tidligere når ting går galt. 

 

Jeg er som sagt helt enig med at øvelse er viktigst, men jeg mener ønsket mitt om noe bedre egenskaper i stangen likevel er legitimt, selv om man igjen, sikkert kan kompensere for dette med enda mer prøving og øving.

 

Hvis jeg skal inn til byen  og teste stenger som kanskje har det jeg er ute etter, så må det planlegges litt. Det blir vel til at jeg må ringe litt rundt og høre hva de ulike foretningene har inne slik at jeg får prøvd et ålreit utvalg. Og da kan det jo hende at det finnes noen stenger jeg bør søke å få prøvd. - Men det kan jo hende at det finnes noe som ikke nevnes som plutselig viser seg å være match, eller at jeg faktisk finner ut at en dyr stang ikke gir meg noe mer enn den jeg har. - Da er jo saken grei. Da er det hjem og øve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva du beskriver bør du prøvekaste Scott G2 9` #6

Du skriver scorer:... ERN og AA. Det er måleresultater, ikke poenggiving. Tilsvarende en måler bilens kraft til 165 hk eller 180 hk, men det sier lite om bilens kvalitet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hansjr att en 6a inte nödvändigtvis är så dumt av flera anledningar. Många 5or är snabbare än sina "syskon" i samma serie. Har dessvärre inget riktigt bra svar på varför. Har läst många olika argument men svårt att säga vad som stämmer.

Men till exempel Scott Radian 905 är en riktigt snabb sak och antagligen inte riktigt det du letar efter. Scott Radian 906 därimot är en god del mjukare och kunde antagligen stämma ganska bra in på beskrivningen av vad du önskar.

Och som tidigare nämnt. Har du möjlighet att testa är ju det det bästa.

 

Lycka till!

 

Mvh

O

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes problemstillingen din er interessangt lesing, og jeg tror flere andre med deg på ett eller annet tidspunkt har stått overfor den samme utfordringen/valget.

 

Definerer du hva slags fiske og under hvilke fiskesituasjoner du skal bruke den nye stangen din, tror jeg også det vil være noe enklere å finne ut hva du ser etter.

 

Dernest vil jeg oppfordre og råde deg til å prøve så mange stenger av samme klasse/lengde og evt måledata som mulig med det samme snøret. Bruk gjerne et standard WF snøre i den aktuelle klassen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan riktig stang gjøre det lettere for deg. Men hvilken er ikke så lett å svare på. Skal du fiske med stanga?

Hvis nei, kontakt Tom Syversen eller stol på EgilJaren. ;-)

Hvis ja, hva slags fisk, forventet størrelse, forhold osv? Det hjelper nemlig ikke å kaste langt pokker i vold om stanga blir for stiv til å kjøre stor fisk på tynn fortom. Og blåser det ofte mye så er det neppe lurt med for myk stang. Og så bortetter. Jeg anbefaler deg derfor å gå til en butikk hvor de kan sine saker. Da vil de raskt kunne finne hvilket snøre eller snøretype som vil passe for ditt fiske. Så kan du prøve stenger og finne den som passer for deg, ditt tempo og dette snøret. Er du i riktig butikk så trenger du nok ikke prøve veldig mange stenger. Det finnes nemlig noen som er dyktige til å finne passende utstyr. ;-)

Selv har jeg kun to stenger i "moderat"-klassen, men jeg vil gjerne se den personen

som "slenger lina" lengre og presenterer flua mer kirurgisk enn jeg gjør, og under håpløse forhold.

Lag film og overbevis! Eller har du allerede noen klipp på lager så vi kan få se? Alltid artig å se de beste. Helst utvada og på fisk da. :-)
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig kåkky uttalelser her, ja ;D "Lengst, med kirurgisk presisjon" Fyflate. Detta veit jeg for fakta er feilinformasjon, da den som innhar flest titler innen fluekasting er en kar ved navn, Ninive. Den største bragden, var vel den vrange bakhand snakerollen. Snaken som blei satt over Mjøsa på det breieste, i sterk motvind, for deretter å kneppe en Hedemarksmort rett på kornet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar, og som nevnt, det er ikke et lett spørsmål å svare på, men takker for tips til stenger som les: muligens kan være verdt å teste ut.

 

Fiske mitt er som nevnt hovedsakelig etter Ørret og Røye i stille, grunne og blanke vann. 4- cast snøret har vært veldig greit med sin passe lange klump og har fungert godt nok til nærfiske og litt lengre distanser, men heller kanskje mot å kjøpe ei ekstra spole til snella slik at jeg kan gå for et presentasjonssnøre og et LB snøret. Har fundert litt på om et GL Presentation og et Rio Gold eller GL highwater kan dekke mine behov på en utmerket måte. 

 

Vading på disse stedene jeg fisker er til dels vanskelig grunnet bunnforholdene. Gjysse, kaller vi det der jeg kjem fra;) De stedene med synlig og god stenbunn er som regel, tatt vannstanden i betraktning, mulig å vade ut på med langstøvler.

 

Jeg har fisket mange år med ei 6'er stang, men føler at snørene som fungerer bra med denne lager litt mye bevegelse i vannet selv om kastene er gode, men samtidig er det til tider en del vind. 

 

Hva stangklasser angår så har jeg forstått at det i bestefall er en høyst vag pekepinn og at spennet er stort for hva som er hva. 

 

5'er snøret fra Guideline føler jeg var mer passende og lager mindre "bråk". Kunne sikkert ha sett på 3-4'ere også, men prøver å finne noe som noen lunde dekker det meste - selv om man heller ikke her får en stang som er best på alt. 

 

Farioen var veldig lett i hånda og det er trivelig, slik at jeg vil gjerne holde vekta nede.

 

Hvis noen har noen flere konkrete tips på stenger jeg burde ha vært innom å prøvd, så del gjerne. Da får jeg laget meg en liste så jeg kan høre litt med ulike utsalg om hva de har inne når jeg først legger av en del tid og reising til formålet. 

 

Det var liksom det som var formålet. - Ikke at jeg nødvendig vis skulle bestille det første som ble nevnt her, men heller få tips om stenger andre her tror kunne være noe å få testet. Jeg kan garantere at jeg selv tar den siste avgjørende beslutningen uansett hva det blir.:)

 

Men Scott Radian 906 er notert. Skal søke å få prøvd den med aktuelle snører! Takk!

Scott g2 i samme dim er også notert. Skal søkes prøvd.

Forøvrig var ordbruken min "scorer" i høyeste grad lettbent og upresist. Har forstått såpass at det er måleresultater og ikke poeng i forhold til en karakterskala:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fiskestang som føles lett i hånda, sa du? Winston, sånn generelt, eller Scott, eller Orvis... Før du evt går til innkjøp så kan du førhøre deg i de forskjellige trådene :)

 

edit: Folk med kun to stenger, skal man ikke høre på forresten ;D

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender77, gå for klasse 5 du. Da tåler det litt vind og gir muligheter selv om det er stille og grunt. Fortomslengde og tykkelse kan du jo variere etter forholdene. Og ettersom du allerede har et snøre med klump på rundt 11 meter ville jeg ha kjøpt et snøre med noe lengre klump for lange lette presentasjoner om jeg skulle hatt ett til. 13+ eller noe i den duren. Da er det bare å finne ei stang som takler begge snørene, ditt lynne, lommeboka og et design som du kan trives med. Burde gå greit. Bare husk at du kanskje må bruke tynn spiss noen ganger. Den stiveste stanga er da ikke å foretrekke selv om det kanskje er den du kaster lengst og best med. Lykke til! :-)

Endret av 1337
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte du nok. Men kort fortalt så er kastestang og ren fiskestang to forskjellige stenger. Og Tom er ganske kjent for å kunne en del om kasting og stenger til det. Kan da ikke være noe galt i å nevne han i en slik setting. Han er jo her på forumet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte du nok. Men kort fortalt så er kastestang og ren fiskestang to forskjellige stenger. Og Tom er ganske kjent for å kunne en del om kasting og stenger til det. Kan da ikke være noe galt i å nevne han i en slik setting. Han er jo her på forumet. ;-)

Og siden du aldri har vært med på en fisketur sammen med meg så kunne kankje det være at du prater om ting du egentlig ikke burde prate om,og har heller lite peiling på?

Temmelig stor sannsynlighet for det,eller hva?

Eller gjetter du på at du har rett?

Personlig tror jeg fler enn Grunde faktisk begynner å lure på akkurat det?

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du aldri har vært med på en fisketur sammen med meg så kunne kankje det være at du prater om ting du egentlig ikke burde prate om,og har heller lite peiling på?

Temmelig stor sannsynlighet for det,eller hva?

Eller gjetter du på at du har rett?

Personlig tror jeg fler enn Grunde faktisk begynner å lure på akkurat det?

Synd at du velger å bli grinete i stedet for å ta det som et kompliment.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@grunde, den p5'en så faktisk veldig lovende ut. Har du prøvd den?

Hei @fender77,

 

ja jeg har ei P5 stang (P5 Forest http://www.stickmanrods.com/index.php/en/fly-rods/p5-forest)og to andre Stickman stenger (T6 og T8). Alle stengene er veldig veldig gode. Jevne i aksjonen (jevn bøyekurve), de er lette i toppen (har lav svingvekt, MOI) og de er (for meg) helt rett klasset.

 

P5 er for tiden min definitive favoritt 5'er (og jeg har vært igjennom en god del 5'ere). Den takler de aller fleste liner, og er god både til overhode-kast og vann-kast (rullekast/spey). Jeg har brukt den med 4, 5 og 6er snøre og det funker bra, men 5er liner passer definitivt best. Har brukt den mest med MSX Versatile #5 som er ei ganske "normal" wf line (ligner veldig på Snowbee SX). Stanga er ganske myk (ERN 4.9 trur eg), men den er likevel "crisp" og fin å kaste med, og har kraftreserver til lange overhode-kast (fiske kast).

 

For meg er stanga en fantastisk allround ørret 5er, men ikke den den beste for lengdedæljing med laaange wf liner.

 

Vet at det i alle fall er en til her på forumet som har en Stickman P5...

 

Mvh.

Grunde

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden er det 3 stk P5. Burde kanskje lest bedre beskrivelsen før jeg spør, men er det stor forskjell på disse?

Med dagens EUR koster de like mye som Scott G2. Det står incl VAT, men hvor mye ekstra koster det å få stanga i hus? Siden de er Ungarske og mange har turer til Budapest, de selges kanskje der?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...