Gå til innhold

rakkenes.com


Kjell S. Rakkenes

Anbefalte innlegg

Forsøker meg på min egen nettside. Målet er å dele de fluemønstrene som fungerer til mitt fiske i Hedmark (og til en viss grad i Sør-Trøndelag). Ønsker å skrive litt, dele bilder og etterhvert skrive litt om fluefiskeprosjektet mitt med minstemann (#10RiversTrip).

 

Og så håper jeg å komme i kontakt med likesinnede fra hele verden :)

 

Dette er altså den spede begynnelse, men tar gjerne imot ris, ros og tips til forbedringer

 

 

Sjekk gjerne siden her

Endret av KSR
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hjemmeside!

 

I går kveld fikk jeg inspirasjon til å binde meg noen flere Deer Hair Emergere takket være den. Anbefaler "alle" til å prøve denne flua. Funker som bare det. Årets største ørret (for min del) tok en slik klekker i stillevann under klekking av Vespertina! Til lett hoderistning av en ikke ukjent administrator for denne siden. <<l

 

Hilsen

Bjørn-Roar

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

Målet med siden er rett og slett å være et av mange gode inspirasjonssider for slike som oss. Finnes jo ingen fasitsvar til gode fluer og godt Fiske, så vi er jo avhengig av påfyll av inspirasjon.

 

Blir en side som har to ansikter: Utenfor sesong en side med fullt fokus på fluebinding og forberedelser til sesong, i sesong blir det fullt fokus på praktisk fiske og rapporter fra vassdragene jeg fisker i.

 

Jeg tror også jeg kommer til å lage en beskrivelse av prosjektet "Ten Rivers Trip", da dette har vært en viktig endrignskraft i mitt eget men har også resultert i at jeg har fått en "mini-Me" som er omtrent like hekta som meg. Mange foreldre som spør om hva man skal gjøre for å få barna interessert i friluft og fiske.

 

Litt senere denne uken kommer det to bloggartikler om Baetisfiske og det fabelaktige Comparadun-mønsteret

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mange foreldre som spør om hva man skal gjøre for å få barna interessert i friluft og fiske.

Kids er enkle til og manipulere til og like div hobbyer, kansje litt feil ordvalg menmen.

Trur det de fleste gjør feil er at "yeeeah, nå skal jr værra med, nå skal vi faenma opp og dra så stor fisk at guttungen får bakoversveis" også er det opp med mange timer venting og når det først biter på noe så er det pappa som står å kjører fisken. Hvis kidsa først får mestringsfølelsen i den nye hobbyen så er det fort at dette er noe de blir hekta på

Det pappa fokuserte på var at jeg skulle få fisk, samma om det var en halvkg torsk, makrell eller 70g abbor. Han tok meg med til områder der det var MYE fisk. Jeg vet ikke hvor mange tusen småabbor jeg har dradd opp med toppknytt markstang med en dupp i andre enden av snøret

Etterhvert som jeg blei mer og mer hekta, fikk mer og mer erfaring så fikk jeg større utfordringer og større fisk på mer spennede plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kids er enkle til og manipulere til og like div hobbyer, kansje litt feil ordvalg menmen.

Trur det de fleste gjør feil er at "yeeeah, nå skal jr værra med, nå skal vi faenma opp og dra så stor fisk at guttungen får bakoversveis" også er det opp med mange timer venting og når det først biter på noe så er det pappa som står å kjører fisken. Hvis kidsa først får mestringsfølelsen i den nye hobbyen så er det fort at dette er noe de blir hekta på

Det pappa fokuserte på var at jeg skulle få fisk, samma om det var en halvkg torsk, makrell eller 70g abbor. Han tok meg med til områder der det var MYE fisk. Jeg vet ikke hvor mange tusen småabbor jeg har dradd opp med toppknytt markstang med en dupp i andre enden av snøret

Etterhvert som jeg blei mer og mer hekta, fikk mer og mer erfaring så fikk jeg større utfordringer og større fisk på mer spennede plasser

 

Tror dette er ganske riktig Jarle. Omtrent slik jeg har fisket med sønnen min også. I mange år med mark før han selv ønsket å prøve å fiske med flue. Vi har aldri vært fokusert på størst mulig fisk, men å variere fisket i størst mulig grad. Både når det kommer til tid og sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig kid som har en pappa som kan fluefiske da, bestefar kjøpte en 9fot #7 som egentli er en #8/9 og ett alt for lett fluesnøre, også en pappa som var hav/artsfisker som skulle lære meg fluefiske. Da gir 11åringen opp fort, det tok 15år før jeg begynte med fluefiske etter den episoden der

Men laksefiske og ambassadeur var spoton, det skjer noeni hue til en 11-12åring når han står i lakseelva og pælmer lengere enn alle de voksene :P hehe

Men jeg fikk det printa inn fra svært liten alder at fiske og natur var morro, de dagene jeg kjeda meg som kid så stakk vi til ett vann 10min hjemmeifra og fiske abbor. De dagene alt var gærnt og middagen var feil osv, så gikk vi bort i skauen 500m fra huset, laga ett bål og brukte toastjernet beregna til bålbruk. Bestefar dro meg med ut i båten og lurte meg med på sjøørretfiske med garn når jeg var under metern høy, men alltid var fokuset at jeg som kid skulle ha det morro

Og det skjer noe i skallen på en 12åring som drar opp en 10,6kg lange fra 200m dyp :P

Og hvis det var fiskekonkuranser som jeg ville være med på men ikke passa pga jobb eller noe annet, så spurte han rett og slett noen av de andre i SFK gjengen om de ville ha meg med, så da tok de ansvaret og lærte meg å fiske med litt andre teknikker enn det pappa lærte meg. Du aner ikke hvor stas det var første gangen jeg slo pappa i en fiskekonkurranse.

Bare detbog ta en tur ned i båthavna, sleppe ned ett agntackle agna med reke/makrell for så og dra opp en 3,6kg torsk som 7åring er helt sinnsykt, husker det den dag i dag 24år seinere

Endret av Jarle Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...