Gå til innhold

Royal Wulff - en olding med draget på ørret


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Av André Brun

Royal Wulff er en gammel klassiker som har blitt glemt bort av mange norske fluefiskere. Ørretfiske handler for mange om imitasjonsfiske, og da er det mindre rom for slik fluer som denne. Dagens virkelig unge fluefiskere har knapt nok hørt om denne flua, og de som forsøker å fiske den mislykkes ofte i å forstå når den skal brukes. I likhet med imitasjoner, så krever også attraktorer som Royal Wulff en forståelse for tidspunkt, størrelse og måte.

Royal Wulff er ei attraktorflue, og fungerer absolutt best mellom klekkingene, eller når det ikke skjer noe særlig av aktivitet i elva. Og i stedet for å sette på ei stor attraktorflue på fortommen når ørreten ikke er villig, er det ofte lurerer å sette på en liten utgave som matcher de vanlige insektene i størrelse. Ørreten har jo ikke problemer med å se et ekte insekt som kommer flytende nedover elvestrømmen, og da har den i hvert fall ikke problemer med å se denne flua. En liten Royal Wulff kan pirre nysgjerrigheten til ørret og harr, og får de ofte til å stige opp og ta flua.

Materialer

Jeg har fisket Royal Wulff med vinge av hvitt polygarn, origami- fjærvinge som vist på bildet her, og originalen med hvit kalvehale. Sistnevnte er det absolutt mest vanlige. Binder du vingen på vårfluevis - liggende over bakkroppen - blir det ei flue som er mer effektiv på rifflestrøm, og da heter den Royal Trude.

Hacklet er originalt den brunfargen vi kaller «Coachman brown». Hele poenget med denne fargen er at den har en hel del rødt i seg. Altså en rødbrun farge, i stedet for en kald brun farge. Royal Wulff er egentlig ikke ei glorete flue. Alt ettersom sollyset er rødlig varmt eller grønnaktig, som når det skinner gjennom overhengende busker, vil også Royal Wulff skinne halvveis i grønt eller rødt. Og her ligger hemmeligheten til suksessen med denne flua: Den skinner bare halvveis glorete, og akkurat så mye at ørreten blir nysgjerrig, men ikke så mye at den skjønner at det er lureri. Av samme grunn fungerer ikke denne flua bra når det er overskyet himmel med høye skyer som sprer lysspekteret jevnt. For da oppstår nemlig den eneste situasjonen hvor hele flua lyser opp - både det grønne og det røde, og da blir det for mye for fisken som gjennomskuer bedraget.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=463

Hilsen

André_Brµn

(laget automatisk av Fluedatabasen)

463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul variant med origami fjærvinge. Den bygger vel ikke like mye som kalvehale og gjør det muliggens lettere å få flua "pen" og dertil lettere å binde da man også får litt bedre plass til hackle. Som sagt fin variant, men er litt fan av klassiske med kalvehale. :-) Ps er ikke ment som negativ kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul variant med origami fjærvinge. Den bygger vel ikke like mye som kalvehale og gjør det muliggens lettere å få flua "pen" og dertil lettere å binde da man også får litt bedre plass til hackle. Som sagt fin variant, men er litt fan av klassiske med kalvehale. :-) Ps er ikke ment som negativ kritikk.

 

Helt enig selv jeg, Marius; hvit kalvehale er den egentlig rette sorten for denne flua  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår rett og slett ikke hvorfor denne fluen legges inn i en database som "Royal Wulff". Det er flere momenter som taler for at det er noe hel annet og derved misvisende på mange som ikke vet at dette er en bastard. Kall det heller en "variant" om ikke annet. Oppfordringen er å være tro til fluemønster når man binder noen som har et definert navn.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår rett og slett ikke hvorfor denne fluen legges inn i en database som "Royal Wulff". Det er flere momenter som taler for at det er noe hel annet og derved misvisende på mange som ikke vet at dette er en bastard. Kall det heller en "variant" om ikke annet. Oppfordringen er å være tro til fluemønster når man binder noen som har et definert navn.

 

Mr.Bean - jeg er egentlig 100% enig i det du sier, og det er en uting å kalle fluer for noe annet enn hva de er, og hvordan de egentlig bindes. Jeg liker korreksen din. Samtidig så fraviker ikke denne flua i filosofi fra originalen på noen vesentlig eller karakteristisk måte, og det må telle for noe. Ellers hadde jeg aldri posta den. Men på en måte helt enig med deg. 

 

Interessant blir det om vi har noen tanker omkring flua:

Hvis vi skal analysere Royal Wulff. Hva anser du som mangler, eventuelt ikke mangler her av farger kontra lys opp mot originalen? 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Bean - jeg er egentlig 100% enig i det du sier, og det er en uting å kalle fluer for noe annet enn hva de er, og hvordan de egentlig bindes. Jeg liker korreksen din. Samtidig så fraviker ikke denne flua i filosofi fra originalen på noen vesentlig eller karakteristisk måte, og det må telle for noe. Ellers hadde jeg aldri posta den. Men på en måte helt enig med deg. 

 

Interessant blir det om vi har noen tanker omkring flua:

Hvis vi skal analysere Royal Wulff. Hva anser du som mangler, eventuelt ikke mangler her av farger kontra lys opp mot originalen? 

 

Innlegget mitt er på ingen som helst måte ment som noen korreks, men mer en henstilling til å en være kulturbærer av viktige tradisjoner. Jeg skal ikke begi meg ut på noen diskusjon om hva som var den opprinnelige filosofien bak det opprinnelige mønsteret, for den øvelsen blir krevende i all tid opphavsmannen selv ikke gjør rede for dette her. 

En "Royal Wulff" er og forblir aldri noe annet enn det opprinnelige mønsteret, alt annet er varianter uavhengig av bindetekniske krumspring, materialvalg eller ideer. Hva jeg anser mangler er derfor underordnet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...