Eivind Saurdal Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Forstår at dette er en bra line til vannkast. Men hvordan er den til overhodekast?
-Lars- Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Den blir noe ustabil med særlig mer enn et par meter overheng, som andre kortklump-snører.
Truls Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Forstår at dette er en bra line til vannkast. Men hvordan er den til overhodekast? Helt nydelig. Det er min favoritt line om dagen. Det meste av min kasting foregår over hodet. Selv om klumpen er kort, så tåler den mye overheng. Rett og slett en veldig god line til overhodekast.
Truls Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Den blir noe ustabil med særlig mer enn et par meter overheng, som andre kortklump-snører. Og der kan man se at en line oppleves ganske forskjellig fra person til person :-) Prøvekasting er nok det beste om muligheten er der.
Kim W Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Hvordan er det med toll, moms og tillegg få disse barriolinene?
Truls Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Flere av de ligger rett rundt grensa på 350,- Litt avhengig av kursen kommer flere av de under grensa. Jeg har bestilt en og en line, og de er sendt i en boblekonvolutt. Hittil har ikke jeg opplevd å få lagt til toll og mva på disse forsendelsene enten de er over eller under grensa. 2
123oyvind Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Går rett igjennom rett i postkassa. Det har det i hvertfall gjort på de snørene jeg har handla. 1
Eivind Saurdal Posted February 24, 2016 Author Report Posted February 24, 2016 Hvordan er gt125 lina til vannkast og overhodekast da? Beklager hvis det er skrevet mye om det før...
123oyvind Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 (edited) Sendte nettopp en mail til han og forhørte meg nettopp om det og det var visst bare å kjøre på! La inn bestilling på den i går. Edit: Etter det jeg har lest på nett så er den godt egnet til det. Edited February 24, 2016 by Øyvind Lotten Westrum
simen corneliussen Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 JEG syns ikke gt125 er så god på vannkast, men det går jo.. på overhodetkast derimot er den en favoritt.. Har aldri måtte betale noe toll el. når jeg har handla hos Barrio. Tror faktisk frakten har vært gratis også..?.. og rask levering
Truls Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 GT125 har mye vekt langt fremme i klumpen, og baktaperingen går fra enden av klumpen og hele veien bakover, i stedet for å ha en baktapering og "skyteline" For min del ble den vektfordelingen veldig uvant. Dessuten tror jeg snøret var i letteste laget for stanga. (dette var riktignok GT90) Det ble ikke noen god match for min del. Mulig jeg prøver igjen, men da tror jeg at jeg skal prøve et par klasser opp. 1
123oyvind Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 GT125 har mye vekt langt fremme i klumpen, og baktaperingen går fra enden av klumpen og hele veien bakover, i stedet for å ha en baktapering og "skyteline" For min del ble den vektfordelingen veldig uvant. Dessuten tror jeg snøret var i letteste laget for stanga. (dette var riktignok GT90) Det ble ikke noen god match for min del. Mulig jeg prøver igjen, men da tror jeg at jeg skal prøve et par klasser opp. Kan nok stemme. Er på glassfiberstenger jeg har lest at GT125 funker bra med vannkast!
Truls Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 JEG syns ikke gt125 er så god på vannkast, men det går jo.. på overhodetkast derimot er den en favoritt.. Har aldri måtte betale noe toll el. når jeg har handla hos Barrio. Tror faktisk frakten har vært gratis også..?.. og rask levering Barrio har gratis frakt ja.
lars p Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Og der kan man se at en line oppleves ganske forskjellig fra person til person :-) Prøvekasting er nok det beste om muligheten er der. Blir nok fort sånn hvis dere ikke har testet samme lina, noe sier meg du har prøvd intermediate lina og Lars flyt. Jeg har lina i klasse 7 og 8 flyt og de tåler som Lars sier litt overheng. Men jeg har brukt dem til Laks i små elver der jeg kaster moderate lengder i rolig tempo. Da er det ei knall line. Forøvrig liker jeg Gt 125 bedre enn Gt 90. På plen gir de ca like lengder, men i praktisk fiske er 125 mere digg rett og slett. Som nevnt før, er greit å kappe litt ekstra i fronten på disse snørene 3
Truls Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Jeg har flere av intermediatene, men har også kastet med flyt. Men mest erfaring med synkende varianter, det er helt riktig. Jeg opplevde de ikke som voldsomt forskjellige, men synk føles mer kompakt naturlig nok. Der jeg bruker det mest går det i relativt lange kast, og nesten hele snøret brukes, med en god del overheng og kast over hodet. Skal understreke at det jeg skriver kun er min opplevelse av det, og på ingen måte noen fasit hvordan andre opplever det, men jeg liker det godt til mitt fiske. Men les flere erfaringer, prøvekast aller helst, og gjør deg opp din mening om det. Meget mulig jeg blir nødt til å teste gt125 ved neste anledning, men tror jeg må godt opp i vekt. Klasse 6 opplevde jeg som for lett. Noen som har klumpvekt på 125' i hhv klasse 7 og 8?
-Lars- Posted February 24, 2016 Report Posted February 24, 2016 Blir nok fort sånn hvis dere ikke har testet samme lina, noe sier meg du har prøvd intermediate lina og Lars flyt. Jeg har lina i klasse 7 og 8 flyt og de tåler som Lars sier litt overheng. Men jeg har brukt dem til Laks i små elver der jeg kaster moderate lengder i rolig tempo. Da er det ei knall line. Forøvrig liker jeg Gt 125 bedre enn Gt 90. På plen gir de ca like lengder, men i praktisk fiske er 125 mere digg rett og slett. Som nevnt før, er greit å kappe litt ekstra i fronten på disse snørene Det er som du sier, jeg har kun erfaring med SLX flytesnøret, og kjøpte det primært mtp underhåndskasting.Jeg har til dags dato ikke testet noen wf-snører med klumplengde rundt 8 meter som ikke blir litt ustabilt med mye overheng, men det kan jo skyldes mine tvilsomme kasteferdigheter, også ;-)
Bounce Posted February 27, 2016 Report Posted February 27, 2016 Truls, Mike B. sier "the lines are true at 30ft" dvs. følger standarden. Da ka du vel se hvor 30ft ligger på klumpen. 1
Truls Posted February 27, 2016 Report Posted February 27, 2016 Truls, Mike B. sier "the lines are true at 30ft" dvs. følger standarden. Da ka du vel se hvor 30ft ligger på klumpen. Toppers, Takk for info! Jeg synes sekseren var alt for lett, så jeg lurer på å prøve #8. Er ganske sikker på at det vil sitte godt på stanga.
Truls Posted February 28, 2016 Report Posted February 28, 2016 (edited) Ser mange har valgt å kutte dette snøret i front. Hvor mye har dere kuttet? Edited February 28, 2016 by Truls H. Johnsen
markus glasø Posted February 29, 2016 Report Posted February 29, 2016 Noen som veit hva klumpvekta er på slx 6?
Truls Posted March 7, 2016 Report Posted March 7, 2016 Ser mange har valgt å kutte dette snøret i front. Hvor mye har dere kuttet? Noen som kan tipse om hvor mye det kan være lurt å kutte i fronten på dette snøret?
lars p Posted March 8, 2016 Report Posted March 8, 2016 Mine erfaringer med kapping er for Gt linene, ikke slx som tråden her handler om. Ta 10 og 10 cm og prøv deg frem. Jeg tok vel ca 50 cm, kompis litt mere på Gt 125 1
Truls Posted March 8, 2016 Report Posted March 8, 2016 Mine erfaringer med kapping er for Gt linene, ikke slx som tråden her handler om. Ta 10 og 10 cm og prøv deg frem. Jeg tok vel ca 50 cm, kompis litt mere på Gt 125 Takk, var GT90 jeg egentlig tenkte på... Slx har ikke akkurat noe behov for kutting i front
Thomas Schreiber Posted March 13, 2016 Report Posted March 13, 2016 Min erfaring med Barrio liner er desværre, at spidsen begynder at synke hurtigt. Jeg har brugt linerne til tørflue, men er gået over til Scientific og Rio, da flydeegenskaberne hos Barrio er for ringe efter min mening. Men igen. Du får hvad du betaler for :-)
123oyvind Posted March 13, 2016 Report Posted March 13, 2016 Min erfaring med Barrio liner er desværre, at spidsen begynder at synke hurtigt. Jeg har brugt linerne til tørflue, men er gået over til Scientific og Rio, da flydeegenskaberne hos Barrio er for ringe efter min mening. Men igen. Du får hvad du betaler for :-) Jeg har samme problemet med SA liner. Antar at det er fordi det kommer vann inn i tuppen. Har funka å bruke litt lynlim på enden etter man kapper :-) 1
Recommended Posts