Gå til innhold

Solskinnshistorie fra Solskinnstaten


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Min navnebror Knut her på forumet tipset meg om noe han hadde lest i Svenske Fiskejournalen ang snuoperasjonen man har gjennomført i fisket rundt Florida. Fra nedgang og den vanlige krangelen om hvem som har skylda for den, til tilfredshet og farvann fulle av fisk, alt på 25 år. Men det startet med at både yrkes-og sportsfiskere var imot forandringer, blant annet innføring av fisketrygdavgift for alle. Inntekter som skulle finansiere forskning. 

Etter 25 år har både yrkes- og sportsfisket tredoblet inntektene og sportsfisket genererer svimlende 13 milliarder dollar. Vern er med andre ord lønnsomt både for økonomi og økologi. Havet rundt Florida har et yrende liv av alt som for 25 år siden var sterkt redusert. Det er faktisk en stor drivkraft til at man tar best mulig vare på ressursene. Martin Falkelind i Fiskejournalen spør om hvorfor man ikke gjør noe lignende i Sverige, og vi er vel noen som spør om hvorfor vi ikke gjør noe lignende i Norge. I USA er man stolte av å ha fått dette til, i Norge er vi livredde for å prøve. 

Her er en lenke jeg fikk fra Martin ( utrolig rask og hyggelig respons fra han)

http://myfwc.com/

Friluftsfjorden!

Vi er ikke sikker på om tråling,not og garn er forbudt, evt bare i noen områder. Jeg er ingen kløpper i engelsk så hvis noen ut fra teksten eller ved å ta kontakt med myndighetene der kan finne ut hva som gjelder og går blir både Martin og jeg glad. 

Knut

Endret av sarepta
  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte jo fisketrygdavgift i en årrekke tidligere. Stikk imot all vanlig praksis i norge,ble denne faktisk fjernet,med unntak av laksefiske,mener jeg å huske. Og det var vel mye pga administrasjonskostnadene gjorde det lite formålstjenlig å beholde den.

Er ikke sikkert den er like lett å bli kvitt igjen,om man maser/stemmer seg frem til enda flere avgifter.

Avgifter her til lands er ensbetydende med tungrodd og kostbar administrasjon og lite resultater.

Hvis man ender med at man må dra kortet uansett hvilken krok av landet man skal fiske i,så mister man mange tror jeg. Friluftsliv og fiske i sjøen må vi beholde som gratis,ærlig talt.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert er om vi fortsetter som Sveinung sier kommer intet positivt til å skje med sjøfisket. En avgift er nok det som må til for å få løftet dette opp fra dagens vakum og til en fremtidsrettet politisk vilje til å endre dagens regime. Slik det er i dag med blå-blå regjering kommer det aldri til å bli satset på sportfiske og en god forvaltning av våre felles ressurser i sjøen. Det er kun snakk om å fylle lommeboka til noen få på bekostning av fellesskapet dessverre.  

Nok om det.

Forøvrig har jeg fulgt forvaltningen i Florida siden 80-tallet og fisket der mange ganger og hele historien er et fantastisk eksempel på hvordan man kan få politikerne med på en snuoperasjon. Fiskeavgift er ett must for å få ansatt oppsyn og en riktig oppfølging av både yrkesfiske og sportsfiske, ikke minst for å få politikerne med på denne snuoperasjonen. Uten en avgift og oppbygning av en organisasjon som trengs for å gjennomføre dette prosjektet blir det vanskelig å komme videre.
Det er ikke bare Florida som kjører dette opplegget i dag. De aller fleste kyststatene i USA har kastet seg på dette prosjektet og resultatene kommer svært rask til glede for alle som liker å se en levende kyst. 

Link til pdf "Sport fish restoration" http://myfwc.com/media/1413980/SFRbrochure2010.pdf

Endret av knut
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg Knut :) 
Har selv vært en rekke ganger i U.S.A og andre steder og fisket. På noen av mine soloturer i beste evne så har jeg raskt blitt satt på plass av oppsyn, og bare positivt i min mening. 
Er ikke noe flink til å skrive endeløse innlegg, men har alltid hatt en mening om at i Norge må vi ha et lønnet oppsyn. det må finansieres, og avgift må til. 
Vi er en liten nasjon, og det kommer til å koste penger, men jeg betaler gladelig for et lønnet oppsyn, med autoritet, enn et fiskekort basert på gode intensjoner , uten effekt. 
Som fisker av alt så har vi endeløse problemer fordi ingen/ få følger dette opp. Et oppsyn på frivillig basis er vel og bra, men det det har ingen autoritær effekt og liten rekkevidde.
Som ivrig fisker i Gjørmeland har vi allerede store utfordringer som veldig få tenker på ( uten å stigmatisere, så vet vi hva dette gjelder). Det er ikke bare fjorden/elver osv osv  som trenger tillsyn. 
At en avgift som uavkortet går til oppsyn har jeg tru på. 

Har mange tanker, men ikke best på å sette de i tekst, er noen erfaringer der så dette var bare noe løst fra meg :) :) :)

Endret av Robban
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg Knut :) 

Har selv vært en rekke ganger i U.S.A og andre steder og fisket. På noen av mine soloturer i beste evne så har jeg raskt blitt satt på plass av oppsyn, og bare positivt i min mening. 

Er ikke noe flink til å skrive endeløse innlegg, men har alltid hatt en mening om at i Norge må vi ha et lønnet oppsyn. det må finansieres, og avgift må til. 

Vi er en liten nasjon, og det kommer til å koste penger, men jeg betaler gladelig for et lønnet oppsyn, med autoritet, enn et fiskekort basert på gode intensjoner , uten effekt. 

Som fisker av alt så har vi endeløse problemer fordi ingen/ få følger dette opp. Et oppsyn på frivillig basis er vel og bra, men det det har ingen autoritær effekt og liten rekkevidde.

Som ivrig fisker i Gjørmeland har vi allerede store utfordringer som veldig få tenker på ( uten å stigmatisere, så vet vi hva dette gjelder). Det er ikke bare fjorden/elver osv osv  som trenger tillsyn. 

At en avgift som uavkortet går til oppsyn har jeg tru på. 

Har mange tanker, men ikke best på å sette de i tekst, er noen erfaringer der så dette var bare noe løst fra meg :) :) :)

Vi har jo lønnet oppsyn hvis man skal snakke om det.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men i veldig, veldig liten grad som har effekt på innlandsfisket spør du meg ?. 
Jeg har fisket siden jeg var 8-9 år gammel, og har siden den gang vært hva man kan kalle ivrig, mere enn ivrig på alt, blitt sjekket ? ? ? .
2 ganger i hemsil ,og en gang i fjor på Otta, på hvor mange fisketurer i løpet av så mange år ?
Jeg fisker jo ikke lite ruffen. Det er svært dårlig statistikk, selv når man kobler inn i skrivende stund sikkert 10 -15 sesonger i lakseelver ? 
Mørketallene for å gjøre urett er jo så og si i praksis fritt frem hvis du har moral til det, og det har fortsatt mange.

Det er jo i praksiss fritt frem for enhver som ikke har samme tankegang som oss. 
Hva skal jeg selv si når noen "bryter" loven. 
Jeg for min del prøver utveien med opplysning, og hyggelig fremtoning at sånn og sånn funker ting :) 
Når jeg frem til 1 av 10 så er jeg fornøyd, og det gjør vi ofte med å være opplysende. 
Men igjen så mener jeg samtidig at vi har blitt en gjeng med bortskjemte drittunger som gjør som vi vil , det får ingen konsekvenser, så who cares. 
Jeg som ivrig, kan opplyse, komme med gode grunner, argumenter, men .......
En liten pisk på lanken  fungerer nok bedre, trur jeg fordi vi har blitt så jævla late, og lite interissert i hvordan ting henger sammen. 
Det er jo på det nivået det skotter, hvordan ting funker/henger sammen som ofte er barriæren for et mere fungerende system.
Oppsyn? Eller opplæring ? 
En kombinasjon av de to er seff min mening, og i hovedsak  informasjon/opplæring. :)

Edit: 
Det nytter jo ikke innføre "gjør som du føler" regler om baglimit , og c&r når du vet at det ikke følges, eller har kontroll på det.
Informasjonen er jo viktigst der, noen tar det, andre ikke :) 
Et smekk på lanken selv om vi hverken kan straffe våre barn eller den værste terrorist lenger på den måten så ,,,,,  Jiissess ,men jeg mener allikavel at en straff/smekk har en en prevantiv virkning/mening for de som ikke vil skjønne og / alltid skal lene seg på de gamle måter. 

Jeg er av typen som ikke parkerer der jeg er usikker, det er fordi jeg vet at jeg får en bot, selv om jeg prøver meg i 5 min.  
Oppsyn , konsekvenser,og hei du har gjort noe galt er jeg fortsatt tilhenger av, og kanskje det eneste som hjelper :) vet ikke...... 
Huff nå flyter det ut igjen :) :) :)

Endret av Robban
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men i veldig, veldig liten grad som har effekt på innlandsfisket spør du meg ?. 

Jeg har fisket siden jeg var 8-9 år gammel, og har sden den gang hva man kan kalle ivrig, mere enn ivrig på alt, blitt sjekket ? ? ? .

2 ganger i hemsil ,og en gang i fjor på Otta på hvor mange fisketurer i løpet av så mange år. 

Jeg fisker jo ikke lite ruffen. Det er svært dårlig statistikk, selv når man kobler inn i skrivende stund sikkert 10 -15 sesonger i lakseelver ? 

Det er jo i praksiss fritt frem for enhver som ikke har samme tankegang som oss. 

Hva skal jeg selv si når noen "bryter" loven. 

Jeg for min del prøver utveien med opplysning, og hyggelig fremtoning at sånn og sånn funker ting :) 

Når jeg frem til 1 av 10 så er jeg fornøyd, og det gjør vi ofte med å være opplysende. 

Men igjen så mener jeg samtidig at vi har blitt en gjeng med bortskjemte drittunger som gjør som vi vil , det for ingen konsekvenser, så who cares. 

Jeg som ivrig, kan opplyse, komme med gode grunner, argumenter, men .......

En liten pisk på lanken  fungerer nok bedre, trur jeg fordi vi har blitt så jævla late og lite interissert i hvordan ting henger sammen. 

Det er jo på det nivået det skotter, hvordan ting funker/henger sammen som ofte er barriæren for et mere fungerende system.

Oppsyn? Eller opplæring ? 

En kombinasjon av de to er seff min mening, og i hovedsak  informasjon/opplæring. :)

Jeg trodde du mente sjøen jeg.du må være god til å gjemme deg. Det må jeg si. Jeg har da blitt sjekket noen ganger. Fisker man i lakseførende så må man regne med å bli sjekket. Sikkert noe annet i private vald.

Jeg ser litt problematikk rundt dette. Skal dette oppsynet som da hadde blitt lønnet av staten farte rundt på privat grunn hvor grunneier tar seg betalt?

Hvordan skal dette fortone seg? På privat grunn må det være grunneier som holder oppsyn i mine øyne. Han må tross alt få lov å bestemme over egen grunn.

En annen side av dette. Tenk hvor mange som av forskjellige grunner mottar ytelser i fra nav som kunne funnet glede, stolthet og selvrespekt hvis de hadde blitt benyttet til noe de mestret. Sikker på mange kunne gjort en kjempejobb som "hjelpegutter" i forvaltningen. Med glede.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor går grensen for overtramp? Man ser på fb at folk stolt legger ut en 800 grammer som skulle veid en del mer.

Så er det et helvete selv om de samme folka kakker seg en smelfeit 2 kilos rett etterpå. For det første kan man lure på hvem som ikke har skjønt det hele da. Hovedmengden av den første kategorien kommer til å slutte med det når de har fisket litt. De andre kan ta rennfart til helvete som de sier i nord.

En annen ting? Hvorfor er det så veldig bra med sjøørret her i sør nå?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Robban sier,er jeg helt enig i at opplysning og opplæring er det viktigste.Skape holdninger til et bærekraftig fiske,enten det er en elvestrekning,eller vann. Der jeg fisker mest,driver jeg også med påvirkning og anmodning til fornuftig uttak og utsetting av de største fiskene,når jeg treffer folk som tydelig er nye i området.

De som har fisket der i mange år,praktiserer dette allesammen,og har interesse av det nettopp fordi de har tenkt å fortsette å ha et godt fiske.

Når det gjelder sjøen,er det straks veldig omfattende og vanskelig å drive oppsyn etc. Derfor har jeg ikke tro på avgifter som løsning,da det vil være en umulig oppgave med den kyststripa vi har i Norge,og med utrolig mange forskjellige typer mennesker og fiskere. Her tror jeg det kommer mer an på miljø- og resursforvaltning ,overordnet og styrt av staten.

Bare min mening,og jeg har respekt for at andre kan ha andre meninger om dette,uten at jeg dermed skal tråkke det ned <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneier har seff all rett, det kan ingen gjøre noe med foreløpig. Jeg betaler gjerne en slant ekstra for å fiske slike steder :) Liten eller stor så er det fortsatt litt respekt der så lange det opplyses at dette er privat. Om jeg er enig i denne gamle hevden er jeg dog usikker på :) 

Huff huff nå stokker det seg for meg fordi det finnes så mange vann/elver som drives/kultiveres av foreninger som igjen drives på frivillig basis. Grunneiere blir samlet i felles allmenning, og lyst ut til de som har lyst til på drive med ting. Det dannes foreninger osv som i beste evne skal drive en felles politikk basert på en medlemsmasse. Tidligere har jo konfrontasjonen jeg og du , vært et kjempetema. Unge, fremadstormende, mot den eldre forsiktige garde. 
Samfunnet har i den grad endret seg så jævlig at min far/onkel sin genersajon hadde mere enn nok tid til å engasjere seg i dette. De lagde ikke middag, de hentet ikke unger i barn hagen, de kort fortalt hadde ikke det foreldreansvar vi "fedre " har idag. 
Tulleinnslag, nei, vi har ikke tid vi som bryr oss, vi har samtidig en moral som skal tilfredstille alt det nye som er pålagt oss. Være sjefspappa, bestemann og konge i senga :) 
Det er ikke tid for de av oss som har full jobb, papparolle osv osv og samtidig ta på oss de frivillige opgaver lenger i den grad det ofte ble tatt tak i før i tiden. 
Vi trenger et lønnet"politi" fordi den gamle garde er borte. Ikke alle av dem var galninger slik vi ser det idag. De hadde/har enorm kunnskap, men igjen tidene forandrer seg og hva skal man gjøre med idag? 
Jeg skulle gjerne jobbet mindre og flydd i marka så ofte jeg kunnet og messet mitt budskap. Men jeg må på jobb for å fylle ut alle de andre pliktende mine. Den tiden spm er igjen må jeg i all egoisme si at jeg faktisk har lyst til å bruke mest mulig på meg selv. 
Hvor blir det igjen av tiden hvor mine tanker og betrakninger i det hele tatt har livets rett ? 
Få inn et politi som i U.S.A  på linje med 

United States Fish and Wildlife Service Office of Law Enforcement.  
Det koster jo penger, men ...... kanskje veien å gå for the master rase Norge ? ? ? 
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert er om vi fortsetter som Sveinung sier kommer intet positivt til å skje med sjøfisket.

 

 Jamen så fint at du eier sannheten. da er det ingen vits for andre å komme med meninger <<l

Beklager mitt bastante syn Sveinung og at jeg gikk hardt ut. Jeg respekterer selvfølgelig ditt synspunkt. Problemet mitt er at jeg har fulgt med denne debatten i over 40 år og vi er ikke kommet videre i forvaltningen.

Vi må få politikerne til å tenne på akkurat dette som skjedde i Florida og mange andre steder og jeg tror at vi må snu rundt på veldig mye skal vi lykkes. Historien har jo vist at slik det har vært i flere 10-år og fortsatt er i dag kommer vi antagelig ikke videre.

Dagens oppsyn har jo vi hatt i alle år men det hjelper jo ikke på forvaltningen av våre ressurser i sjøen da dette styres av politikerne. Får vi ikke disse på laget kan vi antagelig glemme hele opplegget er jeg redd.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneier har seff all rett, det kan ingen gjøre noe med foreløpig. Jeg betaler gjerne en slant ekstra for å fiske slike steder :) Liten eller stor så er det fortsatt litt respekt der så lange det opplyses at dette er privat. Om jeg er enig i denne gamle hevden er jeg dog usikker på :) 

Huff huff nå stokker det seg for meg fordi det finnes så mange vann/elver som drives/kultiveres av foreninger som igjen drives på frivillig basis. Grunneiere blir samlet i felles allmenning, og lyst ut til de som har lyst til på drive med ting. Det dannes foreninger osv som i beste evne skal drive en felles politikk basert på en medlemsmasse. Tidligere har jo konfrontasjonen jeg og du , vært et kjempetema. Unge, fremadstormende, mot den eldre forsiktige garde. 

Samfunnet har i den grad endret seg så jævlig at min far/onkel sin genersajon hadde mere enn nok tid til å engasjere seg i dette. De lagde ikke middag, de hentet ikke unger i barn hagen, de kort fortalt hadde ikke det foreldreansvar vi "fedre " har idag. 

Tulleinnslag, nei, vi har ikke tid vi som bryr oss, vi har samtidig en moral som skal tilfredstille alt det nye som er pålagt oss. Være sjefspappa, bestemann og konge i senga :) 

Det er ikke tid for de av oss som har full jobb, papparolle osv osv og samtidig ta på oss de frivillige opgaver lenger i den grad det ofte ble tatt tak i før i tiden. 

Vi trenger et lønnet"politi" fordi den gamle garde er borte. Ikke alle av dem var galninger slik vi ser det idag. De hadde/har enorm kunnskap, men igjen tidene forandrer seg og hva skal man gjøre med idag? 

Jeg skulle gjerne jobbet mindre og flydd i marka så ofte jeg kunnet og messet mitt budskap. Men jeg må på jobb for å fylle ut alle de andre pliktende mine. Den tiden spm er igjen må jeg i all egoisme si at jeg faktisk har lyst til å bruke mest mulig på meg selv. 

Hvor blir det igjen av tiden hvor mine tanker og betrakninger i det hele tatt har livets rett ? 

Få inn et politi som i U.S.A  på linje med 

United States Fish and Wildlife Service Office of Law Enforcement.  

Det koster jo penger, men ...... kanskje veien å gå for the master rase Norge ? ? ? 

Både enig og litt uenig. Dette skal vi nok ha en brytekamp om over et par pils min gode mann.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mitt bastante syn Sveinung og at jeg gikk hardt ut. Jeg respekterer selvfølgelig ditt synspunkt. Problemet mitt er at jeg har fulgt med denne debatten i over 40 år og vi er ikke kommet videre i forvaltningen.

Vi må få politikerne til å tenne på akkurat dette som skjedde i Florida og mange andre steder og jeg tror at vi må snu rundt på veldig mye skal vi lykkes. Historien har jo vist at slik det har vært i flere 10-år og fortsatt er i dag kommer vi antagelig ikke videre.

Dagens oppsyn har jo vi hatt i alle år men det hjelper jo ikke på forvaltningen av våre ressurser i sjøen da dette styres av politikerne. Får vi ikke disse på laget kan vi antagelig glemme hele opplegget er jeg redd.

Hva tenker du er det første som må endres langs kysten her?

Som dere sikkert forstår synes jeg slike diskusjoner er uhyre interesant.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nett er tull, pils er gull :) et av mine mest kjente jungelord ;) ;) 
Tanker er gull, skal du argumentere så er du full, det fant jeg på akkurat nå he he he he . Nytt jungelord ? 
Klarer ikke samle tanker og sette de i rett perspektiv jeg Ruffen, det er jo så mye tekst som kan legges til i en diskusjon/prat face to face :) :) 
Brytekamp? da vinner du ;) Ølkonkuranse da vinner jeg ;) Dette er politikk, vi finner sikkert en løsning vi he he he he he 
Hva med en god konjakk ? ;) 
 

Endret av Robban
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er det første som må endres langs kysten her?

Som dere sikkert forstår synes jeg slike diskusjoner er uhyre interesant.

Vi må begynne med å få politikerne våre med på denne ideen slik som man gjorde i Florida. Det var så vidt det gikk da det var et knapt flertall for nye forvaltningstanker "over there".

Uten et knapt flertall for 25 år siden er jeg redd vi hadde vært på stedet hvil den dag i dag.

Sarepta har jobbet fantastisk godt med forvaltningen av Oslofjorden i mange år men han blir veldig alene. Hadde vi hatt mange av hans kaliber kunne vi vært litt lenger med å så ideen om nye forvaltningstanker. Må bare takke Sarepta for dette  <<l 

For min del så savner jeg større engasjement fra de større organisasjonene som eksempelvis NJFF, De burde skjønne hva det dreier seg om mens flere andre organisasjonene trenger muligens mer info om prosjektet i Florida. Her snakker vi om mange arbeidsplasser og inntekter til lokalmiljøet og det er jo noe politikerne  iallefall skjønner.

Uten politikernes ja er jeg redd vi ikke kommer videre.

 

Endret av knut
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis måtte en av motstanderne av innføring av fiskelisens på do da avstemningen fant sted. Det ga flertall for. Mange betaler allerede fisketrygdavgift og jeg gjør det gjerne, ikke minst for å se at Svensker, Tyskere og andre må gjøre det samme. 300 000 " turistfiskere" betyr mye penger. På Tasmania betalte man for nærmere ti år siden ca 200 kr og ville man fiske hummer var det 200 kr ekstra. Jeg snakket ikke med mange sportsfiskere men de jeg snakket med var positive. Da fisken, ikke minst torsken, forsvant på Østkysten av Kanada slik at kråkebollebestanden blomstret opp og beitet ned tareskogen slik at det innbringende hummer og krabbefisket nærmest kollapset kom det strenge reguleringer for alle. Mens vi nå etter ca 40 år ser at kråkebollene er på retur langsmed kysten i Nord, var mye gjort på 10 år i Kanada. Vi kunne også dratt i nødbremsen og det bør vi gjøre i Friluftsfjorden. Her gir sportsfiske allerede langt mer penger enn yrkesfiske og hvorfor ikke prøve å utvikle noe nytt og spennende. I stedet for å hjelpe små fiskebestander litt ekstra valgte forvaltningen å gi reketrålerne dispensasjon fra påbudet om bruk av rist på trålen. Det måtte man ha for å kunne overleve på bifangst av fisk og annet. Når man ser størrelsen på fisken de selger er det mange ned mot minstemål og de som er under får vi ikke se. I Florida fant man ut at å tråle 1 kg reker tok livet av 5 kilo fisk. Artikkelen fra Fiskejournalen har gitt meg mye stoff til leserbrev. Vi kan ikke sammenligne oss med Florida, men prinsippene gjelder også her. 

Det finnes unge marinbiologer som vet mye om verneområder,bl annet fra opphold i utlandet. Her har de aller nådigst fått tildelt noen små kvadratkilometer for å forske på. Problemet er at de ikke skal ha noe med forvaltningen å gjøre. En av dem har studert på Tasmania og mener at å betale for å fiske i sjøen vil gi det fisket en økt status. Jeg er ikke uenig. 

              Vi må gå på politikerne.. Jeg ser at de vegrer seg for å svare og får høre at dette utreder de. Men når Østmarkas venner, og sikkert Preikestolens venner foreslår å opprette nasjonalpark der er politikerne og miljøvernerne på banen uten en eneste utredning. For meg blir de miljøhyklere. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan dette leserbrevet som i dag sto på trykk i lokalavisa i Horten inspirere andre til å skrive noe. Har fått noen positive tilbakemeldinger og en halv time til overs har vel de fleste. Håper noen reagerer negativt, men der blir det dessverre med håpet. Debatt rundt forvaltning og ikke minst fordeling er det ingen som vil ha aller minst de som har som slagordet "Del godene". Deling kan jo være åtte til meg, to til deg. Men er det rettferdig? God helg og etterhvert God påske.. 

 

Da jeg før valget i fjor spurte en fra miljøpartiet de grønne om hva de mente om et marint verneområde i Oslofjorden fikk jeg til svar at de ikke hadde noen planer om å gjøre noe før fjorden kom på listen over områder som bør få vern og at det slett ikke var sikkert at vern ville hjelpe. Fjorden kommer aldri på en verneliste og er man usikker på om vern vil virke er det bedre å fortsette med noe som definitivt har vist seg ikke å virke. 

En sterk nedgang i fisket i havet rundt Florida på åttitallet førte til de vanlige diskusjonene om hvem og hva som var årsak til nedgangen. Yrkesfiskerne skylte på sportsfiskerne og motsatt, pluss bortforklaringen om naturlige svingninger. Hadde klimaendringene vært "oppfunnet" hadde de fått en sentral plass. Delstatsregjeringen satte ned en ekspertgruppe som startet med å foreslå innføring av en fisketrygdavgift på ca 200 kroner pr fisker. Penger som skulle finansiere forskning. Ramaskrik fra alle og bedre ble det ikke da de foreslo seksti prosent reduksjon i fangstene. Man innførte også forbud mot redskap som ga bifangst. Man fant blant annet ut at å tråle en kilo reker tok livet av 5 kilo fisk og ødela bunnvegetasjon. 
        Kort oppsummert ble dette starten på en veldig oppgang til glede og nytte for alle. Både yrkes-og sportsfisket har tredoblet inntektene som nå er 5,5 og 13 milliarder dollar pr år. Samtidig har livet i havet økt i samme takt. Ingen vil tilbake til "gode gamle dager" og i motsetning til de aller fleste stedene på kloden kan far si til sønn at " Det var et mye dårligere fiske da jeg vokste opp". 
         Florida er ikke Norge, men de få stedene i Norge hvor forskerne har fått tildelt små områder for å forske på vern i forskjellig grad har de sett at innenfor verneområdene øker alt liv. De som vil forske på dette har ofte tatt utdannelsen utenlands hvor ordet verneområde ikke er et fyord. Dessverre skal de bare dokumentere det de ser, og så er det opp til andre å bestemme om dette er noe vi vil satse på her i landet og de sier et rungende nei. Da skulle man ønske at også vi hadde politikere som dem i Florida, pluss miljøorganisasjoner som kunne stå opp for livet i havet selv om man ikke kan peke på tradisjonell forurensing. Et hav i ubalanse er etter min mening forurenset. 
Endret av sarepta
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det kom faktisk svar på leserbrevet fra styreleder i Færder nasjonalpark og ordfører på Nøtterøy. "Visst vernes det i Oslofjorden" skrev han og nevnte hummervernet på 0,7 kvadratkilometer som ble opprettet i 2006. Nå skal det utvides til 14,5 og det skulle bare mangle etter at man både i det gamle og andre steder på kysten har veldig gode resultater med vern. Det samme har man mange andre steder i verden så hvorfor det skal ta 10 år å finne opp hjulet nok en gang skjønner ikke jeg. I tillegg kunne han fortelle at man nå skal fokusere på bærekraftig utvikling og det å hjelpe torsken. Jeg tipper at man om noen år kommer fram til at visse gytefelt skal vernes i gytetiden, det har de allerede snakket om i årevis. Så skal man ta krafttak mot Stillehavsøstersen som er i ferd med å ødelegge både blåskjellbanker og badeplasser. Hadde fjorden hatt en solid bestand med torsk og annen predatorfisk hadde ikke østersen fått fritt fram. Alt henger sammen med alt og bærekraft er å høste av et overskudd, ikke et underskudd. Jeg blir bare oppgitt når man sier at nå må noe gjøres, og nå gjør vi noe. Dessverre minst ti år for sent. Jeg, en skarve amatør, har skrevet om vern i over ti år. Hvor har de som har som jobbå forvalte fjorden vært de siste tiårene? 

Ja det ble naturligvis et nytt leserbrev. 

Er imponert over hvor mange av dere som leser og kommenterer det jeg skriver om noe jeg trodde fluefiskere ikke brydde seg så mye om... 

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...