Gå til innhold

Hvilken flueboks


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg binder opp mye forskjellige tørrfluer til kommende sesong, og har lyst på noen nye tilpassede fluebokser.

Jeg ønsker meg nye bokser både til døgnfluer med litt høyde, og til øvrige tørrfluer og klekkere.

Noen som har noen gode forslag jeg kan se nærmere på, noen praktiske løsninger dere har å tipse om..?

Alle tilbakemeldinger mottas med takk!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig med Morten D angående bokser med rom. Etter min erfaring så holder fluene seg finere når de ligger løst. Selv bruker jeg compartmentbokser fra DeWitt og Myran.

Bokser med slit-foam er veldig praktiske, men de rommer ikke så mange fluer, og pga at fluene subber borti hverandre når de er montert både i boks og i lokk, så kan vingene (spesielt polygarn) bli frynsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som legger tørrfluene løst i rommene - antar da at det er flere fluer i hvert rom?

Må vel nesten bruke pinsett da for å få opp 1stk flue?

 

Ser bare for meg de våte pølsefingrene mine vil plukke opp alle fluene som er i ett rom når jeg bare skal ha den ene  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har mange fluer i samme rom. Men kjører et nazi-system med bare like fluer i samme rom:)

Jaja, dette var jo underforstått ;-) Man roter ikke med typene :D

 

Men hvor godt tørker fluene da når de ligger løst sammen? 

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der satte du fingern på ulempen med compartment Jan Ingvar. Man får ofte ut en liten klase med fluer. Hvis man bruker en pinsett så går det jo greit å fiske ut en og en. Selv pleier jeg å legge evt "klaser" i lokket på boksen og frigjøre en og en der.

 

Jeg er også nøye med å bare ha en type flue i ett rom. Men jeg kan godt ha litt forskjellige størrelser av samme flua i samme rom.

 

For å tørke fluene åpner du bare boksen når du kommer hjem. Dagen etter er det helt tørt (med mindre du overnatter i telt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse: http://www.ebay.com/itm/Fly-Fishing-Fish-Lure-Storage-Case-Box-Tackle-Kits-Foam-Waterproof-Black-/141654033200?var=&hash=item20fb3d0330:m:miaFR5ReVretUXK5m3msqlw

 

De er dype nok til at fluene ikke blir bøyd, meget billig og akkurat passe stor (for min del). Jeg har stort sett alltid 4 slike bokser i en SIMMS rompetaske av noe slag, i tillegg til en foldekopp, en Freia Mandelstang og alt hva man behøver for å mislykkes som fluefisker :) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en Stillwater SFX swingleaf boks (får ikke kopiert in link av en eller annen grunn?) de siste årene og er veldig fornøyd med den. Det har slitfoam, er vanntett, billig og rommer fint ca 400 fluer inkludert alle døgnfluene utenom ephemeraene uten at vingene blir bøyd (...døgnfluene må selvfølgelig settes i den dypeste delen..) Kjøper den fra Glasgow Angling Center.

 

 

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...