Gå til innhold

Nitelva


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i hva Knut sier her, NVE er den som raskest kan gjøre noe.

Som en liten tankevekker brukes det utallige tusentalls kroner på fisk undersøkelser mm i marka, ikke 1 krone på elva. Tror det var kommunen som hadde et tiltak her oppe, sti langs elva.... Fint det men det er elva som trenger hjelp. Undersøkte for en tid siden om midler og det viser seg at det går å søke om tiltak/midler for tilbakeføring av biotop etter tidligere tømmerfløting. Men ikke vits i å gjøre tiltak dersom det ikke finnes vann. 

Tar meg en rask tur ut nå for å se om kraftverkene er startet. Ingen drift kl 1830 på noen av de.

Ute igjen kl 2200 og da var Sagdammen kraftverk i drift. Fortsatt vann ut igjennom luka så hovedløpet fikk fortsatt vann. Verksdammen var ikke i drift enda og vannet gikk fortsatt over demningen så hovedløpet fikk alt vann enn så lenge

 

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med Knut i går kveld og han skal ta kontakt med NVE. Tror vi prøver det først. Hvis ikke har jeg kjenner jeg noen i TV2 som jeg kan forhøre meg med hvis vi må gasse på med trykk i fra media dersom ikke NVE ikke tar tak i saken. Har vært ganske irritert over behandlingen elva har fått over laaaang tid, men blei skikkelig forbandet i den siste tiden når jeg begynte å følge med litt ekstra og ikke minst da jeg faktisk fant levende fisk på land. Om ikke noe skjer skal jeg peppre de som bør gjøre noe med saken med bilder ol.

Nå skal det også legges til at dammluke ved Harestua også styres av samme eier. Jeg trodde den ikke ble brukt lenger men Knut var av en annen oppfattelse og han er mye bedere inne i denne saken. Harestuvannet og Skillingen er hovedmagasinet for selve elva. 

Blir nok en runde i dag også.

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVE er vel litt bukken og havresekken....

Leser akkurat nå rapporten som Rolv Seehuus linket til i tråden "Norge som batteri-teorien"... vi går en dyster fremtid i møte er min mening. Glem alle konsesjons-revisjoner - de vil løpe videre uforandret, eller de vil åpne opp for enda større handlingsrom for kraftprodusentene, IMO. Se saksing under fra rapporten side 15-16:

"Before 2020, up to 430 hydropower licences can be opened for such revisions. Simultaneously, the question of how to reach the environmental targets in waterbodies affected by hydropower is given much attention in the process of implementing the European WFD in Norway (Ruud and Aas 2017). The present river basin management plans (for the period 2016–2021) was approved by The Ministries in Norway in 2016 and contain several waterbodies with environmental targets that are expected to cause reduction in the hydropower production. If the challenges and uncertainties of the future hydropower production, such as new market possibilities and need for upgrades and expansions, are not evaluated against environmental concerns, the ongoing environmental processes like implementation of WFD and revisions of licenses may give undesired restrictions on the future hydropower production in Norway. It is likely that large scale balancing will result in more frequent fluctuations of water in regulated lakes (Killingtveit 2017, Solvang et al. 2014, Harby et al 2013). Today, most Norwegian hydropower producers do not have restrictions on how rapidly water discharge can be changed in rivers, or regulations that consider frequency and rate of change of water level fluctuations in reservoirs."

-----------

Det jobbes altså aktivt mot en enda mer aktiv strømproduksjon i Norge (drevet av EU/ACER, NVE (oh yes!), div forskningsmiljøer i Norge, og industrien. All form for fagpersoner fra miljøvern er (bevisst) utelatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev litt i tråden til Rolv Seehuus "Norge som batteri-teorien" i forbindelse med innlegget til Jan Ingvar over.
Føler at den kanskje hører bedre hjemme der. Interessant det du skriver Jan Ingvar. Jeg er også litt skeptisk til NVE, men de har et Miljøtilsyn som faktisk har gjort en hel del bra også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å få fullt med nå da det er mørkt når jeg kommer hjem. Men jeg fikk sikret meg noen bilder nå i helgen da det var full stans på turbiner og vannet fikk renne over demningene og ned i hovedløp. Da var det mer eller mindre slik jeg husker det når jeg fisket der før, spesielt fra øvre dam. Nå er jojo kjøring i gang igjen, men jeg får ikke dokumentert med bilder. Kjøring jojo en dag nå og så pause i dag. For de som vill sjekk linken jeg la i et tidligere innlegg, trykk på "her" for ukesrapport.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Greit med vann i elva nå, likevel så er det tydeligvis ikke nødvendig med vann i hovedløp nedenfor Verksdammen. Blir bare trist av å se sånt. Med nytt kamera så er det blitt dokumentert både som bilder og med video.

GOPR0007_1541179201584_high.JPG

GOPR0008_1541179198990_high.JPG

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
  • Trist 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sendt en mail igjen til NVE og til et par andre personer som jeg har på lista mi. Sendte også med bildene som vist over + et par til. Har også fått tilbake meldinger fra noen lokale om at Rotnesfossen også har vært tom tidligere i uka. Så da ser det ut som at de ikke kjører etter de andre kraftverk lengere opp. Må nok sjekke der også videre framover :37_disappointed: Alle kraftverk 3  var i full drift. Det er såpass med vann nå så det var nok til at det var vann i hovedløp nedstrøms Sagdammen og i Rotnesfossen. Ut i fra plott i fra Fossen målestasjon ser det ut som det er ca 5m3/s  som er vannførings snitt nå. Får fulgt med i noen uker til før vinteren gjør det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har lest igjennom posten her, flott at du/de engasjerar dykk. 

Har eit par innspel. Det fyrste du må gjera er å senda eit skriftleg spørsmål til fylkesmann, fylkeskommune (som har koordinering av vanndirektivarb) og kommune (som har ein kontaktperson for vanndirektivarb) og nve (som føl opp konsesjon). Spør kva løyve kraftverket driv etter og om du kan få tilgang til dette. Spør i tillegg etter kva forvaltningsplan og evt tiltaksplan etter vanndirektivet som gjeld. Vis kort til ekstremt stor effektkøyring og at du har plukka opp stranda fisk. Alle tiltak som f eks kraftverk skjer etter søknad og godkjend løyve, derfor må ein etterspørre kva tillatelse som gjer at dette kan skje.

Du skriv at du ikkje vil sende epost el brev. i slike saker er det heldig viktig at du sender noko skriftleg der du krev eit skriftleg svar. Då må personen/avd gje eit formelt svar og gjer ofte ein større effekt, hugs at dei ulike instansane har svarplikt. Send i tillegg ikkje direkte til person men til kontaktadresse + personen sin epostadresse. Det tek ofte tid før ting skjer men det er viktig at dei ulike instansane må svare for kva som vert gjort og kva lov og hjemmel som gjer at dei ikkje kan gjera noko med dette. Min erfaring er at eg får saklege svar på ulike ting eg har engasjert meg i ved å henvenda meg skriftleg, og at det har ein effekt ... stort sett. 

Endret av jak
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill

Det er sendt inn klage i 2017 av Knut til NVE. Han hadde også en sak tidligere. Jeg har moderert meg litt så jeg har sendt mail til de som kan gjøre noe med saken etter at jeg tok en ringe runde en hel dag. det er også oversendt noen bilder. Fikk i uka som var et svar om at dette vil bli sett på i 2019 og at de allerede var i dialog med grunneier. det vil også trolig bli en miljøutredning av berørte strekker. Men hva om livet der er nesten helt borte pga kraftkjøring i mange år, kan det anses da at vannføring ikke nødvendig og at de får fortsette uten en minstevannføring ? Mange flere spørsmål enn svar enn så lenge.

Saken her er litt vanskelig da dette er gamle kraftverk som har en type hevd på kraftproduksjon. Slik jeg har forstått det kjører de på en type frivillighets kjøring. Men da de 2 kraftverk som volder mest skade etter min mening, ble oppgradert med større turbiner ( i 2003 2007 tror jeg) Jeg har ikke funnet ut om det foreligger konsesjon etter oppgraderingen. Det er her sakens kjerne er. Nitelva er varig vernet mot kraftutbygging. Det ser heller ikke ut som det finnes noen minstevannføring. Mye som er feil her. Det værste synes jeg faktisk er kommunen som lar bare dette skje og har ikke gjort noe med det på maaaaange år.

Kontaktede personer har blitt spurt om det er noe spesielt de ønsker av bilder ol. vill jeg bistå så langt jeg har mulighet.

Knut er nok det som har hatt tak i saken lengst og har også noe mere info/historikk en det jeg har.

Rotnesfossen har også kraftverk som nevnt over. Var for noen år siden med på å skaffe harr i fra Rotnesfossen vdr forskning på harrens vandring i fra Øyern. Det viser seg at harren vandrer helt dit. Så dette kraftverket må også sikkert tas med i den totale pakka når man først skal kartlegge elva vdr kraftverk og miljø for både fugl, fisk, insekter, muslinger og alt som hører med.

Vi er fortsatt i startsgropa, men vi skal nok følge med.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra engasjement:91_thumbsup:
Jeg har gått veien via miljørådgiver i kommunen, fylkesmannen og vannområdet for vassdraget, men problemet var at alle skjøv ansvaret over på NVE sitt miljøtilsyn.
Nå har jeg fått hjelp av temagruppa for økologi i vannområdet som har purret svar fra NVE vedr. min klage som ble sendt inn i fjor. Har også snakket med ansvarlig person hos NVE som behandler klagen vedr. jo-jo reguleringen av kraftverkene, og han sa rett ut at slik skal det ikke være. Nå gjenstår å få et skriftlig svar fra NVE.
Vannområdet skal nå gjennomføre en problemkartlegging i løpet av 2019 for å undersøke hvilke konsekvenser reguleringen og periodevis tørrlegging har på det biologiske mangfoldet i Nitelva. Akershus fylkeskommune har også tatt kontakt med NVE og grunneier, så dialog er opprettet. Endelig skjer det noe:12_slight_smile:

 

  • Lik 3
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått første drypp fra Nittedal kommune. Dette er to dokumenter som omhandler Rotnesfossen, hvor igangsetting av fossen/kraftverket i 1998 med innsigingsevne på 4kubikkmeter/s ikke var konsesjonspliktig, men at en utvidelse av kraftverket planlagt rundt 2013 (NVE 201206403-13 ki/tym) vil være konsesjonspliktig. Begrunnelsen gitt, er st det vil trenges en konsesjon for å garantere minstevannsføring. Kanskje @Tørrflua vet om denne utvidelsen ble noe av. I første omgang fant de ikke noe om Sagdammen/Verksdammen. Vi venter videre i spenning!

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2018 at 4:59 PM, Tørrflua said:

Men da de 2 kraftverk som volder mest skade etter min mening, ble oppgradert med større turbiner ( i 2003 2007 tror jeg) Jeg har ikke funnet ut om det foreligger konsesjon etter oppgraderingen. 

Ettersom det er to årstall, tolker jeg det dithen at ett ble oppgradert rundtomkring 2003, det andre 2007? Husker du hvem når? (Jeg håper enda å få svar fra NVE... :)

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

Ettersom det er to årstall, tolker jeg det dithen at ett ble oppgradert rundtomkring 2003, det andre 2007? Husker du hvem når? (Jeg håper enda å få svar fra NVE... :)

Bra jobba. Det er de årstallene jeg har hørt. Legger ved de årstall som står på NVE sider. Mulig Knut har noe mere håndfast. Det er Løvenskiold som eier og drifter Verksdammen og Sagdammen. Disse 2 har jeg kun sett dette Sagfossen/Sagdammen  https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/vannkraft/vannkraftdatabase/vannkraftverk/?id=966

 

Verksfossen/Verksdammen  https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/vannkraft/vannkraftdatabase/vannkraftverk/?id=965

Rotnesfossen er det Rotnes Bruk. Her er linken jeg har sett tidligere  https://www.nve.no/konsesjonssaker/konsesjonssak?id=2606&type=V-1

 

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...