Gå til innhold
bushman

Tips til å holde stanga vekt lav

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg var tilfeldelig vitne til et diskusjon som handlet om hvordan man holdet selvbyggende stenger lav på vekta når man bygger selv. Denne gang hadde jeg ikke noe planer å bygge så jeg bare husker det var nevnt å bruke et tyve lakk vs den andre og ikke så mye epoxy men muligens jeg blander. 

Jeg ønsker å hente ut tipps fra dere hvordan dere holder vekta så lavt som mulig?

Takker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg synes er viktigst når jeg bygger stenger er at det er balanse i vekten heller enn at det skal være lettest mulig. En stang som er ute av balanse vil kunne føles tyngre enn en balansert stang som veier en del gram mer. Snella spiller en rolle her, men litt også hvor mye epoxy man bruker, hvilket snellefeste og hvilke ringer. Skal man virkelig presse vekt, så kapp noen cm av bunnbelen, tving håndtaket en tanke lenger frem, og bruk lette stangringer. Skal man gå lettest mulig, så er det mest å hente i bunndelen, men det er viktig å begynne utover i tuppen, så man ikke skaper ubalanse. Men da er man over på det litt mer avanserte.

Mitt råd når du begynner å bygge er å gjøre det litt rett frem. Kjøper du ferdig håndtak, ta deg god tid til å file det ut, så blir behovet for epoxy mindre, man trenger mindre av det, og det betyr mindre vekt. Bruk maskeringstape for å fore ut mellomrommet mellom snellefeste og klingen, og ikke fyll hele tomrommet med epoxy, men nok til at det sitter. Bruk litt lette ringer, og ikke for store (store nok til å la snøre med knuter passere). Spør om anbefalt plassering av ringene, og ikke lag alt for lange trådsurringer for å feste ringene, og bruk tynne lag epoxy. Heller at man må ta et tredje strøk enn å legge på en tykk 'klump' . Jo lenger ut mot tuppen man kommer, jo mer merker man vekten man tilfører.

Prøv deg gjerne frem med å surre tråd og legge på epoxy noen ganger før du går løs på stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutes ago, Truls said:

Spør om anbefalt plassering av ringene, og ikke lag alt for lange trådsurringer for å feste ringene, og bruk tynne lag epoxy.

Det er neste jeg tenkte å spørre. Usikkert om Mick sender noe info med stanga. Jeg fant tidligere noe generelle mål til plassering av ringer men har du noe konkrete anbefaling til plassering av ringene på 9´6" #6 Bloke sin grønn mykere utgave så mottar jeg de gjerne :) Ser også at mest sannsynelig kommer det også et generic "set" med mange ringene, så jeg må også bestemme hvilke og hvor mange skal jeg bruke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tommelfingerregelen sier en ring pr fot+en, i tillegg til toppringen. Jeg pleier ikke å følge noe fast oppsett, men gjør en 'static guide test' for å plassere de. Kjøper du fra bloke så får du sikkert en anbefaling fra han om du spør. På 9,6 så blir det enten 10 eller 11 ringer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt  på siden, men jeg veier alle ringene jeg bruker og de veier samme størrelse fra recoil på 0,09 gram  eller mindre til opptil 0,25 gram  for hopkins og holloway , pacbay regular wire. Ja mindre størrelser noe mindre. Er du ikke for ivrig med lange surringer og for mye epoxy veier 23 surringer med epoxy rundt 1gram  . Så var det toppringen da fra 0,3 gram til 0,5 gram avhengig av type. Blant de tyngste er black pearl toppøye fra recoil. Snake brand universal er vel de letteste snakeringene i stål og de svelger  ikke så mye epoxy som ringer med flat fot. Recoil ringer er lettest men de fordrer litt lengre surringer. Så lettest mulig stål, tror snake brand sine blir, i nære opp til vekta av recoil. Det er den øverste delen er mest vektømfinlig. Jeg hadde to like stenger en  med recoil og en med stål.pg keramiske ringe  Merket forskjell når jeg kastet de side om side.

Endret av Terje Bendiksby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider