Jump to content
Pål Hedenstad

Fangster i OFA området 2019 sesongen

Recommended Posts

Våren 2018 hadde jeg planer om å dokumentere fangster fra OFA området her på FFS. Men den varme sommeren satte en stopper for prosjektet.

Det jeg finner interessant er å dokumentere størrelse på fisken og k-faktoren i vannene som OFA administrerer, ettersom OFA i svært liten grad prøvefisker eller har aktive dugnadslag som følger med på utviklingen i vannene de kultiverer. Forhåpentligvis vil flere hjelpe til, men det fordrer at man har med seg en nøyaktig vekt som klarer å angi fiskens vekt ned til nærmeste 5 (evt 10) gram. Bilder er interessant om man får fisker som utmerker seg med enten veldig lav, eller god k-faktor.

Så får man se om man klarer å se noen tendenser sammenliknet med områder hvor andre har ansvar for kultiveringen.

Tidligere har OFA hevdet at fisk med lav k-faktor om våren kun trenger å spise seg opp igjen etter vinteren. Når jeg fisker utenfor OFA området tidlig i sesongen får jeg nesten aldri fisk med dårlig k-faktor – med mindre jeg er i et vann som er dårlig ivaretatt. Så denne forklaringen om at fisken behøver å spise seg opp igjen etter vinteren, kjøper jeg ikke uten videre. Jeg mener det bare er en indikasjon på at det er satt for mye fisk i vannet. Alternativt at man rett og slett har valgt å sette ørret i et vann med svært dårlig næringsgrunnlag – noe som kanskje er ennå verre enn å sette for mange fisk.

Først ute i 2019 er Mysublanda. Et lite myrvann sør for Rottungen i Nordmarka. Tidligere var dette en godbit hvor man satte noen få fisker år om annet og vannet hadde fisker med god k-faktor. Følgende er å finne på OFA's egne nettsider: 

At vannet gror til utover sommeren er en sannhet med modifikasjoner. Det er helt greit å fiske her gjennom hele sesongen. Når det gjelder bestandsvurderingen og påstanden om at det er periodiske suppleringer, så kan man jo bedømme selv ut av fangstene.

Søndag 5. mai fikk jeg fire ørret i Mysublande. Alle mellom 20 og 30 cm.

Tirsdag 7. mai fikk jeg igjen fire ørreter og når målebåndet ikke var gjenglemt, ga det følgende: 

21 cm 95 gram = 1,03

23 cm 105 gram = 0,86

29 cm 220 gram = 0,90

31 cm 270 gram = 0,91

Fiskene jeg fikk søndag hadde samme fasong som de jeg fikk tirsdag.

Snittstørrelsen og k-faktoren er ikke noe å slå seg på brystet av, men fisket har vært svært interessant. Gode myggklekkinger hvor fisken har fokusert på myggpupper rett under overflaten. Med været vi har nå regner jeg med at man kan oppleve like stor overflateaktivitet der i dagene som kommer. Teknisk og vanskelig fluefiske på sitt beste.

Håper i denne tilfelle holder det med område og ikke presis navn, det er samme lag som utsetter vil jeg teo:Lillomarka, 710g, k-faktor 1.05. 

Edited by bushman

34 minutter siden, bushman skrev:

Håper i denne tilfelle holder det med område og ikke presis navn, det er samme lag som utsetter vil jeg teo:Lillomarka, 710g, k-faktor 1.05. 

Artig med fin fisk fra Lillomarka. Det er jo et såpass lite område at jeg har forståelse for at man ikke ønsker å oppgi vannets navn. Det er nok et eget OFA-lag for Lillomarka. 

7 hours ago, Pål Hedenstad said:

Først ute i 2019 er Mysublanda. Et lite myrvann sør for Rottungen i Nordmarka.

Det er rapportert satt ut 30 fisk (1-somrig) i den lille putten i 2018.

27 minutter siden, RolvS skrev:

Det er rapportert satt ut 30 fisk (1-somrig) i den lille putten i 2018.

Jeg kom dit etter utsettet de foretok i 2015. DET var utsettet sitt det. Det vaka overalt. Jeg tenkte det kanskje var abbor som vaka. Tok åtte fisk på ei runde rundt vannet og .... det var ørret ja....

Egentlig unødvendig å skape et slikt vann. Nabovannet Svarttjern har gytebekk og der kryr det av ørret +-20 cm, så de som ønsker å fange småfisk kan jo bare gå dit.

9 sekundmeter i kasta i går formiddag. Ikke spesielt gode forhold for fluefiske, men jeg tok en tur inn i marka. Når jeg nærmet meg Rottungen løya det litt og jeg sykla innom for å se om det var håp om litt le og at en og annen marginata skulle klekke. Det var nok ganske optimistisk, for på Rottungen var det full storm. Sykla opp til store Åbortjernet uten å se et vak på nærmere to timer. Det blåste fra absolutt alle retninger, så selv om det lå litt mygg på vannet, er det forståelig at det ikke vaka. Gjorde en forflytning og tenkte avlegge Langvann vest for Øyungen et besøk. På veien gjorde jeg et stopp i Mysublanda for å se om det vaka der til tross for forholdene. Der vaka det ganske bra, så jeg ga det er forsøk: 

17 cm, ikke veid, men tynn

20,5 cm / 80 gram = k-faktor 1,0

21,5 cm / 100 gram k-faktor 1,08

27,0 cm / 200 gram = k-faktor 1,02

28,0 cm / 210 gram = k-faktor 0,96

Fiskene er ganske sære og kvelden ga et artig buzzerfiske. Men snittstørrelsen i vannet må man kunne si er ganske begredelig og det er bare å håpe av det ikke settes fisk der før tidligst i 2021. 

Kjapp kveldstur oppom Lille Åklungen v Sognsvann for å slå i hjel et par timer. Store belter med pollen langsetter hele vannet fra sør til nord gjør jo sitt til at fisket ikke blir allverdens. Kjørte et team med 2 buzzere en times tid. Var en fisk som patruljerte innafor kasteavstand av og til men tospannet ville den ikke ha. Fjerna opphengeren og byttet endeflua til en Basils Buzzer krok 14. Ett kast og: 

26 cm / 180 gram - K-faktor 1,02

Det er den 3 turen hvor den flua er avgjørende. Ligger under fanen "Artikler" - Buzzerfiske. 

Hadde tak i en fisk til på Basils, men den glapp etter et par meter. 

Var en tur innom Rottungen i dag.

29 cm / 220 gram = k-faktor 0,9

31,5 cm / 260 gram = k-faktor 0,87 

Rottungen var et meget bra ørretvann - for 15-20 år siden. Nå ligger mesteparten av fisken på 28-36 cm. Når de nærmer seg 40 er de ofte noen vrak av noen fisker.Med 3 gytebekker og i tillegg utsettinger så er det kanskje ikke så rart at det blir som det blir. Tidligere ble det fisket med garn i Rottungen. Jeg var en av de som protesterte mot garnsettinga, men i etterkant tror jeg kanskje at garnfisket var med på å holde bestanden mer sunn. Det ser iallefall slik ut, men all den tid man ikke vet hvilke maskevidder som ble brukt, blir det jo bare spekulasjoner. 

Det skal ikke være satt fisk der de to foregående årene, så da blir det sikkert dumpet ut mer settefisk der nå ppcrazyeyes

• Create New...