Gå til innhold

Saltvannskroker


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Går igjennom min saltvanns beholding av kroker og prøver ut nye. Nå er det riktignok ikke sjøørret kroker , men krok beregnet på havets racere. Etter ha gått gjennom de krokene jeg har fra 1/0 til 6/0 kan jeg bare konstantere at noen 1/0 krok er andres 3/0 osv.  Mellom samme merke og modell kan wire, skaftlengde størrelse osv markant  variere mellom f.eks størrelse 2/0 og 3/0. Selv fra samme fabrikant kan det være stor forskjell på krokåpningen  mellom to forskjellige modeller .  Det kan være vanskelig å velge snøre ut fra aftm, men bindekrok størrelse ut fra oppgitt størrelse f. eks 2/0 , er ikke noe enklere. PS jeg ser noe av sammme tendensen på mine tørr- og sjøørretfluekroker fra forskjellige og samme produsenter.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med store avvik på fasong innen samme serie er skikkelig irriterende. Og ofte blir det slik på ørretkroker at de minste blir ganske ubrukelige pga svært lite krokgap og langt skaft etc. Den forklaringen tror jeg er såpass enkel at de avvikene stammer fra en annen fabrikk. Altså det er nå ikke slik her i verden at hvert krokmerke har sin fabrikk, å nei du.. så mange finnes ikke der ute. Det er nok heller slik at noen aktører produserer litt her og der. Men det er også helt åpenbart at de mistet grepet fullstendig når de laget visse kroker ved å kjøre et grunndesign flatt nedover eller oppover. Dvs. bruke en skaftlengde som basis og øker/minsker den "proporsjonalt" opp og ned.. Det der blir som å lage en svinbra 5er stang for så å si at fabrikken skal kompensere opp og ned til øvrige vekter basert på den aksjonen. Det funker svært skjelden, blir samme med fluesnører. IMO så fortjener hvert enkelt produkt en fullstendig gjennomgang og utvikling slik at det perfeksjoneres. På krok... dæsken det er mye rart innad i visse krokserier. :8_laughing: 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...