Jump to content

Romjulsprosjekt 2020: PHY Para15 variant

Recommended Posts

Kjøpte meg en ferdiglaget bambusemne fra en amatør bambusbygger. Rent nyskjerrighet å teste materialet. Emnen er en modifisert PHY Para-15 tapering, omtrent klasse 6. Begynner med å søke etter trådfarge og teste å lakke med tonkinois.

Kult! Har vært flere ganger på nippet til å prøve meg på en bambuspinne, men vet med meg selv at den kommer til å bli for lite  brukt. Derfor har jeg inntil videre styrt unna.

Synes fargen til høyre ble skikkelig fin.

Gleder meg til å følge dette prosjektet, og er nysgjerrig på valg av lakk osv, om du har flere valg det står mellom og slike ting. 

Realiteten er vel at jeg allerede har for mange stenger, en selden bambus går greit i gjengen med utallige glassfibere.

Planen er å bruke tradisjonell le Tonkinois (båt-)lakk for surringene, testing pågår med trådtesten mens jeg skriver dette. Selve emnen er behandlet med Tru-Oil og kan i utgangspunkt forbli slik, uten videre lakkering. Siden jeg, per i dag, er mer intressert i hvordan det er å kaste med bambus enn å skape penest mulig stang, skal emnen forbli uten lakk. Da er jobben i praksis samme som med vanlige emner: lage og lime håndtak, snellefeste, samt ringene.

Trådtest gjennomført, og første påminnelse om gamle lærdommer kommet: ta det med ro med CP. Første tre til høyer var uten CP, og gikk så mørk at jeg bestemte å ta inn CP. Dermed er de fire til venstre med CP, fra høyre til venstre: Fishhawk Nylon A Dark Green 896, YLI 247, YLI 236 (med dårlig lagt CP) og YLI 236 (der CP er lagt på med ro og over flere runder). Selv om jeg blir fristet av granfargen til FH 896, så blir det litt mer avdempet YLI 236 vinneren.

Da kan man begynne å legge lineførerne på plass mens vi venter at mandagen kommer. Det ble nemlig en til lærdom i dag: det er _ikke_ enkelt å lage en korksnellefeste. Etter to runder med ødelagt resultat bestemte jeg å bestille treinnlegg. Men tiden går fint mens man venter på mandag og deretter posten: le Tonkinois til surreingene tar 24 timer mellom rundene og man skal ha en del runder.

• Create New...