Gå til innhold
  • 0

Hvor lenge lar du flua ligge?


Runar Dankel

Spørsmål

Får litt tips om å kaste få ganger og i mange av bøkene jeg har nevnes det at man bør være tålmodig. Men hva snakker vi egentlig om her? 1 kast i timen? Variasjon basert på hva du fisker meg? F.eks. er det forskjell mellom hvor lenge du lar en myggklekker ligge vs en maur?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Ingen fasit på hva man bør gjøre tror jeg, men med erfaring har jeg begynt å forberede kastet mye mer, og ser an situasjonen. Om en fisk vaker i et område så lar jeg flua ligge, så sant jeg vet flua er i riktig område, til den blir tatt, til jeg ikke gidder mer, eller en annen fisk frister meg mer. Er det litt bevegelse med vind, så kaster jeg slik at flua vil drifte med vinden over området der fisken holder på. Om den viser seg på samme sted så kaster jeg i ytterkant og lar den bli dratt mot fisken, og kaster på nytt når den har drevet godt forbi. 

Kaster man på hvert vak man ser så er sjansen stor for at man skremmer mer enn man fanger. Er vannet blikk stille så prøver jeg å ikke kaste over fisken. Den er gjerne ekstra var da, og jeg prøver å presentere pent og forsiktig så nærme fisken jeg tør, men ikke midt i hodet.

Jeg prøver å få oversikt, snike meg umerket i kastehold, planlegger kast, drift, fiskens rute og prøver å få kastet til å telle. Ofte er det lurt å bruke tid, observere og ikke stresse. Tar man det med ro og ikke lar iveren dra avgårde med en så holder man hodet kaldt og har større sjanse til å lykkes.

Har jeg sett få vak og da noen i samme området så lar jeg flua ligge lenger enn om det vaker masse, og fisken ikke tar i løpet av noen minutter hvis den har sluttet å vake. Vaker den fortsatt i nærheten av flua så er det bare å vente i spenning til det er din tur.

Vet ikke om du får noe fornuftig ut av dette, men jeg fant i hvert fall ut at nå er det jaggu på tide at isen går så jeg får kommet meg ut i skauen og prøvd meg på noen ørreter på tørt. Dæven som jeg plutselig ble klar for å fiske i noen skogsvann snart!

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Hei! Er ihvertfall min erfaring at ein kjem langt med litt tålmodighet, spesielt på stille vann med ørret av litt størrelse. Fisker litt i ei lita tjørn som ein kompis har sett ut fisk i, og der er ørreten veldig lite glad i bevegelse i myr og slutter somregel og vake om flueline treffer vatne rundt der fisken vaker.. Har kun fått fisk der ved og stå langt inne på myra og kaste fortom og flue mellom 0-2 meter ut i vanne for deretter og vente. Har mista mangen fluer der og fått lite fisk :4_joy: Men eg fekk ingen fisk der før eg hadde tålmodighet til og vente..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De første turene er vel ofte sånn. Man kan treffe litt mygg, ellers er det ofte litt stille. Beste man kan gjøre da er å legge ut flua i nærhetenav der du har sett fisk, legge seg bakover i lyngen og ta livet med ro og slappe av med at man er tilbake i skauen igjen etter en lang vinter. Det er forøvrig også en meget god oppskrift på hvordan man skal bomdra den første fisken. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sjelden jeg lar tørrfluer ligge veldig lenge altså. Har ikke fisken tatt etter noen ganske få minutter, så må jeg legge flua et annet sted - hvis jeg ikke har vældi trua på at fisken bare tar seg en runde og er på vei mot flua når som helst. Ser jeg feks et vak hvert 10 minutt en plass, så har jeg nok go tru på at fisken er der, eller kommer dit, og kan la flua ligge en stund. Kanskje røre bittelitt på den av og til for å lage litt bevegelse. Ofte driver jo flua litt, og da må man kaste ut på nytt. Blindfisker ikke veldig ofte med tørt egentlig, da tar jeg heller frem minizonker, libellenymfa eller andre nymfer og fisker av større områder

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser ofte at fisken vaker i en rute og at den enten svømmer i en sirkel eller i en rett linje. Jeg ser an hvor jeg tror fisken kommer til å vake neste gang og legger flua ett stykke fremfor der. Vaker det da på "feil" side av flua, så fisken har passert så legger jeg ut på nytt. Hvis ikke lar jeg den ligge 3-4-5-6 minutter, alt ut i fra hva jeg ser der og da. Jeg satt 4 timer på tirsdag og hadde kanskje 10-15 kast. Satt mer å drakk kaffe og så på blikkstille vann. Men plutselig så dukker det opp noe å kaste på og da gir jeg det som regel 2-3 vak før jeg legger flua så jeg har en feeling på retning.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...