Gå til innhold

Uv maur uten vinger med hode av foam


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Tror de kommer til å synke fort, eller ligge veldig dypt i vannfilmen. Min beste skogsmaur har foam i rumpa, noen turn med hackle i et slankt midtparti, og en rustorange dubbingkule før krokøyet. Veldig enkelt og effektivt! Funker upåklagelig når det er vanlige skogsmaur som faller eller blåser utpå. Når det er flygemaur på gang, så må imitasjonen ha vinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UV maur må ha vinger ellers går de fort ned. Selv når man ikke overdresser kula bak. Og det er maks krok 12 på de for å ha tilstrekkelig flyt uansett.
Uv maur er killere og i midre str 16-20 er de soleklare favoritter for seinsommerfisket.  Da er fisken mye mer selektiv enn den er på forsommer maur som er større.

Jeg har nå maur i alle varianter og fisker mye med standard maur med vinger på en kort 12'er på forsommeren som har bakkropp av dub med foam over.
Typ sånn...

bilde.png

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (11 minutter siden):

Jeg binder maur på en litt annen måte enn rune gjør. Jeg bruker rund foam som jeg binder fast bare i krokbøyen og lar den peke fritt bakover. Ca 3mm foamsylindre er fint til det.

Det har funka det au 😄 du veit... jeg er litt sånn at jeg fisker litt sånn en periode så noe annet... .og før eller siden tilbake til start..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (29 minutter siden):

Det har funka det au 😄 du veit... jeg er litt sånn at jeg fisker litt sånn en periode så noe annet... .og før eller siden tilbake til start..

Viktigste er at det funker. Men det er ofte gøy å prøve noe nytt og annerledes også da. Blir kjedelig om det ikke blir litt utskifting i boksene i løpet av noen sesonger.

Og så går det noen sesonger til og så kommer man på at Hei, den hadde jeg glemt, og så fyller man på med noen 'gamle' luringer igjen.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å prøvd en del litt mer avaserte mønstre, men for min del så er det en del av det tekniske rundt bindingen som stopper det. Jeg er rett og slett ikke flink nok til å binde. Det er jo ikke akkurat noe du sliter med, Rune, og da blir det lettere å skifte ut mønstre også. Men så lenge fluene fanger, så får jeg være godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel gjøre begge deler? Både binde for å ha noen fiskefangere, men også prøve nye mønster og teknikker for bindingen sin del. Å spytte ut 20 stykk av et mønster er jo ikke så spennende hvis en ikke liker å binde. 

Endret av Runar Dankel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (5 minutter siden):

Kan vel gjøre begge deler? Både binde for å ha noen fiskefangere, men også prøve nye mønster og teknikker for bindingen sin del. Å spytte ut 20 stykk av et mønster er jo ikke så spennende hvis en ikke liker å binde. 

Det er litt sånn jeg prøver å gjøre det , men vanligvis har bindingen min bestått i å fylle opp med det man MÅ ha, og da er det enkle, raske og effektive fluer som gjelder.

Som sjøørretfisker har jeg også hatt en lang periode med å spisse fluene til å være enklest og mest mulig effektive, og gjorde en ganske omfattende innsats for å oppnå det. Det har hengt igjen litt bindemessig. Men de fluene jeg har funker bra, og det er hovedsaken. Så får heller nye mønstre dukke opp med lyst og ønske. Tror jeg har hatt 2-3 nye mønstre hver sesong. Noen får være med videre, noen blir kassert og andre igjen utkonkurrerer de gamle traverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (28 minutter siden):

Kanskje du kunne laget en artikkel om hvordan noen av fluene har utviklet seg?

Burde sikkert vært sagt noen ord om prosessen, men det er sjøørret det gjelder først og fremst. Andre typer fluer er det andre som har langt mer å komme md enn meg. Men det var det å finne ork, anledning osv for å komme i gang med det prosjektet da 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...