Gå til innhold

Scott's nye G2


Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Har vært den lykkelige eier av en Sott G2 nå i noen uker og har aldri noensinne hatt en nydeligere fluestang. Rett og slett helt rått.

En fryd å kjøre stor fisk på da den følger fisken i alt den foretar seg.

Vi snakker rett og slett om Kongen av tørrfluestenger.

Jeg har prøvd et uttall av stenger og det er etter min mening ingen som kommer i nærheten av Scott G2. Ryggen på stanga er helt sinnsyk, den presenterer helt nydelig. Løp å kjøp!!!!!!

 

Terje!

 

 

Er det noen som har prøvd eller kjøpt Scott's nye G2 stangserie? Hva synes du om stanga?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er merkbart raskere enn den gamle G-serien uten og miste den fine følelsen for tynne fortommer' date=' små fluer og fiskefølelelse som serien er kjent for!

Jeg har missunt en kamerat som har hatt ei stang i 15 år uten tanke på utroskap.......nå er jeg ikke misunnelig lenger og tar med meg min G2 i grava! :)[/quote']

 

det var snålt :D Jeg har nettopp (2 mnd) siden testet 4 G2 stenger. 2 fra årets modell (2-delt og 4-delt) og 2 fra fjorårets modell (2-delt og 4 delt)

Jeg valgte fjorårets 2 -delte modell da dette var den stangen som hadde absolutt kraftigste ryggen, samt raskeste aksjonen. Alle stengene ble testet med det samme RIO Windcutter snøret, og i rask rekkefølge.

Men.. Det er svært mye mulig at det er store individuelle forskjeller fra stang til stang her. Den samme malen, for å lage klingene blir kun brukt 10 ganger av scott... ergo kan det være ganske store forskjeller.

Det som i allefall var merkbart, var at de 4 -delte stengene hadde betydelig mindre rygg ved lange snørelengder enn de som var 2-delte.... men det var jo min oppfattning da... og jeg er jo ikke sosialist laugh.png' alt=':lol:'> ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde ikke det fantes en fjordårsmodell av G2 en gang jeg Leifmorten, den nye G2'en min i #5 (4-delt) er ivertfall mer spenstig enn den gamle G'en i #6 (3-delt).

Att forskjellen i en gitt klasse/lengde og likt antall deler varierer så mye att en så dårlig kaster som meg kan merke noen forskjell er helt umulig ( :D ), og jeg velger og tru att kvalitetskontrollen hos Scott er så god att det må veldig gode kastere til for og gjøre det.

Att det derimot kan vere forskjell på 2-delt og 4-delt høres mer mulig ut skjøl om det ikke nødvendigvis er negativt hvis den aktuelle stanga har de egenskapene en er ute etter.

Uansett er min G2 ei nydelig stang.....ett par virkelig gode kastere har fortalt meg det etter og ha prøvd den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker, tore s.

 

ja, det er deilig å vite at man har en stang som skal følge en helt i graven (håper det blir lenge til :smt098 !).

 

men man blir jo nysgjerrig når nye godsaker dukker opp. heldigvis dør kløen kjapt ut, iallefall hittil!

 

g, g2 og s3 er iallefall stenger jeg kan godt tenke meg å suplere til eclipsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kløe er så dyrt att det er best og vere sikker før man trør til!

Jeg prøvde alle døm du nevner der pluss E2.

A2, eller SAS som den het før har jeg alt sammen med to G'er.

Både stenger og folk har forskjellig tempramang trur jeg, og det er farlig for økonomien og stole for mye på hva andre sier om en stang sjøl om det døm sier stemmer for døm.

Jeg er så heldig og ha mange kompiser med enda flere stenger, treffer folk langs elva også og har aldri møtt en som ikke er villig til og låne bort stanga si til litt prøvekasting!

Sånn er det foresten med snører også, og det er nesten enda finere for det er jammen dyrt og kjøpe feil der også!

Ting var lettere da jeg var ung...da var det kun Hardy, Vangen, Hørgård, Tjøstheim og ABU! :D #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Leifmorten.

Jeg har akkurat vert hos Jarle & Bjørnar Fluefiske på Lillestrøm, og jeg nevnte for Bjørnar det du hadde nevnt i innlegget ditt fordi jeg lurte litt sjøl.

Bjørnar kunne fortelle att G2, den helt nye altså, er helt ny i år og att den er betraktelig raskere enn G serien.

G serien, den gamle altså, har ikke vert produsert i to-delt siden 1999, og Bjørnar trodde du kansje mente A2....som foresten het SAS for bare litt sia! :D

A2 har vanlige holker, og en viss forskjell med hensyn til aksjon mellom feks to-delt og fire eller tre-delt kan vere ganske tydelig.

Nye G2 og gamle G har spigotholker og forskjellen i aksjon uansett antall deler varierer MEGET lite!

(Nå må jeg skru av....det lyner som F uttafor her :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at A2 og G2 er stenger som blir snakket om i samme åndedrag her. Kan man virkelig forveksle disse to stang-seriene??!? ;) Etter min mening er det to veldig forskjellige typer stenger... :roll:

 

Stengene i G2-serien er, i likhet med stengene i den gamle G-serien, veldig myke, dype og rolige fluestenger. Her snakker vi virkelig om helaksjonsstenger, som enten krever slarkete og feminine håndledd ;) , eller en ekstremt rolig og jevnt akselererende kastearm 8) Scott G2 er (etter min mening) selveste feinsmeckeren i Scott-serien. Dette er stanga for ørretjegeren som er flink til å smyge, og ønsker å presentere små fluer på korte og middels lange avstander. Det krever sin mann å beherske veldig lange kast med en G2 i #4... :roll:

 

Stengene i A2-serien til Scott er (fortsatt etter min mening ;) ) mye hardere og stivere i bunn- og midtdel (toppaksjonerte). Dette er i større grad stenger som passer til tøffere fiske, f.eks. sjøørret- og laksefiske. Til dette fisket velger jeg forøvrig å bruke Scott E2. Denne stanga har mange av de samme kvalitetene som A2´en, men personlig mener jeg at dette er en klart bedre stang. Den er bl.a. ikke så "framtung" som A2´en, og samtidig lettere, spenstigere og mer presis.

 

Men det er nå min mening... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok bra det du sier der sixpack, og det er nok der den lille nøtta ligger...Leifmorten må ha tatt feil av A2 og G2 i farten?

Eller for den saks skyld E2 og G2...?

det har jo akkurat vert ryddesalg hos J&b også, stenger har bytta betegnelse...feks SAS som ble A2, og...hmm...var det SVS som ble V2!

Detta blir ikke lett uten Leifmorten! :D

(Jeg blir helt A4 i hue! :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var snålt :D Jeg har nettopp (2 mnd) siden testet 4 G2 stenger. 2 fra årets modell (2-delt og 4-delt) og 2 fra fjorårets modell (2-delt og 4 delt)

Jeg valgte fjorårets 2 -delte modell da dette var den stangen som hadde absolutt kraftigste ryggen' date=' samt raskeste aksjonen. Alle stengene ble testet med det samme RIO Windcutter snøret, og i rask rekkefølge.

Men.. Det er svært mye mulig at det er store individuelle forskjeller fra stang til stang her. Den samme malen, for å lage klingene blir kun brukt 10 ganger av scott... ergo kan det være ganske store forskjeller.

Det som i allefall var merkbart, var at de 4 -delte stengene hadde betydelig mindre rygg ved lange snørelengder enn de som var 2-delte.... men det var jo min oppfattning da... og jeg er jo ikke sosialist laugh.png' alt=':lol:'> ;)[/quote']

 

G2 er ny i år og finnes bare i 4-delte stenger.

http://www.tundraoutdoor.no/produktsider/scott_6.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk tilslaget på ei Scott G2, 8'8 fot i #5 til $315 på e-bay her om dagen, og merker at jeg aldri har vært så spent når postmannen kommer laugh.png' alt=':lol:'>

Hadde gleden av å få prøve denne stanga i sommer, og det er utvilsomt den beste stanga jeg noensinne har lagt min hånd på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Fikk tilslaget på ei Scott G2' date=' 8'8 fot i #5 til $315 på e-bay her om dagen, og merker at jeg aldri har vært så spent når postmannen kommer laugh.png' alt=':lol:'>

Hadde gleden av å få prøve denne stanga i sommer, og det er utvilsomt den beste stanga jeg noensinne har lagt min hånd på ;)[/quote']

 

Hva kan jeg si.........den er en drøm av en fluestang. :D:D

 

Nyt opplevelsen, du kommer til å kose deg glugg i hjel til sommeren, Godsmack.

Å du verden for en pris du har fått den til da mann!!!!!!!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte S3 i #5 i sommer (også den på e-bay) ;) , og var litt usikker på om jeg egentlig ville trives med denne, da flere har betegnet denne som så ekstremt rask !

Etter å ha fisket med denne i hele høst må jeg nesten konkludere med at for meg er den ei skikkelig fiskestang, og jeg opplever feks Sage's XP som mer "ekstrem" !

Nå har jeg den 2-delte utgaven av S3, og aner ikke om det er merkbar forskjell i aksjon på den 4-delte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

puster liv i denne tråden igjen nå som møkkaværet, dvs mye vind, herjer ute >:(

 

hvilke snører anbefaler/bruker godtfolket til g2 stenger? jeg har selv en nyanskaffet g2 8.8' #5, og bruker pr tid ultra4 wf5f. funker bra, men ønsker å vite om evt alternativer. ønsker også anbefalinger på et passende #4 snøre som kan brukes når det er roligere forhold (tror at stanga takler denne oppgaven også).

 

fint om dere angir nøyaktig modellbetegnelse på stanga (klasse og lengde) når dere strør rundt med formeninger.

 

vet noen ccs-tall for g2?

 

har ennå ikke lykkes å catche stor fisk med stanga. hadde en sværing på som røk pga at jeg fikk ei knute på selve fluesnøret nær backinga :'(. men fikk da noen stakkars sekunder til å kjenne det deilige 'draget' i stanga!

 

sliter også litt med å tilvenne meg stanga og får mange knuter og at flua slår seg på overgangen mellom fluenøret og fortommeren. håper det går seg til, men tar gjerne i mot kasteråd :).

 

må legge til at jeg er noe skuffet over hardware-delen til g2 sammenlignet med ses eclipse. ser ut som at man har spart på noen kroner her og der :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes nå stanga er nyyydelig .

Det eneste jeg savner ( om det kan kalles det) er D ringer på stangtuba så den blir lettere å feste på sekken .

Men det skal jeg fikse greit med slangeklemmer å løs D ring . Så da er det ingen ting jeg savner  :D

 

 

godt, erik, men du vil altså ikke avsløre hvilke(t) snøre® du bruker til stanga ???:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har G2 8´8´´ klasse 4. Bruker Rio Selective Trout og Windcutter #4. Troutsnora fungerer kjempebra til nærfisket, men har jeg plass, så slenger jeg på Windcutter´n. Begge linene fungerer bra til rulle- og underhåndskast, men vil man ha litt mer line ute når man vannkaster, så er Windcutter´n best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...