Gå til innhold

Noen som har en fluesnelle å annbefale? pris 2000kr-3000kr


Alex

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter en ny fluesnelle i #3-4 til scierra sst. #4.

liker sneller som er lette,hullete med kul finish.

Jeg har kikka litt på Galvan "Torque" Large Arbor og ATH.

Noen tips om kule sneller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loke

Hvorfor ofre så mange penge på en fluesnelle #3 man skal ikke lande store fisk hvor man har brug for en god bremse, for mig at se er snellen kun til at opbevare den line man lige nu ikke bruger, og der er 4000,00 kr helt vildt, det er noget andet med laksesneller.

 

vil man have et godt fluesnelle så se på hardy ca. 700,00 kr.

 

Hvorfor ofre så mange penge på en fluesnelle #3 man skal ikke lande store fisk hvor man har brug for en god bremse, for mig at se er snellen kun til at opbevare den line man lige nu ikke bruger, og der er 4000,00 kr helt vildt, det er noget andet med laksesneller.

 

vil man have et godt fluesnelle så se på hardy ca. 700,00 kr.

 

Alex du skriver at du har set på ATH, hvis du vælger den så køb den orginale fra Holland, og ikke den danske, som jeg købte linen sætter sig fast i kanten af spolen, på den hollandske er der en gummiring der forhendre dette. http://www.arihart.com/

 

Hilsen Loke.

 

 

Hilsen Loke.

 

Ps: er selv lidt af en Grejludder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! men jeg må få med dele at jeg lider av snelle fetish!

snella skal ikke bare oppbevare snøret for min del, men også se snaksen ut, og seff. et godt bremse system! stor ørret skal vi ha!

har også kikka på Scierra Traxion, og fjor årets Scierra SL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loke
Takk for alle innspill! men jeg må få med dele at jeg lider av snelle fetish!

snella skal ikke bare oppbevare snøret for min del' date=' men også se snaksen ut, og seff. et godt bremse system! stor ørret skal vi ha!

har også kikka på Scierra Traxion, og fjor årets Scierra SL.[/quote']

 

 

Hei Alex.

 

En god bremse på en # 3 ? til hvad, hvad har du spolekanten til.

store ørred på flue #18, jeg er ikke helt med.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god snelle er viktig på en 3'er fordi fortommene ofte er tynnere enn på tyngre klasser. Prioriter lav startmotstand, dvs. stor spolediameter og lav vekt ala Loop Nymph osv. Glem de gamle klassikerne! dessuten er det mye morsommere å kjøre fisk på snella enn å fikle med alt løssnøret.

 

Skulle jeg kjøpt noe nå ville jeg gjort som Ronny og prøvd Backwinder Trout. Eller Loop......

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "prøvekjørt" Backwinder Trout i helga, og den vinner seg virkelig ved nærmere bekjentskap. Jeg synes den starter og går mykere en Loop Midge, Nymph og Dryfly, som jeg har fler av. Dessverre har jeg ikke fått så stor ørret at snella har blitt satt på prøve, men fikk nå en som dro litt i 6X-fortommen. Og snella startet mykt og roligt å mate ut snøre. Dette blir nok min favorittsnelle til lett fiske fremover.

Jeg er enig med tmags i at disse klassiske ikke er like bra. Vel er de vakre, og jeg fisker med dem for nostalgiens skyld av og til.

Men utviklingen har hjulpet oss fremover, og jeg mener bestemt at disse nye storspolesnellene er langt mer egnet til fiske med tynne fortommer. Husk at ei myk stang også hjelper til å beskytte fortommen. Bruker du ei rask og toppaksjonert stang, så blir ei slik snelle enda viktigere. Myk stang, lettstartet snelle og følsomt tilslag er bra. Da blir det for ørreten som å rykke av en gummistrikk.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi vel egentlig vært innom før et annet sted på denne siten ?

Må nok bare si meg enig i Tore her; er det noen gang det er viktig med lav startmotstand og jevn brems, ja så er det når man benytter tynne fortommer. Fingrer, hender (eller hva det måtte være) på spolekanten er ingen god løsning. En fin ørret bråvender og setter avgårde, det plutselige draget i snøret drar snella inn i hånda (som allerede er på spolekanten), motstanden øker ukontrollerbart og "snap"(for ikke å si "snipp-snapp"), det var det. Dette er egentlig mitt ankepunkt også mot "bremseløse" sneller generellt. Man tvinges til feks i landingsfasen og klemme snøret mot korken (el. lign.) og dette er etter min mening en dårlig løsning. Med en svakt stillet jevn brems med lav startmotstand har man full kontroll.

 

Så dermed skulle man i denne tråden finne flere argumenter som legitimerer kjøp av skikkelig snertne sneller :)

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker som regel med 0.12 spiss. Liker følelsen og spenningen ved at den har "lav" brudd styrke.

For øyeblikket bruker jeg Redington AL #5-6 (som er sjøørret snella mi) som er alt for "heavy" for stanga, særlig for kastinga.

Tok for en uke siden en ørret på 1,1kg på 0.12. Hadde jeg ikke hatt god brems der ville det som ikke skal skje skjedd. jeg føler mye mer kontroll ved kjøring av fisk på snella. 1,1kg er ikke noe KJEMPE, men nok til at snøret og litt backing suste ut i god fart flere ganger.

 

skal ta en kikk på snellene dere annbefaler......... og skriver hvilke når jeg har funnet den "rette" hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Enig med de som vil ha ei snelle som ser fin ut selv om de bare får Ørret opptil 1-2 kg. eller deromkring. Har selv en ULA F2X og er bare sååå fornøyd med den :D. Det kan så være at det er ufornuftig rent økonomisk og at snella har funksjoner jeg kanskje aldri vil få bruk for, men det driter jeg faktisk i - så kan andre gjøre hva de vil.

 

mvh

"Den ufornuftige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Hei' date=' jeg er på jakt etter en ny fluesnelle i #3-4 til scierra sst. #4.

liker sneller som er lette,hullete med kul finish.

Jeg har kikka litt på Galvan "Torque" Large Arbor og ATH.

Noen tips om kule sneller?[/quote']

 

Til en lett stang trenger du lett snelle... Har prøvd det meste..men vanskelig å finne noe bedre/lettere enn Loop Dry-Fly......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Alex.

du har jo scierra stang, så hvorfor ikke en scierra snelle å. du legger vekt på at snella ser litt kul ut, og at den har et bra bremsesystem. så kjøp scierra traxion, min anbefaling. råkul snelle 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...