Gå til innhold

mista fisken


torgeir

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

tror den fisken lever fint jeg' date=' så den var oppe og tok fluer fra overflata her om dagen...[/quote']

 

 

Så bra :) ingen ting som er bedre enn det!

Får vel benytte anledningen til å vifte med mitt hvite flagg jeg og :)

Så får folk praktisere den type C&R de synes er mest riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en bestand er så hardt beskattet at en ikke kan kakke en stygt kroket fisk, ja da ville jeg latt være å fiske der. Enkelt å greit...

Diskusjonen om hvorvitt mothakeløse kroker er mere skånsomt for fisken har jo også vært et hett tema på div. forum.

Artig med disse debattene... Tror det er mange som "skyter seg selv litt i foten" hva angår tidligere debatter de har deltatt i! Noen blir enkelt og greit ikke enig med seg selv ;)

 

Fisken vist i innlegget litt ovenfor er jo et skrekkeksemplar på C&R i praksis!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Hvis en bestand er så hardt beskattet at en ikke kan kakke en stygt kroket fisk' date=' ja da ville jeg latt være å fiske der. Enkelt å greit...

Diskusjonen om hvorvitt mothakeløse kroker er mere skånsomt for fisken har jo også vært et hett tema på div. forum.

Artig med disse debattene... Tror det er mange som "skyter seg selv litt i foten" hva angår tidligere debatter de har deltatt i! Noen blir enkelt og greit ikke enig med seg selv ;)

 

Fisken vist i innlegget litt ovenfor er jo et skrekkeksemplar på C&R i praksis!!!!!![/quote']

 

Hei Lars!

Jeg er enig med deg i at en bestand det står så dårlig til med at den ikke tåler uttak i det hele tatt burde fredes til det står bedre til.

Men det er et problem med det du skriver om kakking i hodet av stygt kroket fisk, og det er at det brukes som argument av de som tar med seg all fisken de får. "Jammen, den var så stygt kroka, jo! Blødde gjorde den også!"

Det er vel derfor det står: "All fisk under minstemål skal settes tilbake selv om den er hardt skadet."

Jeg er enig i at det virker temmelig idiotisk å gjøre dette, men kan ikke se særlige alternativer til dette, da det dessverre er mange tullinger som ellers ville utnyttet enhver mulighet.

Fiskeregler som omfatter begrensning i uttak av fisk er jo i utgangspunktet ment som et gode for fiskebestand og sportsfiskere. Jo hardere fiskepress det er på et vann eller ei elv, jo strengere må reglene om uttak være, og jeg synes man skal være forsiktig med å utestenge den store massen av sportsfiskere for å verne fiskebestanden. Da vil grunneierne fort se seg om etter folk med nok penger til å leie hele sulamitten, og det virker ikke som noen positiv ting for meg eller de jeg fisker med. Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert att det å forande litt på tidligere meninger er det samme som og skyte seg sjøl i foten Lars.

For min egen del opplever jeg ofte att mange av innleggene til alle dere andre tilfører meg ett breiere perspektiv og ny lærdom.....og da hadde jeg vert bra dum om jeg tviholdt på ting jeg hadde sagt før bare for å skape en falsk illusjon for meg sjøl om att jeg hadde rett hele tia, istedet for å ta i bruk den nye lærdommen. :)

 

Fisken som Kim har tatt bilde av kan ha blitt slik på ganske mange andre måter enn gjenutsetting!

I gamle dager da jeg var ung ( :)) fantes det også en og annen fisk som så slik og enda værre ut.....og da var det nesten ingen her på berget som hadde hørt om C&R!

 

Hvis en bestand hadde vert så dårlig att den ikke tålte att du eller jeg kakka en dårlig kroka fisk, eller en hvilken som helst anna fisk.....ja da er jeg helt enig med deg i att jeg ikke ville fiska der, men jeg mener fortsatt att det i ei elv med mange dyktige fiskere hvor det ble tatt med mange fisker til mat, burte det vere veldig ålreit att noen av oss setter ut igjen mesteparten av de avelsfiska vi får...av egen fri vilje og uten pålegg.....og ikke minst FØR de store problema oppstår og påbuda kom!

Kan ikke skjønne annet enn att ikke alle tjener på det, og det er jo ikke slik att jeg mener noen skal ha dårlig samvittighet eller gjør noe gæli hvis døm tar med den fisken døm har lov og ta....absolutt ikke....jeg tar da en og annen fisk sjøl!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden endte opp som en c&r greie synes jeg man bør tenke på minst to andre faktorer som jeg tror bidrar til skadet/død fisk i større utstrekning en om man lar en flue sitte igjen.

 

Håving, man bør bruke knuteløs håv, for å unngå og skade slimlaget.

Hvor mange bruker knuteløs håv? Jeg har nylig bestilt meg en, men må innrømme at jeg har latt håvene ligge igjen i bilen/hjemme. Jeg har heller mistet fisk pga håv mangel en og bruke de jeg har. Nå slipper jeg det problemet så fort jeg får den nye håven min.

 

Ÿber hard kjøring av fisk fordi man gjerne vil skryte på seg hvordan man dro opp den 2 kilos ørreten med 0,10 fortom og brukte laang tid på kjøringa, istedenfor og bruke en tykkere sene for å få fisken fortere opp, og redusere stressfaktoren som kan føre til manglende/redusert opptak av oksygen, og spesielt hvis man ikke vet og mosjonere opp en fisk riktig og lenge nok før utsetting.

 

Et annet aspekt rundt c&r etter min mening er følgende. Det er mange vassdrag som hadde hatt et stort problem hvis mange fiskere og spesielt fluefiskere ikke hadde praktisert c&r, men hadde tatt rubb og rake. Jeg tror det er en fin balanse mellom de som tar, de som slipper og de som nøyer seg med en liten middag en gang i blant.

 

Jeg slipper alt, men det er min greie og folk får respektere det eller ikke. Jeg mister ikke nattesøvn om noen ikke skulle like det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Håving' date=' man bør bruke knuteløs håv, for å unngå og skade slimlaget.

Hvor mange bruker knuteløs håv? Jeg har nylig bestilt meg en, men må innrømme at jeg har latt håvene ligge igjen i bilen/hjemme. Jeg har heller mistet fisk pga håv mangel en og bruke de jeg har. Nå slipper jeg det problemet så fort jeg får den nye håven min.

 

Ÿber hard kjøring av fisk fordi man gjerne vil skryte på seg hvordan man dro opp den 2 kilos ørreten med 0,10 fortom og brukte laang tid på kjøringa, istedenfor og bruke en tykkere sene for å få fisken fortere opp, og redusere stressfaktoren som kan føre til manglende/redusert opptak av oksygen, og spesielt hvis man ikke vet og mosjonere opp en fisk riktig og lenge nok før utsetting.[/quote']

 

Viktige faktorer for at fisken skal klare seg best mulig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Lars-Erik, det var nok ikke det beste stedet å legge den for et KJAPT bilde, men jeg var ytterst forsiktig med den.. Og som Nilsen skriver, Fisken lever fortsatt. Har faktisk plukket den opp ved flere anledninger for å se närmere på den. (om det er riktig av meg får väre en annen sak!). Flott at du står for dine menigner, da skal jeg fortsatt stå for mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan snart klokke inn hver C&R debatt nå. De dukker opp igjen med samme intervall nesten hver gang.... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Det blir mye synsing i slike debatter om fisk og smerte, og det er jo ikke rart når selv forskerne strides.. Én ting kan vi sikkert være enige i alle sammen - det hadde vært en fordel for oss alle om det én gang for alle ble påvist at fisken ikke kan føle smerte! Det hadde i det minste gitt de som ser på fisk med "disney-øyne" litt nattesøvn.. Er det noen som ønsker at slike holdninger som dette skal spre seg? : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=60335

 

Uansett, det er et par ting jeg synes motstandere av selvpålagt c&r burde tenke over før de sammenligner fiskens smerteoppfattelse med et menneskes..

 

Fisk mangler hjernebark, og hjernebarken er hodets "følelses-senter". Mennesker kan motta ytre impulser som f.eks et hammerslag på fingeren via nervetrådene, men dersom informasjonen ikke når hjernebarken, så oppleves ikke dette som smerte. Frem til for bare 20 år siden, så opererte de faktisk spedbarn uten narkose fordi spedbarn ikke har så godt utviklet hjernebark.. :shock: Dette gjøres heldigvis ikke i dag av diverse årsaker.. ;)

 

Smerte kan oså oppleves forskjellig av forskjellige individer, og en av hovedfunksjonene til hjernebarken er at vi skal lære. Vi skal kunne føle smerten slik at vi kan lære å holde oss unna varme overflater, spisse gjenstander etc etc.. Enkelte fisk lærer ikke når de biter på en krok, og kan finne på å bite på den samme kroken kort tid etter at den er sluppet tilbake. Det kan allikevel være at det er stor forskjell fra art til art. Hvem vet..?

 

Med unntak av de som er dypt religiøse, så deler vel ganske mange min oppfattelse når det gjelder dyrs evne til å tilpasse seg sine omgivelser over tusenvis eller millioner av år. De forskjellige fiskeartene spiser alt fra små harde krepsdyr til skarpe skjell og spisse kråkeboller. Enkelte arter spiser til og med fisk med (for oss) smertefulle pigger... Burde disse fiskeartene utvikle sterk smerteoppfattelse i munnen..???

Hvis en fisk hadde hatt samme smerteoppfatning som mennesket, så hadde den ikke kunnet spise det den gjør i dag.. Du kan jo selv forsøke å spise et par levende hummer, eller en kråkebolle, for å se hvordan dette føles i munnen på et individ med hjernebark... ;)

 

Min oppfatning (til noen klarer å overbevise meg om noe annet) er at fisken har nærvesystemer og følelser i munnen som de fleste andre arter. Jeg tror den kan "kjenne" og "føle" ting i munnen, men at den ikke har behov for å tolke disse følelsene som smerte slik vi har, og dermed ingen behov for hjernebark slik vi har..

 

En fisk har følelser' date=' fysiske, men ikke emosjonelle følelser som "jeg elsker deg" eller "jeg er så gla i barna mine"! Hvorfor tror du fisken blir propell med en gang du gjør tilslag? Har du aldri opplevd at den begynner å sprelle når du tar ut kroken av kjeften?[/quote']

 

At fisken spreller er en helt naturlig unnvikelsesmanøver. En ren refleks for en skapning som lever nærmest vektløs i vannet, og plutselig blir dratt i en uønsket retning...

Ørret og laks er meget primitive skapninger. Visste du at hjernen og nervesystemet til en ørretkyte sannsynligvis er mer velutviklet enn hos en 10-kilos laks?

 

Man ville skåne mange flotte fisker for unødig smerte og lidelse dersom c&r straks ble forbudt også. Det er merkelig hvordan mange her på dette forumet ser gjennom fingrene med hva fisken usettes for når det kommer til dette.

 

Hvis c&r ble totalforbudt så kan man jo ikke engang ha minstemål som gjeldende fiskeregel der det trengs.. Man kan ikke sette ut brun laks' date=' og man måtte stoppe å fiske hvis man traff på skikkelig godfiske og hadde tatt opp det man eventuelt skulle spise.. Ønsker du dette?

 

Hva er galt med verden? Vet ikke om noen av dere jakter, men hvis dere gjør det, er et spørsmål her: Hvis du skadeskyter et dyr, lar du da være et ettersøk for det du tror at dyret ikke har skade av å ha et par haggel i kroppen???

 

hmm.. Spør deg heller om noen hadde tatt seg bryet med å gå på ettersøk etter en elg med en nohackle krok 16 i øret. Det er mer sammenlignbart... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg har sett hannørreter i oppdrettsanlegg som har gnagd hverandre nesten i filler. Det har vært så ille at ryggraden har ligget helt åpen. Allikevel har disse fortsatt vært i full aktivitet' date=' og etter gytingen har sårene grodd.

Det er vel tvilsomt om vi hadde vært særlig interessert i formeringsprosessen med frittliggende ryggrad og avgnagde tær og fingre, så å sammenligne smertefølelsen/oppfattelsen av smerte ørret og pattedyr i mellom blir nok litt feil. Allikevel er det ørretens smerteoppfatning, dype tankegang og evenen til kompliserte refleksjoner over verdensproblemene generelt, som blir brukt som argument mot sportsfiske av fanatiske organisasjoner verden rundt.[/quote']

 

Hehe, så enig så enig.. :D

 

Har jo sett på film att Stamfisk blir frakta fra bil til kumm i våte striesekker' date=' spørsmålet der er jo om døm medesinerer fisken i kummen etterpå.....,men det er vel ikke direkte sammenlignbart i alle fall fordi de fiska gjennomgår jo mye røff behandling før det også![/quote']

 

Stamfisket foregår på en årstid da ørretten har fått gytedrakta. Under denne perioden har den et slimlag på kroppen som gjør at den tåler ekstremt mye. Den skal tross alt hoppe i steinete fosser og slåss med de andre gutta om damene.. ;)

 

Å med viten og vilje la fisken svømme omkring med en krok i kjeften er å påføre unødvendig lidelse - og for de fleste moderne (amerikaniserte) fluefiskeres del kun for fiskerens egne forlystelses skyld.

For min del dukker det rett som det er opp ubehagelige tanker på et par flotte fisker som slet av fortommen' date=' om det ikke har gjort meg søvløs, så er det en lite hyggelig tanke og får meg til å føle meg som en dårligere fisker, rett og slett.[/quote']

 

Javel, men mens dere umoderne antiamerikanere som fisker av andre grunner enn egen forlystelse ligger søvnløse om natten for å ha slitt av en fisk, så sover jeg ganske godt, sterkt overbevist om at ørret i de aller aller fleste tilfeller kvitter seg med kroken i løpet av ganske kort tid...;)

 

Når det er sagt; Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hadde store problemer med å få en krok ut av en ørretmunn.. :shock: Er det virkelig noen av dere som opplever dette så ofte som det kan virke i denne tråden...? :shock: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

Når det er sagt; Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hadde store problemer med å få en krok ut av en ørretmunn.. Er det virkelig noen av dere som opplever dette så ofte som det kan virke i denne tråden...?

 

Nei? laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Har ikke tråklet meg gjennom hele Flemmings megainnlegg litt foran her, men det han skrev om slimlaget hos fisken kan være litt forvirrende.

Dette er ikke slik at fisken får et slimlag når det nærmer seg gytingen, men at selve fiskehuden endres og blir sterkere mot ytre påvirkning - den tåler rett og slett mer. Slimlaget er der året rundt, og det må man sørge for at skades/fjernes i minst mulig grad på fisk som skal gjenutsettes, der det skjer kan det lettere oppstå infeksjoner etc. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tråklet meg gjennom hele Flemmings megainnlegg litt foran her' date=' men det han skrev om slimlaget hos fisken kan være litt forvirrende. [/quote']

Stamfisket foregår på en årstid da ørretten har fått gytedrakta. Under denne perioden har den et slimlag på kroppen som gjør at den tåler ekstremt mye. Den skal tross alt hoppe i steinete fosser og slåss med de andre gutta om damene.. ;)

 

Hvis dette var forvirrende :shock: , så får jeg være mer presis da : Ørretten gjennomgår flere fysiske endringer i perioden før gytetiden. Fiskehuden med løse skjell og tynt slimlag erstattes av en mørkere gytedrakt med tykt, seigt skinn, godt festete skjell og tykt slimlag. Det er ikke bare ørrethannene som endres. Hunnene får også tykkere slimlag, selv om hun ikke slåss som hannene. Det er hun som graver gytegropene, og da kommer denne beskyttelsen godt med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tråklet meg gjennom hele Flemmings megainnlegg litt foran her' date=' men det han skrev om slimlaget hos fisken kan være litt forvirrende. [/quote']

Stamfisket foregår på en årstid da ørretten har fått gytedrakta. Under denne perioden har den et slimlag på kroppen som gjør at den tåler ekstremt mye. Den skal tross alt hoppe i steinete fosser og slåss med de andre gutta om damene.. ;)

 

Hvis dette var forvirrende :shock: ' date=' så får jeg være mer presis da : Ørretten gjennomgår flere fysiske endringer i perioden før gytetiden. Fiskehuden med løse skjell og tynt slimlag erstattes av en mørkere gytedrakt med tykt, seigt skinn, godt festete skjell og tykt slimlag. Det er ikke bare ørrethannene som endres. Hunnene får også tykkere slimlag, selv om hun ikke slåss som hannene. Det er hun som graver

gytegropene, og da kommer denne beskyttelsen godt med..[/quote']

 

Legger inn et bilde av en gytefisk, denne ble forøvrig matfisk. Der denne ble tatt er fisken nærmest blank hvis man får de tidlig på året. Denne var helt svart etter en liten stund. Typisk gytefisk..

8513_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Er det noen som ønsker at slike holdninger som dette skal spre seg? : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=60335

 

Her er et sitat fra overskriften i den artikkelen:

 

-Barn bør ikke fiske

 

Dyrebeskyttelsen mener det er galt å dele ut fiskestenger til skolene i landet fordi de mener fisk føler smerte. De liker heller ikke at barna skal lære å tre mark på en krok' date=' skriver Dagsavisen.[/b']

 

De av mine fiskebrødre som anklager oss "amerikaner-fikserte fluefiskere" for å være en årsak til slike idiotiske, ja: IDIOTISKE utsagn som i sitatet ovenfor ved at vi "leker" med fisken fordi vi setter tilbake fisk av forvaltningsmessige eller andre årsaker, bør rette blikket mot seg selv.

 

Istedenfor å beskylde oss for å sette fremtidens muligheter innen sportsfiske i fare ved å gi disse fanatikerne i diverse dyrebeskyttelsesorganisasjoner vann på mølla, må dere huske på at dere blir henvist til av disse fordi dere faktisk er løpegutter for nevnte organisasjoner, forhåpentligvis uten å mene det.

 

Ved deres argumenter for de følelsesmessige og fysiske traumer vi utsetter fisken for ved "moderne" fluefiske, gir dere blant annet Dyrebeskyttelsen fiks ferdige argumenter for å fortsette sin kamp for å forby den hobbyen vi alle er så glad i.

 

Det vises også til at det er stor splid innad i sportsfiskermiljøet, og dette brukes som et argument, og er en stor inspirasjonskilde for deres fortsatte kamp mot "barbarene". Og barbarene, det er oss det, enten vi dreper all fisken vi kroker, eller om vi slipper noen eller alle tilbake til sitt rette element.

 

Dette synes jeg dere skal være forsiktige med, hvis dere ikke sitter på sikre bevis for at gjenutsetting av fisk fører til en ødelagt psykisk velferd for fisken, og en lang, smertefull rekonvalesens før fisken atter er den vitale skapningen den var før vi ødela tilværelsen dens.

 

Med dette skrevet, mener jeg selvsagt ikke at vi ikke skal vise størst mulig aktsomhet når vi behandler fisken i forbindelse med gjenutsetting. Hvis gjenutsettingen fører til ytre eller indre skader som fører til fiskens død, er jo gjenutsettingen meningsløs.

 

Og ja; det er sikkert mange fisk som stryker med på grunn av uvetting behandling, men hadde alle blitt kakka i skallen er det en ting som er sikkert: Da ville overlevelsesraten blant kroka fisk vært null.

 

Neste gang dere setter dere i bilen, på sykkelen eller tar beina fatt for å dra på fisketur, pass for guds skyld på at dere ikke kjører på eller tråkker på bakparten til et insekt slik at det blir liggende der hjelpeløst og vri seg i smerte og dødsangst. Og for sikkerhets skyld: Når dere kommer hjem etter en biltur, sørg for å samle inn alle insektslik som sitter klistra til grillen eller frontruta på bilen. Dere vil jo ikke la deres død være meningsløs? Nei, skrap dem av og kok suppe på dem og be ledelsen i Dyrebeskyttelsen på middag.

 

Vær forresten vennlige å sjekke frontruta på bilen deres når de har parkert på gårdsplassen, og forklar dem den forferdelige smerten og uretten de har påført tusenvis av uskyldige fluer. Kanskje med et oppfølgende spørsmål:

 

Bør ikke dere trekke dere fra deres stilling i Dyrebeskyttelsen etter denne grusomme handlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jostein Berg,

Neste gang dere setter dere i bilen, på sykkelen eller tar beina fatt for å dra på fisketur, pass for guds skyld på at dere ikke kjører på eller tråkker på bakparten til et insekt slik at det blir liggende der hjelpeløst og vri seg i smerte og dødsangst. Og for sikkerhets skyld: Når dere kommer hjem etter en biltur, sørg for å samle inn alle insektslik som sitter klistra til grillen eller frontruta på bilen. Dere vil jo ikke la deres død være meningsløs? Nei, skrap dem av og kok suppe på dem og be ledelsen i Dyrebeskyttelsen på middag.

 

Vær forresten vennlige å sjekke frontruta på bilen deres når de har parkert på gårdsplassen, og forklar dem den forferdelige smerten og uretten de har påført tusenvis av uskyldige fluer. Kanskje med et oppfølgende spørsmål:

 

Bør ikke dere trekke dere fra deres stilling i Dyrebeskyttelsen etter denne grusomme handlingen?

 

 

=D> :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jostein har et velskrevet innlegg her, spesielt noen delikate innsekt menyer.

Dere fiskere som plages så inderlig over c&r får heller tenke over konsekvensene av ikke og sette ut fisk igjen, men dra med seg rubb og rake hjem. Skal tro da at 2 kilos ørreten du planlegger og servere svigers med en full pakke av skryt vil utebli i fremtiden. Eller at vi skal innføre baglimit på en fisk pr fisker i døgnet, så når du har dratt din foreskrevne fisk, og den måler hele 300g så er det bare og pelle seg hjem, og finne en god forklaring til svigers denne gangen på hvorfor han så vidt får fylt opp det ene lille hullet han har bakerst i en jeksel.

 

C&R sammen med baglimit og lignende i mange vassdrag er faktisk en del av et nødvendig forvaltningstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

C&R sammen med baglimit og lignende i mange vassdrag er faktisk en del av et nødvendig forvaltningstiltak.

 

Helt enig! Baglimit er et godt tiltak! Kjenner folk som slår ihjel alt som kommer i håven :) Det er heller ikke riktig!

 

Flemming!!!!

Man jakter ikke ELG med fluestang og no-hackle!!!! Dette burde du vite selvom du er fra Oslo laugh.png' alt=':lol:'> :lol: (Fleip da)

 

Det er vel heller ikke vitenskapen om smerte eller ikke vi diskuterer, det er vel heller uvitenskapen. og det er i den sammenhengen jeg mener at man bør tenke at fisken føler smerte!! Min mening er: Fisken føler smerte inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt ytterligående Dyrebeskyttere må vere profesjonelle utbyttere av forvirra menneskers villfarelse med hvilken art døm tilhører.....hva skal barna og de unge tro når døm får høre att det er gæli og tre en mark på en krok for å fange en fisk.....hva går døm glipp av?

Jostein har rett og vi andre må heller ikke glemme hvem vi er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...