Gå til innhold

mista fisken


torgeir

Anbefalte innlegg

jeg var i sverige å fiska i god elva mi :D da en stor ørret slukte streaking caddisen min, jeg fikk den helt inn til land men så skjedde d jeg ikke ville at skulle skje, fortommen røyk :cry: jeg er ikke sikker på hvor jeg kroka fisken men tror dere fisken vil overleve med flua i kjeften ?? så jeg kan fange den til neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

jeg var i sverige å fiska i god elva mi :D da en stor ørret slukte streaking caddisen min' date=' jeg fikk den helt inn til land men så skjedde d jeg ikke ville at skulle skje, fortommen røyk :cry: jeg er ikke sikker på hvor jeg kroka fisken men tror dere fisken vil overleve med flua i kjeften ?? så jeg kan fange den til neste år ;)[/quote']

 

Du skulle ha dratt tilbake dagen etter, og tatt tilbake flua di.. laugh.png' alt=':lol:'>

Det gjorde jeg i sommer på en fisk som stakk av med min flue. Ikke noe problem i elver der fisken er rimelig stasjonær. Men, det kan være hakket vanskeligere å lure den for andre gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg greide å ryke en halvkilosharr (spør meg ikke hvordan!!?) med en av mine fluer. Over en uke etterpå tok jeg opp den samme harren og flua satt fortsatt i leppa. En vanlig R50 #14.

 

Skal også innrømme at jeg har kutta sena ved kroken ved et par anledninger hvor jeg ikke har hatt krokutløser tilgjengelig og jeg ikke har greid å fjerne kroken på en skånsom måte.. Regner med dette er bedre enn å rive og slite i en allerede sliten fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Hvor lenge en krok blir sittende har mye å gjøre med hvor kroken har gått inn. Hørte nylig nordfra om en større laks som slet av fortommen, og ble tatt et år senere med den samme flua fortsatt hengende i munnviken. Da hadde krokingen skjedd i brusken i overkjeven. Sitter den derimot i mykere partier, er det rimelig å anta at den løsner etter noen dager eller uker. Normalt vil en krok ruste av, det er derfor etiske spørsmål knyttet til rustfire slatvannskroker som antagelig blir sittende mye lenger enn de vanlige fluekrokene, til plage for fisken. :idea:

For noen år siden satte jeg ut en mindre ørret i en liten elvehøl i Finnmark som var temmelig skadet på den ene siden av overkjeven. Var sterkt i tvil om den ville klare seg, men slapp den altså ut. Året etter fisket jeg i den samme hølen, og er temmelig sikker på at jeg fikk den samme fisken. Hele beinet langs oversiden av munnen på den ene siden satt svært skjevt, men fisken var feit og fin uten synlige tegn på at den hadde hatt problemer. Derfor unslapp den steikepanna også denne gangen. Syns den fortjente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også innrømme at jeg har kutta sena ved kroken ved et par anledninger hvor jeg ikke har hatt krokutløser tilgjengelig og jeg ikke har greid å fjerne kroken på en skånsom måte.. Regner med dette er bedre enn å rive og slite i en allerede sliten fisk.

 

 

Hallo!!!?? DU kødder vel nå? Har du særiøst kutta sena og satt fisken ut igjen? Hva med å gi den en hard en i huet hvis situasjonen er så ille? Tror du kroken løsner på en skånsom måte hvis du bare ikke tar ansvar for det selv? Dette synes jeg er å plage fisken unødvendig og å vise liten respekt ovenfor fisken! Synes faktisk det er mer rettferdig å slå den ihjel enn å sette den skadd tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha dratt tilbake dagen etter' date=' og tatt tilbake flua di.. laugh.png' alt=':lol:'>

Det gjorde jeg i sommer på en fisk som stakk av med min flue. Ikke noe problem i elver der fisken er rimelig stasjonær. Men, det [i']kan[/i] være hakket vanskeligere å lure den for andre gang... ;)

 

jeg skal prøve å ta den neste gang jeg drar dit, kanskje den har lagt på seg 1 kilo eller 2 ;) jeg håper virkelig den overlever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også innrømme at jeg har kutta sena ved kroken ved et par anledninger hvor jeg ikke har hatt krokutløser tilgjengelig og jeg ikke har greid å fjerne kroken på en skånsom måte.. Regner med dette er bedre enn å rive og slite i en allerede sliten fisk.

 

 

Hallo!!!?? DU kødder vel nå? Har du særiøst kutta sena og satt fisken ut igjen? Hva med å gi den en hard en i huet hvis situasjonen er så ille? Tror du kroken løsner på en skånsom måte hvis du bare ikke tar ansvar for det selv? Dette synes jeg er å plage fisken unødvendig og å vise liten respekt ovenfor fisken! Synes faktisk det er mer rettferdig å slå den ihjel enn å sette den skadd tilbake!

 

Enig med Lars Erik her at hvis man ikke får løs flua så er det bare å kakke den i hodet. jeg vil tro det er en stor påkjenning for fisken å gå med en krok i kjeften over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er om å gjøre å ikke plage fisk får en vel bare slutte med fiske, og spesielt c&r. En fisk har ikke følelser og tar neppe særlig skade av å ha en 18# krok i overleppa et par dager. Tror jeg. Synes det er bedre å sette den tilbake enn å kakke den fordi fisken kanskje synes det er ubehagelig.

Jeg vil også understreke at dette er unntakstilfeller og at det selvfølgelig er bedre å fjerne kroken før fisken settes tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det gjør nevneverdig skade å kutte sena hvis flua sitter "kinky" til. Men personlig synes jeg det er uetisk og lite humant!

Broder'n fikk en stor ørret (60 cm) på mark for noen dager siden.

Da fisken skulle sløyes viste det seg at den hadde en stor markkrok i magesekken. Kroken bar synlig preg av å ha vært der en stund. Senestumpen stakk ut av svelget.

Fisken spiste som normalt, kjempet som en marlin og hadde fin K-faktor.

Et annet tilfelle som jeg var ute for i sommer var da jeg en tidlig morgen mistet ei stor sjørøye.

Senere på dagen bar det til vannet sammen med døtrene mine.

Eldstepia fikk da ei SR på 1,58 kg. I munnvika satt flua jeg slet noen timer før. (Det bør også legges til at jeg hadde på fisken rundt 10 min. før den takket for seg).

 

Litt off topic her, beklager ;)

 

Synd med fisken Torgeir. Du får prøve å ta igjen ved en senere anledning. Hvis ikke noen andre har tatt den svømmer den nok lykkelig rundt omkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er om å gjøre å ikke plage fisk får en vel bare slutte med fiske' date=' og spesielt c&r. En fisk har ikke følelser og tar neppe særlig skade av å ha en 18# krok i overleppa et par dager. Tror jeg. Synes det er bedre å sette den tilbake enn å kakke den fordi fisken [u']kanskje[/u] synes det er ubehagelig.

Jeg vil også understreke at dette er unntakstilfeller og at det selvfølgelig er bedre å fjerne kroken før fisken settes tilbake.

 

En fisk har følelser, fysiske, men ikke emosjonelle følelser som "jeg elsker deg" eller "jeg er så gla i barna mine"! Hvorfor tror du fisken blir propell med en gang du gjør tilslag? Har du aldri opplevd at den begynner å sprelle når du tar ut kroken av kjeften? Og jo, den tar skade av å svømme rundt med en krok! Hva tror du føles best, tygge med en krok i ganen eller tygge uten en krok i ganen? Unntakstilfellene dine burde være å slå ihjel fisken!! Med hensyn kun for å skåne den mot unødig smerte!! Da tror jeg du kan legge deg og sove om kvelden med bedre samvittighet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Man ville skåne mange flotte fisker for unødig smerte og lidelse dersom c&r straks ble forbudt også. Det er merkelig hvordan mange her på dette forumet ser gjennom fingrene med hva fisken usettes for når det kommer til dette.

Når det gjelder hva fisken "tåler" av skader etter kroken er det et sted det går en absolutt grense: ved gjellene. Dersom de får den aller minste rift vil fisken høyst sansynlig dø. Like viktig er det at litt større fisk ikke løftes etter sporden, og at slimlaget ikke ødelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

 

En fisk har følelser' date=' fysiske, men ikke emosjonelle følelser som "jeg elsker deg" eller "jeg er så gla i barna mine"! Hvorfor tror du fisken blir propell med en gang du gjør tilslag? Har du aldri opplevd at den begynner å sprelle når du tar ut kroken av kjeften? Og jo, den tar skade av å svømme rundt med en krok! Hva tror du føles best, tygge med en krok i ganen eller tygge uten en krok i ganen? Unntakstilfellene dine burde være å slå ihjel fisken!! Med hensyn kun for å skåne den mot unødig smerte!! Da tror jeg du kan legge deg og sove om kvelden med bedre samvittighet!![/quote']

 

Hvordan vet du at den ikke har emosjonelle føleslser. Har du opplevd å kroke hunnfisken og hannfisken blir stående på samme sted? Men hvis du krokere hannfisken så stikker hunnfisken av? Kanskje har de emosjonelle følelser?

Kanskje begynner fisken å sprelle fordi du faktisk påfører den uroligheter ved å nappe kroken ut av kjeften på den?

Du påstår at den "tar skade" av å svømme rundt med kroken i kjeften? Hvordan vet du det? Hvilke skader?. Jeg har lest at kroken faller ut etter kort tid. Det oppstår en betendelse og kjøttet vil skille ut kroken etter noen dager. Er det ikke bedre å la dette skje enn å kanskje skade fisken ytterligere ved hardfør behandling?

Du nevner at det sikker er ubehangelig å tygge med en krok i kjeften. Sist jeg sjekket så tygger ikke fisken byttet sitt, men heller "suger" det inn.

Tenk på dette om kvelden så kanskje du også får sove bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye forskning som blir gjort på fiskehjernen i dag veit jeg ikke. Men noe er gjort i hverfall. Etter å ha lest noen vitenskaplige artikler tidligere er det en ting som er ganske sikkert og trer klart fram. Organismens hjernestørrelse er proporsjonal med kompleksiteten til følelsene.

 

Fra et økologisk synspunkt er det også helt klart at en egenskap går på bekostning av en annen. Så hjerne kapasiteten blir utnyttet til det som er lønnsomt for en organisme under gitte miljøforhold. Som alle her veit ser ørreten svært godt og store deler av hjernen blir benyttet til nettopp synet. Og når kapasiteten er begrenset vil en kompleks smerteoppfattelse være lite sannsynlig.

Hvilken fordel skulle en organisme som ørreten ha av å gå rundt å føle en voldsom kompleks smerte?? Så kompleks at den ikke orket å ta til seg mat? Veldig dumt i en evolusjonær setting..

 

Fisk som andre ryggstrengdyr reagerer på ytre stimuli og desto mer kompleks organismen er desto mer kompleks vil følelsene bli oppfattet. Det er vanskelig å diskutere hva som er rett og galt her siden ingen egentlig veit hvordan det er å være fisk.. laugh.png' alt=':lol:'>

Men vitenskapen antyder at fiskens smerteoppfattelse er av særdeles annen karakter en vår!!

Om en fisk har emosjonelle følelser?? :shock: laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med verden? Vet ikke om noen av dere jakter, men hvis dere gjør det, er et spørsmål her: Hvis du skadeskyter et dyr, lar du da være et ettersøk for det du tror at dyret ikke har skade av å ha et par haggel i kroppen???

 

Og hvis ingen vet hvordan det er å være fisk burde man hvertfall tror den har følelser!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik,

Vet ikke om noen av dere jakter, men hvis dere gjør det, er et spørsmål her: Hvis du skadeskyter et dyr, lar du da være et ettersøk for det du tror at dyret ikke har skade av å ha et par haggel i kroppen???

 

 

Fisk har "følelser". Men smerteoppfattelsen til en fisk er ikke noe man bør sammenligne med vår egen...eller en fugl eller et pattedyr! Det finnes studier på adferd hos skadet fisk. I disse studiene har det kommet fram at fisk kan klare seg forbausende bra med store ytre skader. Det skal altså mye til før en fisk resignerer. Noe som tyder på at "smerten" i forbindelse med slike ytre skader ikke oppfattes i den grad som det gjøres hos mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fisk kan overleve med store ytre skader er det ingen tvil om (har 12 akvarier i kjelleren ). Stress er den værste skaden man kan påføre fisk etter min oppfatning.

I tilfeller der man bare risikerer å gjøre det værre enn det allerede er så trur jeg det lureste kan være å bare kappe av så kroken sitter igjen. Da slipper fisken unna håndtering og eventuelle skader den kunne pådratt seg som følger av det, da blandt annet stresset ved å bli løftet opp fra vannet.

 

Forresten, etter det jeg har hørt og sett selv så har fisken en egen evne til å spytte ut krok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Jeg har sett hannørreter i oppdrettsanlegg som har gnagd hverandre nesten i filler. Det har vært så ille at ryggraden har ligget helt åpen. Allikevel har disse fortsatt vært i full aktivitet, og etter gytingen har sårene grodd.

Det er vel tvilsomt om vi hadde vært særlig interessert i formeringsprosessen med frittliggende ryggrad og avgnagde tær og fingre, så å sammenligne smertefølelsen/oppfattelsen av smerte ørret og pattedyr i mellom blir nok litt feil. Allikevel er det ørretens smerteoppfatning, dype tankegang og evenen til kompliserte refleksjoner over verdensproblemene generelt, som blir brukt som argument mot sportsfiske av fanatiske organisasjoner verden rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskutere hva som er smerte og ikke smerte for en fisk og har vel ingen av oss i forumet kapasitet til å vite noe om, men det som kan diskuteres er hvorvidt det er riktig å kutte snøret og sette fisken ut igjen...

Jeg synes dette er moralsk forkastelig!!

 

Les Staffan Lindstrøms feltnotat Storørett med bismak i "Bare ett kast til"

Den øretten hadde værtfall tatt skade av kroken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik,

Å diskutere hva som er smerte og ikke smerte for en fisk og har vel ingen av oss i forumet kapasitet til å vite noe om

 

Da burde vi vel nesten ikke diskutere noe som helst her på forumet da? Hvis man må være forsker for å uttale seg om enkelte saker..

Det er de av oss som faktisk har gravd litt rundt enkelte problemstillinger nettopp på grunn av vår lidenskap til den hobbyen vi er så glad!! Hvordan ulike dyr oppfatter "smerte" er hvertfall noe jeg synes er veldig interessant, ikke minst når jeg i flere diskusjoner har opplevd at noen faktisk synes det er logisk å tillegge dyr menneskelig følelser. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......interessant' date=' ikke minst når jeg i flere diskusjoner har opplevd at noen faktisk synes det er logisk å tillegge dyr menneskelig følelser. :D[/quote']

 

Har vel ikke sagt noe om logikken i å tillegge dyr mennesklige følelser!!

Jeg har sagt noe om moralen rundt det å klippe snøre og sette fisken ut igjen med krok i kjeften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...