Gå til innhold

mista fisken


torgeir

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Personlig synes jeg det er flott med slike diskusjoner. Vår hensikt med gjenutsetting av fisk, må jo være for å verne de fiskene som er viktige for vassdraget vi fisker.

Hvilke metoder som er best til dette, er jo det som diskuteres her, og det er mange års samlet erfaring som kommer til uttrykk.

OT.Ljøstad skrev et innlegg på Glommaguiden, der han understreker spesielt at selv blødende harr kom seg igjen etter utsetting i akvariene til Skogbruksmuseet på Elverum.

Staffan Lindstrøm har de siste sesongene klippa av fortomsspissen, eller sågar nappa denne av. Jeg er tilhenger av det første, ikke det siste. Skulle tro det svømmer noen harr med spjæra munn i Renaelva etter den nappinga, men jeg er ingen forsker, så jeg har ikke brukt hundre timer med dykkerdrakt under feltarbeide for å undersøke dette.

Nevnes bør vel også at det ville blitt et forholdsvis meningstomt forum hvis det kun var forskere som kunne uttale seg. Jeg setter stor pris på andres erfaring angående gjenutsettingsproblematikken, det være seg forskeres eller legfolks. Dessuten er det lærerikt å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Helt enig i det du sier Jostein. Dessuten synes jeg det blir litt dumt å snakke om moral og etikk i forbindelse med C&R ettersom at det faktisk er ganske uetisk å leke med liv i utgangspunktet. Da burde man slutte å benytte seg C&R i såfall..

 

Personlig tror jeg at det å klippe av en flue som sitter i munnens "ytterhud" etter en vellykket kroking ikke skader fisken betydelig. Med forbehold om at kroken kan ruste. Det som skader fisken derimot er å påføre den stress. Sånn sett skulle man kunne anta at det å kutte senen ofte er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virklig bare jeg og Wobbern som synes dette er feil?? jeg er i så tilfelle overasket over veldig mange og holdningene var helt annerledes enn jeg så for meg!! Kanskje er det jeg som ikke er "opplyst" nok rundt dette emnet, men jeg kommer uansett, ALDRI til å gjøre noe slik selv selvom jeg nå vet at det er mange som mener det er riktig! Blir for meg helt feil at fisken skal settes tilbake for en hver pris...

Vet dere forresten at Ørrett faktisk smaker ganske godt?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Det får da være grenser for hvor langt man skal fjerne seg fra ansvaret for de lidelsene man påfører fisken. Å kappe fortommen, eller til og med rykke den av slik at fisken svømmer videre med en krok i kjeften er direkte hodeløst og totalt forkastelig.

De som ønsker å forby c&r får i hvert fall glimrende argumenter å slå i bordet med.

 

For min del praktiserer jeg det slik at jeg lar fisken slite seg selv hvis jeg ikke skal ha den til mat, og klarer den ikke det, tar jeg den inn med ullvante på neven, løsner kroken og lar den gå. Sitter kroken for jævelig, særlig hvis den er i kontakt med gjellene, er det ingen nåde. Da ender fisken sine dager der og da.

 

Riktignok er fisken ingen varmblodig skapning, og forsåvidt "laverstående", men hadde den hatt en stemme den kunne skrike og hyle med, hadde vi garantert behandlet all fisk helt annerledes enn de fleste gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du sier Jostein. Dessuten synes jeg det blir litt dumt å snakke om moral og etikk i forbindelse med C&R ettersom at det faktisk er ganske uetisk å leke med liv i utgangspunktet.

 

 

Det blir hvertfall veldig uetisk hvis man skal leke med fiskens liv på den måten! C&R kan praktiseres med etikk og god moral hvis man bare tar konsekvensene av at det å kroke en fisk kan føre til at den må dø på grunn av de skadene vi påfører den!

 

Det gir ingen grunn til å fraskrive seg ansvaret forde "dette er jo bare en uetisk lek i utgangspunktet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri eller kommer aldri til å kappe fortommen å sette fisken tilbake igjen hvis jeg ikke får ut kroken på en skånsom måte. har mer en nok dårlig samvittighet hvis jeg ryker en fisk å vet at den går der med en krok i kjeven. er absolutt ingen ekspert på omerådet men det kan da umulig være sundt for en fisk å gå med en krok i kjeven? dem sier jo at kroken vil værke ut etter noen dager men hva med tanke på infeksjoner som fisken kan få av dette? er jo tross alt en betennelse det er snakk om, og det tar gjerne lang tid før dette vil synes på fisken iallefall hvis den har samme sykdomsforløp som vilt. kan ta et lite eksempel fra elgjakt. vi skjøt ei elg ku for to år siden, den var veldig mager og hadde to kalver som ikke var større en rådyr. når vi fikk av skinnet var kjøttet helt gult med en gang du satte kniven i kjøttet randt det ut værk, det viste seg at denne kuen hadde blitt truffet av et streif skudd i bakre skinka for to år siden, den hadde også hatt kalver året etter. men hvor store lidelser dyret må ha hatt vet vi jo ikke men vil nok tro at den ikke hadde det noe godt. har fått fisk som jeg har funnet krok i svelget på og når jeg rensket den var kjøttet veldig blekt og den slapp beina i kjøttet veldi lett, kan umulig ha hatt det noe godt den fisken vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik,

Det gir ingen grunn til å fraskrive seg ansvaret forde "dette er jo bare en uetisk lek i utgangspunktet!"

 

Dette er jeg helt enig i.

Man skal behandle dyr med respekt og ydmykhet. Finnes det noe som helst tvil om fiskens vitale helse ved tilbakesetting bør den avlives og bli et velsmakende fiskemåltid. Men det finnes faktisk forskning på dødsrate hos fisk som blir satt tilbake med krok i munnen og denne raten er svært lav. Jeg er av den oppfattning at om man påfører fisken unødvendig mye stress som f.eks ved for lang tid brukt på å løsne kroken øker dødsraten. Dette er mitt argument for å kutte senen (ikke rykke) om nødvendig. Jeg tror ikke at en liten krok 16 i munnviken før den løsner påfører fisken lidelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dem sier jo at kroken vil værke ut etter noen dager men hva med tanke på infeksjoner som fisken kan få av dette? er jo tross alt en betennelse det er snakk om,

 

Jeg har et 900 liters akvarium fylt opp med fisk. Alle tatt på flue.

 

-To døgn etter de var fisket opp fikk enkelte av dem en liten hevelse der kroken hadde vert. Det ble betent på noen, men etter ytterligere tre/fire døgn så alle friske ut.

Jeg rev forresten også løs leppa på en av fiskene under avkroking, så`n omtrendt hang å dingla, men på merkelig vis grodde hele driten på plass igjen.

 

Fisken er ikke så ømfintlig som mange skal ha det til, utifra min oppfatning.

 

 

Når det gjelder å kappe sena eller ikke;

Man bør selvfølgelig vurdere hver enkelt sitvasjon utifra omstendighetene der og da, altså når det gjelder hvorvidt en fisk kan slippes ut igjen eller ikke. Hva valget ville falt på for min del måtte rett og slett avhenget av størrelsen på fisken contra størrelsen på kroken. En ørret på 1,2 tror jeg lett kan svømme videre med en cdc no hackle krok 16 inni kjeften, uten å ta nevneverdig skade av det. Tror nok den hadde falt ut etter noen dager, hvis ikke bare minutter etter.

Men bytt ut den søte lille TMC kroken med en Mustad Allround meitekrok size 2, med ekstra mothakere for mark-oppheng.. Da hadde jeg sterkt vurdert å gi fisken et kraftig slag mellom øya gitt

:smt059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått en pen avelsfisk og oppdaga att pjangen min som alltid er med på fisketur var vekk så jeg ikke fikk tatt ut flua som satt djupt....er det da mer etisk å slå ihjæl fisken eller og kappe sena så tett på jeg bare kom kroken....ville ikke fisken ha en bedre sjangs til å overleve med den lille flua i munnen enn med en diger bulk i hue?

Nettopp fin avelsfisk sliter jo av og til fortommen eller knuta på egenhånd, men mister vi særlig mye nattesøvn av den grunn....ja kansje hvis den var stor nok, men det er som regel for egen del...ikke for fiskens!

Hvor mange fisk har egentlig blitt drassa med rundt i solsteiken til det blei revemat bare fordi kroken satt litt vanskelig til?

Det mest etiske jeg kan komma på i farta er att den fisken som blir satt ut har en så god sjangs til og overleve som mulig, for og bringe gode gener videre, og att den fisken vi tar med blir menneskemat!

Men...ordet ettikk er ofte nesten som en bomberang...jeg trur jeg har orden på det....åsså kommer dævelskapen jaggu tilbake og treffer meg midt i trynet!

Det ordet ettikk virkelig er bra til er ivertfall att alle får det så travelt med og tenke seg om...og det er jo bra!

Også ett spørsmål som jeg oppriktig har lurt på lenge, er det lurt og ta i fisk med en ullvante hvis den skal settes ut igjen....blir ikke slimlaget da mye mer skada enn om vi bruker bare hånda....folk bruker jo ullvante for og få bedre grep om fisken, og hvorfor blir det bedre grep med vante enn uten....jo, det må jo vere fordi slimlaget forsvinner inn i vanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Slettengen.,

ta i fisk med en ullvante hvis den skal settes ut igjen....

Dette har også jeg lurt en del på. Hvorfor får man bedre grep ja?? :shock:

Må jo enten være økt friksjon eller at slimmet blir sittende fast til hansken.. :?

 

Jeg tror at mange undervurderer hvor viktig det er å ikke ødelegge slimlaget. F.eks er det enkelte som legger fisken på gresset for å ta bilde av den før den settes ut :!: Når vi snakker om fisken smerter og hva som er etisk riktig og ikke tror jeg at en ørret føler mye større ubehag ved osmoseproblemer som følge av ødelagt slimlag. Dette virker direkte inn på fiskens vitalefunksjoner og kan ofte føre til en sakte død..

 

Man skal også unngå å klemme på fisken. Husk at fiskens indre organer ligger løst inne i bukhulen og kan lett bli forskjøvet eller ødelagt.. Hvis jeg merker at jeg må holde hardt i en fisk for å få ut kroken klipper jeg heller senen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven-Kåre,

Jeg er enig med Lars Erik og Wobbern. Jeg syns det kan sammenlignes med skateskyting, å sette ut fisk med flue i kjeften

 

Fordi?

Du tror at kroken vil sitte fast i munnen over lengre tid å føre til ubehag hos fisken? Skadeskutt ble den i det du kroket fisken.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Også ett spørsmål som jeg oppriktig har lurt på lenge' date=' er det lurt og ta i fisk med en ullvante hvis den skal settes ut igjen....blir ikke slimlaget da mye mer skada enn om vi bruker bare hånda....folk bruker jo ullvante for og få bedre grep om fisken, og hvorfor blir det bedre grep med vante enn uten....jo, det må jo vere fordi slimlaget forsvinner inn i vanten?[/quote']

 

Du må ikke finne på å bruke tørr ullvante, men dypp den i elva først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nok rart ut detta her og i gitte tilfeller når kroken sitter for jævlig til og du ikke har det rette redskapet og hjelpe deg med, bare kapper sena og slipper den uti att.

Men...i elver med tungt fiskepress er det faktisk bedre...trur jeg...og gjøre nettopp det, fisken får jo tross alt en sjangs til og delta i neste gyting!

Det er jo så mange som tar med seg det døm har lov til av arvesølvet (og noen få enda mer) att det umulig kan være gæli att noen av oss setter ut mesteparten av storfisken igjen!

Dessuten er det nok ikke få storfisk som blir kakka i hue og hengt i "beltet" som trofe, eller...for den saks skyld veid, målt og avfotografert med snusbrune glis til dødsdommen i praksis er så godt som gjennomført!

C&R er ett vinglete begrep sånn det ofte blir brugt i debattsammenheng.

For meg er det noe totalt over det, enten eller liksom!

Ofte blir det to ytterpunkter som tittulerer hverandre for feks henholdsvis "Fryserlaget A/S", eller "Gutteklubben snill og grei"......har sett den utviklinga flere ganger og det forundrer og gjør meg litt småfortvila att det er så vanskelig og komme fram med noe som kansje er "ja takk begge deler".

Det hele er jo avhengig av hvor hardt den respektive elva det er snakk om blir beskatta.

Det att folk skal kunne eta fisken døm tar hvis døm ønsker det og holder seg innenfor eventuell bag-limit er en selvfølge....det er tross alt fundamentalt sett fangst vi driver med....og ikke....ja hva da....vak-golf....eller sport?

(Har egentlig aldri likt utrykket "sportsfiske" heller serru, å synes nok att det kansje litt mindre importerte utrykket "fritidsfisker" har en bedre smak på tunga...er nok litt sær ja.)

I Rena der jeg fisker absolutt mest er det stort press til tider, derfor velger jeg og slippe ut absolutt mesteparten av de litt større fiska jeg tar...det er mitt valg fordi jeg innerst inne er litt redd for framtia til fiskebestanden i akkurat den elva!

Hva andre gjør får væra opp til døm, og hvis balansen mellom gjenutsetting, kakking i hodet og reproduksjon går ihopes er jo egentlig alt samma brillefint!

Det beste er å ha med seg redskap som pjang eller andre duppeditter som gjør det lett og befri fisken for småvrange fluer, jeg har faktisk ikke måtte gi tapt for en eneste flue enda på grunn av pjangen min!

Som det er nevnt av andre allerede, er det ett helt annet og mye enklere nærvesystem i en fisk enn i pattedyr, og selv om vi som mennsker har både hjærne, nervesystem, etisk sans og ikke minst fantasi nok til å føle skikkelig ubehag av tanken på en krok i munnen er det ikke direkte sammenlignbart på langt nær.

Med vilt, altså pattedyr, er det utvilsom en annen sak!

Det fine med sånne debatter, til tross for att det kan bli ganske sårt på den plassen man klør seg mest i hodet, er det att vi faktisk egentlig samarbeider om en veldig viktig ting som overgår det og ha rett sjøl......og det er ett breiere syn på saker og ting som kansje er litt større enn bare lille meg er i stand til og finne ut aleine!

Jeg er faktisk ganske stolt og glad over å være en av mange "synsere" eller legfolk som med ekte engasjemang kommer med sitt bidrag og sine tanker om en ting der og da og håper inderlig jeg aldri blir så "svær" att jeg trur jeg er ferdig utlært! :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Jeg har et spørsmål til de som er mot gjenutsetting på generellt grunnlag: Hva gjør dere de gangene dere sette ut fisken på grunn av de gjeldende maksmål/minstemål-reglene?

Vi diskuterer den beste måten (for fisken) å gi fisken friheten tilbake for at denne skal ha størst mulig sjanse til å overleve uten alvorlige skader. Hvordan kan dere være så sikre på at det er mer skadelig/traumatisk for en ørret at vi klipper av sena?

Jeg mista en ørret som svømte rundt en trestamme i sommer. Den stakk rett ned og rundt stammen etter tilslaget, og stakk av med ei flue med krok i størrelse 12 og hele fortomsspissen.

Ca. tyve minutter senere fikk faren min på den samme fisken hundre meter fra det stedet den tok flua mi. Jeg løsna begge fluene og satt den ut igjen. Hva tror dere? Var det bra at faren min fikk på denne ørreten, slik at jeg kunne ta ut min egen flue og hans, eller ville det vært best om den svømte rundt med kroken min til den ble borte av seg selv, uten å måtte oppleve kjøring, håving og løsning av to kroker?

Det er som Pål poengterer, skaden har allerede skjedd ved et vellykket tilslag. Brukes det mothakeløse kroker, er sjansen meget stor for at det oppstår flere hull i fiskens munn før den enten løsner fra kroken under kjøring, eller at en sportsfisker løsner den med fingrene eller annen egnet redskap. Et hull eller flere har da allerede oppstått i fiskens munn, men dette synes ikke å plage dere nevneverdig, for dere fisker vel selv? Men hvis fisken må svømme rundt med ei flue den ikke merker noe til i X antall dager, da mister dere nattesøvnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kansje og sammenligne med håv da Fjellfant?

Har tenkt en del på det der ser du, fordi fisk, og spesielt harr kan væra skikkelig vrien og holde uten att jeg nesten har følelsen av og tyne møkka av'n bare for og få tak!

Den skal jo liksom holde seg rolig når den ligger på rygg, men det er ikke alltid fisken veit akkurat det!

Resultatet er det paradoksale att jeg kjører fisken fort for og få den fort uti igjen...., men må bryte desto lenger for og få ut flua! :?

Har jo sett på film att Stamfisk blir frakta fra bil til kumm i våte striesekker, spørsmålet der er jo om døm medesinerer fisken i kummen etterpå.....,men det er vel ikke direkte sammenlignbart i alle fall fordi de fiska gjennomgår jo mye røff behandling før det også!

Mye og lære...skal tenke på den der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Jeg har et spørsmål til de som er mot gjenutsetting på generellt grunnlag: Hva gjør dere de gangene dere sette ut fisken

Gjenutsetting blir i slike situasjoner et onde som man etter mitt syn bør gjøre minst mulig av. Å med viten og vilje la fisken svømme omkring med en krok i kjeften er å påføre unødvendig lidelse - og for de fleste moderne (amerikaniserte) fluefiskeres del kun for fiskerens egne forlystelses skyld.

For min del dukker det rett som det er opp ubehagelige tanker på et par flotte fisker som slet av fortommen, om det ikke har gjort meg søvløs, så er det en lite hyggelig tanke og får meg til å føle meg som en dårligere fisker, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venta på den historia der om far din og deg Jostein, har hørt mange lignende historier, men den er den ferskeste og ett bra eksempel på den ene sia av saken!

 

Det er mulig det er ei vandrehistorie, men skitt au!

Jeg har lest ett sted, husker ikke hvor, men i alle fall var det en kar som tok en stor ørett på tørt.

Han slakka snøret helt og fisken gikk tilbake til standplassen sin i den rolige bakevja uten tilsynelatende å merke flua nevneverdig.

Kameraten til fyr'n kasta så ut si flue, og fisken steg opp og tok den også mens den fortsatt satt kroka til den andre!

Om detta er sant veit jeg selvsakt ikke, men jeg mener det sto i ei bok jeg lånte engang.

Hvis det ikke er sant er det ivertfall godt jugi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg at det kunne bli en liten diskusjon da jeg nevte å kappe ved kroken, men dette tok jo skikkelig av. Det som har slått meg etter hvert er jo den store fordelen med mothaksløse kroker når en bedriver c&r. Det burde jo nesten vært påbudt overalt. Regner med dette "problemet" da vil bli enda mindre. Siden jeg ikke har noe stort arsenal skal jeg ihvertfall heretter bli flinkere til å klemme ned mothaken på fluekrokene mine. Og jeg mener selvfølgelig fortsatt at det er bedre å fjerne kroken enn å kappe. Skulle likt å sett Lars-Erik kakke en 2 kilos i Hemsila mens Grøthen så på, fordi #16 kroken satt litt kinkig til i leppa på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett Lars-Erik kakke en 2 kilos i Hemsila mens Grøthen så på' date=' fordi #16 kroken satt litt kinkig til i leppa på fisken.[/quote']

 

 

Hvorfor skulle du likt å sett det?? For det første, jeg fisker ikke i Hemsila, for det andre, Tor Grothe ser aldri på når jeg fisker, for det tredje får jeg aldri 2 kilos fisk og for det fjerde kan jeg godt ta denne diskusjonen med hvem som helst være seg Tor Grøthe eller Kong Harald!!! Jeg mener det samme og står for det uansett hvem jeg prater med...Bare "død fisk" flyter med strømmen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett Lars-Erik kakke en 2 kilos i Hemsila mens Grøthen så på' date=' fordi #16 kroken satt litt kinkig til i leppa på fisken.[/quote']

 

laugh.png' alt=':lol:'> Ikke for å henge deg ut Lars-Erik, men, du ser vel den andre siden av saken også??

 

Foreløpig har ingen blitt hengt ut her! Det er flere enn meg som synes dette er feil..

Jeg ser den andre siden av saken og jeg synes det er synd at det praktiseres!!

 

Ikke for å henge ut deg heller, men den syke fisken du så for en stund siden, satte du den ut igjen etter at du tok dette bilde? (Vedlegg) Er vel litt feil å legge en fisk på knusktørre treplanker og så sette den tilbake også? Tar det opp nå som vi allikevell prater om dette og er på krigsstien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-E. Du har helt rett, det var et forferdelig dårlig eksempel.. Har egentlig mest lyst til å gå tilbake å endre innlegget, men nå som du har sitert det er det jo allerede for sent.

 

Forøvrig er det ingen som er på noen krigssti her. Ikke jeg ihvertfall. Må vel gå an å diskutere uten at det skal bli krig?

 

Også enig i at den fisken til Kim der burde vært kakka, i forskningens navn, og sendt inn til mennesker med kunnskap og interesse for fiskesykdom. En syk fisk bør kunne kakkes, men jeg ser bare ikke noen grunn til å kakke en frisk og fin fisk med gode gener fordi den har en krok i leppa.

 

Jeg ser begge sider i saken, og har ikke noe problem med å akseptere ståstedet ditt heller, men synes heller ikke du skal komme her og bestemme hva som er uetisk eller umoralsk utifra dine følelser og følelser du tillegger fisken.

 

Men som Tore har påpekt flere ganger er det jo bra å få diskutert saker og ting, og begge parter kommer forhåpentligvis ut av slike diskusjoner med litt større perspektiv enn før emnet ble tatt opp til debatt.

 

Peace!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...