Gå til innhold

1 døgns fiske i Altaelva


altalaks

Anbefalte innlegg

FY FA........ ! :shock:

Ja det får en si!! er elva sinnsykt bra eller så er du en jæ... til å fiske!!

 

Grattis med flott fangst! Det er vel ikke gratis å fiske i Altaelva heller da? :D

mye laks i elva i år...koster en tusenlapp for ett døgn,men da har man ett par km aleina å fiske i en av kanskje verdens beste elver..syns det er ganske greit..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! Men er det vanskelig å få kort? har hørt at det er temmelig mange i kø å at det er loddtrekning!

Men prisen var jo ikke så veldig avskrekkende! :)

det er jo mange som er med i loddtrekniga men jo flere man stiller opp med,jo større er jo sjangsen for å få kort..jeg for min del har stor familie her som alle trekker kort så får fisket en god del :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 for et døgn!!!!! Synes det er alt for drøyt. Greit nok at elva er kjent langt utenfor landegrensene men prisene er kunstig høye. Det kan ikke forsvares at det er på de beste strekningene heller. Det er desverre noe en bare må leve med. Pengene styrer alt. Synes det er for jævlig at vanlige folk nesten blir utestengt fra de beste plassene i elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det koster 350kr pr døgn å fiske ørret i hemsila syntes jeg 1000kr pr døgn i alta er til å leve med !

Og mye tyder på at årets sesong blir den beste på veldig mange år i elva !

Tilbrakte en times tid ved detsika for et par uker siden, og på den timen så jeg kanskje mer laks enn jeg vanligvis ser under en hel sesong i andre lakseelver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr er ikke så sinnsykt egentlig!

Vet om plasser som er mindre kjent enn selve Altaelva, og koster veldig mye mer...

Og når man da må bestille fiske ett år i forveien, er det utrolig kjipt hvis det er dårlige forhold. Kan fort bli 2000 kr rett i dass, så er litt gambling egentlig.

Fatter'n hadde ett halvdøgn med fiske i Tømmeråsfossen Øverhøla ( i Sandøla) i år, og skal man ha det strekket for seg selv, blir det 1800 kr. Men når han skulle dit var det nesten ikke vann i elva, så forholdene var helt på tryne.. men men, får vel stikke til Alta da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst fines det andre elver. Det er ikke spesielt Alta elva jeg snakker om, men synes generelt prisnivået begynner å bli for høyt. Hvis man samenligner elvene så kan det godt være at man kommer godt ut i Alta med tanke på opplevelser og godt fiske. Men man kan jo også forstå grunneierene på en måte. De har et produkt som de vil selge til høyeste pris, det ville være unaturlig og ikke gjøre det!!. Slik vil det alltid være. Det kan man også se i Beiarelva, det er ikke mange årene siden de åpnet etter gyro behandling, og prisene har steget etter hvert som fangstene har økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

 

men han har jo en stor familie, så da så!

 

vet ikke hva som er vanlig blant laksefiskere, men ut i fra størrelsene å dømme, så blir det som om en ørretfisker skulle ta med seg alt mellom 300 gr-6 kg med seg hjem :!:

 

men, betaler man 1000 kr for et døgn, så får man vel passe på å bringe til ovns alt som kan hales opp av vannet. litte grann synd på den lokale rema 1000 butikken som tilbyr laks til skarve 29 kr pr kilo, da :roll:

 

laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

 

men han har jo en stor familie' date=' så da så!

 

vet ikke hva som er vanlig blant laksefiskere, men ut i fra størrelsene å dømme, så blir det som om en ørretfisker skulle ta med seg alt mellom 300 gr-6 kg med seg hjem :!:

 

men, betaler man 1000 kr for et døgn, så får man vel passe på å bringe til ovns alt som kan hales opp av vannet. litte grann synd på den lokale rema 1000 butikken som tilbyr laks til skarve 29 kr pr kilo, da :roll:

 

laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']er det noe jeg ikke gjør så er det å gå på rema å kjøpe oppdretts laks :twisted: fysj å fysj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt til å si noe i denne debatten, men nå klarte jeg ikke å holde meg. Nesten hver gang noen viser bilder av en bra fangt så kommer hylekoret. "Hva skal du med all fisken?"

 

Jeg er forsåvist enig at det kanskje ikke er nødvendig å ta opp laks man får, men nå er vel ikke bestanden i Alta truet? Så lenge den ikke er truet så gjøre det ikke noe syns jeg.

 

Da Altalaks sier at han ikke vil kjøpe oppdrettslaks så støtter jeg han 100%!!! Det er den oppdrettsnæring som kommer til å ta knekken på laksen ikke at noen sportsfiskere tar opp noen lakser :evil:

 

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen var inne på : Legger man ut bilde av mer enn 1 død fisk her er det bare et spørsmål om tid før hylekoret kommer på banen :roll:

Er faktisk overrasket over at det gikk såpass lenge !

Fint at folk engasjerer seg i å bevare villaksen vår (ørreten også, for den saks skyld), men jeg er overbevist om at den største trusselen mot laksen fortsatt ligger i fjordene langs kysten vår, ikke i elva !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er overbevist om at den største trusselen mot laksen fortsatt ligger i fjordene langs kysten vår' date=' ikke i elva ![/quote']

 

jo, jeg er ikke uenig med deg i dette.

 

kanskje jeg i min trangsynhet overdriver romantikken med sportsfiske generelt, og fluefiske spesielt. dette kontra matauk.

 

isåfall bøyer jeg av :oops: .

 

selv tar jeg opp kun nok fisk så jeg har til stekepanna på tur. å bringe fisk med hjem for så å lempe dem i fryseren byr meg i mot. men klart, alle gjør som de vil, så lenge de har lovhjemmel for det. også oppdretterne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. sier du at villaks stammen ikke er truet?

 

I enkelte elver er den nok det, men ikke i Alta. Dette har jeg selvsagt ikke noen vitneskaplige bevis for, men med slike fangster som er mulig å få i Alta så virker det da ikke som at elva er tom heller....

 

Som Godsmack sier; trusselen mot laksen er ikke sportfiskere i elva men i fjordene!

 

Bjørnar Fjeldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. sier du at villaks stammen ikke er truet?
vill laks stammen har ikke vært bedre i Alta siden 70tallet,og ja,vill laks stammen i Alta er faktisk ikke truet.Men for ordens skyld så har jeg sluppet ut 4laks i år rundt 10kg.Alta elva bugner av laks i år,og tar ingen skade av at det blir slått ihjel en del.i gamle dager brukte faktisk min oldefar å komme med hele heste lass med laks hjem til gården...og lakse stammen i Alta lever enda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. sier du at villaks stammen ikke er truet?
vill laks stammen har ikke vært bedre i Alta siden 70tallet' date='og ja,vill laks stammen i Alta er faktisk ikke truet.Men for ordens skyld så har jeg sluppet ut 4laks i år rundt 10kg.Alta elva bugner av laks i år,og tar ingen skade av at det blir slått ihjel en del.i gamle dager brukte faktisk min oldefar å komme med hele heste lass med laks hjem til gården...og lakse stammen i Alta lever enda.[/quote']h
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg hadde ikke tenkt til å si noe i denne debatten' date=' men nå klarte jeg ikke å holde meg. Nesten hver gang noen viser bilder av en bra fangt så kommer hylekoret. "Hva skal du med all fisken?"

 

Jeg er forsåvist enig at det kanskje ikke er nødvendig å ta opp laks man får, men nå er vel ikke bestanden i Alta truet? Så lenge den ikke er truet så gjøre det ikke noe syns jeg.

 

Da Altalaks sier at han ikke vil kjøpe oppdrettslaks så støtter jeg han 100%!!! Det er den oppdrettsnæring som kommer til å ta knekken på laksen ikke at noen sportsfiskere tar opp noen lakser :evil:

 

Mvh

Bjørnar Fjeldberg[/quote']

 

Jeg ble litt fasinert av denne "debaten", og det er ikke meningen å henge ut noen men nå ble Bjørnar her et eksempel.

 

Jeg synes at "pipingen" først startet her jeg.

 

Flott fisk forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...