Gå til innhold

Tappering av polyleader


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Håper noen kan hjelpe meg med et forslag av tapering av en Airflo polyleader på 10 ft.

Jeg har nesten alltid brukt 12 ft ferdig taperte fortommer fra Rio og plusset på en halvmeter med spiss.

Her om dagen kjøpte jeg min første polyleader på 10 ft. og jeg synes denne virker veldig god så langt.

Jeg kunne allikevel tenke meg å høre på noen som har erfaring med bruk av polyleader om hvordan den tapperes ned. Den kommer med en liten bit monofilament i spissen av polyleaderen i en løkke som jeg umiddelbart klippet av, men hva slags tykkelse starter jeg med og hvilken lengde skal jeg bruke av ulik spissmateriale nedover. Håper noen kan ta seg umaken med å svare meg på dette.

 

Terje!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slike polyleadere, mine er på 7 fot og er ca 0.25 i spissen. Jeg setter på en bit med 0.20, deretter 0.16 og evnt en bit 0.12 ved spesielt finfiske. Jeg bruker ikke ring, men knyter på vanlig vis.

 

Tipper at prinsippet blir blir det samme for deg, avhengig av tykkelse på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slike polyleadere' date=' mine er på 7 fot og er ca 0.25 i spissen. Jeg setter på en bit med 0.20, deretter 0.16 og evnt en bit 0.12 ved spesielt finfiske. Jeg bruker ikke ring, men knyter på vanlig vis.

 

Tipper at prinsippet blir blir det samme for deg, avhengig av tykkelse på spissen.[/quote']

 

Jepp, det fungerer bra... samme prinsippet hos meg også.. jeg velger å knyte på 30 - 35 cm med 0.25 først for å ha noe mer å knyte på ved skifte av spiss /tappering senere, deretter 0.22, 0.18 og oftest 70 -80 cm med 5X eller 6X fluorcarbon. Totalt 2 stanglengder med polyleaderen.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en sånn bitteliten metallring og knyt spiss og eventuelt tapering i den du Terje!

Trur Flyfishing & Adventure gutta har de ringa!

 

Det har de' date=' skjønner ikke hvorfor jeg ikke har brukt dette før :roll:

 

[img']http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/3844/9750_s.jpg[/img]

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/3844/9750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Striper ikke denne ringen ved inntrekk?

 

Den gjør ikke det, men den er ikke stort større enn en knute heller da 8)

 

Også slipper du at taperingen på fortommen går til dundas :? , samt at du kan sette en flue til i ringen :D , kan jo lage reine oter`n hvis du skal på matauk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye polyleader i sommer og har "funnet" tilbake til konseptet. Jeg klippte ikke vekk løkka, den synes jeg er praktisk og uproblematisk. De jeg har brukt er 8fot light trout. Jeg har laget en løkke på en bit 3 x som er ca. 50-60 cm lang. Den har jeg koblet til løkka på polyeaderen. Deretter har jeg bare knytt spissen rett på den 3x biten. Dersom jeg har brukt 6x som spiss har jeg skjøtet på litt 4x i mellom de to. Det slår over helt suverent og jeg kan fint tillate meg å bruke spisser på 1,5 meter ++. Ender som regel opp i to stanglengder..

 

Jeg bruker gjerne fluorocarbon på knytedelene eller taperingene. Da går spissen litt lettere ned. Ringer har jeg også angst for :smt120 Det har jeg gitt et par sjanser og har mistet litt for stor fisk på det til at jeg kommer til å prøve igjen. Synes det er noe ordentlig "fiklemikk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker Rune!

Skal forsøke å finne rette tapering.

 

Synes forøvrig at polyleaderen er veldig god å at den er mykere enn monofilament fortommer. Virker som det ikke blir en knekk i den tykke delen på denne fortommen. Dessuten ruller den veldig godt over i kastet.

 

Terje!

 

Jeg har brukt mye polyleader i sommer og har "funnet" tilbake til konseptet. Jeg klippte ikke vekk løkka' date=' den synes jeg er praktisk og uproblematisk. De jeg har brukt er 8fot light trout. Jeg har laget en løkke på en bit 3 x som er ca. 50-60 cm lang. Den har jeg koblet til løkka på polyeaderen. Deretter har jeg bare knytt spissen rett på den 3x biten. Dersom jeg har brukt 6x som spiss har jeg skjøtet på litt 4x i mellom de to. Det slår over helt suverent og jeg kan fint tillate meg å bruke spisser på 1,5 meter ++. Ender som regel opp i to stanglengder..

 

Jeg bruker gjerne fluorocarbon på knytedelene eller taperingene. Da går spissen litt lettere ned. Ringer har jeg også angst for :smt120 Det har jeg gitt et par sjanser og har mistet litt for stor fisk på det til at jeg kommer til å prøve igjen. Synes det er noe ordentlig "fiklemikk".[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyleader er laget av nesten samme materiale som fluesnører. Dvs. det ser- og kjennes mer ut som flueline enn nylon (fortomsmateriale). Polyleadere har en kjerne hvor det er lagt på plastmateriale utenpå. Du får dem med en rekke ulike egenskaper: Flytende - Hover - Intermediate - Synk - Hurtigsynk - etc.

 

Fordelen er at man får en mer naturlig overgang fra snøret til fortommen og mindre minne enn i nylonfortommer. Den slår over- og ruller lettere ut enn monofilament. Ulempen som ikke er stor er at de er litt tyngre enn monofilament og krever at du prøver deg litt fram for å finne "malen". Men den har du fått her... :D

 

Her finner du ulike typer: http://www.flylines.com/Flylines_Polyleaders_Freshwater.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg bruker Light Trout 8 fotere til 4'ern, og da gjerne Hoover og skjøter på med fluorkarbon. Skal jeg ende opp med en 0,12, så skjøter jeg på en lengde 0,18 en lengde 0,15 og en lang spiss. Skal jeg ende opp med en 0,15 tar jeg en lengre første del. En 8 foter kan du lett forlenge til 20 fot uten problemer. Med en lang 0,12 spiss tåler du ikke mye vind, da, men det gjør den ikke under noen omstendighet... :) Da kan alternativet være å øke de to andre lengdene og kutte litt ned på lengden av spissen, men ikke for mye, for da går vinninga opp i spinninga. Brukte mye Loop sine 15fots monoer før som jeg ga en lang spiss, og disse er bedre til alle kast som starter fra vannet, men bruker vel nå nesten bare polyfortommer.

Dagens tips: Prøv Hoover- utgaven. Eller for den del Intermediaten i elv. Men en Hoover med fluor- spiss synes jeg fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreBrun,

Prøv Hoover- utgaven. Eller for den del Intermediaten i elv. Men en Hoover med fluor- spiss synes jeg fungerer veldig bra.

Helt enig med du! Jeg bruker også hoovern fra Airflo i Light Trout 8fot. Jeg har også brukt fluorocarbon på de første taperingene og synes at det er en meget fin kombinasjon.

 

For de som ikke vet det så er hoover svært saktesynkende, dvs den synker noe slikt som 1 cm pr. sekund. Det er en spennende rigg for fiske på sky fisk som ikke skal se fortommen når flua di driver forbi fisken eller når den kommer svømmende mot den. Reflekser og skinn i fortommen blir det mye mindre av når du fisker i solskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...