Gå til innhold

Er vi en utdøende rase?


Viggo_Flueboms

Anbefalte innlegg

Så du kobler mangel på varer som at interessen er dalende? Har du vurdert muligheten for at det kan være tomt nettopp fordi flere handler varene og at tilbudet således ikke står i stil til etterspørselen? Hadde det vært så dyrt og få som holdt på med det slik du antyder så burde flere varer vært på lager. De burde slitt med å selge. 

Har du pratet med de om hvordan salget er på nett versus fysiske? De jeg har snakket med sliter med å få tak i nok varer, det handler ikke om at folk ikke kjøper. Det er butikker ganske sentralt på Østlandet jeg snakker om. Hvor du handler aner jeg ikke. 

Jeg er også administrator på «Fluebinding Norge» på Facebook og det er utelukkende en voksende gruppe med flere nye medlemmer hver eneste dag.
Alt i alt så er min opplevelse i strid mot det meste du antyder her. 

Endret av Roaas
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (4 timer siden):

Hører og ser fra de som jobber i butikkene at fluebinde-interessen er dalende i Norge og jeg
ser jo at det ofte er tomt for lagervare over alt.
Færre kunder så de må nedprioritere lageret for utstyr og materiale-utvalg og det skyldes nok ikke bare
at folk har dårlig råd

Hvilke butikker melder om dette helt konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er langt færre enn før som selger fluebindeutstyr det er helt korrekt. Antallet utsalgssteder har nok blitt redusert med 70%/80% hvis vi ser på de siste 20 årene. Før var det jo slik at selv små sportsbutikker hadde ett 90-felt eller tre med fluebinding. At det er færre som binder fluer er nok også korrekt ellers så hadde ikke alle disse butikkene lagt ned bindeveggen. Mye av årsaken er også kombinasjonen av fryktelig mye håndtering og mange leverandører som igjen genererer mye jobb, mer penger i frakter...

En annen side av saken er lønnsomheten i fluebinding, det er et type produkt som har relativt lav omløpshastighet og visse produkter tar årevis å snu rundt på "piggen". Denne avviklingen har nok vært gunstig for de få som er igjen og gjør at noen butikker finner det interessant å holde på med fluebinding. Vi som er kunder skal virkelig ha dette i bakhodet når vi skal handle materialer. Å hele tiden skal spare 2 kroner på å handle en trådspole i polen eller tsjekkia er det samme som å be om at butikkene ikke behøver å ha dette her i landet. Så støtt opp hvis du vil ha tilgjengelige materialer. Og kjøp alt du får tak i her i Norge. 

Tilgjengelighet på materialer er alltid svingende, og det har vært svært mye komplikasjoner ifbm pandemien og det har nok ikke helt kommet seg på rett kjøl etterpå. Men, det vil nok gå seg til på de fleste områder. I visse materialgrupper så skal vi nok bare bli vant til at tilgjengeligheten svinger og det kan gå år mellom hver gang det blir tilgjengelig. Dette er typisk for naturmaterialer. Bare se på CDC, både Asia og flere steder i EU har hatt fugleinfluensa og da er det bom stopp! Bunkre opp mens du kan 😁

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (3 timer siden):

At det er langt færre enn før som selger fluebindeutstyr det er helt korrekt. Antallet utsalgssteder har nok blitt redusert med 70%/80% hvis vi ser på de siste 20 årene. Før var det jo slik at selv små sportsbutikker hadde ett 90-felt eller tre med fluebinding. At det er færre som binder fluer er nok også korrekt ellers så hadde ikke alle disse butikkene lagt ned bindeveggen. Mye av årsaken er også kombinasjonen av fryktelig mye håndtering og mange leverandører som igjen genererer mye jobb, mer penger i frakter...

En annen side av saken er lønnsomheten i fluebinding, det er et type produkt som har relativt lav omløpshastighet og visse produkter tar årevis å snu rundt på "piggen". Denne avviklingen har nok vært gunstig for de få som er igjen og gjør at noen butikker finner det interessant å holde på med fluebinding. Vi som er kunder skal virkelig ha dette i bakhodet når vi skal handle materialer. Å hele tiden skal spare 2 kroner på å handle en trådspole i polen eller tsjekkia er det samme som å be om at butikkene ikke behøver å ha dette her i landet. Så støtt opp hvis du vil ha tilgjengelige materialer. Og kjøp alt du får tak i her i Norge. 

Tilgjengelighet på materialer er alltid svingende, og det har vært svært mye komplikasjoner ifbm pandemien og det har nok ikke helt kommet seg på rett kjøl etterpå. Men, det vil nok gå seg til på de fleste områder. I visse materialgrupper så skal vi nok bare bli vant til at tilgjengeligheten svinger og det kan gå år mellom hver gang det blir tilgjengelig. Dette er typisk for naturmaterialer. Bare se på CDC, både Asia og flere steder i EU har hatt fugleinfluensa og da er det bom stopp! Bunkre opp mens du kan 😁

Rune, du har så veldig rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Norske folk må slutte med å handle på utenlandske butikker bare for å spare et par kroner, ris til egen bak.
Jeg f-eks gjør alt jeg kan for å støtte det Skandinaviske på alt innen fluefiske så veldig mye av utstyret mitt
er fra Guideline for eksempel. Vadere, støvler, stenger, sneller, you name it. Kortreist er også rimeligere priser
Og så lenge Norsk leverer høy kvalitet, hvorfor velge noe annet? Hvorfor velge amerikanske Simms som
er rådyrt pga lav kronekurs og skyhøy dollar-pris når F-eks GL leverer samme kvalitet til lang lavere pris?
 

Joa, Simms er jålete og kuult, men det er enda mere jålete og velge Skandinavisk

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (På 14.12.2023 den 17.28):

Ja, utlandet har nok en del skyld i evt nedgang. Skulle vel bli moms fra første krone snart i utlandet og nå.

Nettbutikker generelt i inn- og utland har nok skylda for at mange små forsvant. Men det er jo tiden... må følge med for å være i matchen. Ser vi på typiske sportsbutikker så er det jo mindre av alt fiskeutstyr enn det var når jeg vokste opp. Dette har nok også litt med hva som lettest omsettes, ikke kun nedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2023 at 5:02 PM, Rune Stokkebekk said:

At det er langt færre enn før som selger fluebindeutstyr det er helt korrekt. Antallet utsalgssteder har nok blitt redusert med 70%/80% hvis vi ser på de siste 20 årene. Før var det jo slik at selv små sportsbutikker hadde ett 90-felt eller tre med fluebinding. At det er færre som binder fluer er nok også korrekt ellers så hadde ikke alle disse butikkene lagt ned bindeveggen. Mye av årsaken er også kombinasjonen av fryktelig mye håndtering og mange leverandører som igjen genererer mye jobb, mer penger i frakter...

Jeg tror ikke det handler om færre kjøpere eller fluebindere. Hvis argumentasjonen er at det er færre varer fordi det er færre kjøpere så er det bemerkelsesverdig at ordlyden rundt om er «det er vanskelig å få tak i varer» «jeg får rett og slett ikke tak i det». Dette gjelder «essensielle» produkter. 
Nettsalg er større enn for 20 år siden og du har Skitt Fiske, Nordisk, Baardsen og et par andre store aktører som trolig styrer mesteparten av det innlands. Man er også seg selv nærmest når ingen ser på og priser er utvilsomt en faktor hos de fleste, for ikke å nevne at det er lettere å handle alt ett sted enn å måtte dra til flere forskjellige butikker.

Tilgjengelighet på nett er i alle fall helt avgjørende for min del, jeg gidder ikke dra i butikk når det er effektivt 1t og 20 min i bil og risikoen for at lagerstatus er feil er ikke ubetydelig med (1 vare igjen på lager) også må jeg allikevel dra til flere butikker for å få tak i alt jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Roaas said:

lagerstatus

Logistikken rundt kjøp/salg av bindeutstyr framstår som marerittaktig for meg, særlig for ikke-spesialister. Med større volum oppstår det noen fordeler - og større volum fordrer større antall kunder. Bra eksekvert netthandel muliggjør dette. Jeg gjetter denne dynamikken er avgjørende for nedleggelsen av «fluebindehylla» hos små-aktørene. «Brødvarene» disse har annledning til å ha i hylla har sannsynligvis alle som har kjøpt en ferdig «nybegynnerpakke» i bindeboksen hjemme allerede uansett, de som binder finner raskt nettbutikker med utvalg og flytter brødvarehandelen dit og, og da blir det ikke omsettning uansett hvor mange som binder fluer…

Skal det være butikk må man nok være spesialister og store nok (Vak, nfisk, mistpool), basere virksomheten på (ekstremt) kompetente entusiaster (gero, jarle & bjørnar) eller som en «side-hustle» med spisset portefølje av nisjeprodukter (engerlie.) Intersport og XXL - for ikke snakke om «Olas sportsbutikk» - gjør klokt i å holde seg unna den bransjen der.

Endret av RolvS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, RolvS said:

Logistikken rundt kjøp/salg av bindeutstyr framstår som marerittaktig for meg, særlig for ikke-spesialister. Med større volum oppstår det noen fordeler - og større volum fordrer større antall kunder. Bra eksekvert netthandel muliggjør dette. Jeg gjetter denne dynamikken er avgjørende for nedleggelsen av «fluebindehylla» hos små-aktørene. «Brødvarene» disse har annledning til å ha i hylla har sannsynligvis alle som har kjøpt en ferdig «nybegynnerpakke» i bindeboksen hjemme allerede uansett, de som binder finner raskt nettbutikker med utvalg og flytter brødvarehandelen dit og, og da blir det ikke omsettning uansett hvor mange som binder fluer…

Skal det være butikk må man nok være spesialister og store nok (Vak, nfisk, mistpool), basere virksomheten på (ekstremt) kompetente entusiaster (gero, jarle & bjørnar) eller som en «side-hustle» med spisset portefølje av nisjeprodukter (engerlie.) Intersport og XXL - for ikke snakke om «Olas sportsbutikk» - gjør klokt i å holde seg unna den bransjen der.

Jeg er enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...