Gå til innhold

Ny bok!


Tore Slettengen.

Anbefalte innlegg

Tom Skyruds nye bok "FAVORITTFLUER-illusjoner som fisker", kom i posten i dag!

For alle som fisker og fisker under mange forhold er dette ei god og nyttig bok.

Tom bruker mye av egen og andres lærdom innen konkuransjefiske i både fluemønstre og stoff ellers i boka, og siden mye av detta blir brukt i konkuranser er det all grunn til og tro at greiene virker opptimalt.

MASSE inspirasjon til bindestikka og forklaringer til åssen de kara der tenker....(det ligner litt på slik fisken tenker trur jeg.)

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Har ikke sett den boka enda, står det noe om fluer som flyter der eller går det mest i de som desverre stort sett drukner???????? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Du kan trygt ta en titt Terje' date=' det er flere giftige flytefluer og sjøl om det kansje føles som om øyeepla dine sprenges ved synet av nymfer så trur jeg det bare virker sånn....mere mentalt altså! :D[/quote']

 

Da skal jeg ta en titt, Tore.

Når jeg ser bilder av nymfer følses det som om....................som om jeg er i ferd med å druk.....................nei, synes det bare er trist at man bruker masse tid på å binde ei såkalt flue som man kaster ut, for så å bare konstatere at den blir borte sånn rett foran øya på deg.......oi sank som en stein gitt..........What a waste....... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Motto: HVIS FISKEN TAR FLUA NÅR DEN ER DRUKNA - SÅ ER DET JUKS!!!!!!!!!!

 

Hei Terje!

Detta har jeg grua meg til. Det er jo aldri særlig morsomt å måtte innrømme at hjernekapasiteten ikke strekker til i alle sammenhenger. Men nå hopper jeg ut i det:

 

Hvordan får du fisken til å ta noe som helst når den er drukna? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Dette får meg til å tenke på ei plate som kom ut på åtti-tallet. Det ble mye spetakkel på grunn av tittelen. "Naken greve jager neger med øks." Jeg så jo for meg en naken greve som løp som en gal i hælene på en øksebærende neger. Tok jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Motto: HVIS FISKEN TAR FLUA NÅR DEN ER DRUKNA - SÅ ER DET JUKS!!!!!!!!!!

 

Hei Terje!

Detta har jeg grua meg til. Det er jo aldri særlig morsomt å måtte innrømme at hjernekapasiteten ikke strekker til i alle sammenhenger. Men nå hopper jeg ut i det:

 

Hvordan får du fisken til å ta noe som helst når den er drukna? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Dette får meg til å tenke på ei plate som kom ut på åtti-tallet. Det ble mye spetakkel på grunn av tittelen. "Naken greve jager neger med øks." Jeg så jo for meg en naken greve som løp som en gal i hælene på en øksebærende neger. Tok jeg feil?

 

Ikke kødd med mottoet mitt. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> Språkprofessor Berg!!!! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hvis det står 1-0 til Jostein' date=' så kom målet på et "sleivspark" :D

 

Vurderer nå å endre mottoet mitt til:

[b']HVIS FISKEN TAR FLUA NÅR FLUA ER DRUKNA, SÅ ER DET EN GEDIGEN NEDTUR, SKUFFELSE, FLAUSE, SKAM OG HAR INGEN TING MED FLUEFISKE Å GJØRE FORDI FLUEFISKE FISKES MED FLUER OG FLUER HAR VINGER OG KAN FLY OG ER IKKE LAGET AV BLYLODD I PASTELLFARGER KONSTRUERT AV EN TJEKKER SOM ÅPENBART MÅ HA DOPA SEG FOR Å KUNNE BRUKE SLIKE FARGER PÅ EN KROK Å KALLE DET FLUER Å Å Å........................................................ [/b]men jeg gidder ikke å skifte det, jeg beholder det gamle allikavæl jeg, så lenge jeg skjønner det sjøl så...... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig en gjenstand av metall og fjær "drukne" da...? :mrgreen:

Norsklærern min ville nok sagt at flua "sank" eller "gikk under vann" e.l... :smt064

 

Hehe, et annet høyst relevant spørsmål er: Kan egentlig en fisk drukne??? :shock: :roll: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Her har du din sjanse til å utlikne, Terje... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

En fisk drukner i vann uten oksygen. Men med fare for:

Vurderer nå å endre mottoet mitt til:

HVIS FISKEN TAR FLUA NÅR FLUA ER DRUKNA, SÅ ER DET EN GEDIGEN NEDTUR, SKUFFELSE, FLAUSE, SKAM OG HAR INGEN TING MED FLUEFISKE Å GJØRE FORDI FLUEFISKE FISKES MED FLUER OG FLUER HAR VINGER OG KAN FLY OG ER IKKE LAGET AV BLYLODD I PASTELLFARGER KONSTRUERT AV EN TJEKKER SOM ÅPENBART MÅ HA DOPA SEG FOR Å KUNNE BRUKE SLIKE FARGER PÅ EN KROK Å KALLE DET FLUER Å Å Å........................................................

 

Er det vel like greit å komme med en total tilbaketrekking! laugh.png' alt=':lol:'> Nå var det jaggu godt å le litt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Her må du fram med gode gamle Erasmus Montanus' date=' Terje. Dog i en svært modifisert versjon... laugh.png' alt=':lol:'>

 

En fisk kan ikke drukne.

 

En flue kan drukne.

 

Ergo er det [b']flua[/b] du omtaler i signaturen din... ;)laugh.png' alt=':lol:'>

 

Yesssssss! Der er`n......som om jeg skulle ha sagt det selv :oops: :oops:, snakker om å bli "saved by the bell"........... :smt115 :smt115.......

 

Thank you, Sixpac!

 

:smt023 :smt023 :smt023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun
Har ikke sett den boka enda' date=' står det noe om fluer som flyter der eller går det mest i de som desverre stort sett drukner???????? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje![/quote']

 

He he, er dette en påtatt eller reell ambivalens for "fluer under vann", og er det da i så fall det visuelle fraværet, om enn ikke det følelsesmessige, både fysisk og i overført betydning, som er avgjørende? Hva med å pusse fingertuppene med 4oo papir, kaste ut et par tunge, lukke øynene og kjenne følelsen. Vi er jo estetikere, men det går da jaggu meg ikke bare på synet :) LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt hjælp.......hvem er Erasmus Montanus?

Er det samma gubben som skrev ei avhandling på 1000 sider om hoppekrepsens teoretiske sjangser til og kopulere vellykket med lavtflygende hettemåker i flugt...? :oops: :-k

 

Hehehe, Erasmus Montanes er nok Ludvig Holbergs verk, og har (såvidt meg bekjent) svært lite med hoppekrepsens ve og vel å gjøre... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Erasmus Montanus er nemlig mannen som elsker å briefe med logiske bevisregler etter Aristoteles. Uheldigvis har ikke den godeste Erasmus helt forstått disse bevisreglene, og misbruker dem (ubevisst eller delvis bevisst) i stor skala. Her er et eksempel:

 

Premiss 1: Mor Nille kan ikke fly.

 

Premiss 2: En stein kan ikke fly.

 

Konklusjon: Mor Nille er en stein... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Har ikke sett den boka enda' date=' står det noe om fluer som flyter der eller går det mest i de som desverre stort sett drukner???????? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje![/quote']

 

He he, er dette en påtatt eller reell ambivalens for "fluer under vann", og er det da i så fall det visuelle fraværet, om enn ikke det følelsesmessige, både fysisk og i overført betydning, som er avgjørende? Hva med å pusse fingertuppene med 4oo papir, kaste ut et par tunge, lukke øynene og kjenne følelsen. Vi er jo estetikere, men det går da jaggu meg ikke bare på synet :) LOL

 

Jeg sier som en "kjent" russisk ubåtkaptein en gang sa:........"jeg kan ikke se den grense under vann".......... :shock: :shock:

 

Lett omskrevet blir det slik: "Jeg kan ikke se den flua under vann". Nærmerere forklart: "Det blir for meg dørgende kjedelig å fiske med noe på fortommen jeg ikke kan se" , det fungerer bare ikke....... [-X [-X ..........blir liksom ikke fluefiske.......sånn er det bare...... :-k :-k ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Sixpack....nå ler jeg godt, for Erasmus ligner en jeg kjenner!

Frittjåff von Derbaksmell, parrykkdyrker og fritidsfilosof, ivrig utøver av spalting av øl-atomer med rein tankekraft, og den telepatisk overførbare rap til alt i fra tomme lufta flerfoldne ti-tall's meter unna egen person, og til bla dyr, andre menesker og gjenstander som feks fuglekasser.....logikken ellers passer også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... nå har jeg humret godt og satt fredagspilsen i vrangstrupen noen ganger. Jeg har også skummet gjennom boken (beklager avsporingen) og kan si til deg Terje at den handler mye om det fisket som du og jeg vil betegne som "blyfortynget boy george". Videre er det mange fluer som helt klart bærer preg av konkurransefiske. De egner seg utmerket til fiske på høyfinnet mort i østlige deler av landet laugh.png' alt=':lol:'> Eller fiske på fisk som er i modus "spiser alt, er sulten" Du vet... de dagene vi ikke skjønner at fallskjemflua ikke virker, fisken burde vel se den eller?

 

Jeg synes det var på tide at denne kom. Jeg har faktisk ventet på den. Mye har vært sagt og skrevet på forum og i blader om konkurransefisket, personene og fluene med "mana". Moro at det har kommet en bok som tar for seg fluene, menneskene og fisketeknikken.

 

Boken er godt skrevet, har fine bilder og gode beskrivelser av fiske- og fluebindeteknikker. Fluene i seg selv er ikke spennende rent bindeteknisk. Forklaringene rundt valg av materialer derimot er langt mer interessant, mye bra! Spennende allroundfluer!

 

PS! Har ikke lest hele, working on it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hehe... nå har jeg humret godt og satt fredagspilsen i vrangstrupen noen ganger. Jeg har også skummet gjennom boken (beklager avsporingen) og kan si til deg Terje at den handler mye om det fisket som du og jeg vil betegne som "blyfortynget boy george". Videre er det mange fluer som helt klart bærer preg av konkurransefiske. De egner seg utmerket til fiske på høyfinnet mort i østlige deler av landet laugh.png' alt=':lol:'> Eller fiske på fisk som er i modus "spiser alt' date=' er sulten" Du vet... de dagene vi ikke skjønner at fallskjemflua ikke virker, fisken burde vel se den eller?

 

Jeg synes det var på tide at denne kom. Jeg har faktisk ventet på den. Mye har vært sagt og skrevet på forum og i blader om konkurransefisket, personene og fluene med "mana". Moro at det har kommet en bok som tar for seg fluene, menneskene og fisketeknikken.

 

Boken er godt skrevet, har fine bilder og gode beskrivelser av fiske- og fluebindeteknikker. Fluene i seg selv er ikke spennende rent bindeteknisk. Forklaringene rundt valg av materialer derimot er langt mer interessant, mye bra! Spennende allroundfluer!

 

PS! Har ikke lest hele, working on it![/quote']

 

Blyfortynget Boy George :smt023 :smt023 - der tror jeg jaggu jeg har fått et nytt begrep inn i vokalbularet. Denn var skikkelig bra, den kommer til å bli brukt når anledningen byr seg.......... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Blyfortynget Boy George - he he he he he......innertier!!!!!!

 

TERJE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Siden denne tråden har sklidd helt ut og landet på diskusjon om mottoet til Terje, så får jeg fyre av litt jeg også da.

 

Når jeg starta med fluefiske så ble jeg fortalt (og forsto det også selv) at å gå kurs i både fluekasting og fluebinding var ganske smart. Så da ble det selvsagt kurs i begge deler. Fluebindingsdelen var svært så lærerik da det også ble et vell av info om hva, når og hvorfor fisken spiste det den gjorde. Pussig nok ble det konstatert at fiskens føde for det meste besto av insekter som befant seg under vann. Så det tok ikke lange tida før vi ble lært hvordan vi skulle binde nymfer. Enkle, men effektive! For det var jo dumt å bare sitte på baken og vente, og vente og..... Kurslederen var både dyktig og kunnskapsrik i tillegg til morsom og ivrig. Moro var det! :D

 

Det jeg nå lurer på er hvorfor dagens fluefiskere som går i kurs hos samme mann blir så inn i h..... motstandere av alle fluer som synker! Har fisken endret vaner? Var det fullstendig galt det vi lærte? Eller var det bare slik at vi egentlig ikke lærte fluefiske? Pengene tilbake! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men Terje, det er mange måter å fremme sitt syn på. Du trenger ikke å skrike (store bokstaver og uthevet skrift) for at vi skal forstå hva du mener. Det virker faktisk noe påtatt og panisk og resultatet kan ofte bli motsatt av hva man ønsker med en såpass voldsom forfekting av egne synspunkter. Den type fiske hver enkelt trives med har hverken du eller jeg noen grunn til å sette negative navn på.

 

Eller hva syns du om dette:

Dersom du må se at fisken tar flua for at du skal få fisk så har du mest sannsynlig et snevert teknisk reportoar i kombinert med liten kunnskap om fisk og insekter. Ganske sikkert en som har bare har tatt et av de siste kursene og har 2stk dvd med en tittel som begynner Tørr... Med andre ord - Bare nybegynnere eller lite lærenemme fisker kun med tørrfluer! ;)

 

Like dumt/riktig det.

 

Jeg gleder meg ihvertfall voldsomt til å lese den nye boka til Tom (selv om det sikkert også er brukt sider på noen fluer jeg ikke liker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...