Gå til innhold

Fluesett


Aleksander

Anbefalte innlegg

For noen dager siden kom jeg til å spørre min fiskekompis om han ønsket seg noe til Jul, han er en superivrig terrengsyklist og er også en ivrig samler av gammelt ting og tang. Derfor ble jeg ganske overrasket over hva han svarte: "Et sett med fluer, du er jo så flink til å binde!" Han er ingen ivrig fluefisker, tvært imot... Han har nok aldri holdt en fluestang, men fiske det gjør han. Han fisker mest med haspel etter ørret, abbor og gjedde. Favorittfiske er bra båt, gjerne dorging i saltvann. Jaha, hvilke fluer skulle jeg gitt til han? :-k

 

Vi snakker altså ikke om fluer for å matche alle Norges døgnfluerarter, det viktigste er nok at han får fisk og kanskje vekker interrese for fluefiske. Ser for meg fluer som kan fiskes med dupp eller som opphenger. Tingen er at jeg ikke aner hvilke fluer som kunne passe. Jeg ber dere derfor om hjelp til fluevalg! Det hadde vært morsomt å overraske han med et slikt fluesett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presentasjon og fri drift er vanskelig når man er nybegynner, og som de andre her foreslår så tror jeg du gjør lurt i å binde noe som fanger fisk når man fisker med "våtfluesving"...

Våtfluer, små streamere etc er greie å ha, og kanskje en gullhode eller to for å komme litt ned der det trengs...

 

Etterspørselen etter tørrfluer kommer nok raskt, men allikevel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pokker! Jeg som omtrent aldri har bundet en våtflue laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men jeg er enig i det dere sier. Tenker jeg binder et par moderiserte våtfluer, goldheads etc. og et par streamere som Mickey Finn eller Jk's Wooly bugger ;)

 

Kom gjerne med flere forslag til mønstre, jeg er ingen ekspert på våtfluer. Har notert meg Zulu, March Brown, Alexandria, Verre en minken, Butcher, Royal coachman og Telemarskongen. Tenker det blir en 10-20 fluer, 2 fluer av hver sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg valgt meg ut noen få mønstere :) mener nå at fisketid overgår fluevalg når det kommer til våtfluefiske. Men nok om det. Bind noen enkle fluer som Mickey Finn og Wolly Bugger så får du både ørret og sjøørret på kroken, samt at abbor også liker disse. Gjeddefluer er også ganske simpelt, noen litt større fluer med mye farger fanger gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streaking Caddis kan du ta med hvis han skal bruke kasteoteren. Når jeg og ungene er på tur fisker de ofte med den på.Og jammen får de ikke også, de gangene de orker å holde i stanga litt mer enn 20 sekunder.... Daddy LL er også en fin flue til slikt fiske, fisker like bra om den ligger stille eller sveiver. Sett gjerne på et lite gullhode på den (skikkelig partytricks som fungerer irriterende godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Da bør jeg kanskje ha med noen tørrfluer også da? Maur og streaking caddis. Tviler ikke på at de ikke funker - selv med kasteoter :D

 

Er nok ikke så dumt med noen få gjennomtenkte mønstre nei, tror ikke han har noe bruk for 20 forskjellige våtfluer. Da blir det noe sånn som Mickey Finn, Woolybugger, maur, sc, goldheads (Daddy ll) og et par våtfluer. Montana må da også være en god flue? Om det er noe som fremdeles mangler så rop ut ;)

 

Ps: Forslag til en passede flueboks som ser pen ut uten å koste fletta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...