Gå til innhold

Det synlige beviset på hva Statskraft gjør med Barduelva...


TommySJ

Anbefalte innlegg

Barduelvas Venner har laget en video som kan lastes ned. Her får dere se hva Statskraft gjør med Barduelva. Oppfordrer alle og melde seg inn som enten hovedmedlem eller støttemedlem i www.barduelvasvenner.com

 

 

Filmen finnes på YouYube: Trykk her for og se filmen:

 

Stått opp folkens og hjelp oss i kampen for og redde elva!!

 

MVH

 

Tommy Josefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var triste greier, men takk for at du la det ut Tommy!

Tok meg friheta til og legge linken ut på GG også på grunn av at noen av problemene dere sliter med er de samme som i Renaelva.

Jeg finner egentlig ikke ord for det jeg føler når jeg ser filmen.....den er nesten like rå som krig!

Jeg har nå (tror jeg) meldt meg inn som støttemedlem.

Lykke til i kampen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å se en slik film (og bilder), det forteller mye mer enn ord...

 

Jeg vet ikke hvordan Barduelva reguleres, men jeg tror bildene hadde vært enda sterkere om man f.eks kunne vist fulle dammer, med tørlagt elv nedenfor..

Er det "for rask" nedtrapping av vannstanden som er hovedproblemet i Barduelva, slik som i Rena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ille.

 

Men det som er værst er at dette er en ilustrasjon på mange elver i Norge. Veldig mange elver.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er miljøkriminalitet. Og hvis det ikke er det, hva er da miljøkriminalitet? Må du sette spaden i jorda eller sette fyr på et skogholdt for å bli dømt?

 

Dette er da menneskene som sitter og forvalter elvenes fremtid og de gjør en ræva jobb. Hvor er miljøvernministeren? På Mongstad og ser på bilder av et co2 renseanlegg?

 

JEG BLIR FORBANNA!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Hei

 

Har fisket mange år i ei sterkt regulert elv der jeg aldri står med ryggen til eller går over til en øy uten å ringt og forsikret meg om slipp.

Enkelte ganger hører man vannmassen flere hunde meter bak seg, men heldighvis er den tiden over.

 

Legger til noen bilder fra tørrfluelandet 3 elva da den var en bekk. Når vannmassene her høye er det av og til Kola tillstander her. Vi så i sommeren 2005 ca 10 ørreter på en strekning på 30 meter som var oppe med finnene sine og vekta anslo vi på ca 1,5-2,5.

 

Så de sterke overlever til en viss grad, men småfisken er det nok lite av i den elva som heter Nea og ligger i Selbu Kommune.

 

Om det er så trist for oss som fisker i elva er nok en annen sak, men vi har lært at vannstanden bestemmer hvordan fisket blir og hvor vi skal fiske. Noen ganger er det bare å snu og bruke en time tilbake til Trondheim.

 

Øverste bildet viser når vannstanden er perfekt med en fin fisk og de to nederste på sitt værste.

 

PS...og til kverulantene!!

Har aldri fisket på Kola så det blir feil og sammenligne, men bare et eks.

post-0-1394984732173_thumb.jpg

post-0-13949847322169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort det er kroner involvert vil alltid miljøet lide, der ser vi her, og det ser vi når det gjelder oppdrett. Har sluttet å bli overrasket når jeg ser hva som prioriteres. Synes det er helt utrolig at det hele tiden tas valg som får så store konsekvenser for ettertiden, lurer på om beslutningstakerne tror på det de sier..... Det er her og nå som gjelder, kun med tanke på profitt ! Litt av en arv vi etterlater oss til de som kommer etter....

 

PS, Robert, var det dit du skulle ta meg med til sommeren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Har en tru på at i fremtiden blir lovverk mye strengere også angående regulering.

Det finns mange eksempler på bedre vilkår i fremtiden. En dag blir alle vassdrag i Norge satt under lupen og da er vi på vei.

 

Men om vi kan kalle det miljøkriminalitet er vel pga vår egen tidsalder på planeten. I en tids alder for får moder jord er dette bare en filleting. Minstevannføring for alle regulerte vassdrag og med tiden vil våre neste generasjoner oppleve faktisk bedre fiske enn hva vi fikk.

 

Opimist :) Ja!

 

Jan, det er den elva ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Kan egentlig ikke si så mye annet enn at statskraft / miljø ødeleggerene skulle

hatt grisebank så det holdt!

Det eneste som betyr noe penger og det på bekostning av miljøet

forkastelig er det ....trist video!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei

 

Har fisket mange år i ei sterkt regulert elv der jeg aldri står med ryggen til eller går over til en øy uten å ringt og forsikret meg om slipp.

Enkelte ganger hører man vannmassen flere hunde meter bak seg' date=' men heldighvis er den tiden over.

 

Legger til noen bilder fra tørrfluelandet 3 elva da den var en bekk. Når vannmassene her høye er det av og til Kola tillstander her. Vi så i sommeren 2005 ca 10 ørreter på en strekning på 30 meter som var oppe med finnene sine og vekta anslo vi på ca 1,5-2,5.

 

Så de sterke overlever til en viss grad, men småfisken er det nok lite av i den elva som heter Nea og ligger i Selbu Kommune.

 

Om det er så trist for oss som fisker i elva er nok en annen sak, men vi har lært at vannstanden bestemmer hvordan fisket blir og hvor vi skal fiske. Noen ganger er det bare å snu og bruke en time tilbake til Trondheim.

 

Øverste bildet viser når vannstanden er perfekt med en fin fisk og de to nederste på sitt værste.

 

PS...og til kverulantene!!

Har aldri fisket på Kola så det blir feil og sammenligne, men bare et eks.[/quote']

 

Oi oi Robert !

Bilde av kanonplassen. Det gir frysninger, kastekløe og fiskefeber....

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...