Gå til innhold

Oppbunden hackle steg for steg


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Tenkte jeg kunne forsøke å bidra med noen steg for steg bilder for de som ikke er kjent med spent spinner med oppbundene hackle.

Det er sikkert mange her som har gjort dette mange ganger, så dere får se bort i fra denne.

Denne flua lærte jeg å binde via en video jeg så av PÅL KROGVOLD. Jeg er han evig takknemmelig for denne varianten. Den har gitt meg troen tilbake på

spent spinner fiske :D

 

Det er noen viktige faktorer som man bør ta hensyn til når man binder spent spinner med oppbundene hackle. Jeg skal forsøke å gi noen utfyllende kommentarer til  steg for steg bildene.

 

1. Start alltid med å feste bindetråden midt på krokskafet, da det fungerer best å hackle på blank krok. Gå deretter bakover og bind inn noen halefibre i v-form. Deretter går du frem til midt på kroken igjen.

2. Fest inn et hanehackle med passende fiberlengde.

3. Surr fremover, men stopp når det er igjen litt før du når krokøyet, deretter hackler du tilbake igjen. Dobbelt på en måte........

4. Bind av overskytende del, og trekk bindetråden på undersiden og frem til foran hackle ved krokøye. Surr noen tørn med bindetråden tett inntil hacklet og fest med et par halvstikk.

5. Stryk hacklet med fingrene ut til siden, og gjerne med fuktet finger.

6. Friser flua litt på toppen ved å klippe av noen av de fibrene som står helt på toppen.

7. Fordi du nå har låst bindetråden, blir det enklere å surre tråden rundt hacklet. Du skal nå surre to runder rundt hacklet med bindetråd for å lage vingen, men pass på at tråden holder seg på samme side av kroken. Så strammer du til og surrer tråden et par tre tørn rundt kroken mens det er stramt og lager nok et par halvstikk. Dette for at du skal kunne gjøre det samme på andre siden.

8. Gjenta samme prosedyre på andre vingen. Når du har gjort det, husk å igjen lage et par halvstikk for å låse tråden.

9. Ta vingene mellom fingrene og trekk de ut til siden, med press inn mot kroken. Da vil de spre seg i vifte form.

10. Legg et par dråper med lakk på toppen for at vingene skal stabilisere seg.

11. Nå går du tilbake til haletrådene og starter dubbingen derfra, til flua er ferdig.

 

Alle hackle fibre som måtte stikke ut under og på siden, bør ikke klippes før vingene er ferdige da blir det lettere å se bindetråden og sjansen for å klippe av denne blir mindre..........

 

PS. Det kan være litt knotete til å begynne med å få surret tråden rundt vingerota, men holdt ut for med litt trening går dette meget greit etterhvert.

 

Terje!

 

a-1-1.jpg

b-1-2.jpg

c-6.jpg

d-5.jpg

e-8.jpg

f-7.jpg

g-8.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vegsu

Utrolig bra,Terje! Pleier å binde disse med organza og polygarn, men dette var jo bare helt vanvittig genialt ;D Hacklefibrene gir kanskje i tillegg inntrykk av mer liv??

 

Meget bra bilder (Som vanlig), og hvis ikke dette legges til i steg for steg sidene så vet ikke jeg

 

Hilsen en som aldri før har bundet fluer med oppbundet hackle :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk skal dere ha. :) :)

Etter at jeg skifta til oppbundet hackle, har det for mitt vedkommende blitt et helt annet fiske med spent spinner.

Jeg fikk aldri tak på polygarn og orgaza om vingemateriale, og spesiellt polygarnet trakk alt for lett til seg vann og funka ikke slik jeg ønsket.

Oppbundet hackle derimot flyter bra, er lett å tørke og ikke minst tar imot impregnering helt suverent. Jeg bruker cdc olje og dæven som flua flyter etterpå.

 

Min takk går til Pål Krogvold, som endret mitt syn på spent spinner..... ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Da får jeg takke deg da som har lagt ut en steg for steg serie på oppbundet hackle som jeg skjønte.

Har alltid hatt sans for denne typen fluer men har ikke takklet helt å binde dem, helt til i kveld.

Etter den supre beskrivelsen har jeg endelg greid å binde de slik at jeg er fornøyd med fluene.

En stor takk Terje, håper vi får tatt en kald en sammen ved elvebredden i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da får jeg takke deg da som har lagt ut en steg for steg serie på oppbundet hackle som jeg skjønte.

Har alltid hatt sans for denne typen fluer men har ikke takklet helt å binde dem, helt til i kveld.

Etter den supre beskrivelsen har jeg endelg greid å binde de slik at jeg er fornøyd med fluene.

En stor takk Terje, håper vi får tatt en kald en sammen ved elvebredden i sommer :)

 

Veldig hyggelig å høre at du likte beskrivelsen, og at du fiksa det. :) :)

Vi satser helt klart på en kald en ved elva i sommer, Kalle. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Henning

Hvordan er flyteegenskapene med hackle kontra feks antron/organsa o,l? Flott beskrivelse forreste :) (vet det er lenge siden denne kom, men såg den ikke før nå )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvordan er flyteegenskapene med hackle kontra feks antron/organsa o,l? Flott beskrivelse forreste :) (vet det er lenge siden denne kom, men såg den ikke før nå )

 

Hallo Henning!

Etter mitt syn mye bedre. Bruker du cdc olje eller annet flytemiddel så flyter disse spent spinnerene vanvittig bra.

Før brukte jeg organza, polygarn, antron etc og ble aldri fortrolig med det, synes det trakk til seg vann alt for fort.

Med oppbundet hackle funker dette etter mitt syn mye bedre.

Er så frekk å påstå at du får mer fisk på spent spinner med oppbundet hackle enn med de andre variantene. Det er iallefall min erfaring. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det kan godt stemme det Terje. Pluss at dette er vel og favoritten til Pål Krogvoll? Tror eg leste ein bindebeskrivelse i et AOF ein gang, der han sa at det var han favoritt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Takk for beskrivelsen Terje...Fått bundet opp noen spinnere nå, så nå er det bare å vente på spinnerfall ;D

 

"tvinne tomler, tvinne tomler"..

 

-Stian-

 

Lykke til. ;D ;D

Tror du kommer til å få en aha opplevelse...... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Denne beskrivelsen var helt genial!

 

Tom. jeg fikk den til!

 

Forkasta polygarn og cdc som vingemateriale på spent spinners for ikke så lenge siden, men har ikke våget å prøve meg på denne varianten før nå. Og nå har jeg en fin rekke med disse i boksen så nå kan jeg stå med fløyta i munnen på 17. mai og slippe å¨irritere meg over stygge vinger på fluer som ikke flyter  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne beskrivelsen var helt genial!

 

Tom. jeg fikk den til!

 

Forkasta polygarn og cdc som vingemateriale på spent spinners for ikke så lenge siden, men har ikke våget å prøve meg på denne varianten før nå. Og nå har jeg en fin rekke med disse i boksen så nå kan jeg stå med fløyta i munnen på 17. mai og slippe å¨irritere meg over stygge vinger på fluer som ikke flyter  ;D

 

Svært gledelig å høre, Kjellah ;D ;D

 

Lykke til!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og testa dem i helga. Var ikke planen, men når ørreten vraka ALLE døgnisene i boksen min prøvde jeg også å fiske spent. Uten hell. Men de fløyt jo som dupper!

 

Tydeligvis er koden maur når det klekker både vespertina og marginata.  :rolleyes: Persa utpå ettermiddagen  ;D

 

Takker for flott steg for stegbeskrivelse igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips når det er massiv klekking og flua di forsvinner i mengden... prøv en klekker.  Det har jeg hatt gode erfaringer med, senest igår.  Klekkerne henger jo i filmen og formerlig ber om å bli slukt, i forhold til dun's som er lette på avtrekkeren.  Det er ihvertfall min teori..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gjennom hele arsenalet. Klekkere (2 typer), duns (3 typer), spent (1 type  ;D )...men de ville bare røre halvdrukna parachutemaur. Var ikke bananas klekkinger, men fin vind som samlet opp maten i delikate belter. Kunne velge og vrake i fisk og fiske på i et relativt lite markavann. Nå skal ikke jeg kupppe tråden...  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk bare lyst til å dra opp denne tråden igjen.  Bandt en del fluer med denne teknikken før ferien og har fisket en del med disse både i vann og elv.  Fungerer aldeles utmerket og har mange kilo fisk på samvittigheten.  Slitesterke er de også.  Tusen takk Terje!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fikk bare lyst til å dra opp denne tråden igjen.  Bandt en del fluer med denne teknikken før ferien og har fisket en del med disse både i vann og elv.  Fungerer aldeles utmerket og har mange kilo fisk på samvittigheten.  Slitesterke er de også.  Tusen takk Terje!  :)

 

Bare hyggelig ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg vet IALLEFALL hvilken flue jeg skal binde i vinter som kommer....Det er to-tre typrer, og denne er en av de :)

Flyter som kork med litt saus på og :) Og det er jo ikke et kjent spent spinner fenomen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig. Det der med "flyter som kork" lyder som søt musikk. Fisket med hackle-spinnere før, men lot meg lure av cdc-hysteriet til å begynne å binde dem med cdc. Noe som gjør at de funker jævlig bra som våtfluer... Men, nå skal jeg f... meg binde opp et par med hackle og finne tilbake til godfølelsen med spent spinner.

 

Krogvold omtaler som kjent dette som "verdens beste flue".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Husker ikke hvor mangen flyr jeg hadde med denne i Rena i sommer uten at den sank, men det bar ikke ratt få. Jeg prøvde meg på litt underhåndskasting som Jostein Berg prøvde å vise meg. (stakkar fyr) Når jeg var ferdig med å pælme som en tulling, så drog jeg inn flua får å sette på en pitteliten døgnis....tror du faen ikke spinneren fløt da.....å joda.....var klar til batle den :) Drittgod flue...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...