Gå til innhold

Behandling av fluesnøre


Gytebekk

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hvordan man best behandler fluefiskesnøret for å få det glattest mulig? Jeg sliter med "trått" snøre til tross for at jeg har forsøkt både Cortlands "Fly Line Dressing & Cleaner" og Loons "Line speed cleaner, conditioner, sunblock". Jeg følger bruksanvisningen, men det glir ikke som forventet. Nå prøver jeg snart glidemiddel fra Kondomeriet...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Det er mange som bruker ArmorAll vinylrens. Det får du kjøpt på bensinstasjonen.

Mener at castingmiljøet bruker dette.

Snøret blir super glatt men er ikke så holdbart, så du må smøre ofte med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 10 års erfaring med Armor All fra castingen, hovedårsaken til at vi bruker den er rett og slett prisen. Som Kalle skriver, holder den heller ikke så lenge, men til castingbruk med korte intensive økter og smørekluten liggende i nærheten er den super.

 

Det smøremiddelet jeg synes gir glattest snøre er Tiemco Fly Line dressing.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Jeg føyer meg inn i rekken av de som velger Tiemco Fly Line dressing.

Ikke spesielt billig, men flaska er drøy.

Jeg får best resultat og holdbarhet når jeg smører snøret i god tid før bruk, gjerne en dag eller to i forveien.

Oppfordrer også til å vaske snøret før det smøres. Selv legger jeg det i lunket grønnsåpevann for å fjerne smuss av ymse slag.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Synes Tiemcoen holder dårlig og til dels gjør lina for glatt.Permaplas synes jeg holder bedre og har en mere jevn effekt på lina slik at det kjennes like mykt og godt lengst mulig.Permaplas (kjøpt på Grandes tror jeg) er ikke spesielt glatt på samme måte som Tiemco og S.A, den er mere som seig vaselin, men funker fint synes nå jeg. Den må på samme måte som andre midler påføres en god stund før bruk for å ha noen god effekt eller varighet.

 

Når det gjelder vask av lina er såkalte milde såper ikke nødvendigvis det rette da de gjerne inneholder fettstoffer for å  være effektiv i husholdning og hudvennlige .I flyteliner som kan være  litt "porøse" i overflaten er det en hvis sjanse for at slike fettsoffer(+kjemikalier) i såpen vil sette seg.Jeg har sett eksempler på såpetyper som legger igjen "film" på overflaten for at dette skal se så reint og blankt ut som mulig.Såper som er avfettende vil nok være best slik at lina er 99% rein før man behandler det med dressing.Zalo er til eksempel et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Tiemcoen holder dårlig og til dels gjør lina for glatt.

 

Hva mener du med det, kaster du altfor langt om du bruker denne eller glipper du snøret?  :) Ikke spydig ment fra min side!

 

Det eneste smøremiddelet jeg har opplevd som har gjort snøret så glatt at det var vanskelig å holde lina, var Løvstad Line slick. Dette var en silikonbasert og særdeles tyntflytende greie. Ellers er det bare en fordel, både med tanke på teknikken og lengde på kastene, om snøret glir godt!

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Synes Tiemcoen holder dårlig og til dels gjør lina for glatt.

 

Hva mener du med det, kaster du altfor langt om du bruker denne eller glipper du snøret?  :) Ikke spydig ment fra min side!

Mvh

Tom

 

He he...nei kaster vel ikke for langt  :rolleyes:...men det at lina skifter "karakter"...fra å være veldig glatt til å bli trått i løpet av noen timer synes jeg ikke blir annet enn irriterende og bidrar til at en må justere på kasteteknikken etterhvert. >:(

Den Tiemcoen jeg har er i alle fall svineglatt, med litt fare for å gleppe snøret...mulig jeg har hatt på for mye  :rolleyes: uansett til fisking synes ikke jeg den er "slitesterk"nok.Kan jo hende at den fungerer bedre på enkelte liner som er mere slitne eller porøse i overflaten...ikke vet jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte tmc på et pgx snøre ganske så ofte. det tok ikke mer enn ca. 1 og 1/2 sesong med tilsammen omtrent 60 fiskedager før lina var ødelagt.

 

glattere, ja, iallefall en stakket stund, men virker som om smøremidler forkorter linas levetid betraktlig. stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte tmc på et pgx snøre ganske så ofte. det tok ikke mer enn ca. 1 og 1/2 sesong med tilsammen omtrent 60 fiskedager før lina var ødelagt.

 

glattere, ja, iallefall en stakket stund, men virker som om smøremidler forkorter linas levetid betraktlig. stemmer dette?

Regner med det er SA's GPX snøre du mener ?

Såvidt jeg har fått med meg skal ikke disse smøremidlene brukes på snører med AST coating, men jeg vet ikke om det er direkte skadelig for snørene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

jeg brukte tmc på et pgx snøre ganske så ofte. det tok ikke mer enn ca. 1 og 1/2 sesong med tilsammen omtrent 60 fiskedager før lina var ødelagt.

 

glattere, ja, iallefall en stakket stund, men virker som om smøremidler forkorter linas levetid betraktlig. stemmer dette?

 

tror nok det er større sjanse for at lina er dårlig en at det skulle være smøringa som er problemet.Ellers så har jo S.A. egen dressing som burde passe til linene deres.

Har selv et GPX snøre som har vært helt håpløst.Det blir forferdeligt trått og stivt hvis ikke det blir smurt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte tmc på et pgx snøre ganske så ofte. det tok ikke mer enn ca. 1 og 1/2 sesong med tilsammen omtrent 60 fiskedager før lina var ødelagt.

 

glattere, ja, iallefall en stakket stund, men virker som om smøremidler forkorter linas levetid betraktlig. stemmer dette?

Regner med det er SA's GPX snøre du mener ?

Såvidt jeg har fått med meg skal ikke disse smøremidlene brukes på snører med AST coating, men jeg vet ikke om det er direkte skadelig for snørene !

 

dette gjaldt gpx, ja!

 

snøret passer stanga mi bra, men må nok se etter andre altenativer hvis sa sitt eget smøremiddel herper snøret på samme måte. (airflo presentation er kjøpt inn, og lurer på rio grand. har dere tips? stanga er en scott ses ecilpse #4 6-delt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke prøvd, men jeg ser faktisk ikke bort i fra at det å sette snøret inn med vanlig turtle bonevoks, la det tørke og pusse av kunne være et veldig bra alternativ. grunnen til at jeg sier det er at jeg en gang prøvde å bone panseret på en bil med S.A sin snøreboning, og det virket faktisk ganske bra, men det varte ikke lenge. noen som har et gammelt snøre å prøve på? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har forsøkt Turtlewax bonevoks, "original hard shell shine car wax" av den gamle typen, og snøret gled som bare det. Mitt inntrykk er positivt, men jeg er redd jeg må smøre om ganske hyppig. Boksen er jo langdryg (250 gram til kr. 149.-), og bør holde i flere sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Tiemcoen holder dårlig og til dels gjør lina for glatt.

 

Hva mener du med det, kaster du altfor langt om du bruker denne eller glipper du snøret?  :) Ikke spydig ment fra min side!

 

Det eneste smøremiddelet jeg har opplevd som har gjort snøret så glatt at det var vanskelig å holde lina, var Løvstad Line slick. Dette var en silikonbasert og særdeles tyntflytende greie. Ellers er det bare en fordel, både med tanke på teknikken og lengde på kastene, om snøret glir godt!

 

 

Mvh

Tom

Jeg kombinerer Permaplas og Sa linedresing, og fetter inn snøret med permaplas, lar det ligge noen dager,dager, deretter polerer jeg snøret med sa linedressing, har enda ikke funnet noe som er bedre eller som holder lenger.

Tms sin er også god, men holder ikke så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med Permaplas jeg også.Spesielt hvis du lar snøret ligge lenge før du bruker det (gjerne vinterhalvåret).Permaplas er ikke fullt så glatt som til eksempel Tiemco og S.A.linedressing ,men det holder snøret mykere og glattere lenger synes nå jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at jeg er spesielt treg, men jeg oppfattet ikke før det hadde gått et par år at SA sin "skumgummilapp" hadde to sider og at det hadde en hensikt. Den brune siden (skumgummien) skal du bruke for påføring av stoffet. Så skal du la det henge en liten stund for tørking, deretter polere med den gråhvite baksiden av lappen.

Jeg synes imidlertid at den brune skumgummilappen har lett for å dra med seg sandkorn som kan skade fluesnøret, så jeg går i våpenbutikker å kjøper pusselapper for rifle som jeg benytter kun en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Bruk Tiemco og la det stå lenger enn et par timer, la det være på til neste fisketur. Da holder det lenger. smører man inn middelet rett før fisketur så skjønner jeg at det kan bli fort trått igjen.

 

Bare en erfaring fra meg, det funker....

 

 

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Pussegarn på biltema.. Holder i årevis. Eller bomullsputer  (rapp av sminkepungen til kjerringa). ALLE typer smøre/poleringsmidler har det til felles at de på sikt ØDELEGGER/-tørker ut fluesnøret. Det viktigste med moderne snører er rett å slett å holde de rene. (Skylles godt i lunkent vann). VIKTIGERE er det, og det er rart ingen diskuterer dette, å polere SELVE STANGA, samt og holde ringene rene og glatte.. MYE viktigere. Snører som er "tørre" etter få turer er "feilvare"...... Har 7-8 år gamle liner som aldri har blitt smurt.. Like glatte ennå. Husk at mange liner har et produksjonsbelegg som må slites av før de "går" skikkelig. Fortsett og fisk, IKKE smør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

ALLE typer smøre/poleringsmidler har det til felles at de på sikt ØDELEGGER/-tørker ut fluesnøret.

 

Kan ikke si meg helt enig i det ..nei.Permaplas har neppe noen som helst negativ effekt på snøret som jeg har merket meg.Kan nok være at noen  liner kan bli noe "uttørket" av enkelte smøremidler,men det er nok minimalt i forhold til den positive effekten ved smøring.

 

Ellers er jeg veldig enig med deg.Slitne/ødelagte stangringer er ikke bra for snørene og da bør en gjøre noe med det i første rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...