Gå til innhold

Hallingdalselva 07


olav92

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle fortelle om turene mine ned til hallingdalselva 2007. Det kommer nok til å bli en del turer siden jeg bor 500m fra.

Denne sesongen er det bare fluefiske som gjelder. Målet i år er å bryte kilosgrensa. Det er nå ikke så veldig lenge til det begynner å vake igjen i elva.

 

Kommer med videre oppdatering når det begynner å vake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro du må vente minst 1 mnd før de første vakene viser seg. Men du kan jo prøve vått, kanskje du får en gjedde på Streamer....

 

Det som er synd er denne gjedda som er i elva nå. Tidligere kom den ikke forbi Svenkerud pga stri strøm (fossefall), men nå er det også satt ut gjedde i Ål, som vil vandre nedover.

 

Har fisket mer eller mindre i elva i 15 år og desverre har bestanden gått ned, og gjedda vil ikke hjelpe. De største ørretene vil nok klare seg fint, men det blir værre med mindre fisk og yngel.

 

Fisker mye i fjor og snittvekten på fisk jeg fikk lå på 300 - 400 gram. Det blir god gjeddemat det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan er det i elva om dagen?

 

Beklager att jeg ikke har fått oppdatert denne tråden mye på grunn av jeg har vert mest å fisket i vann.

Elva den er fortsatt litt stor etter å ha vert det en stund nå. Er på god vei ned igjen nå så det går nok ann å fiske der nå.

Skal ned en tur i morgen så da hører dere fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i elva om dagen?

 

Beklager att jeg ikke har fått oppdatert denne tråden mye på grunn av jeg har vert mest å fisket i vann.

Elva den er fortsatt litt stor etter å ha vert det en stund nå. Er på god vei ned igjen nå så det går nok ann å fiske der nå.

Skal ned en tur i morgen så da hører dere fra meg.

 

Kom du deg aldri opp igjen fra elva eller :D Skal en tur til uka med pappa, er veldig keen på info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ble tatt av strømmen. Nei da. Har vert en god del nedi der ,men hadde ikke så mye å skrive om siden jeg aldri klarer å få den til å sitte.

Har vert mye smått som har vaket ,men ett par pene også. Nå har jeg vert i Praha og nå når jeg kom hjem er elva altfor stor igjen:( Har ikke tid til å vente på at elva skal gå ned igjen nå når sommerferien er i gang.

Elva synker nok i løpet av uken så da kommer det oppdateringer.(Og forhåpentligvis bilde av fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at noen setter ut gjedde for å bli kvitt ørekyte, men da går det nok en del småfallen ørret også. I strømpartier har ikke gjedda en sjanse mot torpedoørret, men hvordan gjedda påvirker bestanden av edlere fisk i vassdraget generelt aner jeg ikke. Gjedde bør vel først og fremst skytes?

 

jb   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at noen setter ut gjedde for å bli kvitt ørekyte, men da går det nok en del småfallen ørret også. I strømpartier har ikke gjedda en sjanse mot torpedoørret, men hvordan gjedda påvirker bestanden av edlere fisk i vassdraget generelt aner jeg ikke. Gjedde bør vel først og fremst skytes?

 

jb   

 

Om Gjedde burde skytes vil mange langs Krøderen og nedre deler av Hallingdalselva stille seg positive til vil jeg tro. Les dette og gråt:

http://www.hallingdolen.no/apps/pbcs.dll/article?AID=2007106210057

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har hørt at noen setter ut gjedde for å bli kvitt ørekyte, men da går det nok en del småfallen ørret også. I strømpartier har ikke gjedda en sjanse mot torpedoørret, men hvordan gjedda påvirker bestanden av edlere fisk i vassdraget generelt aner jeg ikke. Gjedde bør vel først og fremst skytes?

 

jb   

 

Drar opp en gammel tråd.

 

Først og fremst, gjedde skal skytes. Ryktet jeg har hørt i dalen er at det er gjedde i Hallingdalselva nå (i alle fall opp til Nesbyen, men leser jo i tråden at det også er satt ut i Ål) på grunn av noen garnfiskere.

Historien jeg hørte gikk på at to luringer ble ferska i å fiske etter ørret med garn i elva. For å "hevne" seg mot at de ble tatt for sine ulovligheter, har de med mer eller mindre jevne mellomrom introdusert gjedde på de nedre partier av elva.

 

Om historien stemmer vet jeg ikke, men jeg har hørt den av to uavhengige kilder for et par-tre år siden. Om det er fakta, er det vel enkelt og greit å si at det er skandalløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...