Gå til innhold

Endelig litt stor fisk!


Pablo

Anbefalte innlegg

Var ute igår rundt 18.00, skulle prøve et vann i kr.sand området, der jeg aldri har fått fisk, men hørte det kunne være noe stort der. Da jeg var framme, var det self mange badegjester der, vindstille, og altfor varmt. Begynte å fiske med nymfe, men ingenting skjedde. Prøvde noe tørrt, men nei. Våtflue, ingenting. Utpå kvelden begynte vakfesten. Jeg tok ei døgnflue på og kastet ut der det vaket, men min flue ville de ikke ha. Så da at det var flyvemaur som svermet. Satte på ei maur på fortommen, men den ville de heller ikke ha!! Hva skjer? Alle snakker om maursverming, og når jeg endelig får oppleve det, så vil de ikke ta?

Alt var over og jeg skulle hjemover. Gikk på en grisesmell ved ei steinrøys og skrapte opp armen min, fikk hull på buksa, og fikk bark i kjeften. Ikke min dag! Jeg kokte!! Men ville ikke helt gi meg så jeg prøvde siste kastet lenger vekk, men da ingenting skjedde i overflaten begynte jeg å fange døde døgnflueklekkere med stangtuppen. Plutselig da hørte jeg et lite slurp, og flua mi var under vann. Strammet til og kjente noe i andre enden, en fin ørret som svømte vekk. Bandt denne flue på krok uten mothaker, så det gjaldt å holde det stramt. Etter noen minutter var den i land og kunne endelig passere min "store" 0,5 kilos grense:-)

( ikke så mye storfisk her nede) Men den veide 564 g, var 37 cm, og er den største brunørreten jeg har tatt på flue til nå. Ganske fornøyd, jeg, hvertfall.

 

 

bildene ble tatt med mobilen, en skikkelig dårlig en.....:-(

post-1983-13949849725351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv kiloen er stor fisk det!!

Det som er rart er at mange av oss ofte forandrer en halvkilos til kilosfisk ;D

Tenk bare på en kilo sukker..det er en skikkelig kubberus det.. Forundrer meg ofte over en del bilder av ørret som blir oppgitt å veie over kiloen, men som ser i hvertfall for meg ut som pene halvkilos fisker. Fisk på kiloen er j.... STOR fisk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant nok. Jeg fikk veid denne med ei kjøkkenvekt når jeg kom hjem, (ja, jeg skal spise den)så det bør være ganske nøyaktig. Men var jo litt skuffende, da fjærvekta fra biltema viste 0.8 kg! litt forskjell det.

Uansett var dette en gøy erfaring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg lure, Pablo. Halvkilosfisk er greit nok, men det begynner ikke å telle før du bikker kiloen :P

 

Grunnen til at alle hyller deg for halvkilos-ørret, er fordi vi fluefiskere innerst inne er utrolige misunnelige mennesker.

 

En hekta fluefisker unner nemlig ingen, og da mener jeg absolutt ingen, å ta større fisk enn seg selv.

 

Derfor er det betraktelig morsommere å høre om en petribror som har tatt ørret på halvkiloen, enn en som har tatt ørret på 1,5 kg ;)

 

Mitt vårfiske var en regelrett skandale. Ikke en eneste ørret over kiloen. Men aller verst; alle fiskekameratene mine tok fisk over kiloen. En av dem tok t.o.m. flere over kiloen, og én opp mot to!!! >:(

 

Som du skjønner har jeg i hele vår vært plaget av et slags indre kaos, en psykotisk tilstand stort sett bestående av misunnelse og sjalusi. I løpet av de tre siste ukene har derimot situasjonen snudd seg. Nå er det plutselig jeg som tar stor fisk, bl.a. tre brunørreter over kiloen (1.2 kg, 1.5 kg og 1.7 kg). På Sørlandet. I elv. På tørt :P :P :P

 

Så nå, min venn, er det jeg som er kongen, og jeg kan lene meg verdensvant tilbake og skryte påtatt av mine fiskekameraters 700 grammere...;D

 

Ufint av meg å fortelle dette? ??? Jepp!!! ;D Jeg skammer meg egentlig litt... :-[;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...