Gå til innhold

Endelig ferdig stang


Anbefalte innlegg

Etter lang venting og litt sommel fra byggern selv, ble den nye Sage Z-Axis 590-4 stanga endelig ferdig. Valgte litt annen kork enn vanlig, etter inspirasjon fra Ingars bilder her tidligere. Har også satt på litt større ringer enn originalen (synes Z-Axis har litt trange ringer), og litt fetere håndtak enn originalt. Lange gitarfingre trenger litt å holde i... Snellefeste i et eller annet eksotisk tre jeg ikke husker navnet på i farten. Ble kanskje ikke fullt så kontrast i trådsurringene (mosegrønn basistråd og tan dekorstriper) som jeg håpet, men ganske OK likevel synes jeg sjøl. Vil ikke bruke Color Preserver, da jeg foretrekker den diskrete, transparente finishen, med trådfarger som ikke deler opp stanga i mange korte stykker rent visuelt.

Synes fortsatt det er et helv*** å få pyntesurringer pene og trådendene usynlige, selv etter 5 selvbygde stenger, men denne ble ikke helt ille trur eg.

 

Har så langt bare prøvekastet på plenen, men stanga virker like lovende som 796-4 modellen jeg bruker i sjøen.

 

Nå ventes det bare på at vinden løyer...

post-800-13949849778319_thumb.jpg

post-800-13949849778793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt alle mine klinger fra John Lewis: mailto:mhcr@teleport.com

Hyggelig kar, og hyggelige priser (USA pris + nøktern frakt).

Korken stammer fra http://www.anglersworkshop.com

 

Har nå sammenlignet mine tre 590-4 stenger: SLT, XP og Z-Axis og må no si at Z-Axis stiller som et fantastisk kompromiss. Bedre på alt enn XP. Men, SLT'en er fortsatt kosestanga når det ikke kreves lange kast eller blåser hatter og høy.

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest staffan@epost.no

Kan dere ikka si stangmontering??? Når man kjøper alle delene løst så monterer man det sammen, dersom du/dere er stangbyggere så har dere rulla carbonmatta selv rundt en mandrill dere har dreiet ut selv, dere bør også ha laget snellefeste.

 

Splitcanebygger som Thomas Simarud lager tilogmed holkene selv. Ser stor forskjell på stangmonterere og stangbyggere.

http://www.steffenbrothersflyrods.com/ denne adressen viser vei til det ypperste av carbonstenger som lages idag!

Derfra kan du kjøpe stagemner eller ferdige stenger. ++++++vare, jeg har forsøkt en!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er allment kjent som 'stangbygging', og derfor bruker vi det uttrykket. Jeg er enig i at det er mer montering enn bygging, sammenlignet med cane gutta f.eks. Men uansett er det stangbygging, eller rodbulding dette fenomenet er kjent som.

En av de største verdiene med et slikt forum et at det er en informasjonskilde for alle som lurer på ting innenfor fluefiske. Hvis vi skal finne opp nye ord istedet for de etablerte navnene så vil det "rote til" søkefunskjonen.

 

Hva gjør disse stengene til "det ypperste"? Det er mange som lager egne klinger i dag. Hva er bedre med disse? Hva slags scrim prosess bruker de?

Disse f.eks. http://www.damonrods.com/main_pages/why_damon.htm lager til og med snellefestene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Synes da et man forkludret litt hva temaet startet hva det egentlig handlet om jeg da.... Den tekniske delen bak produksjonen vet jeg lite om. Funksjonen og arbeidet er det beste jeg har kastet med! Liker personlig å kjøpe utstyr fra sære produksjoner som de jeg nevnte selvom jeg ikke har kjøpt selv ennå, men...............Den neste stangen skal være derfra, så legges den sammen med knippe jeg ellers har. Favorittstanga er og blir Diamondback 9 ft. 4/5 classic trout fra 1981 eller-82.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Staffan at når jeg personlig setter i gang er det stangmontering jeg driver med, men er ikke like enig når han her setter i gang http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=16151&hl=sage

 

 

Ja, da får dere kalle det det...mens resten av verden kaller det stangbygging (eller rodbuilding på utenlandsk...)

Alltid noen som skal kverulere over allment brukte begreper! >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de er flinke til å gravère, men personlig synes jeg resultatet minner mer om noe fra Ming-dynastiet. Synes det blir litt for dillete.

 

Mvh

Rolf j.F

 

Joda, er ikke så sikker på om jeg ville fiska med den stanga, men er likefullt imponert over hva enkelte får til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tråden hadde vokst siden jeg var inne på den. Var det noen som virkelig syntes de utspjåka stengene var fine?

De så ut som en amerikansk bil fra 50 tallet! Og det er vel ikke pent. Rene linjer er mye finere.

 

www.diamondbackflyrods.com  er Webadressa til diamondback.

 

Som svar til en eller annen som faller seg et eller annet så ser jeg at de også kaller det stangmontering i USA.

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Staffan at når jeg personlig setter i gang er det stangmontering jeg driver med, men er ikke like enig når han her setter i gang http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=16151&hl=sage

 

 

må vel være noe av det jævligste jeg har sett, selv om det sikkert ligger jævlig mye arbed bak..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hee, hee, skulle likt å se hjemmene til de som har slike stenger. Første gangen jeg så stenger med innlakka fjær var på moe franske carbonstenger av dyrere slaget. La´costinott eller noe slikt. De var spartansk bygget men så vakkert laget som bare det. Det enkle er vakkert nok, men hvorfor skal fluefiskeutstyr være pene?

 

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...