Gå til innhold

Endelig ferdig stang


Anbefalte innlegg

Hee, hee, skulle likt å se hjemmene til de som har slike stenger. Første gangen jeg så stenger med innlakka fjær var på moe franske carbonstenger av dyrere slaget. La´costinott eller noe slikt. De var spartansk bygget men så vakkert laget som bare det. Det enkle er vakkert nok, men hvorfor skal fluefiskeutstyr være pene?

 

staffan

 

Synes stengen skal være rene, enkle og gjøre "jobben sin" uten noe særlig fiks faks..  Er jo i og for seg en forbruksvare, selv om det koster mye penger av og til.

Men smaken er jo som tidligere sagt som baken her også. Noen vil ha en fjør, masse snurringer og pongponnger, mens andre vil ha det enkelt og funksjonelt.

 

Da jeg har lyst å bygge en stang  vinter, så er det bare å komme med flere nyttige web adresser.

 

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

http://www.steffenbrothersflyrods.com/ sier jeg, finere "sigarer" får du ikke kjøpt!

Jeg skal selv bestille stang derfra til vinteren. Tror det er bestillingstid der igården!

 

De har en stusselig hjemmeside, men.........tar du med deg den stanga til "Renatreffen" neste sommer. Og vær så snill, bruk tyyyyyyyn silketråd når du surrer stanga og lakk sparsommelig om du bruker epoxy!

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lang venting og litt sommel fra byggern selv, ble den nye Sage Z-Axis 590-4 stanga endelig ferdig.

 

Nydelig jobb og stang :)

 

Spørsmål, er det sånn at Sage plasserer dekaler/merkenavn velgid høyt oppe på klinga? Har montert en 12,6 fots sage og der ble Sage dekalen stående ca 20 cm ovenfor stanghåndtaket.... Lurer på om det bare var på min klinge eller om dette er gjengs på Sage emner  ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lang venting og litt sommel fra byggern selv, ble den nye Sage Z-Axis 590-4 stanga endelig ferdig.

 

Nydelig jobb og stang :)

 

Spørsmål, er det sånn at Sage plasserer dekaler/merkenavn velgid høyt oppe på klinga? Har montert en 12,6 fots sage og der ble Sage dekalen stående ca 20 cm ovenfor stanghåndtaket.... Lurer på om det bare var på min klinge eller om dette er gjengs på Sage emner  ???

 

 

Høres veldig feil ut. 20cm ovenfor et tohånds håndtak?? Er jo nesten over på andre del da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Staffan at når jeg personlig setter i gang er det stangmontering jeg driver med, men er ikke like enig når han her setter i gang http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=16151&hl=sage

 

 

Vel, vel. Spørsmålet blir jo hva man skal ha på seg for å fiske med en slik stang. Kommer vel ikke utenom kniplinger rundt håndleddet, fjær i hatten og et dypdykk i konas sminkeskrin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Staffan at når jeg personlig setter i gang er det stangmontering jeg driver med, men er ikke like enig når han her setter i gang http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=16151&hl=sage

 

 

Kan ikke annet enn å være enig i at det er et enormt arbeid, men en slik stang er helt feil for meg.. Ser ut som ei tenåringsberte som har vært på homeparty og kjøpt seg et magnum size sminkeskrin, og prøvd alt samtidig.. alt for jålete for min smak...

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høres veldig feil ut. 20cm ovenfor et tohånds håndtak?? Er jo nesten over på andre del da...

 

Neida ikke så galt, men irriterer meg litt.... :-\ ;)

 

Håndtaket på SAGE 12,6 stanga er 7-8 cm kortere enn på en Loomis fabrikkny 15 foter, men selv med et lengre håndtak ville dekalen virke noe feilplassert....

Vet ikke hva folka på SAGE fabrikken har tenkt, men det kan jo være at de har vært redd for å plassere dekalen for langt ned? Lengden på korkhåndtak på tohåndsstenger produsert spesielt i GB er jo mye lengre enn US håndtak, så hvis emnet feks skulle til en Skotte kunne de muligens fått en reklamasjon ;D

Men plasseringen spiller ingen rolle for meg, og stanga er dessuten en hybrid: Loop GreyLline bakhåndtak og snellefeste, recoil ringer og sorte surringer... 8)  Dessuten en fantastisk god fiskestang som jeg vil beholde i uoverskuelig framtid! Pen synes jeg den ble, og så litt spesiell med SAGE navnet litt opp på klingen ;)

 

Hvor langr opp er dekalen på VIM sin stang fremgår ikke av blidet i tråden, men er sikkert ok

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Staffan sier .....

Kan dere ikka si stangmontering??? Når man kjøper alle delene løst så monterer man det sammen, dersom du/dere er stangbyggere så har dere rulla carbonmatta selv rundt en mandrill dere har dreiet ut selv, dere bør også ha laget snellefeste.

 

Har ikke laget karbonet selv og ikke ringene , men resten er selvprodusert . Hva jeg skal kalle meg og om det er stangbygging eller ikke er for meg helt uvesentlig . Jeg gjør det for å kose meg litt om vinteren og for å ha noe som ikke alle andre har .

Planer om en 15`foter til vinteren med litt bein  , never og det som ellers faller meg inn. Mulig snellefeste i bronsje .....

post-404-13949850677497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det var et veldig godt arbeid. Gud hjelpe så triste vinterene må være i Namdalen ;D ;D, men er det ikke veldig glatt dette håndtaket da. Jeg tror jeg ville få fak i et nettskjæringsverktøy og lage til litt mer friksjon!

 

Men jeg gir meg ikke, det er stangmontering! ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig godt arbeid. Gud hjelpe så triste vinterene må være i Namdalen ;D ;D, men er det ikke veldig glatt dette håndtaket da. Jeg tror jeg ville få fak i et nettskjæringsverktøy og lage til litt mer friksjon!

 

Men jeg gir meg ikke, det er stangmontering! ;D ;D ;D

 

Neida ... ikke glatt , men det ble kaldt når tempen ute beveget seg ned mot 5-6 grader . Og ja da ... vinteren er trist , men du verden hvor mye mer morro sommeren er da  ;D ;D . Og nå som klimaendringene trår til for fult er det ikke så ille lenger . Faktisk så har vinteren her blitt 2 måneder kortere nå enn for 30 år siden .... så om noen år er det vel fiske hele året her også ...  ;D ;D ;D

 

Ok at det er stangmontering . Da driver jeg vel også med knivmontering i og med at det er en smed i Guldbransdalen som har lagd bladet ..  ;D ;D . Mener det blir sagt knivmaker ..... og smed ....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Så hvis jeg ikke dyrker dubbingen selv, smelter og herder kroker i peisen, og spinner bindetråden av eget hår, så er vi alle "fluemontører" og ikke fluebindere? 

Sorry, mack, den der kjøper jeg ikke. ;D

 

Så gutta, dere som er så fingernemme at dere bygger egne stenger: Fortsett å kalle det stangbygging med god samvittighet. 

 

 

Kan dere ikka si stangmontering??? Når man kjøper alle delene løst så monterer man det sammen, dersom du/dere er stangbyggere så har dere rulla carbonmatta selv rundt en mandrill dere har dreiet ut selv, dere bør også ha laget snellefeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alltid morro å se hvor trådene tar veien her inne  :)

 

Etter en sommer med stanga, må jeg bare si at Z-Axis fortsatt imponerer, men jeg sliter litt med å få MONTERT en kilosfisk i enden  :-\

Kaller det nå stangbygging fortsatt jeg, for øvrig. Husbygging havner vel litt i samme kategori, om man ikke heter Løvenskjold og har dyrket tømmeret , høvlet og saget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Eller å holde oss til de gode og beskrivende uttrykkene: Stangbygger og fluebinder  ;D

Har forresten alltid vært fascinert av de som bygger stenger selv. Ser både moro og interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne tråden har vært "død" i et par uker, men jeg kan ikke la være å feste meg med Staffans betraktninger om stangbygging kontra stangmontering.

Selv har jeg bygget (og da mener jeg bygget!) canestenger siden 1992. Likevel synes jeg det er relevant å trekke frem at også jeg startet med "montering" av karbonstenger en gang på 80-tallet. Veien videre gikk til restaurering og reparasjon av canestenger, etter hvert ganske fine canestenger. Til slutt nådde jeg målet, og begynte å lage stenger i fra scratch.

Poenget mitt er at uansett om man kaller det bygging, eller montering, så må man begynne et sted. Noen velger å utvile "montering" til en kunst. Andre (som meg) har en iboende trang til "how & why", og bare må lage tingene fra bunnen av.

Når alt kommer til alt, er fluestangen et verktøy på samme måte som en skrutrekker.

Dersom verktøyet gjør jobben er målet nådd.

Dersom verktøyet er en estetisk nytelse i tillegg, blir noen av oss bløt på tuppen....

Konklusjonen er : Bygg, monter, lim i hop, lær og ha det gøy.

Kanskje du fanger en havfrue på din egen stang en vakker dag.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg!

Mange begreper knyttet til hobbyen vår :) Selv kaller jeg all stangbygging/-montering for stangsurring ;D

Slipper å utdype meg da....

Den lokale fluebindegruppen jeg deltar i kalles på folkemunne for "syklubben"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moby: Jeg ser først nå, at du lurte på dekalplasseringen på Sage emner. Mine har stort sett havnet rimelig likt med de fabrikkmonterte og alltid innenfor et område det er naturlig å legge pyntesurringer foran og bak. Har 5 Sage stenger på samvittigheten til nå, uten problemer med feilplassering av dekaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moby: Jeg ser først nå, at du lurte på dekalplasseringen på Sage emner. Mine har stort sett havnet rimelig likt med de fabrikkmonterte og alltid innenfor et område det er naturlig å legge pyntesurringer foran og bak. Har 5 Sage stenger på samvittigheten til nå, uten problemer med feilplassering av dekaler.

 

Jeg så faktisk bilde av en Sage enhåndsstang på nett i går, hvor det samme var tilfelle som på min.... klarte ikke å finne igjen bildet nå. Men det er sikkert unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris at det finnes folk som Are Lorentzen & co som frivillig har tatt på seg oppaven å rydde opp. Ikke noe for meg!  ;D

 

Så til topic: Er det noen som kjenner til gode kurs eller foredrag om stangbygging? Personlig er det en bit frem for min egen del da jeg er moderat fingernem, men det hadde vært jækla gøy å lære litt mer om faget. Det er jo antydet at det kan bli en leksjon om dette i Rena neste år, men for min egen del så må jeg si at dette kunne vært artig på vinteren. Møte likesinnede, ta en kopp kaffe og høre/lære mer om dette!

 

Jørn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...